test(3).pdf

(357 KB) Pobierz
271183786 UNPDF
SPRAWDZIAN
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Pieniądze
271183786.005.png 271183786.006.png 271183786.007.png 271183786.008.png
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Pieniądze
Tekst do zadań 1.-6.
Pierwsze pieniądze sporządzono z materiałów, które w danym rejonie uchodziły
za drogocenne. Złota gwinea wykonana była np. z takiej ilości złota, która stanowiła
równowartość owej monety. Materiały używane jako środek płatniczy w różnych częściach
świata, np. ciężkie kamienie, muszle albo metal, zazwyczaj okazywały się nieporęczne.
W X wieku w Chinach ludzie mieli dość używania ciężkich metalowych monet bitych przez
rząd. Niektórzy więc zaczęli przechowywać je u kupców, a w zamian otrzymywali kwity.
Kwity zmieniały właścicieli. Używano ich do płacenia za towary i usługi. Innymi słowy,
używano ich jako pieniędzy.
Rząd chiński szybko dostrzegł zalety tego systemu. Na początku XI wieku wydrukował
własne kwity i oznaczył je nominalnymi wartościami, by były łatwiejsze w użyciu. W ten
sposób Chińczycy wyprodukowali pierwsze banknoty.
Papierowe pieniądze przybyły do Europy w 1661 roku, kiedy to szwedzcy bankierzy
w odpowiedzi na niedostatek srebra na rynku zaczęli drukować banknoty. Wcześnie
pojawiły się również w USA. Koloniści wydrukowali swoje pierwsze dolary w 1776 roku,
jeszcze zanim wyzwolili się spod panowania Anglii. Papierowa waluta stała się znaczącym
symbolem amerykańskiej niepodległości.
Philip Wilkinson, 100 największych wynalazków , tłumaczenie Mariusz Zakrzewski,
Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka, 1990 r.
1. Powyższy tekst opowiada przede wszystkim o wynalezieniu
A. metalu.
B. monet.
C. banknotów.
D. złotej gwinei.
2. Jak odniósł się rząd chiński do pomysłu kupców?
A. Skrytykował autorów pomysłu.
B. Zrezygnował z jego realizacji.
C. Uznał go za dobre rozwiązanie.
D. Nie zainteresował się nim.
3. Z jakiego powodu zaczęto używać papierowych pieniędzy w Europie?
A. Papier w tamtych czasach był drogocennym materiałem.
B. Materiały używane jako środek płatniczy były nietrwałe.
C. Kupcy odmówili przechowywania ciężkich monet.
D. Zabrakło cennego kruszcu używanego jako środek płatniczy.
2
271183786.001.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Pieniądze
4. W którym wieku papierowe pieniądze pojawiły się w Europie?
A. W pierwszej połowie XVI w.
B. W drugiej połowie XVI w.
C. W pierwszej połowie XVII w.
D. W drugiej połowie XVII w.
5. Określenie papierowe pieniądze współcześnie można zastąpić wyrazem
A. monety.
B. waluta.
C. banknoty.
D. bilon.
6. Zwrot bić monety oznacza
A. tłoczyć monety w mennicy.
B. wycofać monety z obiegu.
C. niszczyć stare monety.
D. zbierać cenne monety.
7. W Polsce X-XIII w. bito srebrne denary o ciężarze 1,5 g. Ile takich monet razem
ważyłoby 1,5 kg?
A. 10
B. 100
C. 1000
D. 10000
3
271183786.002.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Pieniądze
Tekst do zadań od 8. i 9.
Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:
– Tato, co to są pieniądze?
Ojciec zastanowił się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł
go do oczu dziecka, prosząc je:
– Popatrz przez nie!
Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą,
i przejeżdżające nią pojazdy.
Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła,
żeby zrobić z niej podlew lusterka.
– Popatrz teraz – poprosił.
Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.
– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział
ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.
Michel Piquemal, Bajki ilozoiczne , przekład Heleny Sobieraj, kolekcja książkowa Cała Polska czyta dzieciom ,
Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” oraz tygodnika „Polityka”
8. Ojciec, odpowiadając dziecku na pytanie, chciał je
A. rozbawić.
B. przestrzec.
C. zasmucić.
D. pocieszyć.
9. Bajka uczy, że pieniądze
A. prowadzą do egoizmu.
B. mają dużą wartość.
C. przynoszą szczęście.
D. są najważniejsze w życiu.
10. Trzej bracia podzielili się cukierkami zgodnie z zasadą: najmłodszy otrzymał
3 razy tyle cukierków, ile miał lat, średni 2 razy tyle, ile miał lat, a najstarszy 18,
czyli tyle, ile miał lat. Okazało się, że każdy otrzymał po tyle samo cukierków.
Ile lat mieli dwaj młodsi bracia?
A. 2 i 3
B. 6 i 9
C. 6 i 12
D. 15 i 16
4
271183786.003.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Pieniądze
11. Marta rozbiła swoją skarbonkę, w której miała: 15 dwugroszówek,
30 dwudziestogroszówek, 16 pięćdziesięciogroszówek, 10 złotówek.
Ile zł zgromadziła Marta w skarbonce?
A. 7,10 zł
B. 24,30 zł
C. 71 zł
D. 900 zł
12. Hania chciała kupić książkę za 17 zł. Miała w portmonetce jeden banknot
o nominale 20 zł i cztery monety: 5 zł, 2 zł, 1 zł, 50 gr. Ekspedientka w kasie miała
monety tylko o nominale 5 zł. Aby wydać resztę, ekspedientka oprócz banknotu
poprosiła Kasię o jedną monetę. Którą?
A. 5 zł
B. 2 zł
C. 1 zł
D. 50 gr
5
271183786.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin