personality2007_3.rtf

(15 KB) Pobierz

Społeczne podstawy osobowości

Związki między osobowością i różnymi poziomami struktur społecznych

Plan wykładu

     Wpływy rodziny na kształtowanie się osobowości

  Problemy z badaniami nad rozwojem osobowości

  Nowe modele badań podłużnych

   Znaczenie genetyki zachowania

     Osobowość i struktura społeczna

  Osobowość kształtuje społeczeństwo

   Społeczeństwo kształtuje osobowość

Wpływy rodziny na rozwój osobowości

     Zależności rodzic-dziecko - około 80 lat badań.

   Rodzice demokratyczni - dzieci asertywne, pełne wigoru i aktywne

   Rodzice kontrolujący - dzieci posłuszne, lękliwe i wycofane (Baldwin, 1949).

     Kryzys badań nad rozwojem osobowości

   Wpływy dzieci na rodziców (Bell, 1968)

   Model transakcyjny rozwoju  (Sameroff i Chandler, 1975)

Wpływy rodziny na rozwój osobowości

     Kryzys badań nad rozwojem osobowości

   Efekt wewnątrz rodziny - znaczenie podobieństwa między rodzeństwem i rodzicami - model genetyki zachowania

   Eksperyment Freedmana (1958) nad socjalizacją - w zależności od tego, kogo badasz, otrzymujesz odmienne rezultaty.

 

Wpływy rodziny na rozwój osobowości

     Model: Georgia Longitudinal Study (Halverson i Wampler, 1993)

   Wskaźnik wrodzony – niewielkie anomalie fizyczne

     Model poprawiony

   natura przystosowań rodziny i dziecka powinna być analizowana łącznie

   należy uwzględnić reprezentatywną próbę różnorodnych kontekstów kulturowych, w których dzieci i rodziny żyją

   nacisk należy położyć na różnorodny proces socjalizacji w obrębie rodziny

Teoria socjalizacji grupowej Judith Harris

     Czy zachowania rodziców mają trwały wpływ na ich dzieci?

     Które doświadczenia mają trwały wpływ na dzieci i jaką rolę w tych doświadczeniach odgrywają rówieśnicy?

     Czy wyuczone zachowania społeczne są specyficzne dla kontekstu, w jakim zostały wyuczone?

  Założenia teorii socjalizacji grupowej

     Socjalizacja jest specyficzna dla kontekstu

   dzieci uczą się oddzielnie jak zachowywać się w domu i poza domem

   osobowość to wrodzony rdzeń i nabyty, specyficzny dla kontekstu system zachowań

   im dzieci starsze tym bardziej system poza domowy staje się ważniejszy

     Źródła socjalizacji poza domem

   podstawy ewolucyjne do życia w grupach

   grupa, z którą dzieci się identyfikują poza domem to grupa rówieśnicza

     Transmisja kultury poprzez procesy grupowe

 

Model transmisji kulturowej Harris

Model Thomasa Pettigrew

Ścieżki przyczynowe dół-góra

     Bezpośrednie efekty - Max Weber

     Efekty zapośredniczone

  Ścieżka od Micro do Meso - osobowość jako indywidualne skłonności do reagowania w różny sposób na te same sytuacje

  Ścieżka od Meso do Macro - wpływ nieformalnej komunikacji na strukturę społeczną

Ścieżki przyczynowe góra-dół

     Bezpośrednie wpływy - badania „kultur politycznych”

     Efekty zapośredniczone

  Rola społeczna (oczekiwania rodziny)

  Wpływ statusu społeczno-ekonomicznego na aspiracje związane z wykształceniem

  Wpływ statusu na autonomię Ja

Ścieżki przyczynowe góra-dół

     Efekty zapośredniczone c.d.

  Zależności między przynależnością do klasy społecznej i samooceną zostały wykryte wyłącznie u osób dorosłych. Dlaczego?

  Porównanie społeczne

  Wpływ innych na naszą samoocenę

  Spostrzeganie siebie

  Centralne znaczenie przynależności do klasy

 

Osobowość i kultura

     Psychologia kulturowa:

  Osobowość zależna od kultury – „pojęcie osobowości jest wyrazem zachodniego ideału indywidualizmu” (Hsu, 1985)

  Osobowość bazuje na biologicznych możliwościach a następnie jest dopasowana do systemu znaczeń danej kultury (Markus i Kitayama, 1998) 

Implikacje psychologii kulturowej dla osobowości

     Różnice w obrazie siebie i opisie osobowości innych

     Atrybucje dotyczące przyczyn zachowania

     Spójność zachowania

     Możliwość predykcji zachowania na podstawie wewnętrznych dyspozycji

Zgłoś jeśli naruszono regulamin