OBIEGI TEORETYCZNE TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH.doc

(99 KB) Pobierz
OBIEGI TEORETYCZNE TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH

OBIEGI TEORETYCZNE TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH

Jak już wiadomo każdy tłokowy silnik spalinowy pracuje cyklicznie. Jeśli założymy, że po każym cyklu przemian czynnik roboczy powinien ponownie mieć parametry początkwe to otrzymamy tzw. obieg zamknięty. Zgodnie z zasadami termodynamiki praca wykonana w takim obiegu jest równoważna doprowadzonemu ciepłu. Na wykresie p-V (ciśnienie-objętość) miarą uzyskanej pracy jest pole figury zamkniętej liniami obiegu. Wszystkie rozważania zawarte w tym rozdziale mają charakter czysto teoretyczny, i przedstawione niżej obiegi nie odzwierciedlają pracy rzeczywistego silnika.
Aby ułatwić rozpatrywanie takich obiegów przyjmuje się pewne założenia upraszczające tzn. zakłada się między innymi, że:

§         Czynnikiem roboczym jest gaz doskonały

§         Ciepło właściwe czynnika jest stałe

§         Porcesowi wymiany czynnika nie towarzyszą żadne straty

§         Nie występują straty ciepła

W silnikach w zależności od sposobu doprowadzania ciepła rozróżniamy trzy typy obiegów teoretycznych:

·         OBIEG MIESZANY - jest to obieg z doprowadzeniem ciepłą częściowo przy stałej objętości i częściowo przy stałym ciśnieniu

Rozmiar: 23475 bajtów

·         OBIEG OTTA - jest to obieg z doprowadzeniem ciepła przy stałej objętości

Rozmiar: 23220 bajtów

·         OBIEG DIESLA - jest to obieg z doprowadzeniem ciepłą przy stałym ciśnieniu

Rozmiar: 25095 bajtów

Oznaczenia przyjęte na wykresach:

o        V - objętość cylindra

o        p - ciśnienie

o        Q1p - ciepło doprowadzone przy stałym ciśnieniu

o        Q1V - ciepło doprowadzone przy stałej objętości

o        Q2 - ciepło odprowadzone (przy stałej objętości)

Obiegi teoretyczne zostały wprowadzone po to aby ułatwić analizę procesów zachodzących w obiegach i umożliwić ocenę wpływu poszczególnych czynników na pracę silnika i jego sprawność.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin