Kuleszow Lew.doc

(29 KB) Pobierz
Kuleszow Lew (1899-1970), radziecki reżyser i teoretyk filmu

LEW KULESZOW:

LEW KULESZOW:

·         1899-1970

·         Radziecki reżyser i teoretyk filmu.

·         Z kinematografią związał się w 1916.

·         Był pedagogiem w szkole filmowej (WGIK).

·         Szczególnie interesowały go eksperymenty montażowe.

·         "W kinematografii środkiem wyrażania myśli artystycznej jest rytmiczna zmiana poszczególnych nieruchomych kadrów, albo niewielkich kawałków z wyobrażeniem ruchu, czyli to, co technicznie nazywa się montażem. Montaż jest w filmie tym, czym w malarstwie kompozycja barw, albo w muzyce harmonijne następstwo dźwięków"

·         Wysunął tezę: montaż - istotą filmu

·         Głównym osiągnięciem Kuleszowa było udowodnienie wieloznaczności kadru

·         Kuleszow pierwszy, na długo przed Eisensteinem, zaczął traktować pojedynczy kadr jako surowiec, jako słowo, które zależnie od treści całego zdania znaczyć może zgoła co innego.

·         Niejednoznaczność kadru pozwalała się spodziewać, że jest on zdolny do wzbudzenia rozmaitych skojarzeń znaczeniowych. Dla udowodnienia tego wykonał Kuleszow swoje słynne doświadczenie: wybrał zbliżenie twarzy aktora Mozżuchina z możliwie obojętnym wyrazem i połączył je kolejno z:

-          ujęciem dymiącego talerza zupy

-          ujęciem trumny, w której leżał trup młodej kobiety

-          ujęciem dziecka bawiącego się zabawką

·         W opisanym doświadczeniu Kuleszow nadał odcinkowi taśmy z Mozżuchinem aż trzy różne barwy znaczeniowe: apetytu, żalu, tkliwości. Zorientował się jednak szybko, że efektywniejszy będzie zabieg odwrotny: różnym odcinkom taśmy, pozbawionym jakichkolwiek więzi wzajemnych, nadać ten sam odcień znaczeniowy, tj. utworzyć z tych osobnych odcinków jedną spoistą, stworzoną przez reżysera całość. Taki montaż zasługuje już na miano kreacyjnego.

·         Efekt Kuleszowa- ujęcie nabiera znaczenia dopiero w kontekście ujęć poprzedzających je i następujących po nim

·         Jego koncepcje zakładały:

-          Zdynamizowanie narracji poprzez montaż

-          Specyficzne użycie aktora jako ruchomego modelu (sprzeciw wobec szkoły Stanisławskiego)

·         Realizował:

-          Satyryczne komedie (Niezwykłe przygody Mr. Westa w kraju bolszewików, 1924)

-          Sensacyjne melodramaty (Promień śmierci, 1925)

-         Największe osiągnięcie artystyczne to Według prawa (1926).

 

 

 

 

NIEZWYKŁE PRZYGODY PANA WESTA W KRAINIE BOLSZEWIKÓW:

Reżyseria: Lew Kuleszow

Scenariusz: Wsiewołod Pudowkin, Nikolai Aseyev

Zdjęcia: Aleksander Lewicki

Produkcja: ZSRR

Rok produkcji: 1924

Obsada: Porfiri Podobed, Sergei Komarov, Aleksandra Khokhlova, Pyotr Galadzhev, Vladimir Fogel, Wsiewołod Pudowkin, Boris Barnet, Anatoli Gorchilin,

·         Film jest przykładem ironicznej sowieckiej propagandy filmowej z czasów kina niemego.

·         Opowiada o przygodach Amerykanina, Mr. Westa i jego wiernego ochroniarza, a zarazem służącego Jeddie, podczas podróży przez tereny straszliwie złych bolszewików. Poprzez różnego rodzaju sytuacje, Mr. West odkrywa, że Sowieci tak naprawdę są niezwykłym społeczeństwem i na zakończenie filmu jego opinia, początkowo niezbyt pochlebna, zmienia się w podziw dla tego narodu..

·         Egzaltowany styl gry aktorów

·         Wyrafinowany montaż

 

 

WEDŁUG PRAWA:

Reżyseria: Lew Kuleszow

Scenariusz: Viktor Szkłowskij, Lew Kuleszow

Zdjęcia: Konstantin Kuzniecow

Scenografia: Isaak Makhlis

Na podstawie: opowiadania Jacka Londona

Produkcja: ZSRR

Rok produkcji: 1926

Obsada: Porfiri Podobed, Sergei Komarov, Aleksandra Khokhlova, Pyotr Galadzhev, Vladimir Fogel

·         Najlepszy z obrazów zrealizowanych przez Lwa Kuleszowa, jednego z prekursorów teorii filmu.

·         Oparta na noweli Jacka Londona historia trójki poszukiwaczy złota: dwóch mężczyzn i kobiety, odciętych od świata na wskutek powodzi i wymierzających sobie sprawiedliwość.

·         Doskonałe: zagęszczenie fabuły, narastanie konfliktów, stopniowanie napięcia i nowatorskie rozwiązania montażowe - to walory, które spowodowały, że film ten trwałe zapisał się w historii kina.

·         Bezkompromisowy w kreśleniu okrutnej prawdy o człowieku, surowy w wyrazie

·         Poprzez wyrafinowany montaż  reżyser pokazuje jak nieludzkie może być prawo

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin