24. RZEŹBA I PŁASKORZEŹBA W II w p.n.e.
Relief:
Pergamon Relief wielki- nurt barokowy w płaskorzeźbie najwybitniejsze osiągnięcia 180-160. Wielki fryz na cokole ołtarza. Mały fryz w podziemiach
Wielki fryz- gigantomachia: bogowie walczący z gigantami, wysoki 2,3m. Prostokątne płyty, bardzo wypukły, postaci ludzkie i zwierzęce, każda postać podpisana, na twarzach gigantów wyraźne cierpienie, głębokie opracowanie oczu, niektórzy bogowie stoją od niechcenie – osłabiony dynamizm,
Wszystkie postacie- masywne , bogate szaty, giganci zróżnicowani wiekowo
Mały fryz: po roku 160 krótszy. Dzieje Telefosa (syn Heraklesa) inaczej wykonany , zwarcie spokojniejszy. Gładkie twarze bez emocji nawiązanie do okresu klasycznego. Praktycznie w ogóle muskulatury. Fałdy szat niemal schematycznie opracowane- narracja kontynuacyjna , z tłem pejzażu.
Relief Archellosa (apoteoza Homera) – płyta na kształt góry: Homer jako bóstwo na tronie z berłem, przed nim personifikacja Iliady i odysei .
Reliefy o tematyce religijnej i rodzajowej popularni Asklepios i Dionizos.
czyszdarek