SCENARIUSZ SPOTKANIA „Zdrowi witamy wiosnę”
28.03.2007r.
POWITANIE WIOSNY
Dzieci:
„ Wiosno, wiosno, gdzie jesteś?
Zapraszamy Ciebie!
Czekamy na Ciebie!”
- dwukrotne głośne zawołanie dzieci, po tym wchodzi wiosna
„Witaj Wiosenko” – wszystkie dzieci
Wiosna:
Witajcie, witajcie kochani. Cieszę się, że jestem tu z wami. Usłyszałam wasze głosy, uczesałam zaraz włosy. I przybyłam na wezwanie. Bardzo miłe to spotkanie.
Wiecie dobrze, że wiosną pogoda nie zawsze sprzyja. W miesiącu marcu jak w garncu, a kwiecień plecień bo przeplata trochę zimy trochę lata. Dlatego musicie pamiętać o tym, aby dbać o swoje zdrowie.
Muszę dzisiaj sprawdzić, czy wy wiecie
Jak o zdrowie trzeba dbać. Dlatego zapraszam was do udziału w konkursie na temat zdrowia. Zanim jednak to nastąpi, pozwólcie, że zaśpiewam wam piosenkę ( Wiosna w błękitnej sukience).
PREZENTACJA KAŻDEJ GRUPY
Każda grupa śpiewa piosenkę lub recytuje wiersz
CZĘŚĆ KONKURSOWA
I. Zagadki słowne dotyczące zdrowia
Przyjemnie pachnie,Ładnie się pieni,A brudne ręceW czyste zamieni. (mydło) oddz. I
Schowała się w tubie,Używać jej lubię,A i mała szczotkaChętnie się z nią spotka. (pasta do zebów) oddz. II
Coś ci dolega? Boli cię głowa?Wtedy go strząsasz i pod pachą chowasz. (termometr) oddz. III
Biała duża z wodą
Lecz w niej nie utoniesz
Nim woda wystygnie
Prędko wskakuj do niej (wanna) oddz. IV
Pieni się płyn z butelki, zmienia się w bąbelki.
Nieraz ci głowę zmywa, a jak się nazywa? (szampon) oddz. V
II. Konkurs wiedzy o zdrowiu
1. Wymień przedmioty służące do mycia (oddz. I)
2. Wymień trzy owoce (oddz.II)
3. Jakie znasz dyscypliny sportowe letnie? Wymień trzy (oddz. III)
4. Jakie znasz dyscypliny sportowe zimowe? Wymień trzy (oddz. IV)
5. Wymień trzy warzywa (oddz.V)
III. Prezentacja hasła związanego ze zdrowiem przez grupę I.
IV. Kalambury ruchowe
- dotyczące czynności służących utrzymaniu zdrowia:
· Czesanie (gr.I)
· Mycie zębów (gr. II)
· Ćwiczenia gimnastyczne (gr. III)
· Sen (gr. IV)
· Mycie rąk (gr. V)
V. Prezentacja hasła związanego ze zdrowiem przez grupę II
VI. Zabawy ruchowe dla wszystkich dzieci
a) gr. I – 5 przysiadów
b) gr. II – 5 podskoków na dwóch nogach
c) gr. III – 5 pajacyków
d) gr. IV – 5 podskoków na jednej nodze
e) gr. V - 5 skłonów
VII. Prezentacja hasła związanego ze zdrowiem przez grupę III
VIII. QUIZ – PRAWDA CZY FAŁSZ
1. Codziennie myjemy całe ciało
2. Przyjemnie jest siedzieć w miejscach brudnych i zakurzonych
3. nos wycieramy w rękaw
4. Można siedzieć bardzo długo przed telewizorem lub komputerem
5. Żeby być zdrowym trzeba jeść bardzo dużo owoców i warzyw
6. Bakterie i wirusy są przyczyną wielu chorób
7. Słodyczy jemy tyle, ile chcemy
8. Zawsze myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem
9. Hałas szkodzi zdrowiu
10. Zabawy i ruch na świeżym powietrzu pomagają być zdrowym
IX. Prezentacja hasła związanego ze zdrowiem przez grupę IV
X. Składanie obrazków z części
a) 3 cz. – oddz. I
b) 4 cz. – oddz. II
c) 5 cz. – oddz. V
d) 6 cz. – oddz. III i IV
XI. Do czego to służy?
1. strzykawka; (oddz. I)
2. bandaż; (oddz. III)
3. termometr; (oddz. II)
4. plaster opatrunkowy (oddz. V)
5. szpatułka; (oddz. IV)
XII. Prezentacja hasła związanego ze zdrowiem przez grupę V
XIII. „Co tutaj nie pasuje”
Dzieci wybierają produkty, które nie są zdrowe.
XIV. Podliczenie punktów uzyskanych przez poszczególne grupy wiekowe
XV. Wspólne zaśpiewanie piosenki „Tak czy nie”, wręczenie zdrowych upominków dla każdej
z grup.
Opracowały i przygotowały:
mgr Agnieszka Gwiżdż
mgr Katarzyna Zątek
1. Konkurs wiedzy o zdrowiu
Pytania dla dzieci:
1) Jakie przybory służą do mycia zębów?
2) Co jest nam potrzebne do kąpieli?
3) Kiedy należy myć ręce?
4) Jakie znasz witaminy? Wymień co najmniej trzy.
5) Jakie produkty mleczne powinny jeść dzieci?
6) Wymień pięć owoców i pięć warzyw? Dlaczego to zdrowa żywność?
7) Jak często należy myć całe ciało?
1. w sobotę i niedzielę
2. codziennie
3. po każdym posiłku
8) Zęby należy myć:
1. dwa razy dziennie
2. tylko rano
2. Konkurs na hasła promujące zdrowie – jedno hasło mówi każda grupa
3. ZAGADKI
IPienię się – lecz nie ze złości.Przyjaźnię się z wodą.Kto mnie lubi,Ten się cieszy zdrowiem i urodą. (mydło)Niedaleko od drzewa pada,Każdy je chętnie zjada.Okrąglutkie i rumiane,Na słoneczku dojrzewane. (jabłko)IISchowała się w tubie,Używać jej lubię,A i mała szczotkaChętnie się z nią spotka. (pasta do zebów)Spoglądała z wysoka na kurki, na wannę.Gdy go użyć chcesz, udaje fontannę.IIICoś ci dolega? Boli cię głowa?Wtedy go strząsasz i pod pachą chowasz. (termometr)Dobra gotowana, dobra i surowa.Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa.Kiedy za zielony pociągniesz warkoczyk,Wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)IVKolorowa rączka,Czuprynka "na jeża",Kiedy z niej korzystamTo zęby wyszczerzam. (szczoteczka do zebów)Z kranu srebrną strugąBiegła bardzo długo.Napełniła pół wanny,Będzie kąpiel dla Anny. (woda)VJaka przychodzi wróżkaDo chorych dzieci w łóżkach?Co wróżka zapisze połkniesz, Nawet, gdy gorzkie okropnie. (lekarka)Przyjemnie pachnie,Ładnie się pieni,A brudne ręceW czyste zamieni. (mydło)
Prędko wskakuj do niej (wanna)
Ten wąż cię nie ugryzie
Chociaż go w ręce ściskasz
Gdy się przesunie bliżej
Wesoło woda tryskasz (prysznic)
Jest okragła niby miska
Nad nia wisi ręcznik duży
O tym wie najmniejsze dziecko
Że do mycia ona służy (umywalka)
Kolorowe pachnące, obficie się pieni
Wnet brudne ręce w czyste zamieni (mydło)
Jest biała, siedzi w tubie,
Zęby czyścic nią lubię (pasta do zębów)
Nieraz ci głowę zmywa, a jak się nazywa? (szampon)
Chociaż mam żeby to nic nie jadam
Tylko splatane włosy układam. (grzebień)
4. Hasła dotyczące zdrowia
5. Składanie obrazków z części
Każda grupa otrzymuje obrazek związany z tematyka zdrowia i czystości do złożenia:
4 – latki / 4 części
5 – latki / 5 części
6 – latki -/ 6 części
Każda grupa nazywa rzecz, która jest przedstawiona na obrazku (po 1 pkt za wykonanie zadania)
6. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Kukułka”
7. „Co nie pasuje?” – wskazywanie i nazywanie wśród podanych produktów i potraw tych, które nie pasują, które nie są zdrową żywnością
8. Hasła dotyczące zdrowia
9. Zagadki smakowe- rozpoznawanie nazw owoców, warzyw po smaku
10. Podliczenie punktacji zdobytej przez poszczególne oddziały, wręczenie „zdrowych nagród”- owoców
11. Wspólne odśpiewanie piosenki „Tak czy nie”
ter231