przerobka_alternatora_felicja_1300.pdf
(
1119 KB
)
Pobierz
WYMIANA SZCZOTEK W REGULATORACH NAPIĘCIA ALTERNATORÓW MAGNETON 55A, MONTOWANYCH STANDARDOWO W SAMOCHODACH SKODA FELICIA 1,3
WYMIANA SZCZOTEK W REGULATORACH NAPIĘCIA ALTERNATORÓW
MAGNETON 55A, MONTOWANYCH STANDARDOWO W SAMOCHODACH
SKODA FELICIA 1,3, ORAZ EWENTUALNA MODYFIKACJA REGULATORA
W alternatorach, prod. czeskiej firmy Magneton, stosuje się regulatory elektroniczne,
utrzymujące napięcie w instalacji samochodu na poziomie ok. 13,8 V (standard przyjęty przez
Skodę, mimo że na obudowie regulatora widnieje wartość 14 V). Podobno jest to
spowodowane tym, że alternator nie jest w stanie utrzymać wyższych napięć ze względu na
wydajność prądową. W niektórych wersjach samochodu był montowany alternator 70A, zaś
w samochodach wyposażonych w klimatyzację 90 A. Ponadto w niektórych modelach (1,6)
był montowany alternator prod. Bosch (Niemcy) o wydajności 70A, jednak jego serwis (wg
książki Cedrycha) był możliwy tylko w ASO.
Sam regulator wymaga tylko czynności konserwacyjnych, takich jak utrzymywanie w
czystości połączenia jego obudowy z masą samochodu (powierzchnie stykające się musza być
czyste, a śruby mocujące odpowiednio dokręcone) oraz połączenia konektorowego przewodu
pomiaru napięcia regulacji, wychodzącego z regulatora. Ma to wpływ na wysokość napięcia
utrzymywanego w instalacji. Jednak zintegrowane z regulatorem dwie szczotki grafitowe,
doprowadzające prąd do pierścieni ślizgowych uzwojenia wzbudzenia alternatora, w miarę
eksploatacji zużywają się i muszą być wymienione na nowe, gdy ich długość (części
wystającej) zmniejszy się do 5 mm. Długość nowych szczotek wynosi 12 mm. Zaniedbanie
wymiany szczotek grozi poważniejszą awarią.
Oczywiście można wymienić cały regulator, jednak cena oryginalnego prod. czeskiej wynosi
obecnie ok. 60 PLN (w sklepach można też znaleźć tańsze prod. polskiej) , natomiast 2
oryginalne szczotki kosztują ok. 14 PLN. Wymiana przy odrobinie wprawy zajmie mniej niż
pół godziny. Potrzebne będą: lutownica elektryczna (najlepiej transformatorowa), lut,
kalafonia, odsysacz do cyny.
Regulator jest przykręcony dwoma śrubami do górnej części alternatora:
Najpierw należy zsunąć z zacisku alternatora złączkę konektorową, znajdującą się na końcu
przewodu wychodzącego z regulatora, a następnie odkręcić obie śruby i ostrożnie wyjąć
regulator z alternatora. Zwykle jest on brudny i lekko skorodowany, więc powinno się go
oczyścić.
Teraz należy odlutować przewody starych szczotek z punktów lutowniczych pokazanych
poniżej:
Do tego celu potrzebny będzie odsysacz, gdyż aby włożyć przewody nowych szczotek w
punktach lutowniczych muszą ukazać się otwory.
UWAGA: w środku prowadnic szczotek znajdują się sprężynki, które podczas roztapiania
lutu grotem lutownicy mogą „wystrzelić” i potem trudno je będzie znaleźć.
Nowe szczotki wyglądają tak:
Należy teraz przyciąć ich przewody na taką długość, jaką miały stare szczotki (ok. 23 mm) i
pokryć sam koniec cyną. Uwaga: przewody te to elastyczna plecionka wykonana z cienkich
drucików miedzianych. Aby zachować jej własności nie należy pokrywać zbyt długiego
odcinka cyną, gdyż spowoduje to zesztywnienie przewodu, zaś usunięcie cyny, która wsiąkła
w plecionkę nawet odsysaczem będzie bardzo trudne.
Następnie należy wyprostować przewód, włożyć sprężynkę w prowadnicę i wsuwać w środek
sprężynki przewód i wsuwać szczotkę dociskając przy tym sprężynę tak, aby trafić
przewodem w otwór punktu lutowniczego. Gdy zalutowana końcówka przewodu wyjdzie z
otworu na ok. 1 mm należy przylutować ją i odczekać kilkanaście sekund, aż lut stwardnieje.
Tak samo należy przylutować drugą szczotkę. Potem należy sprawdzić, czy szczotki
swobodnie przesuwają się w prowadnicach i czy sprężynki pracują.
Teraz można już zamontować regulator do alternatora. Przedtem dobrze jest pomalować go
farbą antykorozyjną, np. cynkiem w sprayu:
Po zamontowaniu (regulator należy wsuwać delikatnie, aby nie uszkodzić szczotek) należy
włączyć silnik i zmierzyć napięcie w instalacji. Mierzone na zaciskach prawidłowo
naładowanego akumulatora powinno wynosić ok. 13,8 V na wolnych obrotach przy
włączonych światłach mijania.
Niektórzy z użytkowników Skody zwracają uwagę na fakt, że w gwarancjach dołączonych do
akumulatorów niektórych producentów jest zastrzeżenie, że napięcie w instalacji samochodu
musi wynosić co najmniej 14 V. Jak pogodzić to z 13,8 V stosowanym przez Skodę ?
Oficjalnie nie wiem. Można próbować przerabiać regulator, zakładając potencjometr do
płynnego ustawienia napięcia regulowanego. Jego układ elektroniczny jest zalany żywicą, ale
okazało się w praktyce, że można dostać się do płytki drukowanej, usuwając delikatnie
żywicę. Jednak jest to bardzo pracochłonne. Inna metodą mogłoby być założenie regulatora
do Skody 120, w której montowano również alternatory Magneton, bardzo podobne do tych
stosowanych w Felicji. Ich przeróbka była bardzo prosta, gdyż płytka nie była niczym zalana.
Poniżej znajduje się schemat takiego regulatora oraz jego podłączenie do instalacji
samochodu:
Akakumulator
1,2 – pierścienie ślizgowe alternatora
W – uzwojenie wzbudzenia
Z – wyłącznik zapłonu
Ż – lampka kontrolna
54, D+, DF, B – zaciski regulatora
Oczywiście płynna regulacja napięcia alternatora była możliwa po wstawieniu potencjometru
montażowego w miejsce oryginalnego rezystora regulowanego (była to płytka pokryta
warstwą rezystancyjna, którą częściowo zdrapano aby otrzymać żądaną wartość rezystancji –
dosyć dziwne rozwiązanie).
Regulator stosowany w Felicji jest natomiast podłączony do instalacji w taki sposób, że jego
obudowa jest połączona elektrycznie z masą, która styka się po przykręceniu z masa
alternatora i masą samochodu. Ponadto z regulatora wychodzi przewód podłączony
konektorem do alternatora. Wynika z tego, że zastosowano tu inną wersję regulacji. W
regulatorze od Skody 120 stosowano 4 zaciski i była to wersja z tzw. pomiarem napięcia
baterii (akumulatora). Natomiast w instalacji Felicji (nie dotyczy wersji z silnikiem Diesla)
występują tylko 2 zaciski łączące alternator z instalacją (trzecim połączeniem jest masa):
1 – akumulator
2 – rozrusznik
3 – filtr przeciwzakłóceniowy
4 – regulator napięcia
5 – stacyjka
6 – kontrolka ładowania
Kolory przewodów:
Gn – zielony
Ro – czerwony
Ge – żółty
Sw czarny
Wynika z tego, że zastosowano tu tzw. regulację z pomiarem napięcia alternatora. Poniżej są
2 schematy regulatora pewnej firmy zachodniej w wersji z pomiarem napięcia alternatora (a) i
baterii (b):
Wygląda na to, że regulator stosowany w Felicji jest podobny do wersji a. Tak więc jeżeli
ktoś bardzo chce podnieść napięcie w instalacji swojego auta to ma tu pole do
eksperymentów. Ustawianie napięcia regulowanego odbywa się oczywiście za pomocą
doboru rezystancji R1 i R2. Dodatkową zaletą zwiększenia napięcia (max. do 14,4 V) jest
zwiększenie jasności świecenia żarówek. Ponieważ strumień świetlny żarówki jest w
przybliżeniu proporcjonalny do mocy więc po zwiększeniu napięcia z 13,8 V do 14,4 V
strumień zwiększy się o (14,4/13,8)
2
* 100 % 100 % = 9 %. Ale jeżeli uwzględnimy, że w
instalacji występuje spadek napięcia, tak że na żarówkach jest w rzeczywistości napięcie ok.
13,2 V i spróbujemy doprowadzić zasilanie bezpośrednio z zacisków alternatora grubymi
przewodami (oczywiście przy użyciu przekaźników i bezpieczników zamontowanych w
puszkach przy reflektorach) to możemy osiągnąć wzrost strumienia świetlnego o (14,4/13,2)
2
* 100 % 100 % = 19 %. Oczywiście jeżeli alternator da radę utrzymać takie napięcie. To już
jest coś. Niestety zostanie to okupione skróceniem żywotności żarówek, ale niestety nie ma
nic za darmo. Można też próbować ograniczać napięcie na żarówkach reflektorów głównych
np. rezystorami, zwieranymi tylko podczas jazdy w nocy po nieoświetlonym obszarze.
Napięcie to można ograniczyć do 12 V i w dzień nie wystąpi widoczna różnica w jasności
świecenia, natomiast trwałość żarówek (np. drogich Philips Vision Plus czy Blue Vision)
wzrośnie kilkakrotnie.
Opracował: GUSTAVO
Plik z chomika:
speedy_max
Inne pliki z tego folderu:
montaz_stabilizatora_przedniego_zawieszenia_samochodu_skoda_felicja_.pdf
(1817 KB)
jak_wymienic_filtr_pylkowy_oraz_jak_zdyzenfykowac_uklad_klimatyzacji_w_samochodzie_skoda_octavia_.pdf
(8169 KB)
instrukcja_obslugi_skoda_superb_pl_.pdf
(42367 KB)
instrukcja_obslugi_skoda_roomster_pl.pdf
(36537 KB)
instrukcja_montazu_szyberdachu_w_felicii_.pdf
(1667 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alfa Romeo
Audi
BMW
Chevrolet
Citroen
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin