58.Psychologiczne problemy chorych somatycznie.doc

(79 KB) Pobierz

Strelau. Rozdział 58.

Psychologiczne problemy chorych somatycznie.

 

-    choroby przewlekłe nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla życia

-    nie pociągają za sobą bezpośrednich zmain psychicznych (do nich dochodzi, kiedy proces chorobowy atakuje UN lub hormonalny)

-    stanowią poważny problem społeczny

 

1.                   choroba jako źródło stresu

 

-    choroba – zasadnicza i niepomyślna zmiana w sytuacji człowieka

-    ograniczenia związane z chorobą + powinności wynikające z roli chorego upośledzenie możliwości pełnienia ról rodzinnych, zawodowych

-    długi okres trwania

-    prawidłowe leczenie opanowanie procesu chorobowego; ale czasem epizody pogorszenia zmiana terapii, dializa, operacja

-    choroba zakłócenie w realizacji dążeń, rezygnacja/modyfikacja niektórych celów życiowych

-    wcześniejsza emerytura, dodatkowe wydatki, pogorszenie sytuacji materialnej, rozpady więzi rodzinnych

-    ta sytuacja chorego + info na temat choroby utrwalają się w postaci struktury – koncepcja choroby, obraz własnej choroby, teoria choroby

 

poznawcza reprezentacja choroby zawiera elementy treściowe:

 

o        obraz przyczyn choroby

o        jej istoty lub natury

o        obraz własnego aktualnego stanu

o        poglądy na temat leczenia

o        przewidywania dotyczące dalszego przebiegu choroby i jej skutków

 

-    pełni funkcje regulacyjne: jest podstawą pierwotnej i wtórnej oceny sytuacji stresowej, zaistniałej w związku z chorobą

-    ocena pierwotna może przybierać każdą ze swoich 3 form:

 

1.       aktualna sytuacja może być oceniana jako krzywda/strata

2.       w odniesieniu do przyszłości choroba może być traktowana jako zagrożenie dla cenionych wartości (życie, sprawność, samoocena, relacje z ludźmi) oraz jako wyzwanie

3.       świadomość możliwości leczenia i własnego udziału w tym – ocena choroby jako wyzwania

 

-    oceny te są trudno uchwytne, bo są nie stabilne, dynamiczne

 

zjawisko wtórnych zysków (Freud) = poprawa pod jakimś względem sytuacji po zachorowaniu; 2 formy:

 

o        korzyści  - wzrost możliwości zaspokajania niektórych potrzeb wskutek choroby

o        ulgi – zwolnienie od zazwyczaj pelnionych obowiązków

 

bilans choroby = rodzaj sumy wszystkich jej następstw (pomyślne i niepomyślne skutki)

 

-    przeważnie ujemny: sytuacja jest oceniana jako stresowa

-    jeśli wtórne zyski są wyjątkowo atrakcyjne

o        dodatni bilans mała skuteczność leczenia, celowe opóźnianie powrotu do zdrowia

o        bilans bliski zeru (zerowy) kontynuowanie dotychczasowgo trybu życia i niepodejmowanie leczenia

-    dodatniemu i zerowemu bilansowi odpowiadają „niestresowe” formy oceny pierwotnej sytuacji – jako sprzyjająco-pozytywnej i jako sytuacji „bez znaczenia”

 

2.                   zachowania emocjonalne chorego

 

-    R emoc. przeważnie negatywne

-    pobudzają do aktywności mającej na celu poprawę samopoczucia

-    teoria stresu określa takie działania jako radzenie sobie ukierunkowane na emocje

 

 

Emocje towarzyszące chorobie somatycznej

 

Treść emocji zależy od oceny poznawczej:

 

o        strach, lęk, niepokój – jeśli dominującym elementem sytuacji jest dla chorego zagrożenie

o        gniew, złość – wobec przeszkód i ograniczeń

o        poczucie winy, wstyd – spowodowane przypisywaniem przyczyn choroby własnemu postępowaniu lub związane z następstwami choroby dla rodziny

o        przygnębienie, apatia – jeśli dominuje przekonanie o własnje bezradności

o        smutek, żal, rozpacz – jeśli chory uważa, że poniósł nieodwracalne straty

o        emocje pozytywne: nadzieja, zapał, podniecenie – gdy choroba jest postrzegana jako wyzwanie

 

powszechna R emoc. – lęk, niepokój, poczucie zagrożenia

 

Formy radzenia sobie z emocjami w chorobie somatycznej

 

(ukierunkowane głównie na opanowanie lęku)

2 pierwsze – wykorzystanie mechanizmów pozn. w celu uformowania obrazów własnej sytuacji i osoby w taki sposób, żeby przestały być źródłem lęku/nieprzyjemnych emocji, a nawet budziły emocje pozytywne

 

·         Reakcja zaprzeczania chorobie

 

-    chory nie przyjmuje do wiadomości faktu zachorowania lub konsekwencji choroby mimo dostępnych info i intelektualnych możliwości ich wykorzystania

-    odrzucenie info związanych z chorobą ma charakter nieświadomy, a u jego podstaw leży lęk

-    funkcja obrony przed zagrożeniem

-    R zaprzeczania może być traktowana jako rodzaj mechanizmu obronnego pokrewny wyparciu

-    odporność na racjonalne argumenty, dramatyczna forma

-    aby nastąpiła R obrony, pacjent musi rozpoznać jakieś sygnały zagrożenia

-    rozpoznanie to ma charakter mglisty i niepełny

-    R zaprzeczania powstaje wskutek interakcji procesów pozn. i emoc.

-    zapobiegając pełnemu uświadomieniu komponentu poznawczego, nie dopuszcza do lęku

-    jest zarazem antagonistyczna w stosunku do instrumentalnej funkcji radzenia sobie:

-    nie mając świadomości choroby/jej konsekwencji chory nie angażuje się w działania na rzecz odzyskania zdrowia

-    podtrzymując zaprzeczanie nawet działania szkodliwe dla zdrowia

 

·         Adaptacja poznawcza do zagrażających wydarzeń

 

Teoria adaptacji poznawczej, Shelley Taylor: przystosowanie do zagrożenia następuje w 3 fazach, spełniających kolejno określone funkcje

 

I              poszukiwanie znaczenia zaistniałego wydarzenia, co dokonuje się poprzez atrybucję przyczyn oraz przewartościowanie dotychczasowego życia (pozytywne/negatywne)

II              uzyskanie przynajmniej częściowej kontroli nad sytuacją zagrażającą, co często przybiera formę kontroli nad jej domniemaną przyczyną

III              wysiłki zmierzające do odzyskania poczucia własnej wartości; powszechnie używana strategia – „porównania w dół” – z osobami będącymi w gorszej sytuacji lub radzącymi sobie gorzej

 

Większość osób pomyślnie przechodzi przez wszystkie 3 fazy, osiągając lepsze przystosowanie w porównaniu z okresem przed zagrożeniem

 

·         Ekspresja jako sposób radzenia sobie z emocjami związanymi z chorobą (werbalna/niewerbalna)

 

-    niekontrolowane wybuchy – w momentach szczególnie dramatycznych (płacz, napady paniki, wybuchy złości skierowanej przeciwko personelowi)

-    opowiadanie o przeżyciach związanych z chorobą (również wywołanie u rozmówcy odpowiedniego wrażenia)

-    gwaltownej ekspresji towarzyszą zmiany fizjologiczne, które mogą niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia

-    skuteczność werbalnej ekspresji (wymiana info z innym chorym) zależy od indywidualnego stylu radzenia sobie

3.       zachowania chorego ukierunkowane na cele zdrowotne

 

§    organizacja i formy instrumentalnego radzenia sobie z chorobą

 

cel instrumentalnego, zadaniowego radzenia sobie z chorobą – poprawa własnego stanu zdrowia chorego

 

Teoria organizacji zachowania, Tadeusz Tomaszewski: koncentracja na celowych formach zachowania; zdolność przekształcania percepcji sytuacji na zadanie do wykonania jest swoistą właściwością człowieka.

 

o        sytuacja rozpatrywana w aspekcie zadaniowym stanowi określony układ wartości i możliwości

o        wartości i możliwości – pozytywne, bądź negatywne

o        wartości pozytywne stają się celami, do których człowiek dąży, natomiast pozytywne możliwości warunkują osiągnięcie celu

o        wartości negatywne pobudzają do unikania, negatywne możliwości utrudniają osiągnięcie celu

o        char. dla sytuacji zadaniowej formą aktywności jest zachowanie celowe, zmierzające do przekształcenia okr. sytuacji początkowej, inicjującej zachowanie, w sytuację końcową, bardziej pożądaną/wartościową, ale istneijącą tylko w postaci projektu

o        sytuację zadaniową chorego konstytuują 2 wartości: aktualna choroba – wartość negatywna i potencjalne zdrowie – wartość pozytywna

o        taki układ sytuacyjny sprzyja działaniom zmierzającym do uwolnienia się od choroby

o        warunkiem podjęcia działań jest w miarę adekwatny obraz własnej choroby (trafna percepcja własnej sytuacji zdrowotnej) i przekształcenie go na zadanie do wykonania

o        zadanie to polega na zmianie niepożądanej sytuacji początkowej (bycie chorym) w końcową sytuację powrotu do zdrowia

o        pomyślna realizacja zadania zależy od splotu możliwości – pozytywnych (dostęp do lekarza, właściwe nawyki zdrowotne) i negatywnych (zła tolerancja leków, nałogi)

o        możliwości pozytywne – również jako zasoby zewnętrzne/wewnętrzne

 

Zadaniowy nurt zachowania:

 

·         strategie poznawcze – umożliwiają uzyskiwanie info o chorobie, niezbędne do uksztaltowania się jej obrazu, który decyduje o podjęciu instrumentalnego radzenia sobie z chorobą, a jego elementy uczestniczą w organizacji zachowania

·         strategie behawioralne – obserwowalne czynności, zmierzające do poprawy stanu zdrowia

·         celowe, wymagające wysiłku, niekiedy bardzo trudne powstrzymywanie się od działań szkodliwych

 

-    o włączeniu jakiejś formy zachowania do tego nurtu decyduje intencja chorego

-    2 kategorie czynności pacjenta ukierunkowane na cele zdrowotne:

o        wykonywanie zaleceń lekarskich

o        aktywność podejmowana z własnej inicjatywy

-    połowa pacjentów na zachodzie odstępuje od zaleceń w takim stopniu, że może to uniemożliwiać osiągnięcie zamierzonych efektów

-    trudniejsze dla pacjentów jest wykonanie zaleceń lekarskich do zmiany w trybie życia (badania polskie)

-    powszechna forma instrum. radzenia sobie – własna inicjatywa: na ogół polega na zmianach w trybie życia

-    większość chorych wprowadza własne działania dodatkowo, traktując je jako leczenie uzupełniające, a nie zastępcze w stosunku do zaleceń lekarskich (raczej przejaw dużego zaangażowania, niż wyraz sprzeciwu)

 

§    emocje a instrumentalne radzenie sobie z chorobą

 

-    bardzo silne R emoc. dezorganizują zadaniowy nurt aktywności

-    rola emocji jako czynnika energetyzującego zachowanie, a więc rozumianych jako motyw/popęd pobudzający do instrumentalnego radzenia

-    lęk jako motyw działania na rzecz poprawy stanu zdrowia:

-    średni poziom lęku bardziej sprzyja angażowaniu się w aktywność ukier. na poprawę zdrowia w porównaniu z poziomem niskim/wysokim

-    krzywoliniowy związek między wielkością motywacji a efektywnością działania: słaba motywacja nie prowadzi do dostatecznego zaangażowania/wysiłków, natomiast silna wiąże się z dużym pobudzeniem emoc., które może wpływać dezorganizująco

-    przypuszczenie, że również emocje pozytywne wykazują podobny związek z aktywnością chorego ukier. na cele zdrowotne

 

 

 

4.                   indywidualne style radzenia sobie z chorobą i ich efektywność

 

-    zachowanie celowe zmierzające do przezwyciężenia choroby, w całości opiera się na uzyskiwaniu i korzystaniu z info

-    obie kategorie czynności ukier. na cele zdrowotne wymagają przyjęcia pewnych info, poszukania info dodatkowych, porównania ich z własnym punktem widzenia i podjęcia decyzji

-    z drugiej strony czujność informacyjna zwracanie uwagi na aspekty choroby, które nie mają związku z instrum. radzeniem sobie, i mogą pogorszyć stan emoc. (np. koncentracja na drobnych dolegliwościach)

 

-    krańcowa forma unikania info – R zaprzeczania chorobie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin