opracowanie materiału na egzamin.doc

(85 KB) Pobierz

Syndromy zachowań: poszukiwań-charakterystyczny dla rodziny nowoczesnej cechuje się częściowym zerwaniem z  tradycją i poszukiwaniem innych rozwiązań wynika z konieczności ekonomicznych i społecznych; wyboru-charakteryzuje się konsekwentnym dążeniem do wyboru; akceptacji-bardzo zróżnicowany wiąże się z konformizmem akceptujemy zastany porządek; usprawiedliwień-usprawiedliwia nasze niepowodzenia; rutynizacji-powielamy zastane wzory, normy, zachowania czy mechanizmy.

Funkcje rodziny wg Maslowa: fizjologiczna-obowiązek rodziców opieki nad dzieckiem i zapewnienia mu jedzenia, picia, spania; bezpieczeństwa-obowiązek zapewnienia dziecku ochrony, obrony i bezpieczeństwa w wymiarze emocjonalnym; przynależności-traktowana jako wychowawcza ma charakter więzi, relacji; uznania-łączy się z motywacją do dalszej pracy i osiągania sukcesów; samorealizacji-możliwość zapewnienia samorealizacji, podnoszeniu poziomu celów; wiedzy i rozumienia-powiązana z autorytetem i empatią, dostosowanie się do potrzeb i poziomu dziecka, umiejętność wczucia się w emocje; estetyczna-pojawia się element indywidualizmu.

Seryjna monogamia-rozciągnięta na przestrzeni życia seria kolejnych długoterminowych związków cechujących się seksualną wyłącznością.

Dysfunkcje rodziny: prokreacyjna-choroba rodzica, świadoma niechęć do powiększania rodziny, gwałt dziecka przez rodzica, dzieci ze związków kazirodczych; wychowawczo-socjalizacyjna- wychowanie bezstresowe, gdzie normy wyznacza każdy sobie sam, przekazanie wartości przekraczających możliwości dziecka; opiekuńcza-formy zaniedbywania (głodne, brudne, nieubrane, przejedzone dzieci); emocjonalno-seksualna- nieumiejętne przekazanie informacji sfery seksualnej; ekonomiczna-nie zapewnienie dóbr materialnych, utrzymywanie rodziny przez osoby będące na emeryturze; integracyjno-kontrolna- nie spędzanie z dzieckiem odpowiedniej ilości czasu; rekreacyjno-towarzyska- nie wypełnianie wolnego czasu dzieciom, nie interesowanie się grupą towarzyską dziecka, obojętność na nie.

Typy moralności: społeczna (trzon)-prawo i kościół, normy narzucone; indywidualna-każdy ma swoją moralność i ona nasz różnicuje; grzecznościowa-uczymy się jej w czasie socjalizacji ma na celu zapewnić nam poprawne relacja z innymi, uczy jak zachowywać się w grupach w pewnych zdarzeniach; tabuistyczna-przyjmowanie czegoś bez komentarza, wiąże się z wiarą i zawierzeniem (oddanie się komuś czemuś bezwarunkowo).

Typologia małżeństw: liczba partnerów (monogamiczne, poligamiczne-poligyniczny, poliandryczny); zakres wyboru małżonka (endogamiczne, egzogamiczne); hierarchia prestiżu i władzy (patriarchalne, matriarchalne, egalitarne); dziedziczenie nazwiska, majątku (patrylinearne, matrylinearne); miejsce zamieszkania (patrylokalne, matrylokalne).

Typy organizacyjne rodzin: rodzinę małżeńską (nuklearną)-składa się z męża i żony (czasem 1 rodzica) i ich własnych dzieci (jedno, dwoje); rodzinę poligamiczną-składa się z kilku związków małżeńskich (1 mężczyzna z kilkoma kobietami) połączonych w jedną zbiorowość rodzinną; rodzinę poszerzoną (wielopokoleniową)-zw dużą, składa się z 2 lub więcej rodzin nuklearnych podporządkowanych organizacyjnie jednemu kierownictwu rodzinnemu.  Pod jednym dachem zamieszkuje kilka pokoleń uznających patriarchalną władzę ojca rodziny; zmodyfikowaną rodzinę poszerzoną-stanowi związek rodzin nuklearnych, będących w stanie częściowej zależności od siebie. Poszczególne rodziny nuklearne zachowują swoją niezależność ekonomiczną; niekiedy są przestrzennie rozproszone co z kolei różni je od klasycznej rodziny poszerzonej. Nie ma tu też hierarchicznej struktury autorytetu.

Agresja-związana jest z czymś co jest nacechowane negatywnie, dzieli się na: komponent biogenny, psychogenny, socjogenny.

Typy agresji biogenne: instynkt walki-dla przeżycia egzystencjonalnego, stoi na straży pozycji jaką zajmujemy w grupie, chęć bycia wyróżnionym.

Typy agresji psychogenne: przystosowanie się poprzez siłę czyli osobowość autokratyczna-umiejętność oddziaływania, manipulacji, człowiek bezkompromisowy, konserwatywny, nie znosi sprzeciwu, mało elastyczny; współzawodnictwo czyli osobowość narcystyczna-musi cały czas z kimś współzawodniczyć, rywalizować, jest prospołeczny; agresję czyli osobowość sadystyczna-czerpie przyjemność z wprawiania innych w stan lęku, depresji, osoba dążąca do ról przywódczych, manipuluje strachem, nieprzewidywalny w emocjach, wytwarza presję, czerpie z tego radość; bunt czyli osobowość podejrzliwa-negacja zastanych rzeczy, nadmiernie podejrzliwa, wszyscy są podejrzani, jednostka trudno akceptowalna społecznie, społeczeństwo dąży do izolacji takiej osoby, typ destrukcyjny, nie optymistyczny; skromność czyli osobowość masochistyczna-społecznie akceptowany, jest osobą zaufaną, ma liczne grono przyjaciół, znajomych, osobowość o elastycznym podejściu do życia, godzenie się z losem, czerpanie radości ze zmian, osoba optymistyczna; uległość czyli osobowość zależna-podporządkowuje się komuś bądź czemuś, jest konformistą, nie odpowiada za nic, nie ponosi konsekwencji, ryzyko jest jej obce, w wojsku, zakonach, człowiek nie znoszący zmian; współdziałanie czyli osobowość nadmiernie konwencjonalna-osoba która zawsze jest wiceszefem, doskonale wypełnia zadania należące do niej, nie lubi zmian, bazuje na tradycji, orientacja na przyszłość, ograniczone ambicje, uporządkowana, systematyczna; odpowiedzialność czyli osobowość hipernormalna-pragnie zbużyć świat i zbudować nowy, neguje wszystko zastane, chce uczestniczyć w życiu społ, przejmuje się wszystkim i wszystkimi, osoby pracujące charytatywnie, ma wieczne poczucie winy.

Typy agresji socjogenne: agresja jako zachowanie nawykowe; agresja konstruktywna-różnica poglądów, wymiana zdań, informacji; agresja jako forma przystosowania społecznego.

Rodzina-to społecznie aprobowany, trwały sposób współżycia jednostek połączonych więzami małżeństwa, pokrewieństwa lub adopcji, na ogół mieszkających pod jednym dachem i współdziałających ze sobą w ramach społecznie akceptowanego (wyznaczonego) podziału ról.

Kulturowo niezmienne cechy rodziny (wg Levi-Strauss’a): składa się z męża i żony, dzieci urodzonych w ich związku tworzących jądro wokół którego skupiają się inni krewni; członkowie rodziny związani są wzajemnie; więziami prawnymi; prawami i obowiązkami natury gospodarczej, religijnej lub innej; siecią praw i zakazów seksualnych oraz zmiennym i zróżnicowanym zespołem uczuć takich jak miłość, uznanie, przywiązanie.

4 typy definicji rodziny: grupa społeczna-to spontanicznie powstająca grupa pierwotna w której stosunki między członkami są bezpośrednie, bliskie, intymne, o dużym ładunku emocjonalnym. Wyróżnia ją również wspólne zamieszkanie członków, nazwisko, własność oraz istnienie ciągłości biologicznej i wspólnej kultury duchowej. instytucja społeczna-gdzie kładzie się szczególny nacisk na formalne ustanowienie i funkcjonowanie wg określonych norm społecznych w ramach danego systemu kontroli społecznej. Jako instytucja rodzina analizowana jest przez pryzmat jej struktury, zakresu działania, podziału i charakteru ról jej członków a przede wszystkim realizowanych przez nią społecznie określonych funkcji. wspólnota-zbiorowość społeczna której członkowie odczuwają silną więź psychiczną powstałą na podstawie wspólnych przekonań, uczuć, wartości, przynależność do niej pozwala na zaspokojenie szeregu potrzeb a stosunki społeczne opierają się na więziach pokrewieństwa. zbiorowość-rodzina posiada określoną strukturę prawną która gwarantuje jej trwałość oraz określa formalny charakter panujących w niej stosunków, wyznacza prawa i obowiązki poszczególnych jej członków względem siebie i całego społeczeństwa.

