pelna-wersja-delphi-szybki-start_delszs.pdf

(9230 KB) Pobierz
656492025 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Delphi. Szybki start
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Maciej Szmit
ISBN: 83-246-0226-7
Format: B5, stron: 224
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Jêzyk Pascal, kojarz¹cy siê g³ównie z nauk¹ programowania, sta³ siê podstaw¹ jednego
z najpopularniejszych obecnie œrodowisk programistycznych — Delphi firmy Borland.
To graficzne œrodowisko, pozwalaj¹ce na szybkie tworzenie aplikacji dziêki mo¿liwoœci
sk³adania ich z „klocków” zwanych komponentami, b³yskawicznie zyska³o uznanie
programistów na ca³ym œwiecie. Kolejne wersje Delphi oferowa³y coraz wiêksze
mo¿liwoœci. Jego najnowsza wersja pozwala na tworzenie programów dla platformy
.NET i korzystanie nie tylko z jêzyka Pascal, ale równie¿ z coraz popularniejszego C#.
Ksi¹¿ka „Delphi. Szybki start” to doskona³y przewodnik po Delphi dla pocz¹tkuj¹cych
u¿ytkowników. Dziêki niemu poznasz jêzyk Object Pascal i zasady programowania
obiektowego. Nauczysz siê wykorzystywaæ komponenty do tworzenia aplikacji
i od zera napiszesz w³asne programy. Dowiesz siê, czym siê ró¿ni Delphi 7
od Delphi 2005, i wykorzystasz mo¿liwoœci obu tych œrodowisk.
Interfejs u¿ytkownika œrodowiska Delphi
Elementy jêzyka Object Pascal
Programowanie obiektowe
Obs³uga wyj¹tków
Tworzenie okien dialogowych
Projektowanie interfejsów u¿ytkownika
Korzystanie z komponentów
Poznaj mo¿liwoœci œrodowiska Delphi
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
656492025.005.png 656492025.006.png 656492025.007.png 656492025.008.png
Spis treści
Wprowadzenie
7
Rozdział 1. Zaczynamy 13
Interfejs użytkownika ............................................................................... 13
Pierwszy program w Delphi ..................................................................... 17
Aplikacje konsolowe ................................................................................ 18
Diagramy składniowe ............................................................................... 25
Rozdział 2. Nieobiektowe elementy języka Object Pascal 27
Stałe, identyfikatory i wyrażenia .............................................................. 27
Typy danych, zmienne, instrukcja przypisania,
rzutowanie typów, funkcje ord, pred i succ ........................................... 29
Zmienne z wartością początkową ............................................................. 37
Operatory .................................................................................................. 38
Operacje wejścia-wyjścia, procedury write/writeln i read/readln ............ 42
Typy łańcuchowe i operator konkatenacji ................................................ 43
Instrukcja pusta i instrukcja złożona ........................................................ 44
Instrukcja warunkowa .............................................................................. 45
Instrukcja wyboru ..................................................................................... 49
Definiowanie własnych typów, typy wyliczeniowe i okrojone,
zgodność typów, zgodność w sensie przypisania ..................................... 50
Typ wariantowy ........................................................................................ 54
Definicja statycznego typu tablicowego ................................................... 55
Instrukcja iteracyjna, procedury break i continue .................................... 56
Instrukcja iteracyjna z warunkiem na końcu ............................................ 59
Instrukcja iteracyjna z warunkiem na początku ....................................... 60
Typ rekordowy (bez wariantów),
nazwy kwalifikowane i instrukcja wiążąca ........................................... 62
Rekordy z wariantami .............................................................................. 66
3
656492025.001.png
Spis treści
Podprogramy — pojęcia podstawowe: funkcje, procedury,
zmienne lokalne, parametry formalne i aktualne, dyrektywy języka,
parametry o domyślnej wartości, procedury inc i dec ........................... 69
Podprogramy — efekty uboczne .............................................................. 76
Podprogramy — rekurencja ..................................................................... 77
Podprogramy — przeciążanie .................................................................. 78
Podprogramy — konwencje wywołania i dyrektywa forward ................. 79
Śledzenie działania programu .................................................................. 81
Typ zbiorowy, operator in ........................................................................ 83
Typy wskaźnikowe i zmienne dynamiczne .............................................. 85
Dynamiczny typ tablicowy ....................................................................... 91
Tablice otwarte i wariantowe tablice otwarte ........................................... 92
Moduły i przestrzenie nazw ..................................................................... 95
Typ plikowy ............................................................................................. 98
Typ proceduralny ................................................................................... 103
Etykiety i instrukcja skoku ..................................................................... 104
Procedury kierujące działaniem programu:
exit, halt, runerror, sleep, abort ............................................................ 105
Operator @ i funkcja addr ...................................................................... 106
Rozdział 3. Wprowadzenie do technik obiektowych.
Wybrane obiektowe elementy języka Object Pascal 109
Klasy, obiekty, metaklasy, generalizacja ............................................... 110
Polimorfizm, metody dynamiczne i wirtualne ....................................... 115
Abstrakcja ............................................................................................... 119
Hermetyzacja .......................................................................................... 122
Agregacja ............................................................................................... 125
Asocjacja i porozumiewanie się za pomocą komunikatów .................... 125
Operatory is i as ...................................................................................... 126
Interfejsy (typ interface) ......................................................................... 129
Podstawy obsługi sytuacji wyjątkowych ................................................ 132
Programowanie z użyciem wątków ........................................................ 139
Przeciążanie operatorów w Delphi 2005 dla .NET ................................ 143
4
656492025.002.png
Spis treści
Rozdział 4. Programowanie wizualno-obiektowe 145
Pierwsza aplikacja okienkowa ................................................................ 145
Implementacja prostych operacji wejścia i wyjścia
w programie okienkowym. Komponent TEdit, typ Pchar,
modalne i niemodalne okna dialogowe ............................................... 154
Tworzenie dodatkowych okien w programie ......................................... 161
Przetwarzanie komunikatów Windows.
Metoda ProcessMessages obiektu Application .................................... 163
Dynamiczne tworzenie komponentów ................................................... 165
Biblioteki DLL w Windows. Dyrektywa external ................................. 169
Pakiety .................................................................................................... 173
Instalacja i deinstalacja dodatkowych komponentów ............................ 175
Tworzenie własnych komponentów ....................................................... 181
Zakończenie
191
Dodatek A Bibliografia
193
Dodatek B Identyczność typów, zgodność
i zgodność w sensie przypisania
195
Dodatek C Słowa kluczowe i symbole specjalne
197
Dodatek D Dyrektywy języka w Delphi 2005
199
Dodatek E Spis rysunków
201
Dodatek F Spis tabel
205
Dodatek G Spis listingów
207
Skorowidz
213
5
656492025.003.png
Nieobiektowe elementy języka Object Pascal
Rozdział 2. Nieobiektowe elementy języka Object Pascal
Stałe, identyfikatory
i wyrażenia
Język Delphi operuje pojęciami wyrażeń
i zmiennych w sposób podobny do innych
języków programowania. Pojęcie stałej
jest używane w znaczeniu matematycznym
(na przykład stała e — podstawa logarytmów
naturalnych odpowiadająca liczbie równej
w przybliżeniu 2,718281828). W programie stała
będzie po prostu wartością reprezentowaną przez
jakiś symbol (nazwę stałej). Ilekroć w programie
(w kodzie źródłowym) wystąpi nazwa stałej,
Delphi podstawi w tym miejscu odpowiednią
wartość. Nazwa stałej nazywana jest jej
identyfikatorem . Oczywiście musisz poinformować
Delphi, że pod daną nazwą będzie kryła się jakaś
wartość. Sam z siebie program nie będzie
wiedział, czy symbol „X” oznacza wartość pięć,
czy może osiem. Definicje stałych zapisujemy
również w części biernej programu, poprzedzając
je słowem const (ang. constant — stała).
Wyrażenie jest zbiorem wartości stałych,
zmiennych i łączących je operatorów (czyli
symboli oznaczających operacje, na przykład
operacje dodawania oznaczamy operatorem „+”).
W obrębie wyrażeń możesz również używać
nawiasów okrągłych. Na przykład wyrażeniem
jest 22+432+23–2098 albo 88+(23–23).
Do wyświetlania na ekranie wartości wyrażeń,
stałych i zmiennych służą w języku Pascal
(i w Delphi) wspomniane wcześniej procedury:
write , wyświetlająca wyrażenie podane jako
parametr, i writeln , która wyświetla wyrażenie
podane jako parametr i przesuwa kursor
do następnej linii.
27
656492025.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin