klima_poln_klimapolitik.pdf

(985 KB) Pobierz
Materiały edukacyjno-informacyjne - Kto uratuje świat?
KTO URATUJE
ŚWIAT?
Ochrona klimatu i polityka klimatyczna
w Niemczech i na świecie
109968101.230.png 109968101.241.png 109968101.252.png 109968101.262.png 109968101.001.png 109968101.012.png 109968101.023.png 109968101.034.png 109968101.044.png 109968101.055.png 109968101.066.png 109968101.077.png 109968101.088.png 109968101.099.png 109968101.110.png 109968101.121.png 109968101.132.png 109968101.143.png 109968101.153.png 109968101.164.png 109968101.175.png 109968101.186.png 109968101.197.png 109968101.200.png 109968101.201.png 109968101.202.png 109968101.203.png 109968101.204.png 109968101.205.png 109968101.206.png 109968101.207.png 109968101.208.png 109968101.209.png 109968101.210.png 109968101.211.png 109968101.212.png
 
POWRÓT DO TERAŹNIEJSZOŚCI
Kto uratuje świat? Arkusz pracy 1 Strona 1/1
© 2006 Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów
Rrrymmms! Wehikuł czasu zatrzymuje się. Viona pociera pośladek i wykrzywia twarz.
„Feliksie, przymusowe lądowanie, czy jak?“ pyta. Komfort wehikułu nie przekonał jej tak naprawdę
nigdy, a podczas lotu przez tysiąclecia przeżyli niemało. Ale to już naprawdę przesada! „Znów jesteśmy
w 2006 roku” mówi Feliks. „Rzeczywistość jest najczęściej trochę bardziej brutalna, droga kuzynko.”
Aysche i Manuel po lądowaniu w teraźniejszości też są jakby zamroczeni. Czyżby ogarnął ich smutek?
„Czy to już koniec tej wspaniałej podróży?“, pyta Aysche. Feliks uśmiecha się zagadkowo. Znów wie
więcej niż inni. „Nie“, odpowiada. „Prawdziwa podróż dopiero teraz się zaczyna.“
Tego Aysche nie rozumie. „Myślałam, że futurometr jest na zerze?“ Teraz i Manuel zwraca na to uwagę.
Patrzy na wyświetlacz. Zero! Zero, zero, zero! Brak mocy do podróży w przyszłość. A więc będą trwały
tyle, ile normalnie podróże trwają: do roku 2030 pozostało 24 lata! Dopiero za 24 lata znów ujrzy
Saranchimeg. Wtedy będzie miał 40 lat, a Saranchimeg 15.
„24 lata to nie długo, stary“, mówi Feliks. Czy ten facet potrafi czytać w myślach? Manuel wyciera te
głupią wilgotną mgłę, która zasnuła mu oczy i spogląda na przyjaciela. A on wciąż ma ten swój zagad-
kowy uśmieszek na twarzy. Vionę to też już zaczyna chyba denerwować. „No, w porównaniu do tego,
jak długo leży szkielet dinozaura na pewno nie “, odparowuje uszczypliwie. Feliks poważ-
nieje: „Przypominacie sobie naszą stację w 1979 roku? Jest od nas teraz oddalona o 27
lat. Wtedy naukowcy ostrzegli po raz pierwszy, że grozi nam zmiana klimatu.
I co się wydarzyło od tamtego czasu?“
Viona odpina pasy bezpieczeństwa i otwiera drzwi. Ma już dość twardych siedzeń i
pośladek wciąż ją boli. Niestety nic na to nie poradzi, że ból wykrzywia jej twarz,
kiedy nagle chce wyskoczyć z wehikułu. Pozostali patrzą na nią trochę pytająco, tro-
chę ze współczuciem. „Co się tak gapicie?“ cedzi Viona przez zęby. „Właśnie,
że idę ratować świat.“
„No to chyba ma rację“, stwierdza Feliks. „Nie raz jeszcze będziemy musieli zacis-
nąć zęby. Ale myślicie, że Saranchimeg, Sergio i wszyscy inni w roku 2030 byliby
tam, gdzie są, gdybyśmy nie zaczęli działać? Mądrala, myśli Aysche. Saranchi-
meg, szepcze Manuel.
Przykrywając wehikuł czasu plandeką Aysche pyta: „No i co? Świat jest duży. Od
czego zaczniemy?“ Każdy patrzy niezdecydowanie na swój róg plandeki, który
trzyma w ręku. „Potrzebny nam jakiś plan“, stwierdza Feliks. „Jakaś mapa czy
coś takiego.“ „Przede wszystkim: czy coś takiego“, przedrzeźnia go Viona.
„Co ty na to Manuel?!“ Manuel podnosi wystraszony wzrok: „Co? Jak?“ „Ech ty
marzycielu!“ „Zamyśliłem się “, broni się Manuel i niechcący podpowiada
Feliksowi. „Właśnie, to jest to: Potrzebujemy mapy myśli!“ A co to niby jest?
ZADANIE DO OPRACOWANIA:
1. A wy wiecie? Co Feliks chciał powiedzieć mówiąc „mapa myśli”? Mała wskazówka:
Przetłumaczcie ten zwrot na angielski!
40
109968101.213.png 109968101.214.png 109968101.215.png 109968101.216.png 109968101.217.png 109968101.218.png 109968101.219.png 109968101.220.png 109968101.221.png 109968101.222.png 109968101.223.png 109968101.224.png 109968101.225.png 109968101.226.png 109968101.227.png 109968101.228.png 109968101.229.png 109968101.231.png 109968101.232.png 109968101.233.png 109968101.234.png 109968101.235.png 109968101.236.png 109968101.237.png 109968101.238.png 109968101.239.png 109968101.240.png 109968101.242.png 109968101.243.png 109968101.244.png 109968101.245.png 109968101.246.png 109968101.247.png 109968101.248.png 109968101.249.png 109968101.250.png 109968101.251.png 109968101.253.png 109968101.254.png 109968101.255.png 109968101.256.png 109968101.257.png
 
KTO URATUJE ŚWIAT?
Kto uratuje świat? Arkusz pracy 2 Strona 1/1
© 2006 Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów
KLIMAT I KTO TU MOŻE COŚ ZROBIĆ
Feliks i Viona solidnie się pokłócili! Sprzeczają się, kto może coś zrobić dla ochrony klimatu. Tak
naprawdę i skutecznie. Feliks uważa, że chodzi tu przede wszystkim o KAŻDEGO . „Niczego nie można
zmienić, tylko swoje własne życie“, mówi Feliks. „Chyba nigdy nie zabraknie ci tych twoich mądrych
powiedzonek“, odpiera Viona: „Czy każdy z 80 milionów mieszkańców Niemiec ma sporządzić swój
własny program ochrony klimatu? Najlepiej w formie mapy myśli?“ „A dlaczego by nie?“ „Ale wielu z
nich nawet nie potrafi jeszcze czytać ani pisać!“ „Albo też nie chce potrafić“, wtrąca się Manuel. „No
właśnie. I dlatego PAŃSTWO musi się o to zatroszczyć “, cieszy się Viona z poparcia. Ale Manuel nie to
miał na myśli. „Najmądrzejsi powinni coś wymyślić“, mówi, „ NAUKOWCY .“ To rozśmiesza Aysche. „Co
oni wskórają?“, pyta. GOSPODARKA musi to załatwić. Wielkie koncerny. To przecież one wypuszczają
największą ilość świństwa w powietrze.“
Feliks znów ma ten swój zagadkowy uśmieszek. Ale nic nie mówi. Jeszcze nie teraz. Bo teraz Viona
unosi się i atakuje Aysche. „No ciekawe, jak myślisz złotko, a kto niby skłoni te koncerny, by troszeczkę
mniej dymiły?“ I oczywiście natychmiast sama odpowiada: „Państwo!“ Viona zwycięsko spogląda na
pozostałych. Feliks czeka, aż jej wzrok spotka się z jego i odpowiada: „Przecież koncerny działają w
wielu państwach już od dawna. Na całym świecie, na skalę globalną! A przecież te wszystkie zanie-
czyszczenia nie zatrzymują się na granicy! Cóż na to poradzi każde państwo osobno?“ „Chwileczkę,
stary“, obrusza się Manuel. „Dopiero co pociągałeś do odpowiedzialności każdego człowieka , a teraz
nie wierzysz w możliwości każdego państwa!“ „Widzisz w tym jakiś problem?“, broni swojego pomysłu
Feliks. „Jednostki mogą się zrzeszać, na przykład w NGO .“ „Endżiou?“ „Tak Viono, NGO, po polsku orga-
nizacje pozarządowe – NONGOVERNMENT ORGANISATIONS.“ Cisza. Za chwilę odzywa się Aysche: „A
czy to nie jest tak, że ci wszyscy, o których właśnie mówiliśmy, mają wpływ na ochronę klimatu? Każdy
na swoim stanowisku?“ Ale Viona jeszcze nie jest gotowa na kompromis: „A ten, który nie wie, co robić
dalej, organizuje grupę roboczą?!“ „Albo też międzynarodową konferencję klimatyczną “, mówi
Feliks i znów ma ostatnie słowo.
ZADANIE DO OPRACOWANIA:
1. Kto jest ważnym uczestnikiem rozwoju sytuacji klimatycznej, a tym samym może mieć
wpływ na klimat? Zapiszcie hasła w wolnych polach mapy myśli!
2. Wytłumaczcie hasła i sformułujcie krótkie definicje, kogo rozumiecie za konkretnych
uczestników!
41
109968101.258.png 109968101.259.png 109968101.260.png 109968101.261.png 109968101.263.png 109968101.264.png 109968101.265.png 109968101.266.png 109968101.267.png 109968101.268.png 109968101.269.png 109968101.270.png 109968101.271.png 109968101.272.png 109968101.002.png 109968101.003.png 109968101.004.png 109968101.005.png 109968101.006.png 109968101.007.png 109968101.008.png 109968101.009.png 109968101.010.png 109968101.011.png 109968101.013.png 109968101.014.png 109968101.015.png 109968101.016.png 109968101.017.png 109968101.018.png 109968101.019.png 109968101.020.png 109968101.021.png 109968101.022.png 109968101.024.png 109968101.025.png 109968101.026.png 109968101.027.png 109968101.028.png 109968101.029.png 109968101.030.png 109968101.031.png 109968101.032.png 109968101.033.png 109968101.035.png
 
KONFERENCJA KLIMAT YCZNA:
CAŁY ŚWIAT PRZY OKRĄGŁYM STOLE
Kto uratuje świat? Arkusz pracy 3 Strona 1/2
© 2006 Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów
Viona, Aysche, Manuel i Feliks chcą sprawdzić, jak mogłaby przebiegać taka konferencja klimatyczna.
Uzgodnili, że dla uproszczenia udział w niej powinni wziąć tylko przedstawiciele państw, a nie wszyscy
pozostali uczestnicy. Ale co to za uproszczenie! Jest ponad 200 państw. Należałoby ująć je w grupy. Ale
jak, według jakich kryteriów? Geograficznie, według kontynentów? Północ, Południe, Wschód,
Zachód? Według stref klimatycznych? Według religii? Według systemów gospodarczych? Przyjaciele
uzgadniają wreszcie sześć grup krajów. Jakie to mogą być grupy? Aysche zaznaczyła je na mapie świata
w ten sposób:
ZADANIE DO OPRACOWANIA:
1 Nadajcie sześciu grupom krajów odpowiednie oznaczenia! Jakie kraje należą do
jakiej grupy? Co kraje w każdej grupie mają wspólnego, co je łączy?
Wpiszcie oznaczenia w pola i przenieście je do tabeli na następnej stronie.
42
109968101.036.png 109968101.037.png 109968101.038.png 109968101.039.png 109968101.040.png 109968101.041.png 109968101.042.png 109968101.043.png 109968101.045.png 109968101.046.png 109968101.047.png 109968101.048.png 109968101.049.png 109968101.050.png 109968101.051.png 109968101.052.png 109968101.053.png 109968101.054.png 109968101.056.png 109968101.057.png 109968101.058.png 109968101.059.png 109968101.060.png 109968101.061.png 109968101.062.png 109968101.063.png 109968101.064.png 109968101.065.png 109968101.067.png 109968101.068.png 109968101.069.png 109968101.070.png 109968101.071.png 109968101.072.png 109968101.073.png 109968101.074.png 109968101.075.png 109968101.076.png 109968101.078.png 109968101.079.png 109968101.080.png 109968101.081.png 109968101.082.png 109968101.083.png 109968101.084.png 109968101.085.png 109968101.086.png 109968101.087.png 109968101.089.png 109968101.090.png 109968101.091.png 109968101.092.png 109968101.093.png 109968101.094.png 109968101.095.png 109968101.096.png 109968101.097.png 109968101.098.png 109968101.100.png 109968101.101.png 109968101.102.png 109968101.103.png 109968101.104.png 109968101.105.png 109968101.106.png 109968101.107.png 109968101.108.png 109968101.109.png 109968101.111.png 109968101.112.png 109968101.113.png 109968101.114.png 109968101.115.png 109968101.116.png 109968101.117.png 109968101.118.png 109968101.119.png 109968101.120.png 109968101.122.png 109968101.123.png 109968101.124.png 109968101.125.png 109968101.126.png 109968101.127.png 109968101.128.png 109968101.129.png 109968101.130.png 109968101.131.png 109968101.133.png 109968101.134.png 109968101.135.png 109968101.136.png 109968101.137.png 109968101.138.png 109968101.139.png 109968101.140.png 109968101.141.png 109968101.142.png 109968101.144.png 109968101.145.png 109968101.146.png 109968101.147.png 109968101.148.png 109968101.149.png 109968101.150.png 109968101.151.png
 
KONFERENCJA KLIMAT YCZNA:
CAŁY ŚWIAT PRZY OKRĄGŁYM STOLE
Kto uratuje świat? Arkusz pracy 3 Strona 2/2
© 2006 Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów
USA,
Kanada,
Japonia ...
Niemcy,
Francja,
Polska,
Włochy ...
Rosja,
Ukraina,
Kazachstan ...
Arabia
Saudyjska,
Irak, Katar,
Nigeria ...
Indie, Chiny,
Brazylia,
Meksyk ...
Etiopia,
Kongo, Peru,
Kambodża ...
Oznaczenie
grup krajów
Udział w
powierzchni
Ziemi w %
Udział w ludno-
ści
świata w %
Potencjał
gospodarczy
(PKB Na głowę)
Emisje CO 2 (ogó-
łem)
Emisje CO 2
(Na głowę)
Liczba głosów
na konferencji
klimatycznej
ZADANIE DO OPRACOWANIA:
1. Obliczcie udział grup krajów w powierzchni Ziemi i w ludności świata. Zapoznajcie
się z danymi dotyczącymi potencjału gospodarczego i emisji dwutlenku węgla. Skorzys-
tajcie z encyklopedii, atlasów lub z Internetu, np. http://earthtrends.wri.org > climate
and atmosphere. Wpiszcie rezultaty w tabeli.
2. Przedyskutujcie parami lub w małych grupach, jak głosy poszczególnych krajów mają
być liczone na konferencji. Czy przydział głosów ma zależeć od powierzchni, ludności,
potencjału gospodarczego czy emisji dwutlenku węgla? Wpiszcie rezultaty w tabeli.
3. Uzgodnijcie zasady zachowania uczestników konferencji międzynarodowej!
4. Podsumujcie rezultaty pracy całej klasy!
43
109968101.152.png 109968101.154.png 109968101.155.png 109968101.156.png 109968101.157.png 109968101.158.png 109968101.159.png 109968101.160.png 109968101.161.png 109968101.162.png 109968101.163.png 109968101.165.png 109968101.166.png 109968101.167.png 109968101.168.png 109968101.169.png 109968101.170.png 109968101.171.png 109968101.172.png 109968101.173.png 109968101.174.png 109968101.176.png 109968101.177.png 109968101.178.png 109968101.179.png 109968101.180.png 109968101.181.png 109968101.182.png 109968101.183.png 109968101.184.png 109968101.185.png 109968101.187.png 109968101.188.png 109968101.189.png 109968101.190.png 109968101.191.png 109968101.192.png 109968101.193.png 109968101.194.png 109968101.195.png 109968101.196.png 109968101.198.png 109968101.199.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin