26 II 2009
Literatura wojny
ü tematyka podczas II wś. – podział wg Wyki
1. wojna
2. historia
3. Pan Bóg
4. erotyka, miłość
ü literatura wojenna jest niejednym kluczem interpretacyjnym
Iwaszkiewicz:
ü wojnę przesiedział w Stawisku
ü pisze opowiadania: Matka Joanna od Aniołów, Młyn nad Lutynią (problematyka wojenna i moralna), Ikar (człowiek może zniknąć i nikt tego nie zauważy + rola sztuki), Bitwa na równinie Sedgemoor
ü Bitwa na równinie Sedgemoor:
· bitwa między wojskami katolickimi i protestanckimi
· dziewczyna, która przypadkiem dowiaduje się o zasadzce na katolików przez protestantów
· wie, że od niej zależy cały los
· nie ma z kim zostawić małego braciszka, więc biegnie z nim
· napad – ona zgwałcona, brat zamordowany
· dociera do wojska – zdaje sprawę, zostaje wyśmiana
· słabnie, bitwa się rozegrała
· przeczytana po raz I w Stawisku znajomym
· odebrana jako krytyka powstania warszawskiego (wg Miłosza)
· historia ma ch-r niezmienny, jest poza jednostką, ja nie mogę nic zmienić
· z perspektywy czasu nie jest to opowiadanie o wojnie, a o historiozofii
· pokazuje zasadniczą zmianę w myśleniu o historii
· bohaterowie borykają się z tragizmem istnienia
1. Poezja
2. Proza
3. Diarystyka
Ad. 1.
ü poezja najszybciej reagowała
ü najlepiej się ją pisało w realiach wojny
a) twórczość okolicznościowa:
ü pkt odniesienia dla twórczości wysokoliterackiej (wg Święcha)
ü warto „przejrzeć” Poetów i wojnę Święcha
ü twórczość popularna i folklorystyczna
ü folklorystyczna tzn.:
· anonimowa
· nie czerpie z twórczości ludowej
· opiera się na znanych schematach (gotowe gatunki, topika, wzorce)
· oralna – ustny przekaz
· wariantywna
· podważona przez Święcha, bo domyślano się autorstwa wierszy anonimowych
· Warszawskie dzieci, Sanitariuszka, Małgorzatka
b) poeci spełnionej apokalipsy:
ü Kolumbowie: pojęcie nacechowane, co ma Kolumb do wiatraka?, wzięte ze skrytykowanej książki Bratnego
ü spełniona apokalipsa: nawiązuje do tradycji przedwojennej
c) zasadnicze tradycje:
ü skamandrycka (kabaret)
ü awangardowa (ułuda przemiany świata przez poezję)
ü katastroficzna (wykorzystanie topiki)
Poeci spełnionej apokalipsy:
1. Krzysztof Kamil Baczyński:
ü ur. 1921 (pokolenie Różewicza, Herberta)
ü syn Stanisława B. – ważnego krytyka
ü absolwent LO im. Batorego (z polskiego 3, uczeń kiepski)
ü przynależność do komunistycznego „Spartakusa”
ü juwenilia: 1936
ü twórczość: okres II wś.
ü 1940 – 2 zbiorki poetyckie
ü 1942 – Wiersze wybrane
ü 1943 – Arkusz poetycki
ü 1947 – pośmiertnie: ocalały dorobek jako Śpiew z pożogi został opracowany i wydany
ü wówczas był odczytywany jako „poeta z Parnasu”, wyjątkowy, przyjaźnił się z poetami o 2 pokolenia starszymi
ü miłość do Barbary
ü I ważny krytyczny literacki tekst Wyki: List do Jana Bugały[1]
· „PL Słowacki XX w.” – trzeba było z tym dyskutować
· 4 zasadnicze pkty tradycji literackich, do których KKB się odwołuje: Słowacki, Norwid, Czechowicz, Miłosz
ü wojna – Elegia o chłopcu PL:
· do egzaminu przeczytać Elegię optymistyczną Ireneusza Opackiego
· wojna jest wyzwaniem moralnym – wojna zaraża złem (moralnym i metafizycznym) niezależnie od tego, po której stronie się stoi
· pisać czy strzelać – nie tu leży problem
· czy wolno narażać tkankę etyczną
· szereg antytez – przestrzeń zła, która wkracza w mój obszar etyczny
· brak „onych” – Niemców, złych (w całej twórczości KKB)
ü historia – Historia:
· wyraźnie nawiązuje do Czechowicza
· wizyjność: „widzę” ponad czasem, a nie wzrokiem
· 3 nierówne części strofidalne, które nakładają się na siebie (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość – przesłanie etyczne, by czynić swoją powinność niezależnie od czasu i historii)
· wojna to wynik dziejów
ü kwestia religijności:
· religia daleka od ortodoksji, mieści się w kręgu pojęć chrześcijańskich
· ważnym elementem są wątki związane z obrządkiem chrześcijańskim (czy puste gesty, czy dramat wojny)
· Mój Boże, Kolęda, Do Matki Boskiej
· 2 etapy twórczości religijnej wg Święcha:
¥ do 1941: faza dramatycznych pytań – obrazy 2 przestrzeni (niebo i ziemia), które się nie przenikają, samotność na ziemi, Bóg jest ale daleko, tajemnica
¥ 1941-42 – przełom
ü wątek miłosny:
· 2 wielkie miłości: Basia, matka
· KKB pyta, czy w czasie wojny człowiek ma prawo do miłości
· miłość jasna i ciemna
· pytanie etyczne + wskazania, co z miłości wynika (minimalistyczny projekt miłości)
· Biała magia:
¥ ładny wiersz
¥ pewne cechy poetyki KKB
¥ semantyka kolorów: biel to dobre, granice najbliższej, czyli bezpiecznej relacji
¥ czym miłość jest? Barbara – przezroczysta, szklane ciało (typowe obrazowanie II awangardy – przez metaforę); doznania zmysłowe; miłość nie jest celem samym w sobie, Barbara to pryzmat, miłość to środek do doskonalenia się moralnego; miłość unaocznia złożoność rzeczywistości; w czasie zagłady, wojna okazuje się pktem odniesienia (ponieważ inne pkty odniesienia zostały zakwestionowane, np. góra-dół, granice
2. Tadeusz Gajcy:
ü opozycja do KKB
ü mistycyzm, chrześcijaństwo żarliwe
ü groteska i obrazowanie charakterystyczne dla Gałczyńskiego
ü topika biblijna w wizji Gajcego
ü 1943 – poemat Widma
ü twórczość okolicznościowa o W-wie
· „my jesteśmy bez winy” – przestrzeń bezpieczna nieskalana złem; z 2 strony źli oni
· Warszawskie dzieci:
¥ my pójdziemy w bój
¥ przestrzeń bezpieczna to dom, ulica (u KKB jest ona wyznaczona przez relację z najbliższymi)
¥ wyraźne przestrzenie dzielnic
¥ Pan Bóg jest po naszej stronie
¥ klamka, drzwi, okno – oddzielenie przestrzeni zamkniętej
3. Tadeusz Borowski:
ü Pieśń – porażka, przegrana; czas niezrozumiały; etyczne wskazanie, że należy walczyć
Czesław Miłosz:
ü temat osobny w czasie II wś.
Biografia:
ü 1945 – Ocalenie: pokłosie poetyckie po wojnie
ü wyjeżdża z PL Radiem do Budapesztu
ü wraca do Wilna
ü 1940 – z Wilna do W-wy (tu przebywa do powstawania warszawskiego) – opis w Rodzinnej Europie
ü niechętnie mówił o swoim okresie wojennym
ü autor antologii Pieśń niepodległa z wojny (część wierszy emigracyjnych, 1600 egzemplarzy to był wtedy b. wysoki nakład, utwory KKB niepublikowane nigdzie indziej, wiersze wojenne Miłosza)
ü powstanie przeżywa na peryferiach W-wy
ü jest w transporcie do Pruszkowa, ucieka z rodziną i do końca wojny przebywa pod Krakowem
Twórczość:
ü rozczarowanie poetyką wojenną
ü ewoluuje
ü Świat poema naiwne, Głosy biednych ludzi – niezłom...
mcfly9