RozowjĂlwka pytania..doc

(42 KB) Pobierz
Jednokrotny wybór :

 

Jeszcze inne pytania:

1.      Kto zastosował pierwsze normy w psychologii?

              Gesell

2.      Cechy zmiany rozwojowej/ rozwoju (progresywna itd.)

(fazy progresywne, fazy pleteau, fazy regresywne). Zmiany rozwojowe: uniwersalne (wszyscy) , wspolne (grupa) i indywidualne (jednostkowe)  

3.      Implantacja zarodka. 6-8 dnia od połączenia się plemnika i komórki jajowej.

4.      Zmiany charakterystyczne dla grupy to?

              Zmiany wspólne.

5.      Zmiany ilościowe/ jakościowe. Ilościowe- wyraża się za pomocą krzywych, da się zmierzyć i ukazać za pomocą liczby, mierzone za pomocą testów psychometrycznych. Rozwój jako dodawanie. Jakościowe – zmiany o charakterze przekształceń strukturalnych. Nie można ich poznać za pomocą testów. Techniki, którymi można je wykryć to m.in. metoda kliniczna Piageta. Rozwój jako różnicowanie, integracja.

6.      Jakie zmiany wg. Flavella są jakościowe?

              Modyfikacja, Inkluzja, Mediacja.

7.      Cechy procesu rozwojowego. Długotrwałość; indywidualne tempo; indywidualny rytm; okresy krytyczne.

8.      Przy jakich chwytach dziecko trzyma dwa przedmioty? Chwyt nożycowy (6-8) Chwyt pęsetkowy 8-9 miesiąc.

9.      Jaka to koncepcja?

              Bandura – ciągła, nie ukierunkowana, liniowa.

10.  Organicyzm. Organicyzm (aktywność) :

·         akcentuje aktywność jednostki

·         opisywanie sekwencji całościowych zmian, opisywanie rozwoju w terminach aktywności rozwoju,

·         interakcje z otoczeniem prowadzą do zmian w strukturach organizmu, lub są ich wynikiem,

·         skupienie się na procesach wew. podmiotu,

·         analizowane są elementy zorganizowane w struktury i sposoby przejawiania się tej struktury w zachowaniu.

11.  Czym jest naśladowanie odroczone

              akomodacja.

12.  Czym jest wykrycie różnicy – element oznaczający vs. oznaczony?

Doświadczenie semiotyczne. Asymilacja różnicująca. Oznaki i symbole.  

13.  Myślenie transdukcyjne.

              Łączenie niezależnych zdarzeń w związki przyczynowe.

14.  Szeregowanie empiryczne. Tworzenie kilku – elementowego szeregu metodą prób i błędów. Charakterystyczne dla inteligencji przedoperacyjnej. Objęcie uwagą tylko 2 sąsiednich elementów i ustalenie między nimi jednostronnej relacji, elementy nie umieszczone w szeregu w szeregu nie mogą już zostać do niego wprowadzone.

15.  Klasyfikacja multiplikacyjna. Stosowanie więcej niż jednego kryterium w ustalaniu równorzędności.

16.  Co się wiąże z egocentryzmem dorastających. Wyimaginowana publiczność str. 174., fantazjowanie na swój temat, pozorna obłuda (idealizm młodzieńczy), pseudogłupota.

17.  Generalne genetyczne prawo rozwoju kulturowego.(Wygotski). Procesy psychiczne rozwijają się pod wyływem stosunków międzyludzkich i produktów kultury, które upośredniają działalność człowieka.              

18.  Prawo rozwoju historycznego.(Wygotski). Wspólna ludzka działalność (współpraca) upośrednia specyficzne funkcje psych. Ludzie są nosicielami bodźców. Internalizacja procesów.

19.  Kompleks - kolekcja Wygotskiego. Dziecko dobiera obiekty do wzorca na zasadzie dopełniających zbiór części. Dobierając obiekt, którego jeszcze nie ma kieruje się zasadą kontrastu, przyjmując kryterium obiektywne (barwa, kształt). Tak powstają naturalne kompleksy - kolekcje, np. odzież dziecka. Kompleks- kolekcja stanowi uogólnienie rzeczy na podstawie ich udziału najbliższego operacji praktycznej.

20.  Strefa najbliższego rozwoju Wygotskiego. Struktura wspólnej działalności w kontekście różnicy między aktualnym a potencjalnym poziomem rozwoji. . Uczenie powinno być nakierowane na strefę najbliższego rozwoju. W strefie najbliższego rozwoju przy podaniu przykładu dziecko jest w stanie samo wykonywać czynność.

21.  Siegler metoda mikrogenetyczna. Badanie zmiany w trakcie jej trwania. (początek obserwacji wraz z początkiem zmiany; duża czystość obserwacji zależna od tempa zmian; ilościowa i jakościowa ocena zmiany z próby na próbę).

22.  5 wymiarów zmiany poznawczej. ścieżka rozwoju, tempo zmian, zakres zmiany (generalizacja), źródło zmiany (badane eksperymentalnie), interindywidualna zmienność zmiany)

23.  Ile procent dzieci przejawia bezpieczne przywiązanie? Około 70%.

24.  Pytanie o przywiązanie J

25.  Źródła zmiany według Case`a. Zmiana w strategii rozwiązywania problemu. (Automatyzacja – nabywanie wprawy). à rozwiązywanie problemów, eksploracja, naśladownictwo zachowań innych osób (modelowanie), wzajemna regulacja.

26.  Kiedy kompleks Edypa?  4-5 r. ż. Faza falliczna.

27.  Jaka cnota w poniemowlęcym? Chyba Erikson. Wola (siła woli).

28.  Epigeneza. Wyodrebnianie się komórek a później narządów z komórki jajowej.

29.  Wallon. Rozwój jako przemiana jakościowa, następująca szybko, skokowo. Rozwój to dochodzenie do nowych pytań. SPRZECZNOŚĆ podstawą rozwoju. Rozwój jest różnicowaniem i integrowaniem.

30.  Riegl. Interpretacja rozwoju powinna uwzględniać dwa aspekty dialektyki: wewnętrzny i zewnętrzny. Teoria ta dotyczy rozwoju człowieka jako indywiduum, członka grupy społecznej i całych społeczeństw. Wyróżnia 4 czynniki rozwoju: wewnętrzno- biologiczny; indywidualno – psychiczny; kulturowo – socjologiczny; zewnętrzno fizyczny.

31.  Poprzeczne a ukośne style badań. Ukośne –kilka grup w tym samym wieku w różnym czasie przy 1 pomiarze. Poprzeczne – kilka grup w różnym wieku w tym samym czasie przy 1 pomiarze.

32.  Co mierzy plan sekwencyjny? Schaie zaproponował Ogólny Model Rozwoju, zmiany rozwojowe to funkcja 3 składników: wieku, kohorty(pokolenia), czasu pomiaru. Porównanie wyników badań osób w tym samym wieku i w różnym wiek pozwala uchwycić efekt kohorty, wieku, interakcji.

33.  Podstawowa jednostka aktywności. Czynność, ukierunkowana na cel, złożona.

34.  Czym jest aktywność własna? Wyznacznik wewnętrzny

35.  Ile kierunków zmian aktywności. 4 dopełniające się pary: Dyferencjacja – Integracja; Automatyzacja – Mentalizacja; Indywidualizacja – Socjalizacja; Interioryzacja – Eksterioryzacja.

36.  Funkcje wychowania. Socjalizująca, emancypacyjna.

37.  Jak się zmieniają w czasie: determinanty historyczne, normatywne, nienormatywne.

38.  Jak się zmienia: aktywna, reaktywna, pasywna.

39.  Rodzina to? (mikro-; mezo- ;egzo-; czy makrosystem) - MIKROSYSTEM

40.  Makrosystem. Poziom kultury, tradycji, obyczajów, ideologii, poziom praw wartości,

41.   Teoria rekapitulacji. Inaczej prawo biogenetyczne.
Teoria sformułowana przez Ernesta Haeckla w 1864 roku.
Zakładała ona, że rozwój osobniczy każdego organizmu (ontogeneza) jest przyspieszonym, lecz dokładnym odtworzeniem (rekapitulacją) rozwoju całej grupy drzewa rodowego (filogenezy).
W początkowym okresie teoria ta była niezwykle ważnym elementem rozwoju teorii ewolucji. Ontogeneza powtarza filogeneze.

42.  Osoba znacząca Suillivana. Osoba obdarzona autorytetem (nauczyciel, policjant, opiekun)

43.  Kiedy zakłopotanie? Miedzy 2 a 3 r. ż (+ zazdrosc, duma, wstyd i poczucie winy). Zwiazane z rozwojem poczucia wlasnego JA.

44.  „Jestem jakiś tam bo mama mi tak powiedziała” rodzaj sądu?

45.  Co mówi teoria uczenia się o rozwoju społ.? (odp. w Vaście)

46.  Co mówi teoria poznawcza o rozwoju społecznym?

47.  Kiedy kształtuje się odruch Moro? W życiu płodowym.

48.  Szuman: okres i faza notacji przedmiotu. Okres: Monosensoryczny wtórny. Faza: finalizująca, odprężająca, uspokajająca.

49.  Dzieci agresywne/ odrzucane.

50.  Udawanie, faza odniesienie.

51.  Udawanie faza egzystencjalna.

52.  Shaffer: wczesny rozwój społeczny. Co i kiedy? Wspólny punkt uwagi z matka powoduje rozwój eksploracji i przywiązania. Poczucie bezpieczeństwa przy matce wzmaga dziecko do kontaktów społecznych.

53.  Potrzeba zależności. Potrzeba bezpieczeństwa u Maslowa.

54.  Drugie stadium empatii. 2 r.ż: dziecko staje się świadome samego siebie jako odrębnej jednostki jego reakcja na przeżycia innych zmienia się. Jest w stanie odwrócić uwagę od swego własnego stanu i skupić się na sytuacji, w jakiej znajduje się ktoś inny. Ma jednak problemy z utrzymaniem punktu widzenia innej osoby. Jego próby udzielania pomocy mogą być niewłaściwe.

55.  Astington: odkrywanie umysłu. Społeczny uśmiech- 3m.ż; różnicowanie ekspresji podstawowych emocji 5m.ż; lęk społeczny 7m.ż; zabawy daj/masz 9m.ż.

56.  Epizody wspólnego zwracania uwagi. Schaffer. Jakikolwiek kontakt między dwiema jednostkami podczas którego uczestnicy wspólnie zwracają uwagę na jakiś wspólny temat i wspólnie względem niego działają.

57.  Pierwotne funkcje mowy. A)impresywna B) ekspresywna C)regulacyjna D)komunikacyjna

58.  Gaworzenie i gaworzenie samonaśladujące.

              gaworzenie 9-18mz. Gaworzenie samonaśladujące  (25-50 tydzien) (Stark)

59.  Stadium przejściowe zabawy według Bornsteina. Używa przedmiotu – zabawki w sposób bliski jego założonej funkcji.

60.  Zgodnie, z jakimi regułami dziecko tworze neologizmy? Produktywność, przejrzystość, regularność.

61.  Jakie rodzaje emocji dziecko wykrywa u innych wcześniej: wizualne? Wokalne? itd.

62.  W jakiej kolejności mowa? Rzeczowniki; czasowniki; przymiotniki, przyslowki, przyimki i spójniki.

63.  Świadome różnicowanie emocji w nadawaniu i odbiorze. Roznicowanie tresci (zadowolenie-niezadowolenie (1m.c.); strach, gniew, zlosc (3m.c.); roznicowanie aspektow; roznicowanie sily emocji; roznicowanie się trwalosci.

64.  Identyfikacja z płcią. Wplywa na nia srodowisko rodzinne, rowniesnicze i interakcje seksualne. Jest to akcentowanie przynaleznosci do wlasnej plci i realizowanie roli plciowej.  2-7 r.z. formowanie obrazu wlasnej plci.

65.  Wpływ rówieśników wg teorii uczenia się. Wzmocnienia, modelowanie, inf. zwrotna.

66.  Jaki idealizm najwcześniej? Antycypacyjny.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin