ZESTAW ZABAW MUZYCZNO – RUCHOWYCH
DLA KLASY I
Zabawa nr l - „Miś i śpioch"
Dzieci dobierają się parami i zwracają twarzami do siebie. Przy pierwszych dwóch wersach piosenki maszerują w miejscu. Przy trzecim i czwartym wersie unoszą ręce na wysokość klatki piersiowej i klaszczą w dłonie partnera. Przy pierwszych dwóch wersach II części dzieci unoszą ręce do góry i splatają dłonie nad głową robiąc na przemian obroty w miejscu - raz w prawo, raz w lewo. Przy trzecim i czwartym wersie znowu biorą się za ręce i obracają podskokami, raz w prawo, raz w lewo.
Dzieci dobierają się parami i zwracają twarzami do siebie. Przy pierwszym i drugim wersie dzieci kołyszą się z nogi na nogę. Przy trzecim wersie klaszczą siedem razy w kolana, a przy czwartym wersie - pięć razy w dłonie klaszczą.
Przy pierwszym i drugim wersie drugiej zwrotki, dzieci podają sobie skrzyżowane dłonie i obracają się podskakując z nogi na nogę w prawą stronę. Przy trzecim i czwartym wersie maszerują w miejscu.
II. Zabawy uwrażliwiająca na melodię (dźwięki wysokie i niskie)
Zabawa nr 1 - „Ogrodniczki i kwiatki”
Wybieramy spośród dzieci trzy ogrodniczki. Reszta dzieci to kwiatki Gdy grane są dźwięki niskie dzieci - kwiatki przykucają i opuszczają głowy w dół, a ogrodniczki spacerują i podlewają je. Kiedy następuje zmiana dźwięków na wysokie, ogrodniczki przykucają, a dzieci - kwiatki powoli wstają i unoszą ręce do góry (rosną). Przy ponownej zmianie dźwięków na niskie, kwiatki więdną i pochylają się do ziemi, a ogrodniczki wstają i spaceruj ą pomiędzy nimi, znowu je podlewają.
Z grupy wybieramy jedno dziecko, które zostaje kotem. Pozostałe dzieci to myszki. W rogu sali rysujemy kredą koło. Przy dźwiękach wysokich, myszki rozbiegają się po sali, a kot rusza w pogoń za nimi. Schwytane myszki wprowadza do koła. Przy dźwiękach niskich myszki przykucają (chowają się do norek), a kot odpoczywa. Przy zmianie dźwięków myszki wybiegają z norek, a kot kontynuuje łowy.
III. Zabawy uwrażliwiające na tempo (szybko, wolno)
Zabawa nr 1 - „Lokomotywa"
Z grupy wybieramy czworo dzieci. Każde z nich będzie lokomotywą. Spośród pozostałych dzieci wybierają sobie wagoniki. Gdy tempo jest szybkie, lokomotywy z wagonikami mkną szybko powtarzając: „puf, puf, puf,...”.Przy zmianie tempa na wolne lokomotywy z wagonikami zwalniają, hamują i stojąc w miejscu poruszają rączkami do przodu naśladując ruchy kół. Przy ponownej zmianie tempa na szybkie, lokomotywy znów ruszają do przodu i szybko mkną, poruszając się po całej sali .
Zabawa nr 2 - „Żabki i bociany"
Dzieci stają w rozsypce na całej sali. Nauczyciel wykonuje akompaniament. Gdy tempo melodii jest szybkie, dzieci skaczą naśladując żabki. Przy wolnym tempie stają na jednej nodze i udają bociany.
Zabawa nr 1 - „Lato, zima"
Nauczyciel wykonuje akompaniament do piosenki. Kiedy grana jest część I dzieci ilustrują ruchem zabawy, w które bawią się zimą: rzucają śnieżkami, jeżdżą na łyżwach, na nartach. Gdy grana jest część II, dzieci naśladują ruchy wykonywane podczas zabaw letnich, np. grę w piłkę, jazdę na rowerze czy skakanie na skakance itp.
Dzielimy dzieci na pięcioosobowe grupy. Kiedy grana jest część „A”, dzieci tworzą węże naśladując poruszające się w powietrzu sznurki latawców. Przy części „B”, tworzą kółeczka i biegając w podskokach naśladują podbijane do góry baloniki.
Wybieramy spośród dzieci mamę - kaczkę i trzy kaczęta. Pozostałe dzieci siadają na obwodzie koła, a trzy kaczęta wchodzą do środka. Mama - kaczka staje tyłem do wszystkich dzieci, które pojedynczo odzywają się, naśladując głosy kaczątek. Mama musi rozpoznać po barwie głosu troje swoich dzieci,
Spośród dzieci wybieramy kwokę. Pozostałe osoby siadają skrzyżnie jedno obok drugiego tworząc koło (gniazdko). Kwoka staje tyłem do gniazdka, a pisklęta odzywają się do niej pojedynczo. Te dzieci (kurczęta), które zostaną rozpoznane przez kwokę po barwie głosu wychodzą z gniazdka, zaproszone przez mamę na spacer i czekają na pozostałe rodzeństwo.
VI. Zabawy uwrażliwiające na dynamikę (cicho, głośno)
Z grupy wybieramy jedno dziecko, które będzie kotem. Reszta dzieci to myszki. Dzieci - myszki tworzą koło podając sobie ręce, a kotek przykuca w środku i zasypia. Gdy dzieci słyszą dźwięki ciche, chodzą wkoło na paluszkach, żeby nie obudzić kotka. Gdy zaś następuje zmiana akompaniamentu na głośny, dziecko - kotek budzi się i goni myszki. Wtedy dzieci dobiegają do ściany (myszki chowają się do norki). Te schwytane przez kota chwilowo odpadają z gry. Pozostałe dzieci tworzą koło i zabawa zaczyna się od początku
Zabawa nr 2 – „Bocian i żabki”
Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które zostaje bocianem. Pozostałe dzieci są żabkami. Na połowie sali rozłożone są szarfy, które tworzą koła – kałuże. Przy cichym akompaniamencie żabki siedzą na łące, a bociek chodząc wypatruje zdobyczy. Przy zmianie akompaniamentu na głośny, żabki zaczynają skakać szukając swoich kałuży. Bociek podąża za nimi. Żabki, które nie zdążą uciec, zostają złapane. Pozostałe dzieci uczestniczą w zabawie reagując na zmianę dynamiki.
netka9891