Pervin10.doc

(67 KB) Pobierz
Rozdział 10: emocje, zdolności adaptacyjne i stan zdrowia

Rozdział 10:  emocje, zdolności adaptacyjne i stan zdrowia

 

1.

    Karol Darwin :

-     interesował się afektami, zwracając uwagę na ciągłość sposobów

                              ich wyrażania u ludzi i zwierząt

-                                                                                   uważał, że emocje oraz ich komunikowanie ich innym ma walor adaptacyjny i funkcjonalny

 

                       

    watsonowski behawioryzm :

-                                                                                   wyraźny spadek zainteresowania tematyką emocji

-                                                                                   jak stwierdził późniejszy rzecznik behawioryzmu -B. F. Skinner –„badanie emocjonalnego i motywacyjnego życia człowieka uznano za  jedno z największych osiągnięć ludzkiej myśli, choć nie wykluczone, że była to jedna z największych katastrof”

 

    Silvan Tomkins :

-                                                                                   postulował, że po rewolucji poznawczej powinna nastąpić rewolucja afektywna (jego postulat się spełnił J )

 

2. Ujęcie emocji w tradycyjnej teorii osobowości

 

    TEORIA PSYCHOANALITYCZNA

-                                                                                   prawdopodobnie jest to koncepcja, która w największym stopniu interesuje się emocjami

-                                                                                   emocje są wtórne w stosunku do instynktów i popędów

-                                                                                   w pacach psychoanalityków znajdujemy odniesienia do takich emocji jak lęk, depresja, poczucie winy, ale także zawiść, zazdrość, wstyd i optymizm; jednak najwięcej miejsca poświęcali lękowi i depresji

-                                                                                   zwracali uwagę na bolesne uczucia, które ulegały stłumieniu lub wywoływały innego typu reakcje obronne

 

    TEORIA FENOMENOLOGICZNA CARLA ROGERSA

-                                                                                   Nie znajdziemy u niego definicji emocji podstawowych

-                                                                                   Wprawdzie zwracał uwagę na wpływ zmiany w trakcie terapii na sposób doświadczenia siebie i świat, ale nie wspominał nigdy o zmianie konkretnych uczuć (np. depresja à radość)

-                                                                                   Lęk dla niego był rezultatem rozbieżności między doświadczeniem a obrazem siebie, zwłaszcza jeśli wynikał z utraty akceptacji w przeszłości à czyli ludzie za wszelką cenę chcą podtrzymać pojęcie JA (szczególnie to związane z pozytywnymi opiniami innych ludzi)

 

    TEORIA CECH

-                                                                                   poszczególne cechy osobowości wynikają z określonych emocji i nastrojów (lęk i wrogość – neurotyzm itp.)

-                                                                                   badacze o tej orientacji mają raczej skłonność do tłumaczenia indywidualnych różnic w zakresie temperamentu, przyczynami genetycznymi i biologiczno – fizjologicznymi           

                      

    TEORIA SPOŁECZNO – POZNAWCZA

-                                                                                   teoria konstruktów osobistych Kelly’ego à uwzględniała takie uczucia, jak niepokój, lęk czy zagrożenie, ale głownie zajmowała się konstruktami, pozostawiając emocje na dalekim marginesie swoich zainteresowań

-                                                                                   Bandura – zwrócił uwagę na znaczenie reakcji afektywnych powstających w efekcie bezpośredniego doświadczenia lub obserwacji (tzw. warunkowanie zastępcze)

-                                                                                   Lęk w ujęciu Bandury powstaje w wyniku braku poczucia własnej skuteczności w stosunku do przewidywanych zdarzeń negatywnych, a depresja w rezultacie takiego samego braku poczucia własnej skuteczności w obliczu przewidywanych zdarzeń pozytywnych

-                                                                                   Mischel w swojej teorii społeczno-poznawczej nie umieszcza emocji na liście podstawowych cech osobowości

-                                                                                    

    Główna rola emocji w funkcjonowaniu osobowości

-                                                                                   z wymienionych powyżej teorii można wyciągnąć dwa wnioski:

F     główne teorie osobowości (może z wyjątkiem psychoanalitycznej) nie zwracały szczególnej uwagi na emocje , poza lękiem i depresją

F     żadna z teorii osobowości nie traktowała emocji jako podstawowego elementu osobowości

 

3. TEORIA EMOCJI PODSTAWOWYCH

 

    Teoria emocji podstawowych = (za Izaardem) teoria emocji subiektywnie odróżnialnych

    Teoria ta opiera się na kilku zasadach:

F     Istnieją pewne podstawowe, fundamentalne czy pierwotne emocje, które są uniwersalne

-                                                                                   Liczba emocji podstawowych waha się (w zależności od badacza) między 8-14

-                                                                                   Według Tomkinsa osiem podstawowych emocji to: zainteresowanie/ekscytacja, zadowolenie/radość, zdziwienie/zaskoczenie, ból/cierpienie, niechęć/odraza/pogarda, złość/wściekłość, wstyd/upokorzenie, lęk/groza

-                                                                                   według tej koncepcji podstawowe emocje są wrodzone i stanowią   część naszego ewolucyjnego dziedzictwa

-                                                                                   za Darwinem uważa się, że emocje podstawowe powstały ze względu na swą wartość adaptacyjną

-                                                                                   emocje podstawowe sygnalizują nam i innym konieczność podjęcia działania

 

F     emocje podstawowe charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami; każda z nich jest powiązana z określonym rodzajem aktywności mięśni twarzy i jej wyrazem à jest to związek wrodzony i uniwersalny; zarazem ludzie różnią się jednak wyrazistością swojej emocji, a kultury mają odmienne zasady okazywania emocji

 

F     emocje tworzą pierwotny system motywacyjny pierwotny system motywacyjny, to one, a nie popędy, mobilizują organizm do działania

-                                                                                   emocje mają zdolność organizowania myśli i działań

-                                                                                   wiele myśli i wspomnień zyskuje strukturę dzięki powiązaniu z określoną emocją ; podobnie dzieje się z działaniami

 

F     na skutek cech wrodzonych oraz nabytego doświadczenia ludzie różnią się częstotliwością i intensywnością doznawania poszczególnych emocji

-                                                                                   IZAARD: „[...] ważną funkcją poszczególnych emocji oraz ich systemu jest organizacja cech i wymiarów osobowości”

-                                                                                   Ponieważ każda emocja wpływa na myślenie i działanie w charakterystyczny dla siebie sposób; konkretne emocje uczestniczą w kształtowaniu poszczególnych cech osobowości człowieka

 

    Choć podstawowy charakter każdej emocji jest wrodzony i uniwersalny, to powiązanie między nimi a konkretnymi bodźcami kształtują się poprzez doświadczenie

 

    KRYTYKA:

 

-                                                                                   Niektórzy teoretycy i badacze kwestionują koncepcję podstawowych, uniwersalnych emocji oraz ich mimicznych powiązanych z nimi reakcji fizjologicznych.

-                                                                                   Wskazują oni na brak porozumienia między rzecznikami emocji podstawowych w kwestii ich liczby

-                                                                                   Szczegółowe znaczenie każdej emocji jest różne w różnych kulturach, nawet jeśli wyrazy twarzy odczytuje się w zbliżony sposób

    ZASŁUGI TEJ TEORII:

-                                                                                   Zapewnienie tematyce emocji należnego miejsca wśród badań psychologicznych

-                                                                                   Potencjalny wkład w nasze rozumienie funkcjonowania ludzkiej psychiki

 

4.      EMOCJE A ZDOLNOŚCI ADAPTACYJNE

 

    Badania Lazarusa – wyświetlał os. badanym filmy wywołujące stres (pokazywano krwawą inicjacje w pewnym plemieniu lub wypadek przy pracy); chciał sprawdzić, w jaki sposób działania służące opanowywaniu lęku wpływały na poziom przeżywanego stresu (pokazywano napisy „ludzie pokazywali na filmie nie cierpią podczas ceremonii inicjacyjnej” lub „ten wypadek nie zdarzył się naprawdę”); poziom stresu określano za pomocą raportów werbalnych samych badanych oraz pomiaru tętna i stopnia przewodnictwa skórnego ; Lazarus stwierdził, że wiadomości słowne wyświetlane wraz z fimem miały duży wpływ na poziom przeżywanego stresu. Poziom ten był więc wypadkową nasilenia lęku oraz skuteczności procesów obronnych

 

 

    Ocena – u Lazarusa rozumiana jest jako podstawowy pośrednik w reakcjach

                     stresowych

-                                                                                   ocena występuje wtedy, gdy dany człowiek uważa, że określona sytuacja wymaga od niego wysiłku ponad jego siły, przerasta go albo mu zagraża

-                                                                                   dwa etapy oceny :

          faza oceny pierwotnej: sprawdzamy w niej czy dana sytuacja

              niesie ze sobą jakieś zagrożenie albo potencjalne korzyści

          faza oceny wtórnej: podczas tej fazy zastanawiamy się,

              w jaki sposób możemy uniknąć trudności, przezwyciężyć

              je lub zwiększyć prawdopodobieństwo odniesienia korzyści

-                                                                                   zdaniem Lazarusa oceny pierwotne i wtórne mają charakter uniwersalny

 

    Kwestionariusz Sposobów Radzenia Sobie ze Stresem

-                                                                                   szczególnie ważne jest rozróżnienie między reakcjami nastawionymi na problem (np. próbami zmiany sytuacji) a reakcjami skierowanymi ku własnym emocjom (np. ucieczka, szukanie pomocy)

 

    badania prowadzone przez Lazarusa z użyciem Kwestionariusza Sposobów Radzenia doprowadziły do następujących wniosków:

F     ludzie różnie oceniają poszczególne sytuacje. Oznacza to, że w procesie oceny biorą pod uwagę uwarunkowania środowiskowe

F     w reakcjach indywidualnych na trudne sytuacje przejawia się zarówno stałość jak i zmienność à choć poszczególni ludzie mają skłonność do określonego sposobu postępowania, to na ogół korzystają z wielu różnych metod w zależności od sytuacji

F...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin