personality2007_3.rtf
(
15 KB
)
Pobierz
Społeczne podstawy osobowości
Związki między osobowością i różnymi poziomami struktur społecznych
Plan wykładu
•
Wpływy rodziny na kształtowanie się osobowości
–
Problemy z badaniami nad rozwojem osobowości
–
Nowe modele badań podłużnych
–
Znaczenie genetyki zachowania
•
Osobowość i struktura społeczna
–
Osobowość kształtuje społeczeństwo
–
Społeczeństwo kształtuje osobowość
Wpływy rodziny na rozwój osobowości
•
Zależności rodzic-dziecko - około 80 lat badań.
–
Rodzice demokratyczni - dzieci
asertywne
, pełne wigoru i aktywne
–
Rodzice kontrolujący - dzieci posłuszne, lękliwe i wycofane (
Baldwin
, 1949).
•
Kryzys badań nad rozwojem osobowości
–
Wpływy dzieci na rodziców (
Bell
, 1968)
–
Model transakcyjny rozwoju (
Sameroff
i
Chandler
, 1975)
Wpływy rodziny na rozwój osobowości
•
Kryzys badań nad rozwojem osobowości
–
Efekt wewnątrz rodziny - znaczenie podobieństwa między rodzeństwem i rodzicami - model genetyki zachowania
–
Eksperyment
Freedmana
(1958) nad socjalizacją - w zależności od tego, kogo badasz, otrzymujesz odmienne rezultaty.
Wpływy rodziny na rozwój osobowości
•
Model:
Georgia
Longitudinal Study
(
Halverson
i
Wampler
, 1993)
–
Wskaźnik wrodzony – niewielkie anomalie fizyczne
•
Model poprawiony
–
natura przystosowań rodziny i dziecka powinna być analizowana łącznie
–
należy uwzględnić reprezentatywną próbę różnorodnych kontekstów kulturowych, w których dzieci i rodziny żyją
–
nacisk należy położyć na różnorodny proces socjalizacji w obrębie rodziny
Teoria socjalizacji grupowej
Judith Harris
•
Czy zachowania rodziców mają trwały wpływ na ich dzieci?
•
Które doświadczenia mają trwały wpływ na dzieci i jaką rolę w tych doświadczeniach odgrywają rówieśnicy?
•
Czy wyuczone zachowania społeczne są specyficzne dla kontekstu, w jakim zostały wyuczone?
Założenia teorii socjalizacji grupowej
•
Socjalizacja jest specyficzna dla kontekstu
–
dzieci uczą się oddzielnie jak zachowywać się w domu i poza domem
–
osobowość to wrodzony rdzeń i nabyty, specyficzny dla kontekstu system zachowań
–
im dzieci starsze tym bardziej system poza domowy staje się ważniejszy
•
Źródła socjalizacji poza domem
–
podstawy ewolucyjne do życia w grupach
–
grupa, z którą dzieci się identyfikują poza domem to grupa rówieśnicza
•
Transmisja kultury poprzez procesy grupowe
Model transmisji kulturowej
Harris
Model
Thomasa Pettigrew
Ścieżki przyczynowe dół-góra
•
Bezpośrednie efekty - Max
Weber
•
Efekty zapośredniczone
–
Ścieżka od
Micro
do Meso - osobowość jako indywidualne skłonności do reagowania w różny sposób na te same sytuacje
–
Ścieżka od Meso do
Macro
- wpływ nieformalnej komunikacji na strukturę społeczną
Ścieżki przyczynowe góra-dół
•
Bezpośrednie wpływy - badania „kultur politycznych”
•
Efekty zapośredniczone
–
Rola społeczna (oczekiwania rodziny)
–
Wpływ statusu społeczno-ekonomicznego na aspiracje związane z wykształceniem
–
Wpływ statusu na autonomię Ja
Ścieżki przyczynowe góra-dół
•
Efekty zapośredniczone c.d.
–
Zależności między przynależnością do klasy społecznej i samooceną zostały wykryte wyłącznie u osób dorosłych. Dlaczego?
•
Porównanie społeczne
•
Wpływ innych na naszą samoocenę
•
Spostrzeganie siebie
•
Centralne znaczenie przynależności do klasy
Osobowość i kultura
•
Psychologia kulturowa:
–
Osobowość zależna od kultury – „pojęcie osobowości jest wyrazem zachodniego ideału indywidualizmu” (
Hsu
, 1985)
–
Osobowość bazuje na biologicznych możliwościach a następnie jest dopasowana do systemu znaczeń danej kultury (
Markus
i
Kitayama
, 1998)
Implikacje psychologii kulturowej dla osobowości
•
Różnice w obrazie siebie i opisie osobowości innych
•
Atrybucje dotyczące przyczyn zachowania
•
Spójność zachowania
•
Możliwość predykcji zachowania na podstawie wewnętrznych dyspozycji
Plik z chomika:
dareness
Inne pliki z tego folderu:
wyklad 2.ppt
(141 KB)
wykład 1.ppt
(70 KB)
wykład 3.ppt
(96 KB)
Wykład 4.ppt
(3414 KB)
wykład 5.ppt
(77 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biopsychologia
bliskie związki
diagnoza psychologiczna
Książki
pomoc psychologiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin