2004
Spis treści:
1. Przedmowa
2. Dobór sprzętu
2.1. Od czego zacząć ?
2.2. Na co zwrócić szczególną uwagę
2.3. Wybór jednostki sterującej
2.4. Wybór głośników
2.5. Jaki wybrać wzmacniacz
2.6. Czy będę potrzebował zmieniarki ?
3. Obliczenia
3.1. Po co liczyć to wszystko
3.2. Pomiar parametrów Thiele - Smalla głośnika
4. Głośniki
4.1. Budowa typowego głośnika dynamicznego
4.2. Zasada działania głośnika dynamicznego
4.3. Podstawowe parametry głośników
4.4. Łączenie głośników równoległe i szeregowe
4.5. Jakie głośniki wybrać
4.6. Wytrzymałość mocowa głośnika
4.7. Regeneracja głośnika
5. Obudowy
5.1. Najpierw policz a potem rób !
5.2. Wybór odpowiedniego „PUDŁA”
5.3. Obudowa „zamknięta” i zasada jej działania
5.4. Obudowa „Bass - Reflex”, i zasada jej działania
5.5. Obudowa pasmowo - przepustowa „Band – Pass”, i zasada jej działania
5.6. Konstrukcja „Izobaryczna”, i zasada jej działania
5.7. Obudowa labiryntowa „Transmission – Line”
5.8. Czym i jak wytłumić obudowę
6. Filtry
6.1. Co to jest i do czego służy ?
6.2. Filtry I, II, i III rzędu, który wybrać ?
6.3. Budujemy filtr dla głośnika nisko i wysoko tonowego
7. Pozostałe komponenty instalacji CAR – AUDIO
7.1. Co to jest kondensator i czy będzie mi potrzebny ?
7.2. Cewki
7.3. Przewody zasilające i nie tylko
8. Montaż instalacji CAR – AUDIO
9. Programy do obliczania obudów
9.1. WinISD
9.2. Box Calc
9.3. Box Plot
10. Serwis, czyli kiedy coś nie gra
10.1.Jakie wybrać narzędzia
10.2.Usterki mechaniczne
10.3.Usterki elektroniczne
11. Zabezpieczenia
12. Trochę o RDS`ie
13. Zestawienie sprzętu SONY
Inspiracją do napisąnia poniższego poradnika, stało się zapotrzebowanie na wiedzę z dziedziny CAR – AUDIO. Ostatnimi czasy zaczęliśmy przywiązywać większą wagę do posiadanego w aucie sprzętu audio, nie wiem czy nie większą niż do samego wyglądu samochodu. W swoim życiu spotkałem wiele różnego rodzaju poradników, książek, artykułów na ten temat, jednak żaden według mnie nie zaspokajał, a co za tym idzie nie wyczerpywał do końca zagadnienia CAR – AUDIO. Zawarte w nich informacje były często ogólnikowe, czasami aż za bardzo, i nie wystarczały aby początkujący „monter” mógł przy ich pomocy skonstruować porządne, bezpieczne nagłośnienie w aucie.
Poradnik „CAR – AUDIO - Kompleksowo” wyczerpuje w stopniu zadowalającym, nawet zaawansowanych użytkowników systemu, tematykę montażu sprzętu audio w samochodzie. Znajdziesz w nim wszystkie potrzebne informacje, aby nagłośnienie w twoim aucie zagrało na niemal „HIGH – END`owym” poziomie. Tematyka została tak podzielona, aby początkujący użytkownik, po lekturze tego „E-book`a”, bez najmniejszych problemów mógł zabrać się do pracy. Wszystkie przedstawione zagadnienia są poprzedzone moim doświadczeniem w tej dziedzinie, a co za tym idzie, są to sprawdzone rozwiązania.
Autor
2.1 Od czego zacząć
Na sam początek zastanówmy się jak ma wyglądać nasze Car Audio. Wygląd naszego Car Audio będzie w dużej mierze zależał od zasobności naszego portfela. Trzeba tez określić jakiej muzyki zwykle słuchamy i w jaki sposób. Zakładając, ze będziemy słuchać przyjemnej, relaksującej muzyki w czasie jazdy i niezbyt głośno, wystarczy do tego w zupełności dobre radio i para dobrych głośników. Naprawdę nie warto oszczędzać na głośnikach. Jeżeli juz będziemy koniecznie chcieli uzyskać jakieś oszczędności to polecałbym jednak wariant: gorsze radio i lepsze głośniki, gdyż to jak zagra nam całość w ogromnej mierze uzależnione jest właśnie od zainstalowanych głośników. Jeżeli lubimy słuchać muzyki trochę bardziej zróżnicowanej i zależy nam na dobrym nagłośnieniu naszego auta należy dokupić dodatkowo parę tylnych głośników. Jeżeli zależy nam na bardzo dobrej jakości odtwarzanej muzyki warto dokupić dodatkowy wzmacniacz do zainstalowanych głośników. Młodzi ludzie lubiący dyskotekowe rytmy albo po prostu "dawać czadu" w swoim aucie powinni dla lepszego efektu zamontować dodatkowy głośnik basowy, skrzynie basową, tubę basową etc. Zdecydowanie polecam, sprzęt markowych firm, od tanich podróbek, które kuszą mocą 400W, a w rzeczywistości mają 35W wartości nominalnej. Dokładnie jak jest w rzeczywistości z mocą głośników i wzmacniaczy opiszę w późniejszych rozdziałach. Zaznaczam jednak raz jeszcze, jeśli chcesz aby muzyka w twoim samochodzie wyrastała ponad przeciętność to NIE OSZCZĘDZAJ gotówki na komponenty.
