Pamięć doskonała.pdf

(815 KB) Pobierz
803669133.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Pamięć doskonała"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Barbara Szula, rok 2011
Autor: Barbara Szula
Tytuł: Pamięć doskonała
Data: 27.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
........................................................................
9
Jak korzystać z
Test pamięci — sprawdź swoją pamięć . ...............................21
Jak oceniasz swoją pamięć?
tej książki
.....................................................
15
................................................
31
A jak większość ludzi ocenia swoją pamięć?
........................
32
Lekcja 1. Przygotowanie do uczenia się
...............................
33
1. Zadbaj o
zewnętrzne środowisko sprzyjające pracy
mózgu
...............................................................................
36
2. Przygotuj swój umysł na nową wiedzę
..........................
36
Lekcja 2. Środowisko zewnętrzne sprzyjające pracy mózgu
. 45
1. Jak zadbać o
środowisko zewnętrzne?
........................
48
Lekcja 3. Sekret Twojej doskonałej pamięci
..........................
53
1. Wyobraźnia
...................................................................
56
2. Skojarzenia
...................................................................
57
3. Elementy i
budowa „żywego” obrazu
.............................
58
4. Kurs rozwijania wyobraźni
.............................................
63
Lekcja 4. Pamięć
..................................................................
73
1. Termin „pamięć”
............................................................
76
2. Rodzaje pamięci
............................................................
76
Lekcja 5. Prawa funkcjonowania pamięci
.............................
85
1. Prawo początku i
końca
................................................
88
2. Prawo powtórzeń
..........................................................
88
3. Prawo wyjątkowości
.....................................................
89
4. Prawo skojarzeń
............................................................
90
5. Prawo rozumienia
.........................................................
90
6. Prawo elaboracji
............................................................
90
7. Prawo konfabulacji
........................................................
91
Lekcja 6. Rytmy pamięci — fazy przetwarzania informacji
...
93
1. Zapamiętywanie informacji
............................................
96
2. Przechowywanie informacji
...........................................
98
3. Odtwarzanie zapamiętanych informacji
.........................
99
 
Lekcja 7. Mechanizmy zapamiętywania
..............................
103
1. Informacje odbieramy za pomocą obrazów
.................
106
2. Połącz „nowe” informacje ze „starymi”
........................
107
3. Nic nam z
głowy „nie wylatuje”
....................................
107
4. Przyczyny zapominania
...............................................
108
5. Znaczenie i
zrozumiałość przedmiotu
..........................
111
6. Przyporządkowanie informacji
.....................................
112
7. Znaczenie powiązań (asocjacji)
...................................
114
8. Znaczenie i
rola kontekstu
...........................................
115
9. Sprzężenie zwrotne w
uczeniu się
...............................
117
10. Zainteresowanie przedmiotem
...................................
118
Lekcja 8. Jak funkcjonuje mózg?
........................................
121
1. Lewa półkula mózgu
...................................................
125
2. Prawa półkula mózgu
..................................................
126
3. Jak odblokować prawą półkulę mózgu?
......................
127
Lekcja 9. Mapa Myśli (MM)
.................................................
129
1. Co to jest Mapa Myśli (MM)?
.......................................
132
2. Zasady tworzenia notatki pamięciowej
........................
134
3. Korzyści z
posługiwania się MM
..................................
136
4. Możliwe problemy podczas sporządzania MM
............
136
5. Słowa-klucze
..............................................................
136
6. Słowa kreatywne
.........................................................
137
Lekcja 10. Mnemotechniki
..................................................
139
1. Nazwa, znaczenie i
rodzaje mnemotechnik
.................
142
2. Skąd pochodzi mnemotechnika?
.................................
142
3. Sekret mnemotechniki
.................................................
144
4. Zastosowanie mnemotechnik w
życiu codziennym
.....
145
Lekcja 11. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)
Lekcja 13. Technika Słów Zastępczych (TSZ) — nauka
języków obcych 167
1. Podstawowe zasady tworzenia TSZ ...........................171
2. Zastosowanie TSZ......................................................172
..............
147
3. Korzyści wynikające ze stosowania TSZ.....................173
4. Czy każdy może nauczyć się języka obcego?.............174
Lekcja 14. Fonetyczny Alfabet Cyfrowy (FAC)....................179
1. Krótka historia FAC.....................................................182
2. Alfabet fonetyczny.......................................................183
3. Zasady i zastosowanie FAC........................................184
Lekcja 15. Główny System Pamięciowy (GSP) ..................189
1. Jak stworzyć własny GSP?.........................................192
2. Metody nauki GSP......................................................196
3. Sposób na zwiększenie zakładek pamięci o 1000%....197
4. Zastosowanie GSP.....................................................198
Lekcja 16. Zapamiętywanie numeryczne............................201
1. Zapamiętywanie liczb wielocyfrowych.........................204
2. Zapamiętywanie numerów telefonicznych...................208
3. Zapamiętywanie terminów i godzin spotkań................211
4. Zapamiętywanie dat i wydarzeń historycznych............215
5. Zapamiętywanie dat imienin, urodzin, rocznic, jubileuszy...217
Lekcja 17. Jak przygotować się do egzaminu?...................221
1. Sposoby i etapy przygotowywania się do egzaminu....224
Lekcja 18. Jak przypomnieć sobie to, co pozornie wyleciało
z głowy?..............................................................................229
1. Technika przypominania sobie....................................232
Lekcja 19. Zapamiętanie treści książek, przemówień
i dowcipów..........................................................................235
1. Przemówienia i referaty...............................................237
2. Dowcipy......................................................................239
3. Role i wiersze..............................................................241
4. Książki i artykuły..........................................................242
Lekcja 20. Zapamiętywanie nazwisk i twarzy......................245
1. Dlaczego warto zapamiętywać ludzi?..........................247
2. Trudności w zapamiętaniu nazwiska...........................248
3. Pierwsza metoda — klasyczna....................................249
4. Druga metoda — mnemotechniczna...........................252
5. Charakterystyka różnych typów twarzy.......................253
Zgłoś jeśli naruszono regulamin