etyka.docx

(45 KB) Pobierz

 

 

ETYKA SPOŁECZNA-ZAGADNIENIA

W1

1. Co jest przedmiotem etyki społecznej i jakie zajmuje miejsce w klasyfikacji nauk?

Ustalanie norma dla stos społ. działań, których podmiotem lub jednym z elementów jest grupa lub zbiorowość.metaetyka-etyka-e.ogólna-e.szczegółowa-rzeczywistość.Etyka obok antorpologii i człowieczeństwa. Sąsiaduje z antropologią i filozofią prawa.

 

2. Jakie jest pochodzenie norm moralnych? Jak dochodzi do sformułowania norm moralnych?

Akty moralne mówią o ludziach i społeczeństwie a nie o zasadach i samej etyce. Mamy tu opis a nie aksjonormatywność. Moralność tworzy człowiek. Praktyka przed teorią, ale musimy mieć zasady by sądzić o poszcz. czynach. Nasze sumienie uzasadnia dobro i zło. Mamy naturę rozum, który jest zdolny do poznawania prawdy. Jest energią i władzą natury l. Człowiek staje się człowiekiem, określa zasady, poznaje rzeczywistość i hierarchię dobra(przez rozum). By dobrze działać musi poznać rzeczywistość(dzięki postawieniu sobie celów). Dzięki dobru moralnemu staje się lepszy, jako człowiek(w ramach całego porządku świata-rozpoznaje go rozum). Doskonałość moralna jest naszym centralnym celem, i wszystkie nasze udoskonalenia do niego dążą.

W2

1. Jakie trzy podstawowe koncepcje filozofii społecznej wyjaśniają relację jednostka-społeczeństwo? Proszę je scharakteryzować.

 

-indywidualizm

-kolektywizm

-personalizm

 

Pierwsze dwie koncepcje są sobie przeciwstawne, ostatnia dystansuje się od obu odwołując-

 

-indywidualistyczne- przypisują człowiekowi, jako jednostce pierwotny status istoty aspołecznej;

Jednostka wyjaśnia zasadę bytu społecznego.

-kolektywistyczne- człowiek jest tworem grupowym, jest uzależniony od grupy;

Grupa wyjaśnia zasadę bytu społecznego.

-personalistyczne- skierowanie osoby ludzkiej do życia społecznego mocą jej natury rozumnej;

 

 

2. Jakie etyczne implikacje pojęcia osoby ludzkiej są istotne dla etyki społecznej?

 

-osoba ludzka jest podstawową wartością moralną, która konstytuuje opart na niej świat gatunkowo określonych wartości oraz odpowiadających im norm moralnych.

 

-szczególnym przejawem treści osoby ludzkiej jest to, że stanowi ona źródło podstawowych uprawnień, praw człowieka oraz towarzyszących im powinności;

-transcendencja, godność

 

 

3. Jakie wspólnoty warunkują uspołecznienie człowieka?

 

-wspólnota potrzeb- wypływająca z ograniczoności, bezbronności i niezdolności do zapewnienia sobie niezbędnych środków egzystencjalnych;

- wspólnota działania- uwarunkowana twórczą dynamiką, dzięki czemu możliwe jest zbiorowe zaspokajanie potrzeb;

-wspólnota dóbr i wartości- za pomocą, których dokonywać się może wzajemne uzupełnianie się ludzi;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. W jaki sposób człowiek uczestniczy w tworzeniu dobra wspólnego?

- doskonalenie jednostek wchodzących w skład społeczności

-dążenie do celu, do dobra

- wzajemne uzupełnianie się ludzi w ich dążeniach

- tworzenie dóbr użytecznych także dla innych (dobra kultury duchowej, materialnej)

W ten sposób inni mogą uczestniczyć w naszym życiu

 

5. Proszę scharakteryzować społeczną naturę człowieka.

-potrzeba życia społecznego

-zdolność do życia społecznego

 

<Socialitas- skłonność do życia zbiorowego, wynikająca z potrzeby takiego życia, a więc cechę, która jest nam wspólna z niektórymi zwierzętami.

<Socabilitas- zdolność do harmonijnego współżycia i osiągania celów wspólnie z innymi, do tworzenia duchowego ładu społecznego, ta zdolność jest właściwością ludzkiej natury i może dotyczyć tylko relacji osobowych.

 

*potrzebujemy życia społecznego, bo jesteśmy indywiduami tej samej natury, ale żyjemy społecznie, jako osoby; bezpośredni nakaz życia społecznego jest nakazem osobowym.

 

- człowiek jest podporządkowany społeczności,

-człowiek, jako osoba jest całkowicie ponad społecznością

W3 1. Proszę scharakteryzować podstawowe sposoby działania społecznego.

 

Sposoby działania społecznego przez swe częste powtarzanie utrwalają się, stając się stałym sposobem działania społeczeństwa w podwójnym znaczeniu:

1przez to, że wykonują je w imieniu społeczeństwa i dla dobra wspólnego ci sami ludzie- jest to działanie przez urzędy (organy)

2przez to, że stale są wykorzystywane w określony sposób- to działanie przez instytucje społeczne.

 

1- działanie przez urzędy (organy) umożliwia podział funkcji w społeczeństwie. Dokonuje się przy jakimś współudziale całego organizmu społecznego i wymaga od działającego świadomości, że działa w imię całego organizmu, jest, więc świadomy udziału w działaniu całego społeczeństwa

 

2-działanie przez instytucje społ.- jest to pewien przyjęty w społeczeństwie ściśle określony sposób działania, zmierzającego do realizacji dobra wspólnego

- instytucje nadają społeczności pewne cech trwałości i czynią ją bardziej widzialną

- są one pewnymi schematami działania, czynią działanie zbiorowe łatwiejszym i zrozumialszym dla wszystkich

 

 

3-urzędy i instytucje stanowią zewnętrzną, widzialną i trwałą strukturę społeczeństwa, ale nie jego istotę

Można mówić o potrójnej dynamice społ.(działania, ustrojowa, kulturowa)

2. Jakie wyróżniamy przyczyny bytu społecznego? Proszę omówić każdą z nich.

byt społ-forma kontaktu m co najmniej 2 osobami.

1Arystoteles:4przyvczyny ontologiczne

-przyczyny wewnętrzne, niejako komponenty bytu:

>materialna- co?

>formalna-jak?

 

- zewnętrzne, tj. takie, którym byt zawdzięcza swoje powstanie, bądź też, do których z natury swej zmierza to:

>sprawcza- kto?

> celowa- dlaczego?

 

1.MATERIALNA

- nie można mówić o przyczynie materialnej społeczeństwa w ścisłym tego słowa znaczeniu, ponieważ jest ono w swojej istocie bytem intencjonalnym, duchowym i dlatego nie można tu mówić o złożeniu materii i formy

-z punktu widzenia ontologicznego jest ono ponadto bytem przypadłościowym, a więc definiowanym przy pomocy określonych właściwości, (jakość, ilość, relacja, czas, przestrzeń, działanie, posiadanie)

-kiedy mówimy o przyczynie materialnej bytu społecznego, to określamy jedynie pewne podłoże, substancje, w której istnieje określona cecha

- w przypadku relacji mamy na myśli przede wszystkim podstawowe relacje, którą jest człowiek

-spotykamy się z tyloma rodzajami społeczności ile jest zespołów osób zmierzających przez wspólne wysiłki, przez współdziałanie do jakiegoś wspólnego celu

-miejscem istnienia bytu społecznego są osoby ludzkie i dlatego nie istnieje on poza osobami

-społeczeństwo składa się z ludzi, choć sama wielość ludzi nie jest jeszcze społeczeństwem

-społeczeństwo jest bytem niematerialnym, choć staje się widzialne w osobach i wytworach: instytucjach, wytworach kultury

-jest ono rzeczywistością duchową, interpersonalnym bytem intencjonalnym

 

2.FORMALNA

-czynnik lub zespół czynników, nadający bytowi jego wewnętrzny kształt, specyfikujący go, jako taki, a nie inny rodzaj bytu

-przyczyną formalną działania jest m.in. to, do czego działanie zmierza, czyli wewnętrzny cel działania

- tym, co bytowi społecznemu nadaje jego specyfikacje jest dobro wspólne

-treść i zakres dobra wspólnego są dla różnych społeczności różnych szczebli różne i ulegają zmianie w zależności od warunków

 

3.SPRAWCZA

-to przyczyna w najściślejszym tego słowa znaczeniu

-prawdziwym najgłębszym źródłem potrzeb społecznych jest istniejąca w człowieku ogromna dysproporcja między jego możliwościami fizycznymi, cielesnymi, a jego faktycznym otwarciem na najwyższe wartości i dążeniem do ich realizacji

-jest to źródło wielkiego egzystencjalnego dążenia i egzystencjalnego braku, który popycha do współdzielenia z innymi

- współdzielenie stwarza szanse przekroczenia barier i hamulców rozwoju ludzkiego i rzeczywiście je przekracza

- można, więc mówić o moralnej konieczności życia w społeczeństwie gdyż człowiek jest niesamowystarczalny, zarówno, jeżeli chodzi o utrzymanie i rozwój życia, jak i o osiągnięcie celu ostatecznego

 

4.CELOWA

- bezpośrednim celem społeczności jest zawsze realizacja dobra wspólnego,

-celem pośrednim jest doskonałość osoby i, osiągana dzięki współdziałaniu z innymi

- w tym sensie społeczność zawsze musi służyć człowiekowi, ściślej: poszczególnym osobom ludzkim

 

wykład 4

1. Proszę wymienić pięć sposobów podziału społeczności wg ich rodzaju.

 

 

Społeczność:

 

1.- powszechna

>obejmuje całą ludzkość, a podstawę swą znajduje we wspólnej wszystkim ludziom naturze moralnej;

- szczegółowa

>formuje się w ramach społeczności powszechnej na gruncie pewnych warunków, np. umowy, krystalizacji zespołu wartości itp.

 

2.-naturalne i konieczne

>ich wewnętrzna konstytucja jest określana przez prawo natury

-umowne i dowolne

>zasady organizacji, cele i środki działania oparte na pozytywnym stanowieniu ludzkim

 

 

3-doskonałe

>stwarzają człowiekowi pełnię warunków rozwoju

-niedoskonała

>wymagają pod tym względem uzupełnienia z zewnątrz

 

4-niezłożone

>składają się wyłącznie z jednostek ludzkich

-złożone

>składają się z różnych mniejszych społeczności

 

5-podporządkowane

>wchodzą w skład społecznej całości

-samodzielne

>całości społeczne mogą funkcjonować niezależnie

 

2. Jak można opisać ogólny charakter społeczności?

 

- społeczność jest obiektywnym, rzeczywistym bytem społecznym o własnej wewnętrznej zasadzie życiowej, własnym celu, własnych środkach, własnych prawach rozwojowych, któremu przysługuje odrębna jedność.

- podstawą tej jedności jest więź społeczna oparta na systemie norm, która zespala wszystkie składowe elementy całości i skierowuje je do jednego, wspólnego im wszystkim celu.

-społeczność, jako całość jest nadrzędna w stosunku do swych elementów składowych i na tej podstawie podporządkowuje i zużytkowuje dla swojego dobra życiowe zasoby i energie swych członów.

Społeczność nadrzędna z natury swej ma uzupełniać i wspomagać elementy społeczne w wykonywaniu ich życiowych funkcji w ich ostatecznym odniesieniu do dobra i doskonałości

-jednostka służy celom społeczności

 

 

3. Proszę wymienić i opisać podstawowe zasady strukturalne porządkujące relacje w ramach społeczności.

Struktura-powiazania-całośc z jej elemantami, elementy z całością i elementy między sobą.

Wynik tych powiązań-zasady strukturalne:

-Zasada supremacji- nadrzędność całości nad elementem w ramach życia całości

- zasada autonomii- nadrzędność elementu w stosunku do całości w ramach autonomicznej aktywności życiowej członu

-Zasada równości i funkcjonalnej zależności- nadrzędność jednostek między sobą

 

 

 

4. Proszę wymienić i opisać podstawowe zasady moralne odnoszące się do społeczności.

(Wiążą się z s strukturalnymi)

- Zasada solidarności(do z.supremacji)

>całość ma prawo rządzić członami, a tym samym ma prawo do współpracy i ofiar na swą rzecz ze strony swych elementów

>wszystkie elementy całości społecznej w tym zakresie, w jakim są jej członami, są zobowiązane do podporządkowania się całości i do współdziałania na rzecz dobra całości

> nie wolno im podejmować żadnych działań przynoszących szkodę całości

 

-Z. pomocniczości(do z.autonomii)

>człony społeczne mają prawo do ochrony i pomocy ze strony całości

>całość ma obowiązek zachowania i pomnażania autonomicznej niezawisłości swych członów

>Całość nie może pozbawić członów funkcji i atrybutów, jeśli do ich wykonywania wystarczą ich życiowe zasoby.

 

-Z. społecznej koordynacji(do z.równosci o zależności)

>wyraża moralny nakaz wzajemnej współpracy członów w ramach ich funkcjonalnego powiązania w obrębie społecznej całości

>elementy są zobowiązane do tego rodzaju wzajemnych działań i świadczeń, koniecznych do zachowania wewnętrznej równowagi żywotności ich współdziałania na rzecz dobra całości.

>nie wolno im sobie szkodzić nawzajem i wykorzystywać swej przewagi społecznej.

 

wykład 5

1. Jakie znaczenie ma doświadczenie samotności w kontekście kształtowania życia społecznego?  

 

- samotność jest potrzebna zarówno społeczeństwu jak i jednostce

-jeśli człowiek nie pojmuje wagi własnej samotności, to nie potrafi też uszanować samotności drugiego człowieka.

-nieuzależnienie się od systemu samotności prawdziwej...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin