Dziennik Ustaw Nr 86/03
– 44 –
Poz. 789 _
Dz.U.03.86.789. z dnia 17 maja 2003 r.
zmiany:
2003-10-15 zm. Dz.U.03.170.1652
2004-01-01 zm. Dz.U.03.203.1966
2004-04-30 zm. Dz.U.04.92.883
2004-04-30 zm. Dz.U.04.96.959
2004-05-01 zm. Dz.U.04.97.962
2004-08-06 zm. Dz.U.04.173.1808
2005-08-19 zm. Dz.U.05.157.1314
2005-08-28 zm. Dz.U.05.163.1362
2005-09-06 zm. Dz.U.05.169.1420
2006.02.08 zm. Dz.U.06.12.63
2006.08.11 zm. Dz.U.06.144.1046
z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym.1)
Rozdział 1
Art. 1. Przepisy ustawy określają:
1) zasady korzystania z infrastruktury kolejowej, zarządzania infrastruktura kolejową i jej utrzymania;
2) zasady prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych;
3) warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolejowych;
3a) warunki zapewnienia interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
4) zasady i instrumenty regulacji transportu kolejowego.
Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się także do:
1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2a, 4a—9 i 12 oraz art. 13 ust 1; przepisy rozdziału 10 stosuje się odpowiednio;
2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2a, 4a, 5a 8 i 10;
3) infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów mniejszej niż 1 435 mm i przewoźników kolejowych korzystających z tej infrastruktury kolejowej, z wyjątkiem rozdziałów 4a, 6—8, art. 5 ust. 3—6, art. 9, art. 13 ust. 1 oraz art. 59—64.
Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) linii tramwajowych;
2) kolejowego transportu wewnątrzzakładowego;
3) transportu linowego i linowo-terenowego, z wyjątkiem art. 10 ust. 4.
Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) „infrastruktura kolejowa” – linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania, niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury;
2) „linia kolejowa” – tory kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami oraz przyległy pas gruntu, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami;
2a) „linia kolejowa o znaczeniu państwowym" – linię kolejową, której utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi;
2b) „linia kolejowa o znaczeniu obronnym" – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną;
2c) „linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym" – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;"
3) „przyległy pas gruntu” – grunty wzdłuż linii kolejowej, usytuowane po obu ich stronach, przeznaczone do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego;
3a) „pas gruntu pod linię kolejową" — powierzchnię gruntu wykorzystywaną do budowy lub przebudowy linii kolejowej określoną w decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
4) „sieć kolejowa” – układ połączonych ze sobą linii kolejowych będących własnością zarządcy infrastruktury lub zarządzanych przez zarządcę infrastruktury;
5) „odcinek linii kolejowej” – część linii kolejowej zawartą między stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową;
6) „pojazd kolejowy” – pojazd dostosowany do poruszania się na własnych kołach po torach kolejowych;
6a) „pojazd trakcyjny" – pojazd kolejowy z napędem własnym;
7) „zarządca infrastruktury” – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie; funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty;
8) „obszar kolejowy” – określony działkami ewidencyjnymi obszar, na którym usytuowane są linie kolejowe oraz inne budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do zarządzania, eksploatacji i utrzymania linii kolejowych, a także służące do obsługi przewozu osób i rzeczy;
9) „przewoźnik kolejowy” – przedsiębiorcę, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne;
10) „bocznica kolejowa" – infrastrukturę kolejową przeznaczoną do wykonywania załadunku i wyładunku wagonów oraz ich przemieszczania i włączania do ruchu po sieci kolejowej;
11) „trasa pociągu” – określenie, w rozkładzie jazdy, położenia pociągu w funkcji czasu jazdy, służące do oceny wykorzystania zdolności przepustowej linii kolejowej;
12) „zdolność przepustowa” – możliwość eksploatacyjno-ruchową linii kolejowej lub jej części do wykonania na niej przejazdów pociągów w określonym czasie;
13) „typ pojazdów kolejowych” – pojazdy kolejowe o takich samych rozwiązaniach konstrukcyjnych;
14) „typ budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego” – budowle i urządzenia lub systemy o takich samych parametrach technicznych i eksploatacyjnych;
15) „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego” – dokument uprawniający do użytkowania danego typu pojazdu kolejowego w przewozach kolejowych;
16) „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli albo typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego” – dokument uprawniający do użytkowania danego typu budowli albo typu urządzeń do prowadzenia ruchu kolejowego;
17) „świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego” – dokument potwierdzający, że pojazd kolejowy jest sprawny technicznie;
18) „świadectwo bezpieczeństwa” – dokument potwierdzający zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych, wydawany podmiotom zwolnionym z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i autoryzacji bezpieczeństwa;
18a) „certyfikat bezpieczeństwa" — dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego;
18b) „autoryzacja bezpieczeństwa" — dokument potwierdzający ustanowienie przez zarządcę infrastruktury systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań niezbędnych do bezpiecznego projektowania, eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej;
19) „umowa o świadczenie usług publicznych” – umowę, zawartą między właściwym organem administracji publicznej a przewoźnikiem kolejowym, określoną w art. 14 ust. 2 rozporządzenia nr 1191/69/EWG z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej, zmienionego rozporządzeniami nr 3572/90/EWG i nr 1893/91/EWG oraz aktami przystąpienia Danii, Irlandii, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Grecji, Hiszpanii i Portugalii (Dz.Urz. WE L 156 z 28.06.1969, z późn. zm.);
20) „regionalne przewozy pasażerskie” – przewozy pasażerskie w granicach jednego województwa lub realizujące połączenia z sąsiednim województwem;
21) uchylony;
22) „przewóz technologiczny” – przejazd wykonywany na potrzeby zarządcy infrastruktury w celu jej budowy, naprawy, utrzymania, nadzoru bądź usuwania awarii;
23) „rozkład jazdy pociągów” – plan, według którego mają się odbywać przejazdy pociągów na danej sieci kolejowej lub jej części w czasie, w którym on obowiązuje;
24) „umowa ramowa” – umowę zawartą pomiędzy przewoźnikiem kolejowym i zarządcą infrastruktury w sprawie rezerwacji zdolności przepustowej linii kolejowych obejmującą okres dłuższy niż rok, bez określenia szczegółowych tras pociągów;
25) „transport wewnątrzzakładowy” – transport wykonywany w ramach procesu produkcji przedsiębiorstwa bez udziału przewoźnika kolejowego oraz bez należących do niego pojazdów kolejowych, w tym na obszarze górniczym – kopalń odkrywkowych oraz zwałowisk odpadów,
26) „system kolei" – wyróżniona cechami funkcjonalnymi i technicznymi sieć kolejowa i pojazdy kolejowe przeznaczone do ruchu po tej sieci;
27) „transeuropejski system kolei dużych prędkości" – sieć kolejowa określona w Decyzji nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz.Urz. WE L 228, z 9.09.1996 r.), w skład której wchodzą:
a) linie kolejowe specjalnie wybudowane dla ruchu odbywającego się z prędkością równą lub większą niż 250 km/h,
b) linie kolejowe zmodernizowane dla ruchu odbywającego się z prędkością większą niż 200 km/h,
c) linie kolejowe stanowiące połączenia pomiędzy liniami, o których mowa w lit. a i b, oraz stacjami kolejowymi w centrach miast,
d) pojazdy kolejowe przeznaczone do ruchu odbywającego się po liniach, o których mowa w lit. a–c;
28) „transeuropejski system kolei konwencjonalnej" – sieć kolejowa określona w Decyzji nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz.Urz. WE L 228, z 9.09.1996 r.), w skład której wchodzą:
a) linie kolejowe przeznaczone do ruchu pociągów poruszających się z prędkością nie większą niż 200 km/h, do przewozu osób lub rzeczy,
b) budowle, budynki i urządzenia przeznaczone do obsługi przewozu osób lub rzeczy, w tym terminale transportu kombinowanego przeznaczone do obsługi przewozu rzeczy,
c) linie kolejowe stanowiące połączenia p...
marszin