Wzór nr 21
Protokół
(jest to protokół przykładowy)
inwentaryzacji aktywów i pasywów przeprowadzonej drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z danymi
wynikającymi z posiadanej dokumentacji, a także ich analizy i weryfikacji realności według stanu na dzień 31
grudnia 2003 r. w okresie od 6 do 7 lutego 2004 r. sporządzony przez zastępcę głównego księgowego A.Z. i
księgową A.M.
Przedmiotem inwentaryzacji jest składnik kwalifikujący się do ujęcia w pozycji A II.1 bilansu, środki trwałe,
które zostały zinwentaryzowane drogą spisu z natury w roku poprzednim, w związku z czym na koniec 2003 r.
podlegają inwentaryzacji drogą porównania stanu ewidencyjnego z posiadaną dokumentacją. Z uwagi na dużą
liczbę operacji przychodów i rozchodów, porównaniem objęto pozycje ruchu środków trwałych o wyższej
wartości.
Dokonując tej inwentaryzacji zespół stwierdził, co następuje:
1. Inwentaryzacją objęto salda na dzień bilansowy środków trwałych i ich umorzeń ujmowanych na kontach:
Konto 011 - Środki trwałe,
Konto 071 - Umorzenie środków trwałych.
2. Saldo w kwocie brutto 7.432.743,72 zł, umorzenie 4.353.453,70 zł, wartość netto 3.079.290,02 zł,
częściowo wynika z BO, w kwocie brutto 6.952.624,62 zł, w wartości umorzeń 3.841.742,44 zł i kwocie netto
3.110.882,18 zł, a następnie z obrotów roku 2003, a m.in.:
a) zwiększenia (+) 544.429,98 zł,
b) zmniejszenia (-) 64.310,88 zł,
c) naliczenie umorzeń (-) 576.022,14 zł,
d) zmniejszenie umorzeń przypadających na rozchody środków trwałych (+) 64.310,88 zł.
Daje to kwotę netto identyczną z wynikającą z ksiąg na koniec roku 2003, a więc 3.079.290,02 zł.
3. Przebieg inwentaryzacji:
a) stwierdzono, iż stan na 1.01.2003 r. był przedmiotem inwentaryzacji i weryfikacji (obroty między spisem
z natury i dniem bilansowym) w roku 2002 i wynika z zatwierdzonego bilansu za ten rok. Stan na
1.01.2003 r. w kwocie brutto 6.952.624,62 zł umorzeń 3.841.742,44 zł i w kwocie netto 3.110.882,18 zł
uznaje się zatem za prawidłowy,
b) w roku obrotowym 2003 wystąpiły następujące przychody: budowle 22.100,00 zł, urządzenia
techniczne i maszyny 245.050,42 zł, środki transportu 190.340,00 zł, pozostałe środki trwałe 86.939,56 zł,
na łączną kwotę 544.429,98 zł,
oraz rozchody: urządzenia techniczne i maszyny 5.569,14 zł, środki transportu 34.476,00 zł oraz pozostałe
środki trwałe 24.265,74 zł, na łączną kwotę 64.310,88 zł,
c) porównaniem danych ewidencji z dokumentacją objęto następujące pozycje przychodów:
wszystkie przychody o wartości początkowej przekraczającej w poszczególnym przypadku
10.000,00 zł. W wyniku tego porównaniem objęto 15 pozycji przychodów środków trwałych o
wartości brutto 414.809,54 zł, co stanowi 76,2% ogólnej wartości przychodów,
oraz następujące pozycje rozchodów:
wszystkie pozycje rozchodów o wartości przekraczającej w poszczególnych przypadkach 200,00 zł.
W wyniku tego porównaniem objęto 10 pozycji rozchodów o wartości 62.235,12 zł, co stanowi
96,8% ogólnej wartości rozchodów;
Pozostałe rozchody dotyczą 52 pozycji na kwotę 2.075,76 zł. Na jeden środek trwały przypada z tej grupy
średnio 39,92 zł.
d) w efekcie porównania stwierdzono, że - ruch (przychody i rozchody) środków trwałych został
prawidłowo udokumentowany, a rozchodowanie 52 pozycji na kwotę 2.075,76 zł o średniej wartości
poniżej 40,00 zł miało na celu uporządkowanie i zmniejszenie pracochłonności ewidencji tych aktywów.
Również stwierdzono poprawność i zgodność z ZPK dokonywanych odpisów amortyzacyjnych środków
trwałych,
e) zatem porównanie ewidencji z dokumentacją środków trwałych doprowadziło do wniosku, że
prawidłowe saldo tych aktywów na dzień bilansowy wynosi:
• wartość brutto
7.432.743,72 zł,
• wartość umorzeń
4.353.453,70 zł,
• wartość netto (bilansowa)
3.079.290,02 zł.
Jest to saldo realne i poprawne, wynika z prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych oraz rzetelnych i
wiarygodnych dowodów księgowych. Może zostać ujęte w przedstawionej wysokości w bilansie rocznym na
dzień 31.12.2003 r.
. . . . . . . . . . . . . dnia 7 luty 2004 r.
Podpisy osób dokonujących porównania, analizy i weryfikacji.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
satanlars