Pitera - Zmienne twarze gwiazd.doc

(36 KB) Pobierz
Zbigniew Pitera: „Filmowy Sezam”; cz

Zbigniew Pitera: „Filmowy Sezam”; cz. II – „Zmienne twarze gwiazd”

 

 

1) Mozżuchin: dzieje jednej kariery

-          urodzony w 1889 r., aktor w Teatrze Kijowskim (1911)

-          w filmie Protazonowa „Ojciec Sergiusz” (1913) fascynował widzów jako odtwórca głównej roli Iwan Mozżuchin, którego kreacja pozostała ważkim przyczynkiem do historii aktorstwa filmowego.

-          współpraca z Kazimierzem Kamińskim (aktor, reżyser), który pisze mu kilka scenariuszy

-          Cechy jego bohaterów wpasowują się w ówczesne upodobanie: erotyka, czarna rozpacz, niskie instynkty, dekadentyzm i sentymentalizm; wywoływał szok i wzruszenie

-          Cechy szczególne: „hipnotyczne spojrzenie”, motyw duchowego rozdarcia między „namiętnością a powinnością”

-          Sukcesy roku 1915, hasło robienia filmów po amerykańsku: „Akcja, Dramatyzm, Aktor!”

-          Spór o „Damę pikową”: tajemniczość, demonizm i frapujące zwroty fabularne, sprzeczne opinie co do kreacji Mozżuchina

-          W 1916 Mozżuchin pisze scenariusz do „Grzechu” (reż. Protazanow)

-          Pokusy autotematyzmu i film „Za kulisami ekranu” (rez. Wołkow)

-          Lata i filmy przełomu: 1917 przeniesienie radzieckiego przemysłu filmowego na Krym (Chanżonkow i Jermoliew); filmy rewolucyjne

-          2 ostatnie filmy nakręcone przez Mozżuchina w 1917 przed wyjazdem z Rosji to jednocześnie łabędzi śpiew i czołowe osiągnięcia dwu dominujących kierunków przedrewolucyjnego kina rosyjskiego:

a)       „Szatan triumfujacy” („W sidłach szatana”): wielka dojrzałość warsztatowa (wpływy kina skandynawskiego, zwłaszcza duńskiego)

b)       „Ojciec Sergiusz”: wybitne studium psychologiczno-obyczajowe

-          jako gwiazda rosyjskiego przedrewolucyjnego kina, Mozżuchin opuścił kraj w okresie wojny domowej.

-          W podróży do Paryża nakręcił film „Straszna przygoda” z grupą Jermoliewa

-          w latach 20. odnosi sukcesy we Francji (wyklęty w ZSRR); sprawdza się jako reżyser, godzenie wymagań artystycznych z komercyjnymi (np. „Golgota uczciwej kobiety” reż. Wołkow, 1922)

-          autorski film Mozżuchina: „Gorejący stos” („Miasto rozkoszy”, 1923): utwór błyskotliwie syntetyzujący dotychczasowe doświadczenia Mozżuchina z nowatorskimi tendencjami powojennej sztuki, nie tylko filmowej.

a)       z dekadenckiego melodramatu czerpał arystokratyczno-mieszczańskie środowisko,

b)       ekspresjonistyczny charakter scenerii,

c)       nawiązanie do odkryć Griffitha i Gance’s: próby twórczego wykorzystania montażu i nadawania obrazom określonego rytmu

d)       posłużenie się taśmą negatywową w niektórych sekwencjach kopii było chwytem godnym wyrafinowanych awangardzistów

e)       nowym elementem była też cała freudowska warstwa fabuły; „Mozżuchin żonglował obrazami snu i jawy, wygrywał wieloznaczność onirycznych wątków, jak gdyby antycypując poetykę dojrzałego Bunuela”

-          francuscy reżyserzy młodej awangardy: L’Herber (nie do końca udane kreacje Mozżuchina), Epstein (żałosne!)

-          u szczytu sławy – Hollywood. „Jean Mitry twierdzi, że od tego momentu zaczyna się powolny, nieubłagany upadekMozżuchina”.

-          1927 znajdował się wśród europejskich gwiazd Paramountu (Pola Negri, Emil Jannings, Lya de Putti) i Metro-Goldwyn-Mayer (Greta Garbo)

-          Universal (Laemmle) werbuje Mozżuchina – westerny, rola Żyda w „Burzy” (United Artists) – kompromitacja, ucieka z Hollywood

-          Film dźwiękowy kładzie kres karierze Mozżuchina

2) Marlena: fatum reżysera

-          Marlenę Dietrich odkrył Joseph von Sternberg, nakręcił z nią 7 filmów, które rozsławiły niemiecką aktorkę, a także jego samego. Gdy rozstał się z Marleną, zaczął podupadać i nie stworzył już niczego godnego uwagi, choć żył jeszcze długie lata

-          „Niebieski motyl” wprowadzał na ekran bohaterkę, która bez żenady kompromitowała wampa, odzierając go z wszelkiego romantyzmu, tajemniczości, wulgaryzując jego wyrafinowany erotyzm.

-          Sternberg przyznaje, że świadomie starał się przydawać swej gwieździe atrybuty męskie, by sugerować rysy lesbijskie (frak, cylinder, laska, pocałunki z kobietami itp.), co jednak wywoływało sprzeciwy szefów wytwórni, przestrzegających gorliwie „Kodeksy Haysa”. Von Sternberg robił to dla „unowocześnienia” wampa i odróżnienia Marleny od Grety Garbo.

-          Drugim filmem duetu było „Maroko” (1930),

-          Trzeci film Sternberga i Dietrich jest wyzwaniem rzuconym Garbo – film szpiegowski „X-27”. Garbo – ulicznica, wiejska dziewczyna; przeciwieństwo Maty Hari (granej przez Garbo, która była egzotyczną tancerką, a film łzawym melodramatem). Nieoczekiwane zwroty fabuły, pomysły plastyczne i muzyczne

-          Filmy Marleny Dietrich były znacznie bardziej wieloznaczne i niepokojące, bardziej nowoczesne od filmów z Gretą Garbo.

-          Po powrocie Marleny z Europy, Sternberg kręci z nią „Szanghaj express” (1932) i „Blond Venus” (1932), później „Imperatorowa” (1934, echo o pół roku wcześniejszej „Królowej Krystyny” z Garbo), „Kaprys hiszpański” (1935)

-          Sternberg w każdym filmie tworzył całkowicie własną imaginacyjną rzeczywistość. Służyła mu ona za dekorację, w której mistrzowsko operując światłem, kamerą i rekwizytami (pióra, koronki), starał się stworzyć wokół wybranej kobiety atmosferę erotycznego ideału.

3) Joan Crawford: Amerykanka wyzwolona

-          F.S. Fitzgerald: „the flappers” (podlotek) nowy typ dziewczęcia, wyzwolonego już całkowicie z więzów XIX-wiecznego purytanizmu, dziewczyny-kumpla, chłopczycy z papierosem w ustach i szklanką ginu w ręce, partnerującej facetom

-          Fitzgerald jako najlepszą „flapper” wymienia Joan Crawford

-          „Dziecię spod znaku lwa MGM”: szalejący „flapper” wpadał w towarzysko-sercowe tarapaty  filmach „Kobiety nie do małżeństwa” (1928), „Taniec wśród serc” (1929), „Nieokiełznana” (1929), „Nasze niewinne narzeczone” (1930). W latach kryzysu: „Królowa podziemi” (1930, kino gangsterskie w wersji safe), „Grzeszna bez winy” (1931, kryzysowe nastroje, zwątpienie w dotychczasowy porządek społeczny i moralny, ale wciąż z happy endem),

-          ciągle traktowana jak „wieszak na suknie” Crawford buntuje się przeciw proponowanym jej przez MGM rolom i przechodzi do Warner Brothers.

-          Adaptacja śmiałej obyczajowo powieści „Mildred Pierce”, za rolę tę zdobywa Oscara

-          Każdy kolejny film był przyczynkiem do portretu współczesnej Amerykanki z modnymi, profesjonalno-psychologicznymi dewiacjami; bogata neurotyczka, pielęgniarka-obsesjonistka (...)”

-          nowe wcielenie: w drugorzędnej wytwórni kowbojskich filmów, Republic, przyjmuje rolę heroiny Dzikiego Zachodu w filmie „Johnny Guitar” (1954)

-          „następne role Joan Crawford nie wnoszą już niczego nowego do jej aktorstwa. Jest znakomita we wszystkich odmianach psychopatologicznych odchyleń swych bohaterek przekraczających próg przekwitania lub nie wytrzymujacych stresów i agresywności dzisiejszego świata. Jej benefisem jest w tym względzie rola byłej gwiazdy w thrillerze Co się zdarzyło Baby Jane? (1962) obok Bette Davis”

Zgłoś jeśli naruszono regulamin