Zeszyt_Nauczyciela04.pdf

(93 KB) Pobierz
Fiszki-Nauczyciela.qxp
1
Mój wzrost
Co dziecko wiedzieç powinno
wiedzieç powinno
Cel zaj´ç
UÊwiadomienie dzieciom niebezpie-
czeƒstw zwiàzanych z ich niskim
wzrostem.
Kszta∏towanie u dzieci umiej´tnoÊci
obserwacji otoczenia i okreÊlania swojego
po∏o˝enia.
Ukazanie zale˝noÊci pomi´dzy polem
widzenia, a wzrostem dziecka.
Niski wzrost nie pozwala dobrze widzieç i byç dobrze
widzianym. Dziecko musi to wiedzieç, aby mog∏o
odpowiednio reagowaç w ró˝nych sytuacjach.
Wzrost
dziecka
Dziecko jako pieszy:
Poniewa˝ tablice/znaki sygnaliza-
cyjne nie sà na wysokoÊci wzroku
dziecka, musi ono zadzieraç g∏ow´,
by przeczytaç informacj´. W mo-
mencie przechodzenia przez ulic´
dziecko nie widzi nic ponad stojà-
cymi samochodami. Zdecydowanie
ograniczajà one jego pole widzenia.
2,00 – 3,00 m
˚eby widzieç:
Poziom oczu dziecka znajduje si´
na wysokoÊci oko∏o 105 cm od zie-
mi w wieku 6 lat i 130 cm w wieku
10 lat. Dziecko musi wi´c podnosiç
wzrok, aby zobaczyç sygnalizacj´.
Dziecko jako rowerzysta:
Z uwagi na ma∏y wzrost, dziecko
na rowerze jest niewidoczne w ru-
chu drogowym (zob. karta tema-
tyczna Dziecko na rowerze ).
ok. 2,00 m
1,75 m
˚eby byç widzianym:
Kiedy dziecko widzi, wydaje mu
si´, ˝e jest widziane. Tymczasem je-
go niski wzrost powoduje cz´sto, ˝e
inni go nie widzà. Dla w∏asnego
bezpieczeƒstwa dziecko musi byç
Êwiadome swojego wzrostu za ka˝-
dym razem, gdy porusza si´ po uli-
cy.
Dziecko w samochodzie:
Dziecko w wieku 4–12 lat musi sie-
dzieç w foteliku lub na specjalnym
siedzisku tak, aby pas przebiega∏
w sposób odpowiedni do jego wzro-
stu. Zapewnia to optymalne zabez-
pieczenie w razie zderzenia i po-
zwala uniknàç powa˝nych obra˝eƒ
jamy brzusznej. Je˝eli pojazd nie
jest wyposa˝ony w pasy
bezpieczeƒstwa i nie mo˝na
zainstalowaç fotelika, dziecko
poni˝ej 12 roku ˝ycia nie mo˝e zaj-
mowaç miejsca na przednim
siedzeniu (zob. karta tematyczna
Je˝d˝´ samochodem ).
1,30 m
Najwy˝szy cz∏owiek na
Êwiecie, Amerykanin uro-
dzony w 1918, nie mia∏
˝adnych trudnoÊci z zoba-
czeniem Êwiate∏! Mia∏
1,83 m w wieku 8 lat !
W chwili Êmierci w 1940
roku, mierzy∏ 2,72 m .
By∏ wi´c prawie tak wy-
soki jak s∏up ze Êwiat∏ami
i dalej rós∏!
Zwracaç uwag´ na przeszkody,
które ograniczajà pole widzenia
i przewidzieç, ˝e za nimi mo˝e byç
jadàcy pojazd.
Pokazaç si´ pojazdom, które nad-
je˝d˝ajà, zanim si´ przejdzie przez
jezdni´. Dziecko musi dojÊç a˝ do
granicy stojàcych samochodów, by je
zobaczono.
Jak nale˝y si´
zachowaç?
– wskazówki dla dzieci
Podnosiç g∏ow´ i oczy, szukaç sy-
gnalizacji Êwietlnych i znaków dro-
gowych: trójkolorowe Êwiat∏a, znaki
informujàce o ulicach jednokierun-
kowych, o zakazie wjazdu, o ruchu
dwukierunkowym itp.
11
Dzia∏a na niekorzyÊç w kwestii
bezpieczeƒstwa dziecka na drodze.
89369950.001.png
1
åwiczenie 1
Wycieczka po najbli˝szej okolicy szko∏y
z aparatem fotograficznym, kredà, notatni-
kiem i o∏ówkami. Dzieci rysujà wszystkie
napotkane znaki sygnalizacyjne. Obserwujà
ich rozmieszczenie, jak równie˝ rozmiesz-
czenie Êwiate∏. Postawiç dziecko Êredniego
wzrostu obok Êwiate∏. Zaznaczyç na s∏upie
za pomocà kredy jego wzrost. Zach´ciç
dzieci do reakcji, zrobiç zdj´cia dzieci stojà-
cych obok Êwiate∏.
Nauczyciel zbiera szkice, które pos∏u˝à za
bank danych w zaj´ciach omówionych
w karcie tematycznej Kodeks drogowy.
Nale˝y zach´ciç dzieci do refleksji na temat
tego, co zaobserwowa∏y i zapami´ta∏y.
åwiczenie 3
Postawiç przed dzieçmi jakiÊ przedmiot - na wysokoÊci ich
oczu. Poprosiç, aby spojrza∏y na niego z trzech ró˝nych pozycji:
w kucki („kiedy by∏em ma∏y”), stojàc („dzisiaj”) i stojàc na krzeÊle
(„kiedy b´d´ doros∏y”).
Zas∏oniç nast´pnie przedmiot du˝à kartkà papieru i poprosiç
dzieci, aby najpierw stan´∏y przed kartkà, a nast´pnie, ˝eby sta-
n´∏y na krzeÊle. W zale˝noÊci od swego „wzrostu”, dziecko nie pa-
trzy w ten sam sposób: w kucki podnosi wzrok, stojàc na ziemi pa-
trzy na wprost, stojàc na krzeÊle spuszcza wzrok. Kiedy przedmiot
jest zakryty, dziecko nie widzi go, znajdujàc si´ na jego wysoko-
Êci. Widzi przedmiot, kiedy znajduje si´ powy˝ej niego lub jeÊli pa-
trzy na niego z boku.
Jedno dziecko wychodzi z klasy. Pi´cioro dzieci chowa si´
mniej lub bardziej widocznie. Dziecko wraca, patrzy przez 2 se-
kundy i opisuje, kogo zauwa˝y∏o spoÊród schowanych dzieci. Pi´-
cioro pozosta∏ych zauwa˝y, ˝e mogà widzieç nie b´dàc widziany-
mi i ˝e wszyscy lepiej lub gorzej widzà koleg´ w zale˝noÊci od
miejsca, w którym sà schowane.
Poprosiç dzieci o wyciàgni´cie wniosków z tego doÊwiadczenia
i podsumowanie tego, co odkry∏y.
åwiczenie 2
Ka˝dy uczeƒ rysuje na kartce papieru sie-
bie obok s∏upa z sygnalizacjà Êwietlnà. Na-
uczyciel przyczepia do tablicy rysunki dzie-
ci, które przedstawi∏y siebie we w∏aÊciwej
(bàdê niew∏aÊciwej) skali. Dzieci komentujà
przedstawione rysunki. Nauczyciel przycze-
pia do tablicy zdj´cia zrobione podczas tych
zaj´ç i tak˝e zach´ca do skomentowania
ich.
åwiczenie 4
Poprosiç dzieci o zaobserwowanie i wynotowanie przeszkód,
jakie napotykajà na drodze do szko∏y. Chodzi o sporzàdzenie listy
wszystkiego, co mo˝e ograniczaç widocznoÊç (np. kosze na Êmie-
ci, êle zaparkowane samochody itd.)
KOMENTARZ DO çwiczeƒ
znajdujàcych si´ w zeszycie ucznia
Cel: sprawdzenie, czy dzieci okreÊlajà siebie
w dobrej skali w stosunku do Êwiate∏.
Cel: sprawdzenie, czy dziecko
przyswoi∏o sobie lekcj´ i czy potrafi stoso-
waç odpowiednie s∏ownictwo.
Cel: poznanie poj´cia „byç widzianym”
i ryzyka, które zachodzi, gdy dziecko nie jest widocz-
ne. Ilustracje pokazujà sytuacje, w których dzieci
przechodzà przez ulic´, ale nie sà widoczne ze wzgl´-
du na swój wzrost. Wspólne sprawdzenie poprawno-
Êci odpowiedzi pozwala na ich skorygowanie.
åwiczenie 1
åwiczenie 3
åwiczenie 2
89369950.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin