Brannon, Psychologia rodzaju, r.13, ćw.9.doc

(78 KB) Pobierz

BRANNON, ROZDZIAŁ 13 – PRACA I KARIERA ZAWODOWA

Artykuł: Problem na szczycie – „Szklany sufit” zagradza kobietom drogę do najwyższych stanowisk

 

Amy Saltzman (1991):

v      Problem na szczycie – brak kobiet na najwyższych stanowiskach w przedsiębiorstwach.

v      „Szczyt” zdominowany jest przez białych mężczyzn, niewiele kobiet, a także przedstawicieli mniejszości etnicznych, ma do niego dostęp.

v      Wg danych Saltzman – na 100 dyrektorów najwyższego szczebla przypadają tylko trzy kobiety.

v      Drogę na szczyt zagradza kobietom „szklany sufit” subtelnej dyskryminacji, ograniczającej ich dostęp do wszystkich profitów (wniosek na podstawie raportu rządowego z badań przeprowadzonych w 9 dużych kampaniach).

v      „Szklany sufit” – niewidzialna bariera, która zdaje się oddzielać kobiety i mniejszości etniczne od najwyższych szczebli kariery.

v      Większość kobiet nie dochodzi nawet do średniego szczebla zarządzania; aż 60 % kobiet zajmuje niższe posady w biurze i handlu.

v      Przepaść między zarobkami mężczyzn i kobiet wciąż jest ogromna – 1 dolar zarobiony przez mężczyznę = 72 centy dla kobiety.

v      Różnice rodzajowe dotyczą zarówno przeciętnej płacy krajowej, jaki i zarobków w każdej branży z osobna.

v      W zawodach typowo kobiecych dysproporcje są mniejsze, ale i tak nieliczni pracujący tam mężczyźni zarabiają więcej.

v      W dziedzinach męskich różnice w dochodach są bardzo duże.

v      Jedną z przyczyn rozbieżności jest przewaga liczebna kobiet w nisko płatnych zawodach, czyli segregacja rodzajowa w miejscu pracy.

v      Wzorzec ten jest uwarunkowany historycznie, a różnice rodzajowe i etniczne w pracy zaczynają się kształtować już w latach szkolnych.

 

KARIERA ZAWODOWA

Kariera – w szerokim rozumieniu: „ścieżka życiowa”; obejmuje wszystkie role odgrywane przez jednostkę w ciągu całego życia (Farmer, Sidney, 1985). Wybór kariery powinien zależeć od zainteresowań, a także potencjalnych korzyści dla społeczeństwa, ale uniemożliwiają to stereotypy rodzajowe.

Barbara Gutek i Laurie Larwood (1989):

v      Przez długi czas kariera kobiet nie istniała.

v      Karierę robił mężczyzna, a kobieta mogła podejmować tymczasową pracę o drugorzędnym znaczeniu dla interesów i zobowiązań rodziny.

v      Pomijano karierę kobiet i zakładano, że wzorce i teorie dotyczące mężczyzn znajdują zastosowanie także w wypadku realizujących się zawodowo kobiet.

v      Jednak kariera kobiety nie mieści się w ramach męskiego modelu – różnice te wynikają m.in. z oczekiwań co do typów kariery odpowiednich rodzajowo.

v      Istnieje przekonanie, że to kariera mężczyzny zawsze ma pierwszeństwo – kobiety muszą się podporządkować, dlatego często miewają przerwy w pracy, podczas których wychowują dzieci lub wspierają rozwój zawodowy męża.

v      Kobiety częściej niż mężczyźni pracują na pół etatu – 68 % takich pracowników.

 

Helen Astin (1984) – model podobieństw i różnic między rodzajami; zawiera 4 elementy:

v      motywację,

v      oczekiwania,

v      socjalizację zgodną z rolą rodzajową,

v      szanse.

v      Przedstawiciele obojga rodzajów mają taką samą motywację, lecz ich oczekiwania są różne, a to z powodu odmiennych wzorców socjalizacji. Różnice dotyczące procesu uspołecznienia oraz szans przyczyniają się do rozbieżności we wzorcach zatrudnienia.

v      Wg Astin obecnie nastąpiły zmiany, dzięki którym kobiety uzyskały dostęp do męskich zawodów, co wyrównało szanse.

v      Model Astin zakwestionowała Lucia Gilbert (1984) – krytykuje ona zwłaszcza optymistyczne założenie, że kobiety mogą dziś swobodniej wybierać pracę.

v      Badanie nad kierunkami kariery obieranymi przez studentki – część kobiet planowała rozwój w dziedzinach tradycyjnych, a część nie, jednakże planowane życie zawodowe wszystkich pasowało bardziej do definicji kariery niż przypadkowej pracy; badanie nie obejmowało porównania z mężczyznami, ale dowiodło, że młode kobiety mają silną motywację do robienia kariery (zgodnie z modelem Astin).

v      Ankieta wśród dorosłych mieszkańców New Jersey – kobiety w różnym wieku i o różnym wykształceniu => wysoko ceniły ważną i satysfakcjonującą pracę, przejawiały ambicję i oddanie dla kariery zawodowej.

 

Oczekiwania wobec kariery zawodowej i socjalizacja zgodna z rolą rodzajową

Ø       Porównanie oczekiwań studentek w latach 40. i 70. => kobiety nadal zamierzają założyć rodzinę i urodzić dzieci, ale zaszła duża zmiana w oczekiwaniach wobec kariery zawodowej. W latach 70. bardzo niewiele kobiet zamierzało rzucić pracę po ślubie, przeciwnie niż w latach 40.

Ø       Nawet studentki planujące niekonwencjonalne kariery podlegały socjalizacji zgodnej z tradycyjną rolą rodzajową.

Ø       Badanie obejmujące obcokrajowców obojga rodzajów, którzy studiowali w USA => kobiety uczące się na nietradycyjnych kierunkach przewidywały większy konflikt między przyszłym małżeństwem a karierą niż mężczyźni kształcący się w zawodach nietypowych dla rodzaju; kobiety częściej liczyły się z możliwością konfliktów z partnerem i deklarowały, że w takim przypadku rodzina ma pierwszeństwo przed pracą.

Ø       Kobiety przejawiające więcej cech instrumentalnych („męskich”) i mniej ekspresyjnych („kobiecych”) częściej decydują się na niestereotypową karierę.

Ø       U obojga rodzajów niekonwencjonalne wybory mają związek z wyznawaniem liberalnych poglądów.

Ø       Prawdopodobieństwo niekonwencjonalnej kariery u kobiet jest większe, gdy:

a)       Są przekonane, że mają prawo do rozwijania indywidualnych zdolności,

b)       Miały wykształconych rodziców,

c)       Matka pracowała zawodowo, a ojciec udzielał wsparcia,

d)       Miały dostęp do pozytywnych modeli kobiecych.

Ø       Zawody nietypowe dla rodzaju u mężczyzn bardziej prawdopodobne, gdy:

a)       Mieli matkę pracującą zawodowo i ojca o nietradycyjnych poglądach,

b)       W dorosłym życiu angażowali się w związki z nowoczesnymi kobietami,

c)       Wyznają liberalne poglądy.

Ø       Na oczekiwania wobec kariery wpływa też pochodzenie etniczne:

a)       Afroamerykanki częściej niż białe Amerykanki zakładają, że przez całe dorosłe życie będą pracować zawodowo; jest to uwarunkowane historycznie – Murzynki częściej niż białe były jedynymi opiekunkami i żywicielkami rodziny;

b)       Odsetek czarnoskórych kobiet podejmujących zawody wymagające wyższych kwalifikacji jest większy, ale są one jeszcze bardziej skłonne do wybierania dziedzin kobiecych, co niekorzystnie wpływa na ich zarobki.

Ø       Różnice rodzajowe i etniczne: porównanie białych amerykańskich uczniów szkoły średniej z uczniami pochodzenia meksykańskiego:

a)       Dziewczęta dostrzegały więcej przeszkód w karierze niż mężczyźni – przyczyną raczej problemy rodzinne, a nie niedostateczne zdolności;

b)       Badani pochodzenia meksykańskiego widzieli więcej barier i mieli mniejszą wiarę we własne umiejętności ich pokonania – przyczyna: spodziewanie się negatywnej reakcji rodziny na decyzję o podjęciu studiów.

Ø       Kolejny czynnik wpływający na wybór zawodu – oczekiwania wobec roli rodzajowej (niektóre zawody podlegają bardzo silnej segregacji rodzajowej).

Ø       Mężczyźni jeszcze rzadziej podejmują się tradycyjnie kobiecych zajęć niż kobiety męskich => wynika z tego bardzo silna segregacja rodzajowa w miejscach pracy, która z kolei sprzyja identyfikowaniu się z tradycyjną rolą rodzajową.

 

Szanse zawodowe

Ø       Różnice rodzajowe dotyczące wyboru zawodu w połączeniu z dyskryminacją rodzajową przy zatrudnianiu są przyczyną nierówności szans zawodowych.

Ø       Dyskryminacja przy zatrudnianiu jest dotkliwsza dla kobiet.

 

Dyskryminacja przy zatrudnianiu

Ø       To główny czynnik wpływający na zróżnicowanie płac mężczyzn i kobiet.

Ø       Jednym z jej źródeł są stereotypy rodzaju – głównym czynnikiem powodującym dyskryminację jest rola rodzajowa kojarzona z danym zawodem.

Ø       Konkretne informacje na temat kwalifikacji kandydata mogą do pewnego stopnia osłabić stereotypy rodzajowe i złagodzić dyskryminację.

Ø       Badanie – informacje zawarte w fikcyjnych życiorysach miały wpływ na ich ocenę: kandydatów obdarzonych „męskimi” cechami częściej uznawano za wartych rozmowy wstępnej, nawet jeśli posada była „kobieca”; jeśli informacje były neutralne, również częściej wybierano mężczyzn.

 

Przeszkody na drodze do awansu

Ø       Mogą wynikać z czynników indywidualnych, jak również sytuacyjnych i środowiskowych.

Ø       Jednym z czynników związanych z firmą jest zjawisko „szklanego sufitu” – kobiety zatrudnione w korporacjach spostrzegają go jako realną przeszkodę w awansie, ale mężczyźni na stanowiskach kierowniczych nie podzielają tego punktu widzenia.

Ø       Podobne do „szklanego sufitu” bariery występują również w przypadku innych prestiżowych karier (np. nauka i inżynieria).

Ø       „Szklane ruchome schody” – uprzywilejowana sytuacja mężczyzn w „kobiecych” zawodach; termin ten oznacza niewidzialną siłę wynoszącą mężczyzn na wyższe szczeble kariery i stanowiącą przeciwieństwo „szklanego sufitu”; ponieważ mężczyznom nie przystoją „kobiece” zajęcia, są oni szybko awansowani na stanowiska zarządcze.

Ø       Zjawisko „lepkiej podłogi” – czynnik wpływający na niższe zarobki i pozycję zawodową kobiet; pojęcie to oznacza zawody o niskim statusie, w których brak większych możliwości awansu (np. praca urzędniczki, sekretarki, kosmetyczki, krawcowej, pomocy domowej); takie mało prestiżowe zawody w większości uprawiają przedstawicielki mniejszości etnicznych.

Ø       Inne czynniki wpływające na nierówności w zarobkach: różnice w wyborze zawodu, różnice dotyczące stałości zatrudnienia i atmosfera w miejscu pracy (np. niedopuszczanie kobiet i mniejszości etnicznych do nieformalnych sieci społecznych; trudność w znalezieniu mentora).

Ø       Z badań wynika, że kontakt z konkretnymi osobami pozwala niektórym ludziom pokonać uprzedzenia.

Ø       W pewnych sytuacjach stereotypy rodzaju powodują przychylniejsze nastawienie do kobiet niż do mężczyzn – badanie Alice Eagly i współpracowników: kobiety oceniane pozytywnie, jeśli nie odchodzą od tradycyjnej roli rodzajowej. Czasem kobiety są oceniane wyżej z uwagi na dostrzeganą dyskryminację.

 

Godzenie życia zawodowego z rodzinnym

Ø       Względy rodzinne odgrywają większą rolę w kobiecej karierze – mogą powodować przerwy w zatrudnieniu i ograniczać czas poświęcany karierze.

Ø       Badania wykazują, że kobiety, które nie podejmują płatnej pracy wykazują się słabszym zdrowiem psychicznym i fizycznym niż kobiety zatrudnione na etacie, z czego można wnioskować, że konieczność pogodzenia różnych ról przynosi korzyści.

Ø       Z drugiej strony, kobiety, które nie spieszą się z małżeństwem i dziećmi odnoszą korzyści zawodowe.

Ø       U mężczyzn poświęcenie się karierze kosztem rodziny jest bardziej akceptowane społecznie.

Ø       Pepper Schwartz analizowała, jak to się dzieje, że niektórym małżeństwom udaje się znaleźć równowagę między życiem zawodowym i rodzinnym – pary mające dzieci miały z tym większe trudności, ponieważ dochodziło do głosu oczekiwanie, że to kobieta poświęci się ich wychowaniu; kariery żon często są poświęcane ze względu na mniejszy prestiż i niższe zarobki.

 

KWESTIA RODZAJU A PRACA

Segregacja rodzajowa w pracy

Ø       Skłonność do wybierania zawodów zgodnych z rolą rodzajową prowadzi do segregacji rodzajowej.

Ø       Barbara Gutek: oferta zawodów dla kobiet jest skromniejsza niż dla mężczyzn.

Ø       Badania Gutek nad strukturą zatrudnienia w Los Angeles – mężczyźni częściej pracowali w typowo męskich zawodach, niż kobiety w typowo kobiecych; kobiety były bardziej skłonne wkraczać w dziedziny męskie, niż mężczyźni w kobiece.

Ø       Aby segregacja rodzajowa została zlikwidowana ponad połowa mężczyzn i kobiet musiałaby zmienić pracę.

Ø       Integracja rodzajowa w pracy wiąże się z problemami strategicznymi: mężczyźni wykazują znacząco mniejszą satysfakcję z pracy w warunkach integracji rodzajowej niż segregacji, natomiast kobiety opisywały swoją pracę jako bardziej wymagającą zarówno w środowiskach zdominowanych przez mężczyzn, jak i w tych „kobiecych”.

Ø       Proces integracji może powodować pewne problemy, jednak maleją one w miarę jego postępu, gdy udział procentowy kobiet w miejscu pracy zbliża się do 50%.

Ø       Zgodnie z badaniami najsilniejsza segregacja rodzajowa dotyczy nie tyle poszczególnych zawodów, co konkretnych sytuacji pracy (np. w niektórych lokalach zatrudnia się tylko kelnerów, a w innych tylko kelnerki).

Ø       Zjawisku segregacji rodzajowej można przypisywać od 11 do 26% wpływu różnic rodzajowych w zarobkach (zależnie od gałęzi przemysłu).

Ø       Na najniższym poziomie piramidy zarobków znajdują się kobiety niepełnosprawne, które muszą borykać się nie tylko z problemem segregacji rodzajowej, ale również z dyskryminacją z powodu niepełnosprawności. Co ciekawe, niepełnosprawni mężczyźni co prawda zarabiają mniej niż mężczyźni pełnosprawni, ale i tak więcej niż kobiety – zarówno pełno-, jak i niepełnosprawne.

 

Rodzaj, komunikowanie się i władza w miejscu pracy

Ø       Jednym z możliwych wyjaśnień różnic rodzajowych dotyczących awansowania jest styl komunikacji – Robin Lakoff twierdzi, że „język kobiet” różni się od „języka mężczyzn” – kobiety mówią mniej pewnie i z większym szacunkiem niż mężczyźni. Taki sposób komunikowania się jest pozbawiony stanowczości, więc utrudnia kobietom drogę do awansu. Badania wykazały jednakże, że nie istnieje prosty związek między stylem mówienia a uzyskiwaną oceną przydatności do pracy.

Ø       Przeglądy badań nad rodzajem i komunikacją, dokonane przez Elizabeth Aries, wykazały, że niezdecydowany lub asertywny sposób mówienia nie jest charakterystyczny dla któregoś rodzaju.

Ø       Głównymi czynnikami wpływającymi na wzorce mówienia kobiet i mężczyzn są środowisko oraz sytuacja, w której zachodzi akt porozumiewania się.

Ø       Posiadana władza stanowi jeden z czynników sytuacyjnych wpływających na sposób mówienia.

Ø       Ekspansja roli płciowej – różne aspekty kobiecej roli rodzajowej są przenoszone w miejsce zatrudnienia; Gutek poszerzyła to pojęcie, podkreślając, że dotyczy tych zachowań typowych dla rodzaju, które nie mają związku z rolą pełnioną w pracy, a nawet są z nią sprzeczne.

Ø       Z badań wynika, że kobiety i mężczyźni na stanowiskach kierowniczych demonstrują podobny styl przywództwa, jednakże są inaczej oceniani (z perspektywy rodzaju) – kobiety powinny być bardziej „zorientowane na ludzi”, stosować styl demokratyczny, natomiast mężczyźni – autokratyczny.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin