Podstawowe kroki procesu diagnoz.:
- rozpoznanie problemu
- identyfikacja przyczyn
- planowanie interwencji
- implementacja planu interwencji
Funkcje:
- deskryptywno-ewaluatywna
- eksplanacyjna
- predykcyjna
- korekcyjna
Rodzaje diagnoz:
A. Frączek:
- formalna – charakter konkretny
dotyczy opisu zachowania się osoby
badanej podczas diagnozowania
- interpretacyjna – określa znaczenie
otrzymanego zestawu danych (faktów)
Ziemski (tzw. diagnozy cząstkowe):
- klasyfikacyjna
- genetyczna
- funkcjonalna
- fazy rozwoju
- prognostyczna
Thorne – podział ze względu na metakategorie
- kliniczna diagnoza procesu –
opis stopniowego rozwijania się np. choroby;
diagnosta stara się zrozumieć jakie czynniki
doprowadziły do szukania pomocy
- koncepcja psychologii zintegrowanej –
podstawowa potrzebą ludzi jest utrzymywanie
najwyższego stopnia integracji
- diagnozowanie integracji – na podstawie oceny
stopnia scalenia i wewnętrznego powiązania
życia psychicznego
- diagnoza zarządzania życiem- poszukiwanie
czegoś na kształt pojęcia sensu życia;
Model diagnozowania Paluchowskiego
- etap prediagnostyczny –wszystkoto co wyprzedza
właściwe diagnozowanie
- etap badania diagnostycznego – identyfikacji;
interakcji, w której liczy się komunikowanie
i odbiór oraz decyzja o użyteczności informacji
( użyteczność diagnostyczna, warunkowa, informacyjna)
Orientacja patogenetyczna – poszukiwanie przyczyn zab.
patogenetyczny model zaburzeń:
* czynniki chorobotwórcze
* predyspozycje podmiotowe
* czynniki środowiskowe
* czynniki ryzyka
Orientacja salutogenetyczna–, identyfikacja tych cech,
które pozwalają utrzymać zdrowie mimo niesprzyjających
warunków zewnętrznych; 3 niezbędne warunki
zachowania zdrowia to: poczucie zrozumiałości;
sensowności oraz zaradności (sterowalności),
które składają się na tzw. poczucie koherencji
Zbierane podczas badania dane można ująć na dwa sposoby:
badania charakteryzują zachowania jednostki także w innych,
pozatestowych sytuacjach;
wykorzystać jako materiał do wnioskowania o przyczynach zachowań
pozatestowych
3 strategie podejścia mieszanego:
eksploracyjna (zbieramy i analizujemy dane jakość.,
potem to samo z ilosciowymi)
eksplanacyjna(najpierw ilościowe, potem jakość)
Triangulacyjna(równolegle zbieramy dane ilość.
i jakość i porównujemy analizy)
zagnieżdzona(komplementarnie zbieramy ilość. i jakość
odnośnie kazdego el. diagnozy)
określonej teorii i ustala priorytet badań
EBPP(Praktyka psychol. Oparta na dow. Empirycz.)
Z biegłością praktyczną w kontekście indywid. właściwości
Klienta, jego preferencji i kultury, z której pochodzi
Przygotowanie orzreczenia: el. skladowe
Ekspertyza psychologiczna:
Z uwzględnieniem kontekstu spolecznego i jednostkowego
Teoria społecznego naznaczania – zachowania
dewiacyjne są skutkiem stresorów społecznych
charakteryzujących niszę ekologiczną zajmującą przez grupę,
do której należy dana jednostka. Także obszar społecznej obojętności
jest specyficzny dla niszy. Gdy jednostka wyjdzie poza ten obszar,
uznana zostaje za zaburzoną
Hipoteza dewiacyjna (Berg) – założenie,
że statystyczna rzadkość jest synonimem choroby.
Niezależnie od treści testu, jeśli ktoś będzie odpowiadał
nietypowo, będzie to oznaczać, że jest zaburzony
ICD (International Statistical Classification of Diseases and Related Heath Problem
– Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób oraz Problemów Zdrowotnych):
przyczyn zgonów – tak wyglądało kolejne pięć wersji ICD
po II wojnie światowej; ta i kolejna edycja nie zyskały wielu zwolenników
Używany od 1992r, w Polsce od 1997. Odwołuje się do podejścia fenomenologicznego
– ogranicza się do opisu poszczególnych zaburzeń, przy
zawieszeniu sądu o istnieniu odrębnych jednostek chorobowych.
- def. zaburzenia psychicznego taka sama, co w DSM, odnoszona do
indywidualnej osoby
- kompromisowe ujęcie klas diagnostycznych (słownik zespołów
uwarunkowanych kulturowo, leksykon tych terminów)
- istnienie wielu wersji specjalistycznych
- położenie nacisku na opisowość systemu; jasne, precyzyjne i
zoperacjonalizowane kryteria diagnostyczne; unikanie dwuznacznych lub
nieudokumentowanych terminów
- możliwość diagnozy wieloosiowej
DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – Podręcznik Diagnostyki i Statystyki Zaburzeń Psychicznych APA):
gromadzenia danych statystycznych; pierwsze klasyfikacje w efekcie spisów
ludności (XIX w)
dareness