Rzeka – zabawy badawcze.doc

(29 KB) Pobierz
Materiał pochodzi z serwisu www

Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl

– bazy materiałów do edukacji ekologicznej

Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl

ODBIORCA

Przedszkole

Szkoła podstawowa

FORMA EDUKACYJNA

Konspekt zajęć

Doświadczenie, zabawa

TEMAT

Woda

Konspekt zajęć mających ułatwić dzieciom poznanie wybranych właściwości płynącej

wody. Wrzucanie przedmiotów, budowanie zapór i tworzenie wiru wodnego, to nie tylko

świetna zabawa ale i zmuszające do wyciągania wniosków zajęcie.

Temat: Rzeka – zabawy badawcze

Cel ogólny: Poznanie wybranych właściwości płynącej wody.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

• Wykrywa to, co dzieje się z różnymi przedmiotami wrzucanymi do płynącej wody.

• Wymienia nazwy przedmiotów, które pływają i które toną.

• Buduje zapory w poprzek strumienia wody.

• Bada właściwości wiru wodnego.

• Wyjaśnia, co dzieje się z obiektami, które trafią w rwący nurt rzeki.

I. Wstęp:

Woda płynie zawsze w jednym kierunku, powoduje przy tym różne szmery (szemrze,

bulgocze,

pluszcze), niesie z sobą ciekawy materiał przyrodniczy.

II. Punkt wyjścia zajęć:

Nauczycielka kieruje strumień wody z węża ogrodowego w określonym kierunku. Dzieci

obserwują, strugę od źródła aż po ujście strumienia.

III. Zadania:

1. Posłuchaj odgłosów strumienia. Powiedz, o czym szemrze?

2. Rozpoznawanie rożnych odgłosów wody (burza, deszcz, kapanie, itp.)

3. Wrzuć na wodę kilka przedmiotów. Obserwuj, co się z nimi dzieje? (Kamienie

toną, papierowe łódki, kawałki drewna pływają). Prąd na środku „rzeki” jest

najmocniejszy, więc porywa lekkie przedmioty ze sobą.

4. Ułóż z kamieni nasyp. Co się dzieje z rzeką? (wodę można zatrzymać za

pomocą grobli – nasypu)

5. Narysuj za pomocą włóczki drogę rzeki (dzieci naklejają włóczkę na rolkę tapety,

dorysowują krajobraz, jaki mija rzeka w swoim biegu).

6. Zamieszaj łyżką lub patykiem wodę w wiaderku i wrzuć przedmioty (kamień,

drewno, papier), zobacz, co się dzieje z nimi (dziecko poznaje zjawisko wiru

rzecznego)

Materiał opublikowany dzięki wsparciu:

Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl

– bazy materiałów do edukacji ekologicznej

Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl

IV. Potrzebne materiały:

Wąż ogrodowy, kawałki drewna, łódki papierowe, kamienie, włóczka, rolka tapety

niebieskiej, kredki, farby, wiaderka, łyżki lub patyki.

V. Bibliografia:

M. Arndt (1998) Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi.

Warszawa, WsiP.

Opracowanie:

Marzena Gajowniczek

Magdalena Milczewska

Materiał opublikowany dzięki wsparciu:

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin