pedagogika ściaga.doc

(55 KB) Pobierz
Dydaktyka ogólna- system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez

Dydaktyka ogólna- system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez

Dotyczących zjawisk zależności i prawidłowości nauczania- uczenia się

oraz sposobów przekształcania tych zjawisk przez człowieka.

Wychowanie- zamierzenie  i świadome podejmowane czynności mające na

celu ukształtowanie osobowości wychowania wg społecznie zaakceptowanego

wzoru czyli ideału wychowawczego.

Proces nauczania- to zbiór powiązanych ze sobą czynności uczniów

nauczyciela warunkujących się wzajemnie i podporządkowanych realizacji

współnego celu, którym jest wywołanie u dzieci, młodzieży, lub osób

dorosłych pewnych zamierzonych i względnie trwałych zmian.

Uczenie się- to czynność ucznia/to proces zamierzonego nabywania przez

uczący się podmiot określonych wiadomości, umiejętności i nawyków

dokonujący się w toku bezpośredniego bezpośredniego i pośredniego

poznawiania rzeczywistości (planowośc, obiektywnośc, ukierunkowanie

na cel)

nauczanie- organizowanie ucznia i kierowanie uczeniem się uczniów.

Kształcenie ogólne- proces polegający na zaznajamianiu uczniów

dorobkiem kultury nagromadzonych przez ludzkośc z wiedza o przyrodzie

i społeczeństwie z prawami rządzącymi z przyrodom i społeczeństwem

oraz z umiejętnością posługiwania się tymi prawami w praktyce, efektem

jest wykształcenie ogólne.

Kształcenie zawodowe- proces zmierzający do przekazania uczniowi

określonego zasobu wiedzy z dziedziny danej specjalności.

Treści kształcenia- podstawa oddziaływania na ucznia. Wymogi:

warunek odzwierciedlania działań, korelacja- przekazywanie związków

między przedmiotami, dziedzinami.

Materializm dydaktyczny( encyklopedyzm) podbudowany jest sensualizmem

(do prawny możemy iśc poprzez zmysły). Im większa liczba wrażeń

zmysłowych tym lepiej można zrozumiec świat. Im więcej wrażeń tym

więcej wiedzy. Starają się przekazac uczniowi jak najwięcej wiedzy co

jest przesadą. Jest to typowa pamięciówka tzw. Układ encyklopedyczny.

Formalizm dydaktyczny-racjonalizm( rozwój jest wiarygodnym źródłem

prawdy). Zmysły można uszukac a rozum nie. Są przeciwnikami

encyklopedyzmu. Trzeba znaleźć kilka przedmiotów mających dużą

wartośc kształcącą. Wystarczą 2 lub 3 przedmioty ale takie które

angażują człowieka do myślenia. „transfer dodatni” – jak ktoś np. dobrze

nauczył się matematyki nauczy się innych (wiedza przedkłada się na różne

przedmioty.

Utylitaryzm dydaktyczny- koncepcja amerykańska/ filozofia-pragmatyzm

każde działanie człowieka ma jakiś cel. Ważne jest tylko to co jest użyteczne,

nie ma odgórnych treści co do tego czego mają się uczyc, ciągłe konstruowanie

kształcenia, ważne są społeczne doświadczenia ludzkości, działanie praktyczne.

Materializm funkcjonalny- koncepcja polska, dialektyczny i historyczny

materializm, koncepcja ta będzie łączyła  zalety wszystkich koncepcji

ale nie będzie posiadała ich wad. Ważne jest żeby stosowc różnorodność

metodyczną, trzeba stosowac metody problemowe, samoocena, samokontrola,

proces samokształcenia, bez oszukiwania. Różnorodność metodyczna, sporo

wiadomości, dużo przedmiotów, angażowanie uczniów, uwzględnienie idei

przewodnich, teoria to wiedza operatywna.

 

Zasady kształcenia: norma postępowania dydaktycznego, której przestrzeganie

pozwala nauczycielowi zaznajamiac uczniów uczniów podstawami

usystematyzowanej wiedzy, rozwijac, ich zainteresownia i zdolności

poznawcze , wpajac im naukowy pogląd na świat oraz wdrążac do

samokształcenia.

Zasada poglądowości- pogląd na świat z różnych pozycji, schematy i

filmy, dopasowanie słów do otaczającego śwata i rzeczy, podnoszenie

uczniów na wyższe poziomy, możliwośc posiadania różnych poglądów.

Zasada systemowości- o porządkowaniu wiedzy w głowie uczniów,

zwracanie uwagi na świat jako całośc, świat nie jest jednorodny,

składa się z wielu elementów, jakaś mała częśc jest częścią

czegoś większego.

Zasada samodzielności-służy do kształtowania samodzielnego działania

i myślenia. Wdrążamy uczniów do planowania. Schemat: 1.wybór

zadania 2.planowanie czynności 3. wykonanie pracy 4.czy to co

wykonałem zgodne jest z wymaganiami nauczyciela,

Proces dochodzenia do nowych wiadomości, weryfikacja wyników,

formuowanie samodzielne rozwiązywanie problemów.

Zasada wiązania teorii z praktyką- dwie te rzeczy się uzupełniają,

zainteresowanie ucznia z punktu widzenia praktycznego praktycznego teoret.

Zasada efektywności- mówi nam o tym byśmy nie marnowali czasu, czas

pusty: czas na lekcji kiedy nie realizujemy programu.

Zasada przystępności( stopniowania trudnośc) przechodzenie od tego co

jest znane do tego co nieznane, dbanie o rozumienie słów i wypowiedzi.

Zasada indywidualizacji i uspołecznienia- pozwala rozumiec swoje

możliwości, wykorzystywanie swojej odpowiedzialności, umiejętności

współpracy z drugim człowiekiem. Uczniowie potrafią sami coś

zrobic ale też ufają innym osobą.

Metody nauczania- system celowych działań nauczyciela organizujących

poznawczą i praktyczną działalnośc ucznia, który zapewnia opanowywanie

przez niego treści kształcenia.

Metody wg kupisiewicza: a)słowne-opis,opowiadanie, wykład, pogadanka,

Dyskusja, praca z książką/ b) oglądowe-pokaz, pomiar, obserwacja/

c)praktyczne-metoda laboratoryjna, problemowo-laboratoryjna.

Metody wg okonia:1) metody asymilacji wiedzy: -pogadanka,

-dyskusja, -wykład konwencjonalny i konwersatoryjny

2)metody waloryzacyjne( eksponujące): -metody impresyjne,

-metody ekspresyjne, 3)metody praktyczne:-metody ćwiczebne

(powtarzanie),- metody realizacji zadań,(wykinuje się konkretne zad.)

4)metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: -m. problemowa,

m. przypadków, m. sytuacyjna, giełda pomysłów, mikronauczanie,

gry dydaktyczne.

Kontrola wyników nauczania to ogól zabiegów nauczycieli mający

na celu: obserwację, analizę, ocenę postępów w nauce i zachowaniu,

zarówno pojedynczych uczniów jak i klas i szkół oraz wykorzystane

danych do optymalizacji pracy dydaktycznej: obserwację i ocenę

czynności samokontrolnych uczniów uczniów całych klas,

informowanie uczniów, rodziców, oraz innych osób odpowiedzialnych

za wychowanie o postępach uczniów poprzez rzeczowe oceny,

stopnie i świadectwa szkolne.

Formy kontroli: a) pośrednia-kontrola samego efektu, b) bezpośrednia-

Nauczyciel jest przy kontroli cały czas, obserwacja ucznia,

c)kształtująca-na początku lub w trakcie, daje nam informacje o

wyjściowej wiedzy, d)sumująca- na końcu, sprawdzenie czy uczeń

nadaje się do pracy.

Testy: kryterialne, np. test coopera, i różnicujące (struktura podobna

do zawodów) osoba która uzyskuje najwyższy wynik dostaje najwyższą

ocenę.

Ocena- wynik kontroli, wypowiedź o charakterze wartościującym,

będąca wyrazem opinii pozytywnej lub negatywnej o przedmiocie.

Oceny: moralne-oceny zgodności z normami i przepisami,

-estetyczne i emocjonalne, -oceny utylitarne: prakseologiczne

(skuteczne działanie, dochodzenie do efektu), techniczne.

Ocena szkolna- to ustosunkowanie się nauczyciela do osiągnięc ucznia,

czego wyrazem może być: określony stopień szkolny, opinia wyrażana

pisemnie lub ustnie, zewnętrzne objawy zachowania się nauczyciela.

Ocena kształtująca – ocena wstępna,co uczniowie umieją.

Funkcje oceny: -selekcyjna(ustalanie hierarchii),- funkcja dydaktyczna

(objektywnośc, jawnośc, mobilizacja do dalszej pracy)

Niepowodzenia szkolne- to sytuacje w których występują wyraźne

rozbieżności między wymaganiami dydaktycznymi i wychowawczymi

szkoły o zachowaniu się uczniów oraz uzyskiwanymi przez nich wynikami

nauczania.

Czynniki niepowodzeń: a)społeczno ekonomiczne(patologia), b)psychiczne

(choroby, niedostatki fizjologiczne), c)dydaktyczne( źle przekazywane

treści, stare metody, nadmierne zadania domowe)

Opóźnienia w nauce: a)epizodyczne(dotyczy jednej lekcji), b)względnie

trwałe(kilka lekcji), c)chroniczne( cały czas wymaga stałego nadzoru)

Niepowodzenia szkolne dzielimy na: a)wychowawcze, b)dydaktyczne:

-ukryte(przed nauczycielem,rodzicami),-jawne(przejściowe,

względnie trwale)->drugorocznośc(powtarzanie klasy)-> odsiew

szkolny(uczeń rezygnuje)

Przeciwdziałania niepowodzeniom:

-profilaktyka pedagogiczna (prowadzenie metodami problemowymi),

działania w mniejszych grupach, wybieranie zadań wykonalnych,

-diagnoza pedagogiczna( obserwacja dzieci), -wymiana poglądów,

-rozmowa z rodzicami, -dziennik obserwacji ucznia, -kontrola

i ocena uczniów, -terapia pedagogiczna( wiemy już,że uczeń ma

problemy) indywidualna lub grupowa.

Zdolności to indywidualne możliwości skutecznego działania w

różnych dziedzinach, osoby zdolne charakteryzują się tym,że

mają już jakieś osiągnięcia np. wygrały już jakieś zawody

albo mają potencjał by zwyciężyc.

Uczeń zdolny: ma wys. poziom inteligencji, osiągnięcia oryginalne,

osiągnięcia twórcze, wielostronne zainteresowania, silna motywacja

do wybranej dziedziny, właściwości temperamentalne.

Formy pracy z uczniem zdolnym: wzbogacanie, akceleracja-

przyspieszenie, grupowanie-łączenie tematu, nauka indywidualna,

konsultacje ,doradztwo.

 

Rodzaje zdolności: -zdolności kierunkowe( tylko w jedną stronę)

-zdolności ogólne->inteligencja ogólna, wszystko czego się

tknął wykonuje lepiej od pozostałych,- zdolności poznawcze:

szybko się uczy i szybko przyswaja(można to kształtowac)

Nauczyciel: działa w sytuacjach otwartych i stałych, przetwarzanie

działalności i pojmowanie uczniów, każdy uczeń jest inny.

Osobliwości nauczycielskie: 1)niejsnośc roli zawodowej, nie ma

określonych kryteria zawodowych, 2)wewnętrzna niespójnośc roli

(z. indywidualizacji i uspołeczniania), 3)psychologiczna trudnośc

roli( rezygnacja z niektórych rzeczy), 4)niezgodnośc roli z innymi

rolami społecznościowymi.

Kompetencje nauczycielskie: a) praktyczno moralne: całościowa

Wizja świata, wiedza o dialogu, zasadach o życiu, *interpretacyjna

(rozumiejąca odnoszenie się do świata, stała i nowa interpretacja

tego czym się zajmujemy),pytania podążają wciąż za zmianami,

stale rozwija się rozumienie świata. b) moralne: zdolności refleksji,

na moralne tematy, zadawanie trudnych pytań, pytania np. czy mogę

coś zrobic i jak zareaguje na to świat.  C) komunikacyjne: zdolności

do bycia w dialogu z innymi i samym sobą, wynikające z przemyśleń

i rozmów z innymi ludźmi, refleksyjny stosunek do rzeczywistości.

d) techniczne: -postulacyjne( normatywne)- umiejętnośc opowiadania

się za instrumentalnie pojętymi celami, umiejętnośc identyfikowania

się z innymi. – metodyczne: dzialania wg  reguł określający optymalny

porządek czynności, optymalny porządek działania. – realizacyjne:

umiejętnośc zrobienia czegoś z niczego, przydatne przy konstruowaniu

zajęc i programów z posiadanych środków.

Rozwój zawodowy nauczyciela: 1.przedkonwencjonalne- studia

Nauczycielskie, 2. konwencjolanle: rola zawodowa, 2 lata pierwszej pracy,

3.postkonwencjolanle- już po jakimś czasie, przekroczenie roli zawodowej,

4. nauczyciel doświadczony- konstruowanie nowych rzeczy.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin