1/. Ujęcia nauki (podejścia):
· Wynikowe – nauka jako wytwór - > wiedza, usystematyzowany dorobek.
· Funkcjonalne – nauka jako proces poznawczy.
· Dydaktyczne – nauczanie – poznanie wtórne - > uczenie się i dydaktyka.
2./ Definicja nauki. Nauka to system wiedzy, całokształt wiedzy osiąganej za pomocą metody naukowej.
- Obiektywne poznanie rzeczywistości.
- Racjonalne uznawanie przekonań.
3/. Metodologiczne funkcje nauk:
· Diagnostyczna – wykrywanie prawidłowości, przyczyn. Rozpoznawanie i klasyfikowanie zjawisk i przedmiotów.
· Eksplanacyjna – wyjaśnianie zjawisk – wskazywanie przyczyn sprawczych.
o Wyjaśnianie oparte na wynikaniu logicznym – implikacja
- Dedukcyjne.
- Probabilistyczne.
o Wyjaśnienie oparte na rozumieniu/rozumowaniu.
- Empatia – rozumienie.
- Rozumowanie predyktywne – diagnoza lekarska, obiektywizacja empatii – empiryzm logiczny.
· Predykcyjna – przewidywanie zjawisk, procesów, układów i zachowań.
· Praktyczna – rozwiązywanie problemów.
4/. Aspekty badań nad nauką:
· Aspekt statyczny/synchroniczny – połączenie dwóch teorii w celu rozwiązania problemu.
· Aspekt dynamiczny/diachroniczny – jak teoria rozwijała się w czasie.
· Aspekt treściowy/strukturalny – zakresowa charakterystyka nauki.
· Aspekt psychologiczny – np. typu naukowców: teoretyk, empiryk, systematyk.
·
Metodologia to nauka o metodzie
· Aspekt socjologiczny – np. kadra naukowa, stowarzyszenia, instytucje.
· Aspekt organizacyjny
Metodologia nauk - ogólna
· Aspekt ekonomiczny
· Aspekt polityczny
· Aspekt ideologiczny
Metodologia nauk szczegółowych
· Aspekt metodologiczny
5/. Sposoby charakteryzowania nauk:
· Nauki teoretyczne vs nauki stosowane.
· Nauki formalne/dedukcyjne/ racjonalne vs nauki empiryczne/indukcyjne/realne.
· Nauki humanistyczne vs nauki przyrodnicze.
6/. Instytucjonalne ujęcie nauki – szczegółowy podział nauk:
· Dziedzina, dyscyplina, specjalność, specjalizacje
· Np. Nauki społeczne, socjologia, socjologia nauki, socjologia wiedzy ,naukoznawstwe, etc.
Pojęcie metody naukowej.
1/. Metoda naukowa – warunki uznania metody za naukową:
Intersubiektywny – dostępny więcej niż jednemu podmiotowi poznającemu.
· Systematyczność – replikowalność (rzetelność).
· Obiektywność – bezstronność.
· Komunikatywność i intersubiektywność.
2/. Metodologia nauk społecznych – typy i zadania:
· Dwa ujęcia metodologii:
o Metodologia opisowa – opis czynności, wzorów badawczych.
o Metodologia normatywna – reguły nakazowe postępowania badawczego.
· Składowe metodologii:
o Metoda – zasada ogólna
o Techniki badawcze – środki i sposoby, także wspólne różnym metodom.
o Procedura badawcza – sposób posługiwania się daną techniką, plan badania.
· Kryteria naukowości – demarkacja między nauką a pseudo nauką.
o Falsyfikowalność i krytycyzm wiedzy.
- Podatność na krytykę, weryfikację, otwartość i interpersonalność poznania, otwartość wobec wiedzy
o Metoda naukowa Poppera.
- Metoda prób i eliminacji błędów.
- Doświadczalna sprawdzalność.
3/. Co to jest nauka? Nauka to uporządkowane poznanie osiągnięte za pomocą metody naukowej (w sposób metodyczny)
o wyrażone w języku pojęć – spełnia warunki logicznej analizy języka,
o zmierzające do wykazania związków między faktami (zjawiskami),
o oraz przyczyn ich występowania.
· Zadanie metodologii – opis i analiza reguł postępowania naukowego, oraz wzorów wynikowych (schematów wyników).
1/. Mówimy o typie dedukcyjnym i indukcyjnym, kryterium demarkacji jest metoda uzyskiwania zdań – twierdzeń.
2/. Nauki dedukcyjne (aprioryczne) – opierają się na logicznych kryteriach uzasadnienia
- Formuła zbudowana ze zmiennych, oraz spójników logicznych
- Jest zdaniem prawdziwym przy każdym podstawieniu za zmienne.
- Zmiennych indywidualnych, oraz ewentualnie stałych indywidualnych
- Predykatów
- Spójników logicznych
- Kwantyfikatorów
- Jest zdaniem prawdziwym w każdej niepustej dziedzinie przy dowolnym rozumieniu predykatów.
3/. Nauki empiryczne (aposterioryczne).
· Poznanie dyskursywne – zmysłowe.
· Poznanie intuicyjne – umysłowe.
· Poznanie naukowe – poznanie pewne – wytrzymujące krytykę naukową. Sprawdzalne bezpośrednio lub pośrednio. Składa się z dwóch rodzajów zdań:
o Zdania podstawowe – zdania spostrzeżeniowe, obserwacyjne, faktualne.
o Zdania testowe: twierdzenia – aksjomaty, implikacje twierdzeń – postulaty.
- Zupełna
- Niezupełna
- Kanon jednej zgodności
- Kanon jednej różnicy
- Kanon zmian towarzyszących
- Kanon reszt
4/. Naiwny indukcjonizm
5/. Kryteria naukowości i poznanie uporządkowane. Założenia dotyczące kompetencji epistemicznej podmiotu: rozum – zmysły – intuicja - język
· Poznanie samodzielne (intencjonalne)
o Poznanie dyskursywne – postrzeganie zmysłowe.
o Poznanie intuicyjne, umysłowy ogląd rzeczy
· Poznanie komunikatowe (znakowe, naukowe)
o Intersubiektywizm
o Reguła komunikowania „pragmatyka języka”
o Łańcuch: badacz (źródło) – pośrednik (nabywca wtórny wiedzy) – odbiorca końcowy.
· Trzy relacje: semantyczna, syntaktyczna, pragmatyczna.
Kryteria naukowości, poznanie i orientacje teorio – poznawcze.
1/. Poznanie naukowe – poznanie pewne, wytrzymujące krytykę naukową (vs subiektywna pewność poznania). Sprawdzalne bezpośrednio lub pośrednio. Składa się z dwóch rodzajów zdań:
· Zdania podstawowe – zdania spostrzeżeniowe, obserwacyjne, faktualne.
· Zdania testowe: twierdzenia – aksjomaty, implikacje twierdzeń – postulaty.
2/. Pozytywizm/neopozytywizm – Fizykalizm (von Neuroth).
· Fizykalistyczny redukcjonizm – redukcja nauk do poziomu takiego jak fizyka. Nauki mają się zajmować tylko tym co sprawdzalne. Ta sama baza redukcyjna nauki:
o Wg programu jedności nauki Camapa
o Jednorodność pojęciowa języka nauki.
o Jedność wiedzy teoretycznej i praktycznej (Popper).
· Postulat United Science – jedna nauka na poziomie pojęć a nie zdań.
· Unifikacja – Koncepcja Koła Wiedeńskiego
3/. Operacjonizm – wprowadzanie pojęć do nauki na zasadzie koncentracji na sposobie, w jaki dokonujemy pewnych obserwacji.
· Obserwacje sprowadzające się do mierzenia – operacje pomiarowe pojęć.
· Definicje operacyjne – wersje robocze.
· Operacjonizm – kierunek w filozofii i metodologii nauk w XX wieku, uznający sens empirycznych pojęć naukowych tylko wówczas gdy możliwe jest ich zdefiniowanie na podstawie opisu metod, które określają ich zastosowanie.
4/. Behawioryzm jest próbą zastosowania ścisłych, znanych z nauk przyrodniczych metod badawczych do badania ludzkiej psychiki.
· Doprowadził do rozwoju metodologii nauk psychologicznych, kładąc nacisk na statystyczne zależności między obiektywnie mierzalnymi bodźcami i reakcjami.
· W swej złagodzonej wersji w dużej mierze współtworzył teorie uczenie się, psychologię poznawczą, oraz psychologię społeczną.
5/. Relatywizm.
- Heraklityzm – sofiści, Protagoras
- sceptycyzm/racjonalizm oświeceniowy (Montaigne)
- biologizm/darwinizm
- ...
sweetychomik