Funkcje rodziny-wyspecjalizowane i permanentne działania oraz współdziałania członków rodziny podejmowane w celu zaspokojenia określonych potrzeb tych członków i/lub całego społeczeństwa.

Typologia funkcji rodziny:reprodukcyjna; socjalizacyjna-wychowanie, wdrożenie wartości, norm; opiekuńcza-wzajemna opieka, bezpieczeństwa, realizacja potrzeb; emocjonalna-uczy jak posługiwać się uczuciami; seksualna-dotyczy dorosłych i powinna zaspokajać ich popędy; ekonomiczna-zabezpieczenie pieniężne; stratyfikacyjna-urodzenie w danej rodzinie nadaje nam dany status; identyfikacyjna-utożsamiamy się z daną grupą; integracyjno-kontrolna-kontroluje nasze zachowania; rekreacyjno-towarzyska-spędzanie wolnego czasu razem.

Rodzina funkcjonalna-stanowi dla jednostki środowisko zapewniające przetrwanie i rozwój; zaspokaja jej potrzeby; pomaga w zdobywaniu umiejętności i zdolności oraz kształtowaniu społecznie istotnych cech pozwalających na sprawne funkcjonowanie w społeczeństwie; kształtuje ją zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa pomagając w ten sposób stać się jego prawomocnym członkiem.

Rodzina dysfunkcjonalna-to taka w której co najmniej jedna ze społecznie określonych (powierzonych jej) funkcji nie podlega realizacji zgodnie ze społecznie wyznaczonymi wzorami. Dochodzić tutaj może do nieprawidłowości w zaspokajaniu potrzeb jednostek wchodzących w skład rodziny oraz zaburzeń w procesie przekazywania im społecznie określonych norm i wartości co powodować może „upośledzenie” ich funkcjonowania w społeczeństwie.

Źródła przemian współczesnej rodziny: teoria I przejścia demograficznego (przejście altruistyczne); teoria II przejścia demograficznego (przejście indywidualne) dochodziło do zmian światopoglądowych.

3 reprodukcje:prosta-liczba zgonów taka sama jak liczba urodzeń; zwężona-więcej zgonów niż urodzeń, nie ma zastępowalności pokoleń; rozszerzona-więcej narodzin niż zgonów, następuje rozrost populacji.

Etapy 1 teorii: okres przedtranzycyjny-wysoki  poziom zgonów i urodzeń; okres rozwoju medycyny i świadomości, zmienia się podejście do życia, obniża się poziom umieralności a poziom urodzeń pozostaje na takim samym poziomie jak w etapie 1 powoduje to szybki przyrost naturalny, średnia życia się wydłuża; zmniejsza się poziom rodności poprzez motywację egoistyczną bądź altruistyczną (teoria przepływów międzypokoleniowych-), zmienia się podejście do dziecka (koncepcja włoskowatości społecznej-), wydłuża się średnia długość życia; okres potranzacyjny-dochodzimy do równowagi gdzie reprodukcja jest prosta, ma charakter oszczędny aby była następowalność wystarczy mała ilość urodzeń.

2 teoria: odrzucenie wartości tradycyjnych na rzecz liberalizmu; role społeczne nie są już tradycyjne; zaczął dominować indywidualizm; przejście od rodziny wielopokoleniowej do rodziny nuklearnej; związki są partnerskie; małżeństwo jest źródłem satysfakcji indywidualnej; życie seksualne stało się cechą indywidualną danej jednostki; nasilenie dążeń do samorealizacji; rodność jest malejąca, nie dochodzi do zastępowalności pokoleń, społ starzeją się, wydłuża się średnia długość życia co powoduje że zmienia się struktura społeczna tych społ oraz ich potrzeby; przejście od ery królewskiego dziecka z rodzicami do ery pary królewskiej z dzieckiem; przejście od złotego wieku małżeństwa do świtu kohabitacji;  przejście od zapobiegawczej antykoncepcji do świadomej prokreacji; przejście od jednorodnej do wielorakich form rodziny i gospodarstwa domowego; przejście od granicy trwania życia wyznaczonej warunkami społeczno-ekonomicznymi do granicy umieralności biologicznej; przejście od wysyłania do przyjmowania imigrantów.

Cechy tradycyjnej śląskiej rodziny:głową rodziny jest mężczyzna; kościół, dzieci i kuchnia to cele kobity; cykl życia rodziny i jej funkcjonowanie wyznaczała religia; szacunek dla starszych.

Cechy tradycyjnej rodziny i nietradycyjne alternatywy: prawnie zawarte małżeństwo-niezamężna kohabitacja, nigdy niezamężne osoby żyjące samotnie; posiadanie dzieci-dobrowolna bezdzietność; dwoje rodziców-samotne rodzicielstwo; trwałość-rozwód, powtórny związek (rodziny rekonstruowane); mężczyzna utrzymuje rodzinę, posiada autorytet-praca zawodowa obojga małżonków, małżeństwa rozdzielone z powodu pracy; wyłączność seksualna-pozamałżeńskie związki; heteroseksualność-związki osób tej samej płci; gospodarstwo dwóch dorosłych osób-gospodarstwa wielu dorosłych (komuny, wspólnoty).

Cechy małżeństwa: struktura późniejsza w odniesieniu do kohabitacji; związek formalny (prawnie usankcjonowany); kulturowo i prawnie określone cechy kandydatów mogących wchodzić w związki małżeńskie; publiczne wyznaczenie momentu rozpoczęcia wspólnego życia partnerów (ceremonia zaślubin); kontraktowy charakter związku; ściśle określony zestaw oczekiwań społ; formalna i nieformalna kontrola społ; zajmowanie wyznaczonego miejsca w hierarchii społ; społ oczekiwanie trwałości związku; konieczność prawnego uznania zakończenia związku (rozwód).

Cechy kohabitacji: struktura pierwotniejsza w odniesieniu do małżeństwa; związek nieformalny (brak prawnego usankcjonowania); brak kulturowo i prawnie określonych cech kandydatów mogących wchodzić w związki kohabitacyjne; brak publicznego wyznaczenia momentu rozpoczęcia wspólnego życia partnerów; niekontraktowy charakter związku; brak ściśle określonych  oczekiwań społ; brak lub znaczne ograniczenie kontroli społ; brak wyznaczonego miejsca w hierarchii społ; brak społ oczekiwań trwałości związku; zakończenie związku zależne jedynie od woli partnerów.

Kohabitacja-związek uczuciowo-intymny opierający się na współzamieszkiwaniu, prowadzeniu wspólnego gospodarstwa domowego.

Konkubinat-związek uczuciowo-intymny nie obejmujący współzamieszkiwania.

Cechy/warunki kandydatów mogących wchodzić w związek małżeński: pełnoletniość którą każde społ sobie określa; przeciwność płci; stan wolny; zdrowi psychicznie.

Warunki ceremonii zaślubin: obecność gości jest dowodem na to że społ akceptuje to że chcemy wstąpić w związek małżeński oraz że spełniliśmy społeczne warunki; obecność urzędnika czy kapłana potwierdzają że państwo czy nasza wspólnota wyznaniowa akceptują naszą chęć wstąpienia w związek małżeński oraz to że spełniliśmy wszystkie warunki które oni określają i mamy prawo aby móc wstąpić w związek małżeński.

Cechy alternatywne i nazwa alternatywy: określona organizacja i forma funkcjonowania zalegalizowanego związku-dinks, rodzina nomadyczna, rodzina rekonstruowana; brak legalizacji związku-kohabitacja heteroseksualna, kohabitacja homoseksualna; brak obojga partnerów, rodziców lub brak wyodrębnionego związku dwóch osób-single i samotni rodzice, kółka przyjacielskie.

Dinks-nazwa z angielskiego oznaczająca podwójny dochód żadnych dzieci, małżeństwa z cechą intencjonalnej bezdzietności, świadoma rezygnacja z prokreacji na rzecz rozwoju życia zawodowego.

Rodzina nomadyczna- częsta zmiana miejsca zamieszkania, przemieszcza się cała rodzina albo tylko wybrane osoby z rodziny się przemieszczają w celu lepszego zarobku.

Rodzina rekonstruowana-powstaje w wyniku połączenia dwóch partnerów z których przynajmniej jeden z nich wprowadza do związku swoje dziecko lub dzieci z wcześniejszego związku bądź związków.

Obieralne koligacje rodzinne- wybieramy sobie członków rodziny których uznajemy emocjonalnie.

Single-osoby mające ok. 30 lat, żyjące w pojedynkę, osiągnęły wysoką pozycję społ, karierze poświęciły życie, są zadowolone z życia.

Samotni rodzice-osoby które utraciły partnera w wyniku śmierci, wychowują dziecko swoje lub adoptowane.

Kółka przyjacielskie-dot studentów studiujących poza miejscem zamieszkania, przeważnie rówieśnicy, kontakty poza formalne, związki między nimi są bardziej uczuciowe niż z rodziną.

Squatersi-osoby które mieszkają w pustostanach, są w wieku 18-25, najczęściej antyglobaliści, jest to ruch ideologiczny, nie pracują, ograniczają swój formalny charakter w społ.

Katolicki model rodziny: celem powołania rodziny jest prokreacja; małżeństwo jest tworem boskim nie ludzkim; małżeństwo jest nierozerwalne i ludzie nie mają prawa go zakończyć; naturalny podział płciowy; wyższość małżeństwa sakralnego nad cywilnym; równorzędność elementów prokreacji, współżycia , miłości małżeńskiej; odrzucenie środków antykoncepcyjnych; świadome rodzicielstwo-planowanie rodziny na podstawie znajomości swojego organizmu; odrzuca wszelką aborcję; małżeństwo jest jedyną instytucją w jakiej można współżyć; w małżeństwie jest wierność i wyłączność; akt pozamałżeński to cudzołóstwo.

Laicki model rodziny: małżeństwo opiera się na miłości wolnej od ekonomicznych i prawniczych ograniczeń; uznają rozwód bezwzględny który traktowany jest jako dobrodziejstwo; kobiety mogą jednocześnie rozwijać karierę i wychowywać dziecko; dobro małżonków jest podporządkowane dobru dzieci; uznawalność środków antykoncepcyjnych; małżeństwo musi mieć charakter monogamiczny; musi być podział płciowy; małżeństwo ma charakter świecki, ludzie go powołują; wolność sumienia i wyznania; zakłada trwałość.

Przemoc-zamierzone użycie siły fizycznej lub władzy rzeczywistej lub w postaci groźby przeciwko innej osobie które powoduje wysokie prawdopodobieństwo spowodowania urazu, śmierci, szkody psychicznej, zaburzenia rozwoju lub pozbawienia istotnych dóbr.

Kryteria przemocy: intencjonalność-celowe, zamierzone wymierzenie sprawiedliwej kary, element wychowawczy; asymetria sił-przeważnie to mężczyźni stosują przemoc ale kobiety również tylko w mniejszej skali, jest to siła fizyczna ale też często psychiczna, przewaga emocjonalna i intelektualna; naruszenie praw i dóbr-pozbawienie podstawowych praw (nietykalności cielesnej, kwestia zaniedbywania obowiązków wobec rodziny, zakazy kontaktów z rodziną, wykonywania pracy, naruszenie tajemnicy korespondencji); cierpienie i powstałe szkody-szkody fizyczne i psychiczne ofiar (depresje, obniżenie własnej wartości, poczucie zagubienia).

Formy i rodzaje przemocy: fizyczna-jej skutki są widoczne na ciele; psychiczna-jej skutków nie widać, trudna do udowodnienia, udowodnić można na podstawie diagnozy specjalisty; seksualna; zaniedbanie; materialna/ekonomiczna-pozbawienie środków do życia, ograniczenie do wspólnych finansów, pozbawienie miejsca zamieszkania, wydzielanie pewnej kwoty; gorąca-przemoc nagła, impulsywna, pełna krzyku i agresji, nie przemyślana; chłodna-przemyślana, zaplanowana, brak gwałtownych emocji, jasno określony cel.

Cykl przemocy: faza narastania napięcia-w relacjach między ofiarą a agresorem pojawia się napięcie, negatywne relacje, dochodzi do zaburzenia relacji, w agresorze narasta agresja, dla ofiary jest to nowa sytuacja, stara się ją łagodzić, nie przewiduje że może dojść do agresji; faza wybuchu-dochodzi do rozładowania napięcia u agresora, silna awantura, agresor atakuje ofiarę, faza ta jest krótka, nagła, szybko się zaczyna i kończy, bezpośredni atak, ofiara przeżywa szok, zaskoczenie że została zaatakowana, bodźcem może być wszystko, po ataku następuje wyciszenie; faza miodowego miesiąca-agresor zdaje sobie sprawę z tego co zrobił, sam jest zaskoczony swoją postawą, ma świadomość że posuną się za daleko i mogą mu grozić sankcje, pojawiają się wyrzuty sumienia, szczere żałowanie za czyny, obietnice, ofiary dają wiarę tym obietnicom.

Przemoc a postawy społ: to był jednorazowy incydent który się nie powtórzy; przemoc w rodzinie to sprawa rodzinna i nikt nie powinien się wtrącać; gdyby ofiara przemocy naprawdę cierpiała odeszłaby od sprawcy; sprawcy przemocy to osoby chore psychiczne; jeśli ktoś jest bity to znaczy że na to zasłużył; gdyby ofiara bardziej się starała nie dochodziłoby do przemocy; przyczyną przemocy w rodzinie jest alkohol.

Czynniki sprzyjające przemocy: normy społ i kulturowe; dziedziczenie wzorca przemocy z rodziny pochodzenia; uzależnienie/nadużywanie alkoholu; środowisko i stres społ.

Cechy sprawców przemocy: traumatyczne zdarzenia z dzieciństwa; brak akceptacji i właściwych kontaktów z najbliższymi; częste wzory agresywnego zachowania w rodzinie i środowisku; potrzeba dominacji i wywierania wpływu; zaburzenia psychopatyczne; brak empatii; niska wrażliwość; niskie poczucie wartości; łatwość przeżywania gniewu i złości.

Manipulacje agresora w stronę ofiary: próby przekonania wszystkich że przemoc to wypadek, zbieg nieszczęśliwych okoliczności i wydarzeń że to nie był jego wina; bagatelizowanie sytuacji do której doszło i skutków przemocy; przedstawianie swojego zachowania jako uzasadnionego wymierzenia zasłużonej kary; odwoływanie się do wyższych racji i argumenty że w ten sposób wyraża troskę o dom, rodzinę itp.

Przyczyny pozostawania w związkach opartych na przemocy: uwarunkowania kulturowo-religijne; uwarunkowania środowiskowe; rzeczywista zależność finansowa od osoby stosującej przemoc; własne doświadczenia, nie wiedza; miłość do sprawcy; wiara w to ze będzie lepiej; wstyd; strach przed sprawcą.

Mechanizmy przemocy: zjawisko prania mózgu-wmawianie ofierze że jest zależna, nie ma praw, jest słaba, sama sobie nie poradzi, oddziaływanie na ofiarę tak aby zachowywała się tak jak chce agresor: izolacja-ograniczanie kontaktów interpersonalnych z innymi ludźmi nawet najbliższymi, poniżanie i degradacja-wmawianie ofierze że jest nic nieznacząca, monopolizacja uwagi-ofiara całą swoją uwagę skupia na agresorze ciągle o nim myśli i robi wszystko po jego myśli, doprowadzenie do wyczerpania fizycznego czy psychicznego, wywoływanie lęku i depresji, stosowanie systemu nagród i kar-ofiara nie jest w stanie przewidzieć za co będzie ukarana a za co nagrodzona; syndrom wyuczonej bezradności-występuje po nieudanych próbach szukania pomocy, poczucie niemocy, bezradności; zespół stresu pourazowego PTSD-nawracające uczucia lęku i strachu, przewidywanie sytuacji, konsekwencji, zaburzenia snu, moczenie nocne; syndrom sztokholmski-w sytuacji jednostronnej zależności następuje więź, uczucie wdzięczności dla agresora za odstąpienie od agresji; proces wiktymizacji-proces u ofiary, zaczyna ona wmawiać sobie że to wszystko jej wina, jest to moment zwycięstwa agresora nad ofiarą gdyż ona całkowicie już podporządkowuje się.

Minimum socjalne-koszyk dóbr i usług który uwzględnia elementy niezbędne do normalnego funkcjonowania człowieka w społ czyli odnosi się do zaspokojenia nie tylko potrzeb egzystencjalnych lecz także społecznych.

Minimum egzystencji (ubóstwo absolutne)-koszyk dóbr i usług niezbędnych do zaspokojenia wyłącznie najbardziej podstawowych potrzeb czyli do przeżycia jednostki są to potrzeby których zaspokojenie nie może być odłożone w czasie jeżeli dochodzi do konsumpcji niższej niż te minimum to dochodzi do wyniszczenia organizmu.

Ubóstwo ustawowe (urzędowe, oficjalne)-taki poziom dochodów który przez ustawodawcę został określony za uprawniający do ubiegania się o wsparcie ze strony instytucji pomocy społecznej.

Ubóstwo relatywne (względne)-uwzględnia specyfikę danego społeczeństwa i właściwe mu uwarunkowane społecznie i kulturowo potrzeby i sposoby ich zaspokajania, mierzone jest na podstawie odsetka od średnich wydatków lub dochodów ogółu gospodarstw domowych.

Ubóstwo subiektywne-wyznaczane jest na podstawie opinii członków społeczeństwa na temat ich poziomu życia i dochodów, za subiektywnie biedne uważa się zazwyczaj rodziny które uzyskują dochody niższe niż przeciętne dochody wskazane przez respondentów jako ledwie wystarczające na pokrycie niezbędnych potrzeb.

Cechy ubóstwa: głębokość-poziom doznawanych deprywacji czyli wyrażony ilościowo stopień w jakim biedni są biedni; temporalność-czas pozostawania w ubóstwie (przejściowe, krótkotrwałe, przedłużające się, utrwalone).

Koncepcja kultury ubóstwa-biednych na całym świecie charakteryzują pewne wspólne cechy czyli kultura ubóstwa, jest to pewien sposób życia ukształtowany w warunkach niedoborów ekonomicznych, to pewien wzorzec życiowy przekazywany z pokolenia na pokolenie, pewien sposób życia szczególnie niezmienny i trwały przekazywany i odtwarzany przez kolejne generacje w ramach rodziny, na ten sposób życia składają się czynniki: biologiczny (wielodzietność, wysoka śmiertelność niemowląt, niska przeciętna długość życia), ekonomiczne (praca nie wymagająca kwalifikacji, praca kobiet i dzieci, chroniczni brak gotówki, pożyczenie, zastawianie i kupowanie rzeczy używanych), psychologiczno-społeczne (alkoholizm, przemoc domowa, poczucie fatalizmu, życie z dnia na dzień), kulturowe (brak uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej, brak związków z instytucjami szerszego społeczeństwa, dominująca rola rodziny).

Elementy koncepcji wykluczenia: sytuacja wykluczająca-splot czynników czy warunków wykluczających; jednostka wykluczająca-społeczeństwo lub grupa; jednostka wykluczana-osoba lub grupa znajdujące się w sytuacji wykluczającej; element wykluczenia-cecha osobista.

Obszary wykluczenia: uczestnictwo w życiu społ i zbiorowym; może dot dostępu do określonych dóbr i usług instytucji; ubóstwo i deprywacja-obniżenie pozycji społ); brak dostępu do praw socjalnych.

Typy wykluczenia: ekonomiczne; socjalne; polityczne;  kulturowe.

Wykluczenie społ-brak lub ograniczenie uczestnictwa, wpływania i korzystania jednostki lub grupy z podstawowych dóbr publicznych szeroko rozumianych instytucji społ oraz rynków które powinny być dostępne dla wszystkich członków danego społ.

Aborcja-usunięcie ciąży, termin medyczny i potoczny stosowany w przypadku zamierzonego przedwczesnego zakończenia ciąży w wyniku interwencji zewnętrznej w efekcie dochodzi do śmierci zarodka lub płodu. Poronienie-samoistne, przedwczesne zakończenie ciąży trwającej krócej niż 22 tygodnie wskutek wydalenia obumarłego zarodka lub płodu.

Poród przedwczesny...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin