Motoryka mała koordynacja wzrokowo ruchowa oraz lateralizacja.doc

(105 KB) Pobierz
Motoryka mała koordynacja wzrokowo ruchowa oraz lateralizacja

 

Motoryka mała koordynacja wzrokowo ruchowa oraz lateralizacja

 

Motoryka mała odnosi się zasadniczo do czynności związanych z użyciem palców i dłoni.
Objawy zakłócenia motoryki małej są następujące:
- opóźnienie rozwoju praksji (umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku);
- mała wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji ruchów) związana z nadmiernym lub za małym napięciem mięśni;
- brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramienia;
- zakłócenia koordynacji wzrokowo - ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontrolą wzroku (niski poziom graficzny oraz trudności w innych zadaniach plastycznych);
- szybkość ruchów rąk niedostosowana do zadania;
- niechętne podejmowanie czynności manualnych.

-trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali,

-trudnościami z budowaniem z klocków,

-niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków,

-sposób trzymania ołówka w palcach ( nieprawidłowy chwyt ) - dziecko rysując za mocno lub za słabo go przyciska,

-brakiem umiejętności rysowani koła - w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża - w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kole - w wieku 5 lat;

 

Część zadań z racji wieku dziecka jest z góry niemożliwa do realizacji. Jednak, aby nie tworzyć kilku arkuszy obserwacji proponuję wykonać te, które dostosowane są do możliwości dziecka i jego wieku. W przypadku trudności z ustaleniem dominacji ręki możemy polecić dziecku wkładanie w określonym czasie drobnych koralików do pudełeczka, najpierw jedna , potem druga ręką. Następnie przeliczamy, którą ręka włożyło więcej.

 

ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO

Imię i nazwisko...................................................................................................................

Data urodzenia .......................................... Rok w przedszkolu.........................................

 

Oznaczenia: p- prawa, l-lewa – w przypadku lateralizacji,  w innych P- potrafi, N- nie potrafi, S- sprawność słabo rozwinięta

 

I rok

II rok

III rok

IV rok

Lateralizacja - ręka

 

 

 

 

 

 

 

 

Chwyta piłkę tocząca się po dywanie

 

 

 

 

 

 

 

 

Rzuca do celu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Puka

 

 

 

 

 

 

 

 

Myje zęby

 

 

 

 

 

 

 

 

Zasłania się przed atakiem

 

 

 

 

 

 

 

 

Sięga po przedmiot stojący wysoko

 

 

 

 

 

 

 

 

Lateralizacja- noga

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopanie piłki do celu

 

 

 

 

 

 

 

 

Toczenie piłki między słupkami- slalom

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin