ustawa o transporcie kolejowym.doc

(516 KB) Pobierz
Dz

Dziennik Ustaw Nr 86/03

44

Poz. 789 _

 

Dz.U.03.86.789. z dnia 17 maja 2003 r.

zmiany:

2003-10-15              zm.               Dz.U.03.170.1652                           

2004-01-01              zm.              Dz.U.03.203.1966

2004-04-30              zm.              Dz.U.04.92.883

2004-04-30              zm.              Dz.U.04.96.959

2004-05-01              zm.              Dz.U.04.97.962

2004-08-06              zm.              Dz.U.04.173.1808

2005-08-19              zm.              Dz.U.05.157.1314

2005-08-28              zm.              Dz.U.05.163.1362

2005-09-06              zm.              Dz.U.05.169.1420

2006.02.08              zm.              Dz.U.06.12.63

2006.08.11              zm.              Dz.U.06.144.1046

USTAWA

z dnia 28 marca 2003 r.

o transporcie kolejowym.1)

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1. Przepisy ustawy określają:

1)      zasady korzystania z infrastruktury kolejowej, zarządzania infrastruktura kolejową i jej utrzymania;

2)      zasady prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych;

3)      warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolejowych;

3a) warunki zapewnienia interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

4)      zasady i instrumenty regulacji transportu kolejowego.


Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się także do:

   1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2a, 4a—9 i 12 oraz art. 13 ust 1; przepisy rozdziału 10 stosuje się odpowiednio;

   2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2a, 4a, 5a   8 i 10;

   3) infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów mniejszej niż 1 435 mm i przewoźników kolejowych korzystających z tej infrastruktury kolejowej, z wyjątkiem rozdziałów 4a, 6—8, art. 5 ust. 3—6, art. 9, art. 13 ust. 1 oraz art. 59—64.

Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

   1) linii tramwajowych;

   2) kolejowego transportu wewnątrzzakładowego;

   3) transportu linowego i linowo-terenowego, z wyjątkiem art. 10 ust. 4.

Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)      „infrastruktura kolejowa” – linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania, niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury;

2)      „linia kolejowa” – tory kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami oraz przyległy pas gruntu, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami;

2a) „linia kolejowa o znaczeniu państwowym" – linię kolejową, której utrzymanie i eks­ploatacja uzasadniona jest ważnymi wzglę­dami gospodarczymi, społecznymi, ekolo­gicznymi lub obronnymi;

2b) „linia kolejowa o znaczeniu obronnym" – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadnia­ją względy obronności państwa, w tym po­trzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Pol­skiej i wojsk sojuszniczych w czasie pod­wyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną;

2c) „linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym" linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryte­rium zaliczenia do linii o znaczeniu pań­stwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypo­spolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;"

3)      „przyległy pas gruntu” – grunty wzdłuż linii kolejowej, usytuowane po obu ich stronach, przeznaczone do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego;

3a) „pas gruntu pod linię kolejową" — po­wierzchnię gruntu wykorzystywaną do bu­dowy lub przebudowy linii kolejowej okre­śloną w decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;

4)      „sieć kolejowa” – układ połączonych ze sobą linii kolejowych będących własnością zarządcy infrastruktury lub zarządzanych przez zarządcę infrastruktury;

5)      „odcinek linii kolejowej” – część linii kolejowej zawartą między stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową;

6)      „pojazd kolejowy” – pojazd dostosowany do poruszania się na własnych kołach po torach kolejowych;

6a) „pojazd trakcyjny" pojazd kolejowy z napędem własnym;

7)      „zarządca infrastruktury” – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie; funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty;

8)      „obszar kolejowy” – określony działkami ewidencyjnymi obszar, na którym usytuowane są linie kolejowe oraz inne budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do zarządzania, eksploatacji i utrzymania linii kolejowych, a także służące do obsługi przewozu osób i rzeczy;

9)      „przewoźnik kolejowy” – przedsiębiorcę, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne;

10)  „bocznica kolejowa" infrastrukturę kole­jową przeznaczoną do wykonywania zała­dunku i wyładunku wagonów oraz ich przemieszczania i włączania do ruchu po sieci kolejowej;

11)  „trasa pociągu” – określenie, w rozkładzie jazdy, położenia pociągu w funkcji czasu jazdy, służące do oceny wykorzystania zdolności przepustowej linii kolejowej;

12)  „zdolność przepustowa” – możliwość eksploatacyjno-ruchową linii kolejowej lub jej części do wykonania na niej przejazdów pociągów w określonym czasie;

13)  „typ pojazdów kolejowych” – pojazdy kolejowe o takich samych rozwiązaniach konstrukcyjnych;

14)  „typ budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego” – budowle i urządzenia lub systemy o takich samych parametrach technicznych i eksploatacyjnych;

15)  „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego” – dokument uprawniający do użytkowania danego typu pojazdu kolejowego w przewozach kolejowych;

16)  „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli albo typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego” – dokument uprawniający do użytkowania danego typu budowli albo typu urządzeń do prowadzenia ruchu kolejowego;

17)  „świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego” – dokument potwierdzający, że pojazd kolejowy jest sprawny technicznie;

18)  „świadectwo bezpieczeństwa” – dokument potwierdzający zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych, wydawany podmiotom zwolnionym z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i autoryzacji bezpieczeństwa;

18a) „certyfikat bezpieczeństwa" — dokument potwierdzający ustanowienie przez prze­woźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełnia­nia przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowe­go;

18b) „autoryzacja bezpieczeństwa" — doku­ment potwierdzający ustanowienie przez zarządcę infrastruktury systemu zarzą­dzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań nie­zbędnych do bezpiecznego projektowa­nia, eksploatacji i utrzymania infrastruk­tury kolejowej;

19)  „umowa o świadczenie usług publicz­nych” – umowę, zawartą między właści­wym organem administracji publicznej a przewoźnikiem kolejowym, określoną w art. 14 ust. 2 rozporządzenia nr 1191/69/EWG z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z po­jęciem usługi publicznej w transporcie ko­lejowym, drogowym i w żegludze śródlą­dowej, zmienionego rozporządzeniami nr 3572/90/EWG i nr 1893/91/EWG oraz ak­tami przystąpienia Danii, Irlandii, Zjedno­czonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlan­dii Północnej, Grecji, Hiszpanii i Portugalii (Dz.Urz. WE L 156 z 28.06.1969, z późn. zm.);

20)  „regionalne przewozy pasażerskie” – przewozy pasażerskie w granicach jednego województwa lub realizujące połączenia z sąsiednim województwem;

21)  uchylony;

22)  „przewóz technologiczny” – przejazd wykonywany na potrzeby zarządcy infrastruktury w celu jej budowy, naprawy, utrzymania, nadzoru bądź usuwania awarii;

23)  „rozkład jazdy pociągów” – plan, według którego mają się odbywać przejazdy pociągów na danej sieci kolejowej lub jej części w czasie, w którym on obowiązuje;

24)  „umowa ramowa” – umowę zawartą pomiędzy przewoźnikiem kolejowym i zarządcą infrastruktury
w sprawie rezerwacji zdolności przepustowej linii kolejowych obejmującą okres dłuższy niż rok, bez określenia szczegółowych tras pociągów;

25)  „transport wewnątrzzakładowy” – transport wykonywany w ramach procesu produkcji przedsiębiorstwa bez udziału przewoźnika kolejowego oraz bez należących do niego pojazdów kolejowych, w tym na obszarze górniczym – kopalń odkrywkowych oraz zwałowisk odpadów,

26)  „system kolei" – wyróżniona cechami funkcjonalnymi i technicznymi sieć kolejo­wa i pojazdy kolejowe przeznaczone do ru­chu po tej sieci;

27)  „transeuropejski system kolei dużych prędkości" – sieć kolejowa określona w Decyzji nr 1692/96 Parlamentu Europej­skiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w spra­wie wspólnotowych wytycznych dotyczą­cych rozwoju transeuropejskiej sieci trans­portowej (Dz.Urz. WE L 228, z 9.09.1996 r.), w skład której wchodzą:

 

a)      linie kolejowe specjalnie wybudowane dla ruchu odbywającego się z prędko­ścią równą lub większą niż 250 km/h,

b)      linie kolejowe zmodernizowane dla ru­chu odbywającego się z prędkością większą niż 200 km/h,

c)       linie kolejowe stanowiące połączenia pomiędzy liniami, o których mowa w lit. a i b, oraz stacjami kolejowymi w centrach miast,

d)      pojazdy kolejowe przeznaczone do ru­chu odbywającego się po liniach, o któ­rych mowa w lit. ac;

28)  „transeuropejski system kolei konwencjo­nalnej" – sieć kolejowa określona w Decy­zji nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transporto­wej (Dz.Urz. WE L 228, z 9.09.1996 r.), w skład której wchodzą:

a)      linie kolejowe przeznaczone do ruchu pociągów poruszających się z prędko­ścią nie większą niż 200 km/h, do prze­wozu osób lub rzeczy,

b)      budowle, budynki i urządzenia przezna­czone do obsługi przewozu osób lub rzeczy, w tym terminale transportu kombinowanego przeznaczone do ob­sługi przewozu rzeczy,

c)       linie kolejowe stanowiące połączenia p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin