Małgorzata Łatkowska
grupa wiekowa : 3 - latki
Temat : „Mały - duży” – zabawy matematyczne.
Cele :
Dzieci będą:
- rozróżniać i porównywać wielkości przedmiotów
- przyporządkowywać elementy wg wielkości
- posługiwać się pojęciami określającymi wielkość
- wykonywać czynności zgodnie z poleceniami n-lki
Środki dydaktyczne :
- przedmioty codziennego użytku w dwóch wielkościach (talerze, łyżki, lalki, kredki itp. )
- kartki dla każdego dziecka z konturami piłek: dużej i małej
- kółka wycięte z kolorowego papieru w dwóch wielkościach
- klej, wilgotne ściereczki do rąk
- duża i mała piłka
- duże i małe kropki wycięte z folii samoprzylepnej (po jednej z każdej wielkości dla dziecka)
- nagranie piosenki „Mam tylko trzy latka”
- cukierki dla każdego dziecka (małe – irysy, duże – krówki)
Metody :
- pedagogika zabawy
- elementy matematyki E. Gruszczyk - Kolczyńskiej
- zadania do wykonania
- piosenka
Przebieg :
1. Powitanie.
- Witam wszystkie dzieci, które lubią duże lizaki
- Witam wszystkie dziewczynki, które mają wesołe minki
- Witam wszystkich chłopców, którzy bawią się małymi samochodami
- Witam zgromadzonych dzisiaj gości.
Kto czuje się powitany, niech wykona dwa duże skoki!
2. „Segregujemy zabawki.”
Dzieci siedzą w kole na dywanie. N – lka rozkłada przed dziećmi różne przedmioty w dwóch wielkościach. Dzieci przypatrują się uważnie, wypowiadają się nt. zgromadzonych przedmiotów, następnie segregują:
a) wg rodzaju tworząc pary: b) wg wielkości tworząc dwa zbiory:
mała lalka – duża lalka zbiór przedmiotów małych
mała łyżka – duża łyżka zbiór przedmiotów dużych
3. „Duże i małe skoki” – zabawa ruchowa
Kiedy nauczycielka podrzuca dużą piłkę – dzieci wykonują duże skoki,
Kiedy nauczycielka podrzuca małą piłkę – dzieci wykonują małe skoki.
4. „Mam tylko trzy latka” – piosenka z ilustracją ruchową
Dzieci ustawione w kole, śpiewają piosenkę, ilustrują jej treść ruchem.
Mam tylko trzy latka, jestem jeszcze mały, Kiedy rano wstaję, do przedszkola idę,
Ale bardzo dużo teraz wiem. Bo przecież w przedszkolu fajnie jest.
Mam czysty fartuszek, kapcie, swoją półkę, mam tu koleżanki, kolegów i Panią,
Obiadek w przedszkolu chętnie jem. Co dzień zabawkami bawię się.
Ref. La, la, la, la, la, la Ref. La, la, la ……
A tym przedszkolakiem jestem ja.
5. „Duże i małe kropki”
Dzieci otrzymują po jednej małej i jednej dużej kropce z folii samoprzylepnej. N-lka prezentuje dużą i małą piłkę.
Dzieci kolejno podchodzą i naklejają duże kropki na dużą piłkę, a małe kropki na małą piłkę. Wspólnie kontrolują działania kolegów i oceniają poprawność wykonanego działania.
6. „Duża i mała piłka” – praca samodzielna
Dzieci zajmują miejsca przy stolikach, gdzie leżą kartki z narysowanymi konturami piłek: małej i dużej. Z pojemnika samodzielnie dobierają kropki wycięte z kolorowego papieru
i naklejają na piłkę w odpowiedniej wielkości.
7. Zakończenie: „Balonik” – zabawa ruchowa
Dzieci tworzą koło, mówiąc wierszyk naśladują treść ruchem.
Baloniku nasz malutki, rośnij duży okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę no i trach!!!
ter231