2.2 Na co zwrócić szczególną uwagę
KUPUJEMY RADIO
Przed zakupem radia koniecznie musimy obejrzec miejsce na radio w naszym aucie. Wiekszosc samochodow posiada standardowa kieszeń na radio o rozmiarze 1 DIN ale trafiaja sie kieszeńie o wymiarach 2 DIN albo, co jest ostatnio nagminnie praktykowane przez producentow samochodow, niewymiarowe. Czasami tez producent wyposąza swoje auto w fabryczny, zazwyczaj niezbyt wysokiej jakosci, radioodbiornik. W takim przypadku pozostaja dwa wyjscia: wymontowac "fabryke" a na jego miejsce zamontowac zakupione przez nas radio (zwykle konieczny jest zakup zaslepki maskujacej) albo do fabrycznego radia podlaczyc nowe glosniki (o ile jest taka mozliwosc i koniecznosc chociaz zwykle oryginalne glosniki graja bardzo kiepsko). Po sprawdzeniu miejsca "pod radio" udajemy sie do sklepu (polecam najpierw zastanowic sie jaki model chcemy zakupic) Do wyboru mamy radio z odtwarzaczem kasetowym, radio z odtwarzaczem plyt kompaktowych, "zwykle" radio oraz radio z odtwarzaczem minidyskow. Oczywiscie modele z kompaktem lub minidyskiem kosztuja odpowiednio wiecej ale jakosc muzyki jest nieporownywalnie wyzsza. Firm sprzedajacych Car Audio jest na polskim rynku sporo ja jednak polecam radiootwarzacze nastepujacych marek: Sony, Panasonic, Alpine, Pioneer, Clarion, Kenwood, Blaupunkt, JVC. Nie bede sie wypowiadal, ktora z powyzszych marek jest najlepsza poniewaz kazdy ma swoj gust. Aby poznac walory radioodtwarzaczy należy po prostu je przetestowac (glownie odsluchac na nim swoje ulubione piosenki). Ja ponizej sprobuje wyjasnic podstawowe funkcje w jakie są obecnie wyposązane radioodtwarzacze.
SEKCJA TUNERA
RDS - system kodowanych danych przesylanych razem z sygnalem radiowym (wiecej o RDS w rozdziale 12) BTM - automatyczne wyszukiwanie i zapamietywanie stacji radiowych RADIO TEXT - umozliwia otrzymywanie roznych wiadomosci tekstowych wysylanych przez stacje radiowa (np. informacje o nadawanej audycji, tytuly piosenek, telefony do studia etc.) EON - informacja o innych stacjach radiowych nadajacych podobny do zadanego program (czesc RDS) PTY - mozliwosc wybierania stacji radiowej po typie nadawania informacji (czesc RDS) Programowanie stacji (conajmniej 18) - umozliwia wygodne ich odnajdywanie TIR - mozliwosc nagrywania informacji o ruchu drogowym
SEKCJA ODTWARZACZA KASETOWEGO
Autorevers – automatyczna zmiana kierunku przesuwu tasmy AMS (MSS) – automatyczne wyszukiwanie kolejnego utworu ATA - automatyczne przelaczanie sie na odbior stacji radiowych podczas przewijania BLANK SKIP – omijanie miejsc nie nagranych DOLBY – system redukcji szumow Sterowanie CD/MD - mozliwosc sterowania zmieniarka plyt CD lub Minidyskow
SEKCJA ODTWARZACZA CD
CD-TEXT - pozwala na odczytywanie dodatkowych informacji umieszczonych na plycie CD CUSTOM FILE – zbior wlasnych danych (wlasna nazwa plyty etc.) Możliwość instalacji pod katem Czytnik laserowy z zabezpieczeniem antywstrzasowym
CZĘŚĆ WSPÓLNA RADIOODTWARZACZA
FULL LOGIC - sterowanie "miekkie" przyciskami (jak w magnetowidzie - bez uzycia sily) Moc wyjsciowa (min. 4 * 30 W) 2 wyjscia przedwzmacniacza - oddzielne wyjscia do podlaczenia wzmacniacza Wyjscie do glosnika basowego - wyjscie do podlaczenia wzmacniacza dla subwoofera Wielobarwny wyswietlacz - w tej chwili standard u wszystkich producentow Zmiana koloru przyciskow/podswietlenia Zdejmowany panel - w obecnej chwili najskuteczniejsze zabezpieczenie przed kradzieza Mozliwosc wspolpracy z joystikiem, pilotem, myszka etc. - ulatwia sterowanie radioodtwarzaczem Zlacze ISO - przydatne do latwego montazu (tzw. kostka)
Czasami montaz radioodtwarzacza wymaga zakupu przejsciowki do kabla antenowego zaleznie od typu zamontowanego radioodbiornika.
KUPUJEMY ...
morwa247