Patysie. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu..doc

(43 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 2

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 – 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Patysie

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu

 

Witaj zabawa integracyjna

CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy,

Dzieci siedzą w kręgu i witają każdego uczestnika zabawy. (piosenka nr 1 cz. I „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy .Ja wśród innych" oprac. Marta Bogdanowicz).

Witaj Aniu, witaj Aniu!                                          /uczestnicy zabawy patrzą na dziecko

Jak się masz? Jak się masz?                            /i machają do niego, zaglądając mu w oczy

Wszyscy cię witamy,                                          /wyciągają ręce w geście powitania

Wszyscy cię kochamy                                          /krzyżują ręce na piersiach

Bądź wśród nas, bądź wśród nas!              / wszyscy chwytają się za ręce

 

„Jeżeli ci wesoło…” zabawa ilustracyjnoruchowa

CEL: określanie prawej i lewej  strony ciała „twarzą w twarz” do drugiej osoby, rozwijanie świadomości w schemacie ciała

Dzieci siedzą w kole, wykonują polecenia zawarte w piosence nr 37, cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy. Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się ,

Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.              /dzieci klaszczą w ręce

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To otwórz teraz usta i zamknij oczy swe

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To pokaż najpierw język, a potem zęby swe.

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Nabierz w usta powietrze i klep policzki swe,

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe

Dzieci gestem ilustrują treść piosenki, zabawę można kontynuować wymyślając kolejne czynności np. …to teraz pokaż brodę i chwyć za uszy swe…

…to najpierw dotknij nosa, a potem skroni swej. itp.

 

Bum ta ra ra” – zabawa orientacyjnoporządkowa  

CEL: oznaczenie prawej ręki (kolorowe frotki)

Podczas melodii przekazujemy z ręki do ręki pakuneczki z frotkami. Dzieci u których pakuneczki zostają po zakończeniu melodii – otwierają je, przeliczają frotki i rozdzielają je między dzieci po 1 szt., każdy nakłada frotkę na prawą rękę.

 

„Wiosła” – zabawa rytmiczna przy muzyce

CEL: skupienie uwagi na rytmie, uświadomienie przemienności ruchów

Słuchamy rytmicznej muzyki i naśladujemy ruchy wiosłowania używając do tego celu drążków ( np. zrobionych  ze zwiniętej gazety). Powtarzający się rytm będzie łatwiej dostrzec, jeśli na jednym z końców drążka (wiosła) zawiążemy kolorową tasiemkę (  z bibuły) np. // \\ // \\

Zabawę powtarzamy 2 razy zmieniając ruch wioseł. (melodia nr19, cz. III „W co się bawić z dziećmi. Zabawy ruchowe z opowieścią” oprac. Marta Bogdanowicz).                                                                                                                                                         

 

„Patysie” leżące, stojące, ukośne – zabawa logorytmiczna

CEL: zapoznanie z linią pionową, poziomą, ukośną, ćwiczenia w kontynuowaniu rytmów

Osoba prowadząca zabawę układa na dywanie 2 drążki: pierwszy pionowo drugi poziomo. Następnie pyta co będzie dalej? (scen nr 1 teraz tak, a dalej jak?) Dzieci kontynuują rytm układając drążki według podanego wzoru ; stojący – leżący stojący – leżący….

Następnie układamy 3 drążki – leżący stojący – ukośny…

 

„Ważny wyraz” – zabawa słuchowo ruchowa

CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego

Drążek jest batutą, nauczyciel „dyrygent” mówi i pokazuje: kiedy drążek będzie poziomo mówimy „mmm”, a kiedy pionowo mówimy „aaa”. Ustawia „batutę raz poziomo raz pionowo, dzieci mówią m-a-m-a.

- dyrygent pyta: jaki wyraz słyszymy? mama

Podobne ćwiczenia można przeprowadzić z wyrazem tata, lala

 

Ćwiczenia  grafomotoryczne szlaczek

CEL: kodowanie rytmu na papierze

Dzieci otrzymują szlaczek karta nr I – 2, rysują po śladzie, zaznaczają kolorami rytm w pętelkach

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenki

·         drążki dla każdego dziecka ze zwiniętej gazety

·         kolorowe frotki do oznaczania prawej ręki

·         tabliczki z wyrazem MAMA, TATA

·         karty do ćwiczeń grafomotorycznych

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin