media3.docx

(16 KB) Pobierz

Kubicka , Kołodziejczyk                                          R.3 Społeczno- poznawcza teoria komunikacji masowej A.Bandury

 

§ Bandura: społeczno-poznawcza teoria uczenia się à triada wzajemnych uwarunkowań:



              zdarzenia zewnętrzne

              dyspozycje wewnętrzne        predykatory ludzkich zachowań

              czynniki podmiotowe

             

1.       Modelowanie jako mechanizm uczenia się

§ poznanie pośrednie = zastępcze – za pomocą mediów à ma ogromny zasięg i wpływ psychospołeczny

§ obejmuje 4 kategorie zjawisk:

              uczenie się obserwacyjne

              wzmacnianie lub osłabianie rozmaitych sankcji (hamulców)

pobudzanie do zachowań znanych, ale nie podejmowanych

wywoływanie pobudzenia emocjonalnego

 

2.       Uczenie się obserwacyjne

§ obserwacja doprowadzi do przyswojenia nowych zachowań pod warunkiem, że zostaną zaktywizowane:

              procesy uwagi – decydują o tym co jest zauważone w zachowaniu modela

    (zależy od: potrzeb, oczekiwań, atrakcyjności zachowań modela, spostrzeganego

    podobieństwa między  modelem a obserwatorem oraz wyrazistości, powszechności,

    dostępności i funkcjonalności zach. i powiązań obserwatora z innymi = sieci społecznej)

procesy symbolicznego kodowania oraz przechowywania – tym skuteczniejsze im lepiej nowe

                                   czynności wiążą się z już znanymi;

    s wspomagany przez werbalizację działania à zachodzi tym łatwiej im częściej się o

       nim myśli lub rozmawia

    s Reprezentacja struktury może powstawać na podstawie treści obrazowych, słownych

       lub działaniowych

procesy przekładu reprezentacji na działanie = dopasowanie zachowania do jego umysł.reprezentacji

procesy motywacyjne motywacja bezpośrednia (bodźce sytuacyjne i spodziewane efekty działania)

                                                I zapośredniczona (obserwacja skutków zachowań modela)

                                                + standardy osobiste i samooceny (gł. przekonania o własnej skuteczności)

§ przez modelowanie można uczyć się wszystkiego, nie tylko zachowań ale też idei, postaw itd.

 

3.       Wzmacnianie lub osłabianie sankcji w procesie autoregulacji zachowań

§ nawet osoby o wysokich standardach moralnych mogą ulegać negatywnym wpływom obserwowanych modeli

à poznawcze oddzielenie tych standardów od własnego niewłaściwego zachowania

§ modelowanie zastępcze uruchamia 3 drogi wpływów ograniczających działanie sankcji osobistych (standardów moralnych) à odhamowujący efekt mediów:

              moralne samousprawiedliwienie się à restrukturyzacja motywów działania („robię to w dobrej wierze”)

                                                        à najskuteczniejszeà media jako pośrednik samousprawiedliwiania przemocy

oddzielenie zachowania od jego konsekwencji à rozproszenie odpowiedzialności lub zrzucenie jej na

medialne autorytety

deprecjonowanie ofiary własnego złego zachowania à „to ich wina”

 

4.       Wyzwalanie zachowań

§ wzmaganie motywacji do robienia czegoś, do podejmowania pewnych decyzji i wyborów

à pobudzanie do robienia pewnych pożytecznych rzeczyà wpływ reklam (wybór ubrania, jedzenia)

 

5.       Wywoływanie pobudzenia emocjonalnego u osób obserwujących reakcje modela

§ widok reakcji emocjonalnych modeli wzbudza u odbiorców podobne emocje (gł. emocjonalne poruszenie)

§ odbiorcy zaczynają lubić to, co lubią modele

§ może prowadzić do zmian przekonań, utrwalania stereotypów à kolektywne złudzenie co do rzeczywistości

§ to wszystko sprowadza się do uczenia się społecznego

 

6.       Ścieżki wpływu modeli medialnych na zachowanie użytkowników mediów

§ media kształtują nowe cechy osobowe + zmieniają istniejące

§ Bandura: model dwustopniowy: wpływ bezpośredni mediów oraz pośredni (przez sieci społeczne złożone z odbiorców mediów)

 

7.       Rozprzestrzenianie się innowacji za pośrednictwem mediów

§ media + uczenie się przez obserwację à zmiany trans kulturowe w stylu życia jednostek

§ 1) dostarczenie wiedzy o nowym zachowaniu

   2) wprowadzenie zachowania w życiu poszczególnych jednostek

   3) zadbanie o rozprzestrzenienie się zmiany w społeczeństwie

§ media odgrywają dużą rolę w początkowych stadiach wprowadzania zmian

§ samo nauczenie się nowych zachowań nie wystarczy à niezbędne jest poczucie własnej skuteczności

§ ludzie są bardziej skłonni wprowadzać zmiany, które nie wymagają dużych nakładów i ryzyka

Zgłoś jeśli naruszono regulamin