5.GRAMATYCY Z BRIGHTON TAK.doc

(26 KB) Pobierz
GRAMATYCY Z BRIGHTON- JAMES WILLIAMSON I GEORGE ALBERT SMITH:

GRAMATYCY Z BRIGHTON

 

GRAMATYCY Z BRIGHTON- JAMES WILLIAMSON I GEORGE ALBERT SMITH:

·         1900- Fotografowie uliczni tworzą  wiele dzieł stanowiących zalążek filmowego sposobu opowiadania

·         Obydwaj należ do pionierów brytyjskiego filmu, a ich utwory weszły do historii filmu pod hasłem szkoła z Brighton

·         Zapoczątkowali twórcze wykorzystywanie zbliżeń filmowych oraz rozwiązań montażowych.

·         1903- zaprzestają swej produkcji

·         JAMES WILLIAMSON:

-          W 15 minutowym filmie Napad bokserów na misje w Chinach (1900) dał dowody umiejętności zręcznego montażu. Pokazuje w nim, jak w czasie powstania bokserów zostaje zabity jeden z misjonarzy, zaś żonę i córkę ratują wojska brytyjskie. Dzieli film na cztery części, przy czym nie pokazuje nigdy miejsca akcji w planie ogólnym, lecz tylko fragmentarycznie, łącząc sceny za pomocą środków dramaturgicznych. W jednym  ujęciu pokazana jest żona misjonarza, jak machając chusteczką wzywa pomocy, w następnym- wojsko spieszące z pomocą

-          Potrafi też wyzyskać  dramaturgiczne usytuowanie kamery, jak np. w Wielkim hauście (1901): aktor podchodzi do kamery i otwiera usta, by połknąć aparat. W obrębie jednego ujęcia dokonuje się przejście od planu pełnego do szczegółu          ( montaż wewnętrzny)

-          Realizował filmy w poetyce nieomal reportażu, stosując prototypowe rozwiązania w zakresie montażu równoległego (np. w filmach: Napad bokserów na misję w Chinach 1900 i Dezerter 1903).

·         GEORGE ALBERT SMITH:

-          zestawia po raz pierwszy zestawia bezpośrednio z sobą zbliżenia i półzbliżenia w Szkle powiększającym babuni (1900): chłopak ogląda przez lupę rozmaite przedmioty. Tą zasadę stosuje w Widziane przez teleskop (1900)

-          W Myszy w szkole sztuk pięknych (1902)- rezygnuje ze zmiany perspektywy wynikającej z akcji: między dwa ujęcia ( pierwsze pokazuje studentki pracujące przy sztalugach, drugie- te same dziewczyny podczas paniki) wmontowuje zbliżenie myszy

-          Nawiązywał do tradycji latarni magicznej i posługiwał się zróżnicowanymi planami, zwłaszcza zbliżeniami (np. w filmach zrealizowanych w 1901: Mysz w Szkole Sztuk Pięknych i Mały doktor )

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin