Brannon
Kształtowanie się rodzaju – podejście psychoanalityczne
1. Freudowska teoria osobowości
- nieświadomość to obszar umysłu funkcjonujący bez wiedzy człowieka
- popędy to instynkty czy impulsy stanowiące podłoże działań, myśli i innych aspektów funkcjonowania osobowości; należą do nich popędy seksualne, czyli życia, oraz agresji, czyli śmierci.
2. FAZY PSYCHOSEKSUALNE- kolejne etapy rozwoju osobowości, od momentu narodzin do osiągnięcia dojrzałości. Wg Freuda o osobowości decyduje okres wczesnodziecięcy
I.Faza oralna- dziecko doświadcza seksualnego zaspokojenia wkładając przedmioty do ust
II. Faza analna- dziecko doświadcza przyjemności wypróżniając się; główne źródło frustracji tego okresu to trening czystości; problemy powstałe w tej fazie przejawiają się u osoby dorosłej troską o schludność, uporem i niechęcią do oddawania posiadanych przedmiotów
III. Faza falliczna- 3/ 4 r.ż, na tym etapie rozwój chłopców i dziewczynek przebiega inaczej; sfersa zaspokojenia to narządy płciowe. Wg Freuda zainteresowanie narządami płciowymi skutkuje pociągniem seksualnym do rodzica odmiennej płci i pragnienia współżycia z nim.
Chłopcy:
Kompleks Edypa- sytuacja w której chłopiec zaczyna odczuwać nieświadomą wrogość wobec ojca i nieświadome pragnienia seksualne skierowane do matki
Kompleks Kastracji- nieświadomy lęk chłopca, że ojciec pozbawi go penisa, karząc go za pociąg seksualny do matki
Identyfikacja z ojcem- stanowi mechanizm pozwalający chłopcu rozwiązać kompleks Edypa i ukształtować męską tożsamość. Funkcje procesu identyfikacji: brak lęku przed kastracją, zaprzestanie wrogości wobec ojca, brak pożądania matki.
Dziewczynki (dla nich faza falliczna jest mniej dramatyczna, ich identyfikacja z matką jest słabsza, poczucie moralności gorzej wykształcone)
Zazdrość o penis
Kompleks Elektry- dziewczynka odczuwa wrogość do matki i pociąg do ojca
IV. Faza latencji- czynności seksualne zostają utajone
V. Faza genitalna- najważniejsza staje się przyjemność genitalna czerpana ze stosunku płciowego
Kobiety: muszą przenieść ośrodek seksualności z łechtaczki na pochwę i dlatego trudniej im osiągnąć dojrzałość seksualną
Mężczyźni: ośrodkiem seksualności pozostaje penis i dlatego łatwiej im osiągnąć dojrzałą seksualność
3. ROZWÓJ MORALNOŚCI
· dopóki dziecko nie rozwiąże kompleksu Edypa/Elektry znajduje się pod wpływem Id
· dziecko w miarę rozwoju Ego- dziecko uczy się czerpać przyjemność w sposób, który nie jest irracjonalny i nie przynosi mu szkody; jednak dzieci są nadal pozbawione moralności i sumienia
· dziecko wykształca sumienie, gdy formuje się Superego- reprezentujące prawa rządzące społeczeństwem i służące do kontrolowania popędów seksualnych i agresywnych
- identyfikacja z ojcem sprzyja rozwojowi superego, a tym samym moralności
- przezwyciężenie kompleksu Edypa jest szybsze i bardziej ostateczne
- superego chłopców jest silniejsze
Dziewczynki:
- mają trudnośći z rozwiązaniem kompleksu Elektry
- superego jeet wątłe więc zmysł moralny jest słabszy
Freud: upośledzenie kobiety nie dotyczy sfery intelektualnej
4. TEORIA OSOBOWOŚCI HORNEY
· krytyka różnic rodzajowych w rozwoju osobowości
· zakwestionowała koncepcje zazdrości o penis, kobiecego poczucia niższości i kompleksu męskości
· dokonała rewizji teorii psychoanalizy nie kwestionując jednak podstaw myślenia psychoanalitycznego (nieświadomość jako źródło energii, rola seksualności i doświadczeń wczesnodziecięcych w kształtowaniu osobowości)
· w rozowju osobowości największy udział mają czynniki społeczne, a nie uwarunkowania biologiczne
· zazdrość o penisa wyraża symboliczną tęsknotę za prestiżem i pozycją społeczną, a nie wynika z pragnienia fizycznego posiadania penisa
· zazdrość o macicę- mężczyźni zazdroszczą kobietom zdolności do rodzenia dzieci, zazdrosć ta jest przytłaczająca więc mężczyźni ją wypierają
· mężczyźni boją się kobiet i przypisują im negatywne cechy, ponieważ czują się w porównaniu z nimi niedoskonali, mężczyźni są ciągle narażeni na poczucie niższości przez nieudane erekcje
· przyczyną poczucia niższości kobiet jest więc męska niepewność
· kompleks męskości- Horney zgadza się z tym, że jest to przejaw pragnienia, by być mężczyzną; kobiety z tym kompleksem dążą do sukcesu, aktywności i niezależności; jest to ucieczka od kobiecości poprzez identyfikację z ojcem. Ten kompleks formuje się u dziewczynek na skutek tłumienia pragnień seksualnych skierowanych do ojca. Kobieta może wybierać męskie zachowanie również dlatego, że pozycja społeczna i zawodowa mężczyzn jest uprzywilejowana.
· nie kwestionowała istnienia masochizmu, ale jego biologiczne podłoże i nieuchronność, wskazywała na społeczne podłoże masochizmu
Pojęcie
Horney
Freud
Istnienie nieświadomości
tak
Znaczenie doświadczeń z wczesnego dzieciństwa
Istnienie różnic między kobiecą a męską osobowością
Źródło różnic
społeczne
biologiczne
Uczucia zazdrości wobec odmiennego rodzaju
M zazdrości K zdolności do rodzenia dzieci
K zazdrości M penisa
Poczucie niższości
Potrzeba udawadniania sprawności seksualnej wywołuje u mężczyzn poczucie niższości
U kobiety poczucie niższości wywołuje brak penisa
Komples męskości
Formuje się, gdy dziewczynka nie akceptuje swojej kobiecości i identyfikuje się z ojcem
Przyczyną kompleksu męskości jest poczucie niższości dziewczynki
masochizm
Determinowany społecznie aspekt rozwoju, nieprawidłowy zarówno u M i K
Zdeterminowany biologicznie, nieunikniony element rozwoju kobiety; u mężczyzny dowodzi nieprawidłowości
5. Kobiety, mężczyźni i teoria psychoanalizy
· Freud stworzył swoją teorię na podstawie obserwacji dokonanych na podstawie obserwacji kobiet z wyższych sfer, nieszczęśliwych, z zaburzeniami psychicznymi, które żyły w seksistowskim społeczeństwie.
· Gdy Freud formułował swoją teorię w Europie i Stanach aktywnie działały feministki- protestowały one przeciw tezom Freuda
· teoria uwiedzenia- pogląd, że problemy psychiczne u osoby dorosłej mogą być skutkiem kontaktów seksualnych mających miejsce w dzieciństwie pomiędzy tą osobą a jej rodzicem
· Freud nie podtrzymywał długo tego stanowiska i zastąpił je tezą, że uwiedzenie zachodzi tylko w wyobraźni dziecka -> skutkiem było to, że psychoterapeuci przez długi czas lekceważyli historie kobiet o molestowaniu seksualnym w dzieciństwie
6. Skutki wycofania się Freuda z teorii uwiedzenia
· Freud nie przeczył, że niektóre dzieci są faktycznie wykorzystywane
· Rush poddała analizie zmiany dokonane w teorii Freuda i ich konsekwencje => molestowanie seksualne dzieci jest zjawiskiem powszechnym i stanowi przyczynę poważnych zaburzeń. Wg niej Freud wycofał się z pierwotnego stanowiska z powodów politycznych i osobistych.
· Mary Balmarry=> Freud błędnie zinterpretował mit o Edypie, stanowiący podstawę hipotezy o dziecięcej seksualności i rozwoju osobowości. Freud pominął to, że tragedię zapoczątkowały postępki ojca Edypa
· Jeffrey Masson=> Freud niechętnie wyrzekł się pojęcia uwiedzenia przez rodzica i zrobił to z powodu reakcji kolegów, dla których ta teoria była nie do przyjęcia
· Odrzucając pojęcie uwiedzenia przez rodzica Freud przedstawiał swoje pacjentki w niekorzystnym świetle:
- sugerował, że nie są one zdolne do odróżnienia fantazji od rzeczywistości
- twierdzenie, że dzieci fantazjują o uwiedzeniu, implikuje dziecięce pragnienie aktu seksualnego
7. Współczesne teorie psychoanalityczne rozwoju osobowości
ROLA MATCZYNEJ OPIEKI U CHODOROW:
· proces rozwoju osobowości jest u kobiet łatwiejszy
· między K i M nie ma równości, ta nierówność wynika z wczesnych doświadczeń dziecka w relacji z matką
· koncentracja na okresie preesdypalnym i na procesie doświadczania matczynej opieki
· wczesna więź matka- córka jest silniejsza niż związek matka- syn, gdyż matkę i córkę łączy ta sama płeć
· proces rozwoju poczucia Ja i oddzielenia się od matki przebiega inaczej u obu płci
- dziewczynki: wcześniejsza identyfikacja z matką ułatwia wykrystalizowanie poczucia Ja; dziewczynka nigdy nie oddziela się od matki w takim stopniu jak chłopiec
- chłopcy: wcześniejsza identyfikacja z matką utrudnia uformowanie odrębnej tożsamości; konsekwencją wysiłku jaki chłopiec wkłada w zdobycie własnej tożsamości jet całkowite odrzucenie kobiecości oraz lęk i brak zaufania wobec kobiet
FAZA ANTYGONY U KASCHAK:
· opis rozwoju kobiecej osobowości na przykładzie losów Antygony (opieka nad ślepym ojcem, poświęca się mu)
· mężczyźni rodzą się i dorastają w kulturze, która daje im władzę w społeczeństwie i rodzinie, a przyjmując ją uważają kobiety za swoją własność
· relacje między płciami polegają na realizowaniu męskich potrzeb
· u wielu ludzi omawiane kompleksy pozostają nierozwiązane, gdyż struktura spoleczna utrwala nierówności między rodzajami, skłaniając M i K do trzymania się odmiennych ról
Badania Johson=> niektórzy mężczyźni stosują przemoc domową systematycznie, gdyż są przeświadczeni, że mają do tego prawo. Jest to patriarchalny terroryzm.
kompleks nierozwiązany
kompleks rozwiązany
dareness