Cele:Uczeńwie kiedy i dlaczego obchodzimy Święto Zmarłych,zna tradycyjne,rozumie że trzeba dbać o groby,potrafi swobodnie wypowiadać się na różne tematy,umie zachować spokój i powagę.Formy pracy: indywidualna, grupowa.Metody pracy:pogadanka, czytanie wiersza, praktyczne- wykonanie zniczy, zapalenie zniczyna cmentarzu.Pomoce do zajęć:słoiczki, papiery kolorowe, mazaki, klej, świeczki, wiersz "W Zaduszki".Przebieg zajęć:1. Powitanie uczniów, przedstawienie tematu zajęć. Nauczyciel pyta-Cowiecie o zbliżającym się święcie?2. Zapoznanie uczniów z tradycjami Święta Zmarłych.Zbliża się Dzień Wszystkich Świętych, a następnie Zaduszki. Dnipamięci o tych co już odeszli, których już nie ma wśród nas. Polska tradycjanakazuje odwiedzanie w te dni grobów swoich bliskich, zapalenie zniczy,złożenie wieńców i kwiatów. Odwiedzając miejsca wiecznego spoczynku,zachowajmy należytą powagę, zastanówmy się nad przemijaniem, przywołajmyulotne wspomnienia. Cmentarz jest miejscem gdzie spoczywają nasi najbliżsi.Ich też należy uszanować. Dzień Zmarłych jest zachętą do zadumy, doprzemyśleń o przemijającej historii, którą warto utrwalić dla potomnych. Człowiek żyje tak długo, jak długo trwa pamięć o nim.ŚWIĘTO ZMARŁYCH W POLSCE Do początku XX w. w Polsce (na terenachwiejskich) istniał zwyczaj przygotowywania w dniu 31 października różnychpotraw. Pieczono chleby, gotowano bób i kaszę, a na wschodzie kutię z miodemi wraz z wódką pozostawiano je na noc dla dusz zmarłych (prawosławni nagrobach, katolicy na domowych stołach). Wieczorem zostawiano uchylone drzwiwejściowe, aby dusze zmarłych mogły w swoje święto odwiedzić dawnemieszkania. Był to znak gościnności, pamięci i życzliwości, w zwyczajubyło również nawoływanie zmarłych po imieniu. Wierzono, że duszedoświadczają głodu i pragnienia, potrzebują wypoczynku i bliskości krewnych.Obowiązkiem żywych było zaspokojenie tych pragnień, gdyż obrażone czyrozgniewane mogły straszyć, wyrządzić szkody, sprowadzić nieszczęście czyprzedwczesną śmierć. Po zapadnięciu zmroku, przez dwa kolejne dni: 1 i 2listopada, zabronione było klepanie masła, deptanie kapusty, maglowanie,przędzenie i tkanie, cięcie sieczki, wylewanie pomyj i spluwanie, aby nierozgnieść, nie skaleczyć i nie znieważyć odwiedzającej dom duszy. W całejPolsce ugaszczano obficie żebraków i przykościelnych dziadów, ponieważwierzono, że ich postać mogła przybrać zmarła przed laty osoba. W zamianza jadło zobowiązani byli do modlitwy za dusze zmarłych. Tradycja paleniazniczy. W noc zaduszną, aż do świtu, na cmentarzach, rozstajach i wobejściach, rozniecano ogniska, których zadaniem było wskazywanie drogibłąkającym się duszom. Popularne było również palenie ognisk na mogiłachsamobójców i ludzi zmarłych tragicznie, którzy zwykle byli grzebani za muremcmentarnym. Chrust na te ogniska składano w ciągu całego roku (ten, ktoprzechodził obok, kładł obok grobu gałązkę i w ten sposób tworzył sięstos do spalenia w noc zaduszną). Wierzono, że ogień palony na grobachsamobójców ma moc oczyszczającą umarłych, daje również ochronę żywymprzed złymi mocami, które mogły być obecne w takich miejscach. 3. Przeczytanie wiersza.Tu jest pamięć i tutaj świeczka.Tutaj napis i kwiat pozostanie.Ale zmarły gdzie indziej mieszkana wieczne odpoczywanie.Smutek to jest mrok po zmarłych tuale dla nich są wysokie jasne światy.Zapal świeczkę.Westchnij.Pacierz zmów.Odejdź pełen jasności skrzydlatej.(J. Kulmowa, "W Zaduszki")4. Wykonanie zniczy ze słoiczków i papieru kolorowego.
Toyalidka