TUTORIALE - DGS Material (Mental Ray).pdf

(257 KB) Pobierz
TUTORIALE - DGS Material (Mental Ray)
TUTORIALE - DGS Material (Mental Ray) - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 1
UŜytkownik:
Hasło:
Zapamiętać? Zaloguj
N O W OŚ C I
A R T Y K U Ł Y
F O R U M
T U T O R IA L E
G A L E R I A
K O N K U R S Y
R E D A K C J A
P O L S K A A N I M A C J A
L I N K I
Tutoriale - DGS Material (Mental Ray)
Ten tutorial pochodzi ze starej bazy tutoriali Max3D.pl. MoŜe się zdarzyć, Ŝe wyświetla się on nieprawidłowo, moŜe zawierać błędny opis, niedziałający link.
W takim przypadku prosimy o kontakt.
Wstęp:
Uzyskanie efektu rozmytego (zblurrowanego) odbicia w Mental Rayu dość długo stanowiło dla mnie zagadkę.
Gdy próby uzyskania tego efektu materiałem Raytrace czy Architektural spełzły na niczm postanowiłem ugryźć w końcu
mentalowskie materiały. PoniŜszy tutorial pokazuje w jak prosty sposób moŜna uzyskać przyzwoicie rozmyte odbicia na obiekcie.
PoniewaŜ punktem wyjściowym moich poszukiwań miała być drewaniana podłoga,
tak więc prezentuję sposób w jaki moŜna uzyskać efekt
"średnio nabłyszczonych paneli podłogowych" :)
Tutorial ten jest przeznaczony dla osób zaznajomionych juŜ z obsługą 3ds max.
Zaczynamy:
Stwórz Plane'a jako podłogę. Na nim umieść jakiś obiekt po to aby mógł się on odbić w naszych panelach.
PosłuŜyłem się tutaj wygiętym boxem. W scenie nie uŜyłem Ŝadnych świateł.
Chodzi nam przecieŜ o uzyskanie efektu odbicia a nie ładnego GI czy cieni.
Wrzuć więc jakąś mapkę HDRI :
1. Otwórz Environment and Effects (klawisz 8 ), kliknij slot i wybierz pozycję Bitmap , wstaw tam mapę HDRI .
2. Otwórz Material Editor (klawisz M) i po prostu przeciągnij mapę z Environment.
3. Zmień mapowanie na Spherical Envirnoment.
i miejmy juŜ ustawianie sceny z głowy :)
Przechodzimy teraz do materiałów.
Kliknij Render ( F10 ) i wybierz Mental Raya jako silnik renderujący:
http://www.max3d.pl/tut.php?id=285
2008-11-03 18:26:33
30011089.016.png 30011089.017.png 30011089.018.png 30011089.019.png 30011089.001.png
TUTORIALE - DGS Material (Mental Ray) - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 2
Teraz w naszym Material Editorze powinny się pojawić nowe materiały, a wśród nich nasz DGS material .
Wejdź więc w niego i ustaw sobie w slocie Diffuse jakąś Bitmapę z teksturką paneli.
Jeśli takowej nie masz znajdziesz ją tutaj: www.google.com :]
Najbardziej interesujący parametry to Shine i Glossy Highlights .
Shine domyślnie ma ustawioną wartość 30 .
Gdybyśmy teraz zrenderowali scenę otrzymalibyśmy silnie lustrzaną powierzchnę.
Zmniejsz więc wartość Shine na 6 :
http://www.max3d.pl/tut.php?id=285
2008-11-03 18:26:33
30011089.002.png 30011089.003.png 30011089.004.png
TUTORIALE - DGS Material (Mental Ray) - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 3
Drugi parametr - Glossy Highlights , ustala jak mocno mają się odbijać światła ( Highlights )
na powierzchni naszej podłogi.
Im ciemniejszy kolor tym słabsze odbicia, więc kolor ciemnoszary powinien wystarczyć:
NaleŜy pamiętać teŜ, Ŝe obydwa parametry są od siebie zaleŜne.
Aby uzyskać dobry efekt naleŜy znaleźć pewien balans pomiędzy obydwoma parametrami.
Wciśnij f9 i zrenderuj scenę:
Efekt jest niestety nie do przyjęcia. Chodzi nam przecieŜ o realizm zaś duŜe ziarno od razu dyskwalifikuje ten render.
Wciśn F10 i przejdź do zakładki Renderer.
http://www.max3d.pl/tut.php?id=285
2008-11-03 18:26:33
30011089.005.png 30011089.006.png 30011089.007.png
TUTORIALE - DGS Material (Mental Ray) - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 4
Ustaw Sampling na 16x16 :
Render...
Gotowa, ładnie odbijająca obiekt podłoga. :)
Oczywiście nadal jest to tylko testowy render, ale juŜ przy samplingu rzędu 64x64 efekt jest zadowalający.
PowyŜszy tutorial pokazuje tylko część moŜliowości jakie daje materiał DGS.
Proste kombinacje parametrami Shine i Glossy Highlights mogą dać zupełnie inne efekty.
Mam nadzieję, Ŝe ten tutorial okazał się dla Was pomocny i przez to więcej osób zainteresuje się Mental Rayem :)
Pozdrawiam
"tweety"
----
Kanały RSS
Nowości
Ostatnie Posty
Twoje Wiadomości
TW (poczekalnia)
Partnerzy
Redakcja Kontakt Reklama Mobile Dodatki del.icio.us Butik
Copyright © 1999-2008 Max3D.pl. All rights reserved l design by Max3d Team, php&js scripts by kajda.com (svn build 0.248).
http://www.max3d.pl/tut.php?id=285
2008-11-03 18:26:33
30011089.008.png 30011089.009.png 30011089.010.png 30011089.011.png 30011089.012.png 30011089.013.png 30011089.014.png 30011089.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin