Antyk @.docx

(30 KB) Pobierz

9

 

ANTYK

 

1. Jak motywy antyczne rysowały się w poszczególnych epokach historyczno-literackich?

 

-    Renesans

-        chętnie nawiązywano do antyku - charakter epoki

-        Kochanowski znał utwory Horacego, bardzo wysoko je cenił i do nich nawiązywał :

-        exegi monumentum : sława, czyniąca nieśmiertelnym (Horacy) - u Kochanowskiego, pieśń XXIV (księgi wtóre)

-        non omnis moriar (Horacy)- nie wszystek umrę : fraszak „Ku muzom” : „proszę, niech ze mną raz me rymy nie giną, ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyną!”

-        Odprawa posłów greckich Kochanowskiego - nawiązanie do mitu o wojnie trojańskiej, kiedy to greccy posłowie przybywają do Troi upomnieć się o porwaną Helenę

-    Barok

-        podobnie jak w renesansie, twrórcy barokowi chętnie posługiwali się motywami mitologicznymi; w literaturze poslkiej wiązało się to z przekładami utworów popularnego u nas Mariniego, sięgającego do tekstów antycznych

-        poezja J.A.Morsztyna : motyw mitologicznego bożka miłości - „złapał mie w sieci Kupido figlarny”

-    Oświecenie

-        nurt klasycystyczny oświecenia : uczyć i bawić jednocześnie; gatunki (antyczne?): bajki, satyry, poematy heroikomiczne; powrót do wzorów klasycznych, wyróżniających się symetrią, harmonią, wiernym odtworzeniem natury, opierających się na poznaniu rozumowym

-        poematy heroikomiczne (Monachomachia) Krasickiego

-    Romantyzm

-        prometeizm (mit.) : samotne cierpienie za idee i szczęście ludzkości :

-        III część dziadów : Polska mająca się poświęcić dla innych narodów; bunt Konrada przeciwko Bogu i porządkowi boskiemu, Konrad deklaruje się jako reprezentant uciśnionego ludu :

-                      nazywam się Milijon, bo za miliony Kocham i cierpię katusze

-    Współczesna

-        „Prometeusz” Staffa

 

2. Zestaw cechy dramatu antycznego ze znanymi ci odmianami gatunku z późniejszych epok.

 

- zestawienie cech dramatu antycznego z romantycznym (TL pyt. 20)

- zestawienie cech tragedii romantycznej z szekspirowską (TL pyt. 19)

 

3. Przedstaw cechy eposu na przykładzie "Iliady" Homera.

 

- epos: główny gatunek epiki do czasu powstania powieści (tu dalej), rozbudowany utwór wierszowany, ukazuje dzieje

   legendarnych lub historycznych bohaterów czyny na tle wydarzeń ważnych dla danej społeczności. Iliada ->

   bohaterowie: Achilles, Agamemnon, Parys,  Helena (tu Kochanowski), bogowie greccy. Tło fabuły-> wojna trojańska

- źródła eposu: mity i podania (Iliada -> z mitu o jabłku niezgody)

- cechy eposu

   a) inwokacja -> apostrofa we wstępie utworu do bóstwa z prośbą o pomoc w tworzeniu dzieła. ( w Iliadzie do Muzy ->

       podaje pieśń śpiewakom)

   b) równoległość dwóch płaszczyzn -> świata bogów i ludzi. W Iliadzie bogowie walczą po dwóch stronach

      (np. Atena pomaga Achillesowi pokonać Hektora), także ludzie i ludzkie uczucia (miłość Parysa i Heleny)

   c) narrator -> ujawnia uczucia tylko w inwokacji, później podchodzi do wydarzeń z dystansu, jest obiektywny i

       wszechstronny

   d) podniosły, patetyczny styl -> dostosowane do powagi opisywanych zdarzeń (np. sposób opisu pojedynku Achillesa i

       Hektora)

   e) szczegółowy, realistyczny opis -> przedmiotów i sytuacji (np. opis tarczy Achillesa wykonanej przez Hefajstosa ->

       wyobrażenie Ziemi, nieba, morza, dwóch miast i życia w nich -> śluby, uczty, handlujących)

   f) opisy scen batalistycznych -> walka A. z H., obraz oblężenia grodu, bitwy

   g) porównania homeryckie -> porównanie, którego drugi człon jest rozbudowany i stanowi odrębną historyjkę (np.

       porównanie walczących A. i H. do walki orła i gołębicy)

   h) epizodyczność akcji -> możemy dowolny kawałek wyjąć i przeczytać jako osobną opowieść

              i) mimetyzm - naśladowanie rzeczywistości ( w opisie tarczy Achillesa?)                

   j) heksametr -> wers składa się z sześciu (heks - sześć) stóp metrycznych -> stóp lub daktyli

- przykłady eposów : Odyseja, (...)

 

4. Co to jest poezja tyrtejska?

 

- poezja czynu, zagrzewająca do walki

- bohaterstwo tych, którzy potrafią oddać życie dla swego kraju, motyw walki o ojczyznę

- od Tyrteusza (Tyrtajos - poeta grecki). Żył VII w. p.n.e. Zagrzewał do walki Spartan (podobno dzięki niemu

   pokonali wroga. "Nie ma piękniejszej śmierci niż w pierwszym szeregu, podczas walki za ojczyznę

- Poeta-Tyrteusz: Nie poprzestaje na pieśni, sam chwyta za oręż, rusza do boju, ginie

- Tyrteuszowie:

   1) ginący za ojczyznę, poeta rzucający się w wir walki

   2) romantycy krajowi, biorący udział w powstaniach

   3) powstańcy warszawscy 1944, kolumbowie (Baczyński, Trzebiński)

- Nurt tyrtejski

              - Jan Kochanowski - „pieśń o spustoszeniu Podola”, fraszka „na Rokalskie mogiły”

              - Wacław Potocki - „Trasakcja wojny chocimskiej” (?)

              - Mickiewicz - „Konrad Wallenrod”, „Dziady cz. III”, wątek polityczny w „panu Tadeuszu”

              - Słowacki - „Kordian”, „Grób Agamemnona”, „Testament mój”

              - kolumbowie - Baczyński

              - Gałczyńskie - „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte”

 

5. Jak rozumiesz określenie "bogowie jak ludzie - ludzie jak bogowie?"

 

- Często określa się tak bohaterów mitologii -> literatury wywodzącej się z niej.

- Bogowie greccy podobni do ludzi: te same pragnienia i namiętności, rywalizują o względy Zeusa, zazdroszczą sobie,

  knują intrygi, dokonują zemsty, kochają i nienawidzą. Można ich przekupić, można wpłynąć na ich decyzje.

- Ludzie często mają boskie właściwości: są "powiększeni", np. Achilles, półbóg (miał tylko jeden słaby punkt w ciele).

- Bogowie (etycznie) nie przewyższają ludzi, nie ma wielkiej różnicy - bogowie mogą być jak ludzie i vice versa.

- przykłady można podać (Achilles, Tezeusz), (historia nimfy Echo - Hera, Narcyz, Zeus)

 

6. Kim był Homer? Co to jest kwestia homerycka?

 

- pierwszy epik, autor "Iliady" i "Odysei", stworzył wzór eposu, (Homer-ślepiec) - niewidomy?. Żył w IX-VIII w. p.n.e.

- kwestia homerycka - spór uczonych, toczony przez stulecia -> autorstwo "Iliady" i "Odysei".

  1) W XVII w. Francuzi wymyślili że wywodzą się z twórczości wędrownych śpiewaków.

  2) Później: twórczość ustna, spisana dopiero w VI w. p.n.e.

  3) XIX w.: oba dzieła napisał ten sam człowiek lub zbiory poematów różnych twórców, mity z przekazów ustnych.

  starożytni nie mieli wątpliwości co do jego istnienia. Dzisiejsze badania komputerowe potwierdzają to, więc chyba był...

- Iliada -> o wojnie sprzed 400 lat!

- "Homer poucza nas o wszystkim, co powinien wiedzieć człowiek godny swej nazwy: o zajęciach ludzkich podczas wojny

   i pokoju, o zawodach, polityce i dyplomacji, mądrości, dobrych obyczajach"

- można nawijać o Iliadzie lub Odysei, o wzorze eposu

 

7. Jak mity wyjaśniają wielkie tajemnice istnienia: stworzenie świata, pochodzenie bogów i ludzi, przemianę pór roku, śmierć i życie pośmiertne człowieka?"

 

- Na początku chaos (nieuporządkowana, ciężka i ciemna, mieszanina ziemi, wody, ognia, powietrza). Z Chaosu - Uranos

  (Niebo) i Gaja (Ziemia)-> związek -> tytani. Potomstwo tytanów - szkaradne i okrutne (sturęcy, cyklopi) - Uranos strącił

  ich w czeluści Tartaru. Ocalał najmłodszy (tytan) - Kronos, okaleczył ojca i przejął władzę. Ojciec rzucił na niego

  klątwę - jemu też syn odbierze berło.

- Równolegle rodził się świat. Nad ziemią (z Chaosu) - młode słońce, z chmur - obfite deszcze. Pierwsze lasy, rzeczy -

  przybierały znajome kształty ( przekształcanie się jednego w drugie). Nad światem rządził Kronos z Reją. Połykał swoje

  dzieci (bo klątwa). Reja ocaliła jednego - podając Kronosowi kamień w pieluchach zamiast syna. Zeus ( wychowany w

  ukryciu) pokonał ojca - zmusił do "zwrócenia" potomstwa (Posejdon, Hades, Zeus, Hera, Hestia, Demeter). Podzielili

  między siebie władzę, siedziba - Olimp, wiedli boskie życie ( a Zeus płodził potomstwo).

- Ludzi stworzył Tytan - Prometeusz - z gliny i łez. Duszę - z ognia niebieskiego( parę iskier ukradł z rydwanu słońca).

- Demeter -> córka Persefonę. Gdy zrywała kwiatki (P) porwał ją do królestwa piekieł Hades. Demeter przeklęła " łanów

  zieloną chwałę" - zasiewy zmarniały, (trzody bez świeżej karmy itp.). Zeus kazał Hadesowi zwrócić Persefonę. On podał

  jej owoc granatu którego zjedzenie wiąże z państwem cieniów. Persefona zjadła i odtąd corocznie na 3 mieś. wracała do

  męża. Gdy P. wychodziła z podziemia - wiosna - radość Demeter. Przy rozstaniu - Jesień. Zima - P. w Hadesie.

- Po śmierci dusza człowieka -> świat umarłych. Sama nie może , bo musiałaby przepłynąć wiele piekielnych rzek - za

  mało sił. Musi poprosić Charona (przewoźnik, brzydki dziad) o przeprawienie na drugą stronę. CH. wpuszcza tylko

  tych, którzy mają czym zapłacić -  nieboszczykowi przy pogrzebie - w usta wkładali monetę (1-go obola). Na drugim

  brzegu Cerber (pies o trzech łbach). Jest bardzo miły dla wchodzących, ale jak ktoś chce wyjść, to ma „przesrane” ;)

- Królestwo cieniów - równina, chłodna i martwa. Każda z dusz ma miejsce (osobno niemowlęta itp.). Wszyscy czekają na

  sąd (sędziowie: Minos, Ajakos i Radamantys - na ziemi dobrze rządzili). W piekle także miejsce dla zbrodniarzy - Tartar

  i miejsce dla sprawiedliwych - Wyspa Błogosławionych. Królują Hades i Persefona.

 

8. Czy można powiązać z dziejami Edypa pojęcie fatum oraz ironii tragicznej?

 

- Tak. Cała historia rodu (opowiedzieć !) to potwierdzenie tezy: nie uciekniesz od tego, co jest ci

  przepowiedziane/przeznaczone, nawet jak będziesz to znał.

- fatalizm -> konieczność i nieodwołalność wypadków, które mają nastąpić

- przepowiednia: zabije ojca, ożeni się z matką i będzie z nią miał dzieci.

- ironia losu (do opowiedzenia): Lajos wie, że syn ma go zgładzić, więc go porzuca, syn też zna przepowiednię, więc

  ucieka od domniemanych rodziców a na drodze spotyka ojca, którego zabija (;))

- Terezjasz - ślepy wiescz (oślepł w wyniku sprzeczki Zeusa i Hera -> kto większą przyjemność podczas aktu miłosnego,  

  kobieta czy mężczyzna? Terezjasz powiedział że 90% ma kobieta -> Hera  go oślepiła, ale Zeus dał mu widzenie future)

- Kubuś Fatalista (że także pojęcie fatum i ironii tragicznej)

9. Co to jest mit i jakie ma znaczenie? Podaj funkcje i podział mitów.

- mit -> opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności

- opowiada o : początkach istnienia świata, powstawaniu bogów i ludzi, wyraża emocje (lęk, radość)

- kultura grecka -> bardzo bogata mitologia (Prometeusz, Ikar) nie są to relikty przeszłości

- motywy, postawy, pojęcia z mitów do dziś są w literaturze i sztuce, a nawet w języku

- dziś nie są wierzeniami religijnymi, ale tkwią w świadomości i kulturze - uniwersalne ludzkie czyny i uczucia.

- Podział mitów: Funkcje:

      poznawcze (wyjaśniają niezrozumiałe zjawiska przyrody -> burza)

      światopoglądowe (podstawa wierzeń religijnych)

      sakralne (przedstawiają wzorce rytualnych obrzędów, jak czcić bogów)

- Podział:

      teogoniczne (o powstawaniu bogów -> Zeus, kronos)

      kosmogoniczne (o powstawaniu świata -> Gaia, Uranos)

      antropogeniczne (o powstawaniu człowieka -> Prometeusz)

      genealogiczne (o historii rodów -> Labdakidów np.)

- ale mity obecne też w następnych epokach, może też oddziaływać współcześnie:

              - mit Ordona, mit Napoleona, mit żyjącego Jana Pawła II - pielgrzym

              - mit księżnej Diany (dobra, pomagała innym, to że zmarła spotęgowało)

10. Na czym polega uniwersalizm mitu ikaryjskiego?

- dwóch bohaterów -> Dedal i Ikar. Dedal - niezwykle zdolny konstruktor(labirynt dla minotaura, rzeźbiarz). Tęsknił za

  ojczyzną, wydostanie się z Krety -> tylko podstęp. Skonstruował skrzydła z ptasich piór zlepionych woskiem. Wraz z

  synem wzbili się w powietrze - realizując marzenie człowieka o podniebnym locie na wzór ptaków. Ikar (mimo

  przestróg) wzbijał się wyżej, bliżej słońca. Wosk się stopił, Ikar spadł i poniósł śmierć a rozsądny Dedal doleciał.

- uniwersalne wartości i odwieczne postawy człowieka: dwie postawy wobec tajemnic świata:

  1) rozsądna, mieszcząca się w granicach możliwości i bezpieczeństwa

  2) młodzieńcza, entuzjastyczna, podejmująca ryzyko, by zgłębić tajniki natury.

- Dedal - racjonalista, umie zmierzyć niebezpieczeństwo, przewidywać skutki działań.

- Ikar - idealista, marzyciel, szaleniec - pierwowzór dla entuzjastów wielu pokoleń. Także konflikt pokoleniowy ojciec-syn

- zderzenie rozsądku dojrzałości z młodzieńczym idealizmem. Piękna opowieść ilustrująca ludzkie postawy i pragnienia.

- Po czyjej stronie racja? Dedal : nie należy łamać ustaleń, trzeba działać rozsądnie i praktycznie. Ikar: trzeba dążyć do

  niemożliwego, trzeba ryzykować, marzyć i oglądać świat przez pryzmat swoich szalonych pragnień.

- Fakt, że pytanie wciąż pozostaje otwarte, dowodzi uniwersalności mitu ikaryjskiego.

- nawiązania literackie

              - Kochanowski - „do fraszek”

              - obraz Breugel’a „Upadek Ikara”

              - Grochowiak, Różewicz, Bryll

11. Arystotelesowska koncepcja bohatera tragicznego. Omów na przykładach znanych ci bohaterów dramatów antycznych

12. Jaką filozofię prezentuje w swojej poezji Horacy?

- żył 65-8 p.n.e., największy rzymski poeta, kształci się w Rzymie i Atenach. Trochę wojował, ale później osiadł na wsi

  gdzie w spokoju mógł tworzyć.

- dorobek: „Epody”, dwie księgi „Satyr”, cztery księgi „Pieśni”, dwie księgi „Listów”

- poglądy:

              - żyć spokojnie, beztrosko, niezależnie, najważniejszy spokój ducha, carpe diem (chwytaj chwilę)

              - nie należy się bać śmierci, exegi monumentum (nieśmiertelność poezji), w nieszczęściu równowaga ducha

              - hołduje wartościom duchowym

              - w carminach (pieśniach) - filozofia umiaru i złotego środka -> czyli ze stoicyzmu i epikureizmu to, co najlepsze.

              - świat poetycki - Arkadia (świat pokoju i szczęścia)

              - cieszmy się tym, co jest, ceńmy rozum, zdrowie, łagodną radość

- "O co poeta prosi Apollina" (można przytoczyć)

13. Wyjaśnij pojęcia : mimesis, katharsis, apate, hamatria - przywołując konkretne przykłady literackie.

-    mimesis : naśladowanie rzeczywistości w sztuce, jedna z podstawowych i swoistych kategorii antycznej estetyki, określająca relację między dziełem a światem wobec niego zewnętrznym

-        tragedia „Antygona” : utwór Sofoklesa budził w odbiorcach trwogę w stosunku do Kreona i litość dla Antygony;

-        „Król Edyp” - Edyp dowiaduje się, że popełnił nieświadomie zbrodnię, ,musi ponieść karę (fatum)

-    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin