Motywacja I Jej Stymulacja w ZarzÄ…dzaniu(1).doc

(390 KB) Pobierz
1

60

 

UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI

W KRAKOWIE

 

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ

 

Kierunek: Zarządzanie i Marketing

Specjalność: Zarządzanie Kulturą

 

 

 

 

 

 

 

Motywacja i jej stymulacja w zarządzaniu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca licencjacka

napisana na Wydziale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KRAKÓW 2002

 

 

SPIS TREŚCI:

 

 

 

 

strona

SPIS TABEL I WYKRESÓW ....................................................

 

4

WSTĘP.....................................................................................

5

 

 

ROZDZIAŁ I – MOTYWACJA W ZARZĄDZANIU

 

 

1. Definicja pojęcia „motywacja”..........................................

7

 

 

2. Psychologiczne koncepcje osobowości.............................

9

2.1.Koncepcja Zygmunta Freuda.................................................

12

2.2.Koncepcja C. G. Junga..........................................................

14

2.3.Koncepcja A. Adlera..............................................................

15

2.4.Koncepcja E. Fromma...........................................................

16

2.5.Koncepcja K. Horney.............................................................

17

 

 

3.Teorie motywacji.................................................................

19

3.1.Teoria hierarchii potrzeb wg A. Maslowa.................................

19

3.2. Teoria X i teoria Y................................................................

20

3.3. Teoria F. Herzberga.............................................................

22

3.4. Teoria potrzeb.....................................................................

23

3.5. Teoria oczekiwań.................................................................

24

3.6. Teoria wzmocnienia.............................................................

25

3.7. Teoria sprawiedliwości.........................................................

26

 

 

ROZDZIAŁ II – STYMULACJA MOTYWACJI

 

 

1. Motywacyjna funkcja wynagradzania...............................

29

1.1. Motywacyjny system wynagradzania za pracę........................

30

1.2. Płaca jako składnik wynagrodzeń..........................................

32

1.3. Pozapłacowe formy wynagradzania.......................................

35

1.3.1. Kupony usługowe.............................................................

36

1.3.2. Dodatki pozapłacowe........................................................

37

 

 

2. Pozafinansowe środki motywowania................................

40

2.1. Motywowanie poprzez spełnianie oczekiwań pracowników......

41

2.2.Zasada – „postaw na pracownika”..........................................

42

 

 

ROZDZIAŁ III – ANALIZA ANKIETY

 

 

1. Respondenci ankiety..........................................................

45

 

 

2. Struktura ankiety, omówienie poszczególnych części.....

48

 

 

3. Omówienie wyników ankiety.............................................

50

 

 

4. Wnioski końcowe...............................................................

57

 

 

 

 

PODSUMOWANIE....................................................................

58

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA........................................................................

60

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIKI

 

Załącznik nr 1 – Wzór-ankiety pt. „ Anonimowa ankieta dla pracowników”............................................................................

 

64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS WYKRESÓW I TABEL:

 

 

Strona

WYKRESY:

 

 

Wykres nr 1, Płeć respondentów......................

 

45

Wykres nr 2, Wiek respondentów....................

 

46

Wykres nr 3, Wykształcenie respondentów.......

 

47

Wykres nr 4, Rodzaj pracy, wykonywanej przez respondentów................................................

 

 

48

TABELE:

 

 

Tabela nr 1, Relacje pracowników....................

 

53

Tabela nr 2, Ocena wybranych elementów systemu motywowania wg kryterium stopnia ich ważności dla badanych respondentów.........

 

 

 

54

Tabela nr 3, Ocena wybranych elementów systemu motywowania wg kryterium stopnia ich mobilizującego oddziaływania na ankietowanych pracowników...........................

 

 

 

55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Na temat motywacji napisano dziesiątki książek i setki artykułów, pomimo tego recepty na skuteczne motywowanie jeszcze nie ma. Świadczy to o tym, jak złożonym a zarazem fascynującym zjawiskiem jest proces motywowania. Wiedza na temat motywacji ulega ciągłej weryfikacji.

Psychologia zarządzania jest dziedziną, w ramach, której można rozpatrywać zagadnienia dotyczące motywacji                 w zarządzaniu. To właśnie moje zainteresowanie psychologią zarządzania przyczyniło się do powstania niniejszej pracy licencjackiej. Stanowi ona próbę nowego podejścia do analizy        i stymulacji procesu motywowania. Podejścia, w którym dostrzega się wielowymiarowość i dynamiczny charakter zachowań ludzi      w organizacji.

Pierwszy rozdział składa się z trzech podrozdziałów, pierwszy z nich jest próbą zdefiniowania motywacji oraz ukazania roli motywacji w zarządzaniu. Kolejne dwie części to charakterystyka podstawowych koncepcji osobowości oraz najsłynniejszych teorii motywacji.

W rozdziale drugim przedstawiłam zasadniczy temat,         tj. stymulację motywacji w zarządzaniu. Najpierw starałam się ukazać motywacyjną funkcję wynagradzania, prezentując finansowe jak i pozafinansowe formy wynagradzania, następnie poddałam analizie wynagrodzenia pozapieniężne, prezentując korzyści płynące z ich zastosowania.

Ostatni rozdział zawiera wyniki przeprowadzonego przeze mnie sondażu. Znajduje się tam między innymi: charakterystyka respondentów, opis struktury ankiety, omówienie wyników ankiety oraz wnioski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin