konkurs matem-przyr.pdf

(690 KB) Pobierz
35140489 UNPDF
I WOJEWÓDZKI KONKURS MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZY
DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
ETAP SZKOLNY – TEST
30 listopada 2006 roku
KOD UCZNIA ....................................
DROGI UCZESTNIKU!
Witamy Cię serdecznie w etapie szkolnym I Wojewódzkiego Konkursu Matematyczno-
Przyrodniczego dla uczniów szkół podstawowych.
Zadania, które masz w teście zostały przygotowane specjalnie dla Ciebie, abyś mógł sprawdzić swoją
wiedzę i umiejętności z tych interesujących dziedzin nauki.
Test, do którego przystępujesz zawiera 20 pytań . Do każdego zadania zaproponowano cztery
odpowiedzi, oznaczone literami A, B, C, D.
Wybierz tylko jedną odpowiedź i zaznacz ją krzyżykiem przy pomocy długopisu lub pióra (nie
można używać ołówka) – np. gdy wybrałeś odpowiedź „ C”:
Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź, np.
Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź otrzymujesz jeden punkt, za odpowiedzi błędne lub brak
odpowiedzi – zero punktów.
Sądzimy, że nawet bardzo dobrze przygotowany uczeń ma prawo do pomyłki, więc nie zniechęcaj się.
Podczas trwania konkursu nie możesz korzystać z pomocy naukowych ani podpowiedzi kolegów –
narażasz ich i siebie na dyskwalifikację. Nie wolno Ci również zwracać się z jakimikolwiek
wątpliwościami do członków Komisji.
Na udzielenie odpowiedzi masz 60 minut. Jeśli skończysz rozwiązywanie testu wcześniej, sprawdź go
kilka razy, oddaj Komisji, a następnie opuść salę.
Powodzenia!
Zadanie 1.
Na mapie konturowej Polski ciemniejszym kolorem oznaczono:
C. Nizinę Śląską
B. Góry Świętokrzyskie
A. Karpaty
D. Sudety
35140489.008.png 35140489.009.png 35140489.010.png 35140489.011.png
Zadanie 2.
Depresja na Żuławach Wiślanych osiąga koło Elbląga 1,8 m p.p.m. Różnicę poziomów
pomiędzy szczytem Śnieżki 1602 m n.p.m. a tą depresją można zapisać działaniem:
A. 1602 – 1,8
B. 1602 + (–1,8 )
C. 1,8 – 1602
D. 1602 – (– 1,8 )
Zadanie 3.
Przyjrzyj się liczbom w tabelce.
Nazwa szczytu
Rysy Świnica
Gerlach
Kozi Wierch
Wysokość
( m n.p.m.)
2499
2301
2655
2294
Prawdą jest, że:
A. Rysy są wyższe niż Gerlach.
B. Świnica jest niższa niż Kozi Wierch.
C. Rysy są wyższe niż Świnica, ale niższe niż Gerlach.
D. Kozi Wierch nie jest niższy niż Rysy.
Zadanie 4.
Na mapie topograficznej po obu brzegach rzeki znajduje się:
A. las iglasty
B. łąka
C. bagno
D. las liściasty
35140489.001.png 35140489.002.png
Zadanie 5.
W czasie ferii Paweł odwiedził kolegę mieszkającego w leśniczówce. Szedł trasą
przedstawioną na planie 1: 30 000. Oblicz, jaką drogę pokonał Paweł w obie strony.
A. 84 000 m
B. 8,4 km
C. 78 000 m
D. 4,2 km
Zadanie 6.
Jadąc z miejsca oznaczonego literą D do miejsca B poruszasz się w kierunku:
A. północno-wschodnim
B. północno-zachodnim
C. południowo-wschodnim
D. południowo-zachodnim
Zadanie 7.
Zespół komórek o podobnej budowie, pełniący określoną funkcję nazywamy:
A. narządem
B. tkanką
C. układem narządów
D. organizmem
Zadanie 8.
W skład ciała dorosłego człowieka wchodzi około 30 pierwiastków.
Tlen
63%
Węgiel
20%
Wodór
10%
Azot
2%
Wapń
1,5%
Fosfor
1%
Pozostałe
2,5%
Korzystając z przytoczonych danych, oblicz, ile kilogramów wapnia zawiera ciało człowieka
ważącego 75 kg.
A. 0,5 kg
B. 1,13 kg
C. 0,75 kg
D. 1,125 kg
35140489.003.png 35140489.004.png 35140489.005.png
Zadanie 9.
Na półce w sklepie Ania dostrzegła butelkę z płynem z zaznaczonym na niej znakiem:
Znak ten informuje, że jest to substancja:
A. żrąca
D. promieniotwórcza
Zadanie 10.
Jakub kosi prostokątny trawnik o bokach 40 m i 15 m. Przez 10 minut skosił powierzchnię
równą 30 m 2 . Ile prawdopodobnie czasu potrzebuje na skoszenie całego trawnika?
A. 3 godziny 20 min. B. 2 godziny
C. 1 godzina 50 min. D. 3,20 godzin
Zadanie 11.
Pani Kowalska postanowiła zasiać zioła na grządce o kształcie i wymiarach podanych na
rysunku. Jaką długość ma krawężnik wokół tej grządki?
A. 13 m
B. 13,5 m
C. 15 m
D. 12,5 m
Zadanie 12.
Jeśli na sąsiadujących ze sobą obszarach występuje wyż i niż, to powstaje:
A. szron
B. mgła
C. wiatr
D. zachmurzenie
Zadanie 13.
Choroby wywołane przez bakterie to:
A. grypa, angina,ospa wietrzna
B. angina, gruźlica, tężec
C. gruźlica, różyczka, wścieklizna
D. odra, grypa, świnka
Zadanie 14.
Wiewiórka przez cały październik gromadziła orzechy na zimę. Jednego dnia odkładała
6 orzechów. Niestety przez kilka dni była bardzo głodna i wtedy nie odłożyła żadnego
orzecha. Jaką cyfrę należy wstawić w miejsce ¨ w liczbie 1 ¨ 6, aby otrzymać liczbę
orzechów, które zgromadziła wiewiórka?
A. 5 i 8
B. 6
C. 5
D. 8
C. trująca
B. szkodliwa
35140489.006.png 35140489.007.png
Zadanie 15.
Jedna tona zebranej makulatury pozwala ocalić 17 drzew, których wycięcie byłoby
niezbędne do wytworzenia nowego papieru. Ile kilogramów makulatury ocali jedno drzewo?
A. 17 kg
B. około 6 kg
C. około 59 kg
D. 100 kg
Zadanie 16.
Organizmami stałocieplnymi są:
A. śledź, jaszczurka, żaba
B. węgorz, wieloryb, traszka
C. wróbel, delfin, kangur
D. płoć, żaba, kaczka
Zadanie 17.
Mrówka ma przeciętną długość 8 mm. Ile mrówek musiałoby się ustawić jedna za drugą, aby
pokryć równik? (Przyjmij, że długość równika wynosi 40 000 km.)
A. 5 mln
B. 500 mln
C. 5 000 mln
D. 50 mln
Zadanie 18.
Wybierz zdanie prawdziwe:
A. lód zajmuje więcej miejsca niż woda , z której powstał
B. lód zajmuje mniej miejsca niż woda, z której powstał
C. lód zajmuje tyle samo miejsca co woda, z której powstał
D. nie ma prawidłowej odpowiedzi
Zadanie 19.
Kurz na ekranie telewizora to przykład oddziaływania:
A. sprężystego
B. grawitacyjnego
C. elektrostatycznego
D. magnetycznego
Zadanie 20.
Młodnik ma kształt trójkąta równoramiennego, którego jeden z boków ma długość 200 m.
Ogrodzenie tego młodnika ma długość 0,8 km. Jaką długość mają dwa pozostałe boki tego
młodnika?
A. 200 m i 400 m
B. 300 m i 300 m C. 200 m i 300 m
D. 300 m i 400 m
I WOJEWÓDZKI KONKURS MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZY
DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
ETAP REJONOWY
13 stycznia 2007
DROGI UCZESTNIKU,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin