Barok @.docx

(22 KB) Pobierz

7

 

BAROK

 

1. Przedstaw tematy i gatunki charakterystyczne dla baroku.

 

- gatunki literackie : wzorce ukształtowane wcześniej.

- gatunki w Europie

              - sonety (Szekspir), komedie (Molier, Corneille), tragedie (Szekspir, Corneille), epos (Tasso),

              - tragikomedia (Corneille), bajki (La Fontaine), powieœæ (Cervantes)

- gatunki literackie w Polsce

              - sonet (Mikołaj Sęp-Szarzyński, J.A.Morsztyn, Naborowski), erotyki (Morsztyn), fraszki i treny (Potocki),

                epos (Wacław Potocki), pamiętniki (Pasek), poematy (Twardowski)

Tematy

* człowiek i jego kondycja we wszechświecie

              - próba poszukiwań wartości trwałych i ocena wartości świata doczesnego

              - istota ludzka wobec czasu i przemijalności  (Daniel Naborowski)

              - życie jako heroiczna walka z pokusami ziemskimi (Mikołaj Sęp Szarzyński)

* Miłość

              - różne sposoby ujęcia i próby opisu

              - jako uczucie trwalsze niż przemijanie (D.Naborowski - Do Anny)

              - miłość do Boga jako jedyna prawdziwa wartość (M.Sęp Szarzyński)

              - miłość jako pożar zmysłów i jako gra wojenna (Morsztyn - Do trupa)

              - wyraz miłości - listy Jana Sobieskiego do Marysieńki

* Ojczyzna i troska o jej los (poezja)

              - wiersze Wacława Potockiego („Nierządem Polska stoi”, „Pospolite ruszenie”)

              - eposy („Transakcja wojny  chocimskiej” - Chodkiewicz - wzór patrioty - sarmacki mit waleczności)

              - troska o kraj - w listach do Marysieńki Sobieskiego

              - patriotyzm - postawa postulowana w idealnym micie Sarmaty w „Pamiętnikach” J.Ch.Paska

* Nierówność społeczna i nietolerancja wyznaniowa

              - liczni anonimowi twórcy („Lament chłopski na pany”)

              - Jan z Kijan („Co ludzie robią na świecie”)

              - poeta przejęty niesprawiedliwością współczesnej rzeczywistości - Wacław Potocki

              - potępienie braku tolerancji wyznaniowej (Potocki - „Kto mocniejszy ten lepszy”)

* wieś i ideał życia ziemiańskiego

              ‘Pamiętniki’ Paska, poezja ziemiańska : sielanki barokowe Zimorowica

             

2. Motyw vanitas vanitatum z Księgi Koheleta i jego barokowe wyobrażenie na wybranych przykładach.

 

- vanitas vanitatum et omnia vanitas - z mądrościowej Księgi Koheleta

- pytanie o sens istnienia (rodowód w Biblii), zadawano sobie i w średniowieczu i w baroku (wiara w Boga i

  życie wieczne)

- w baroku : głównie nurt metafizyczny (literatura)

- Mikołaj Sęp Szarzyński

              Sonet V „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” - o rzeczach, które „i mienić i muszą się psować”

              nacisk na wartości duchowe eliminuje to, co człowiek może zdobyć w życiu ziemskim

              myśl o przemijaniu, obraz świata w ruchu

- Sebastian Grabowiecki

              życie : „jak obłok upływa, potem z oka ginie”

              istnienie ludzkie to powolne przybliżanie się do śmierci

              rzeczy otaczające człowieka, źródło grzechu, odejścia od Boga - „ciemność świeckich obłudności”

              życie ludzkie - wiele błędów - bo nieustanny rozdzwięk między duszą i ciałem

- Daniel Naborowski

              „Marność” - nawiązanie do motywu vanitas, ale odmienne spojrzenie poety

              - „To na wieki nie minie, że marna marność słynie” - w istocie człowieka skłonność do marności (o

                grzesznej naturze, jaką da nam stwórca)

              - co czynić: „Nade wszystko bać się Boga”, a wtedy śmierć (w ogóle przyszłość) nie jest straszna

              „Krótkość żywota” - życie : rzecz ulotna, nieuchwytna, trwająca moment

              tylko cnota „wiecznie trwa i wiecznie płynie”

- Motyw vanitas - ściśle związany z barokowym światopoglądem, z przekonaniem, że życie na ziemi trwa tyle,

  co mgnienie oka.  Co robić? 1) wykorzystać ten czas i użyć rozkoszy 2) odrzucić to, co materialne, upatrując

  ocalenia od nicości w zawierzeniu Bogu.

             

 

 

 

* 3. Przedstaw zjawisko sarmatyzmu i dokonaj charakterystyki w oparciu o wybrane utwory.

 

- Sarmatyzm

              - kultura XVII w. Polski : styl życia średniej i drobnej szlachty

              - koniec XVI w. : jakoby pochodzimy (polacy) od starożytnego rodu sarmatów

              - Sarmacja : ziemie polskie i słowiańskie, zamieszkana w 300 p.n.e. przez legendarnych Sarmatów,

                uwaznych za doskonałych, walecznych i mężnych rycerzy (teorię stworzyli historycy renesansowi)

- Sarmata (wzór osobowy i kulturowy)

              - hołdował tradycji, dawnym obyczajom, z niechęcią do cudzoziemców, negował obcą modę

              - strzegł przywilejów szlacheckich

              - uczestniczył (aktywnie) w sejmikach i rokoszach

              - wiódł życie ziemiańskie (z czasem się do niego ograniczył)

              - cechowało go krasomówstwo (mimo że wykształcenie : zaledwie kolegium jezuickie)

              - pobożny (granicząca z dewocją), nietolerancyjny wobec innowierców

- „Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska

              - źródło histoeyczne, ale i wyraz obyczajowości epoki

              - wizerunek przeciętnego, żyjącego w XVII w. w Polsce szlachcica (z wszystkimi jego wadami)

- cechy szlachty mazowieckiej:

              - skłonność do wojaczki, ograniczony choryzont myślenia, nieliczenie się ze zdrowiem

              - wszczynanie rozbojów, pieniactwo, kłótliwość

              - zamiłowanie do życia towarzyskiego, gadatliwość (gawędziarstwo)

- Portret Paska - Sarmaty w „Pamiętnikach”

              - typowy szlachcic polski, by nieznany, ale zaciągnął się do wojska, pod wodzą S. Czarnieckiego

                przeżył 11 lat przygód, które później opisał ; miał wiele cech szlachty mazowieckiej :

              - gwałtowny, porywczy, katował swoich poddanych, więził ich w lochach, torturował i głodził

              - szukał okazji do pojedynków, brał udział w zajazdach

              - chciwy i kłótliwy, często się upijał i awanturował ; jeździł po sejmach i sejmikach

              - fanatyczna religijność (odmawiał modlitwy, śpiewał godzinki)

              - mimo że chodził na pielgrzymki do Częstochowy, to miłosierdziem i dobrocią nie grzeszył

              - nawet wrogi wobec innych narodów : Szwedzi : naród świński, mieszkańcy Moskwy : naród jaszczurzy

              - dusza towarzystwa, ale pod względem moralnym marny. Nie miał wielkiego pojęcia o obowiązkach wobec

                ojczyzny. Jednostka bardziej szkodliwa niż pożyteczną (jak ogół ciemnej szlachty współczesnej).

- przykłady Sarmatów : Onufry Zagłoba („Trylogia” Sienkiewicza), Rejent i Cześnik („Zemsta”), Jacek Soplica

 

5. Molier - mistrz komedii. Jakie rodzaje komizmu dostrzegasz w Świętoszku lub innej komedii?

 

* Molier (Jean Baptiste Poquelin - 1622-1673)

              największy komediopisarz francuski, studiował prawo w Orleanie, dramaturg, reżyser i aktor naraz

* „Świętoszek”

              - premiera 1664 r. - w obecności króla, po I przedstawieniu sztuka zniesiona (5 lat czekał na pozwolenie)

              - tu streszczenie „Świętoszka” (Tartufe, Orgon, Elmira, Damis, Marianna, Walery)

              - potępienie szalbierstwa, zaślepinia i głupoty, sztuka godzi w świętoszków, ale także ludzi zwykłych, szydzi

                z fałszywej świętości i obłudy, ale także z nadmiernej ufności

* Komedia Moliera

              - typowa komedia charakterów (intryga odgrywa rolę drugorzędną)

              - uniwersalność - charaktery spotykane w każdej epoce i społeczeństwie

              - charakter bohatera przedstawiony z dużym realizmem, nieco przejaskrawiony portret psychologiczny

                  postaci, uwaga na jednej z cech (np. obłuda), współczesny temat

              - zindywidualizowany (dostosowany do postaci) język, bliski mowie potocznej

              - komedia obyczajowa - krytyka wszechwładnej głupoty, dewocji, dorobkiewiczostwa, obyczajów poszczegól

                nych warstw społecznych

              - cel - poprawiać ludzi rozśmieszając (bawiąc uczyć)

* trzy rodzaje komizmu

  Sytuacyjny

              zapały miłosne Tartuffe’a, nieświadomego obecności Orgona pod stołem, lub scena gdy Tartufe

              już ma wziąć w ramiona Elmirę, lecz ta odsuwa się na bok i odsłania Orgona

  Charakterów

              Tartuffe - fałszywy świętoszek, obłudnik, łowca posagów; potrafi wyjść z każdej opresji; (zaleca innym

              posty i umartwienia, a sam potrafi zjeść dużo; wręcza służącej chusteczkę, by „pierś przysłonić, co sterczy

              nieskromnie, ale wstydliwość nie przeszkadza mu kokietować Elmiry - żony Orgona) lub Orgon -

              spotęgowane cechy zaślepionego dewota (jego słowa i gesty budzą śmiech)

  Językowy (Słowa)

              w wielu wypowiedziach Doryny, także w utartym, powtarzanym powiedzonku Orgona o niebie jako o

              decydującej sile („Co niebo rozkaże”) cz w pełnym czułości określeniu „Biedaczek”, stosowanym do

              Obłudnika (Tartufe)

 

6. Przedstaw „Pamiętniki” Paska jako dokument epoki i dzieło literackie.

 

- Pamiętnikarstwo (odmiana literatury) rozwinęło się w baroku, Pasek : czołowy przedstawiciel.

- „Pamiętniki” obejmują lata 1656-1688. W zachowanej kopii brak początku, kilku kart środkowych i końca.

- Pierwsza część : wojenne przygody autora - walki Czarnieckiego ze Szwedami, wojna w Danii, wojna z Mo

  skwą, konfederacje wojskowe Związku Święconego, rokosz Lubomirskiego, czasy Michała Korybuta Wiśnio

  wieckiego i Jana III Sobieskiego (walki z Tatarami w 1672).

- Nie jest to dokument historyczny : wydarzenia spisuje autor pod koniec życia, zawodzi go pamięć - miesza

  fakty, myli daty.

- Druga część : obrazy z życia ziemiańskiego (swoje polowania, hodowlę ptaków, tresowaną wydrę, podarowa

  ną Janowi III), w nich ujawnia się P. jako gospodarz i obywatel. Charakteryzuje mentalność szlachty, obrazuje

  jej życie, zwyczaje, upodobania, typ religijności i kultury (czasami samowola, pieniactwo, awanturnictwo)  

- Portret Sarmaty - autor mówi o samym sobie, pokazuje też postawę żołnierza (obok rycerskiej bojowości sar

  macka samowola), obrazki z rodzinnego życia (zabawy i uroczystości wiejskie).

- Wizerunek szlachty przywiązanej do swobód politycznych, herbowych przywilejów, pełnej niechęci do cu

  dzoziemczyzny, ale tolerancyjnej i szanującej zwyczaje lokalne.

* „Pamiętniki” - posiadają ogromną wartość literacką:

- dzieło bliskie gatunkowi wczesnej powieści (narratora jako bohatera literacki)

- barwny styl opowieści, niekiedy dosadny; pełne fantazji opisy batalistyczne, latynizmy (zwroty łac.)

- język potoczny, wzbogacony licznymi anegdotami i przysłowiami

- wspomnienie i autobiografiia

- czasem w opisach wydarzeń hist. wyolbrzymia swą rolę uczestnika wydarzeń.

- wyraźny punktem widzenia (dystans czasowy) - proces narracji staje się dwu płaszczyznowy (narrator nie

  tylko opowiada o przebiegu wydarzeń, też ujawnia swoje stanowisko wobec nich)

- odejście od kronikarskiego stylu w stronę literackiej fabularności (sceny batalistycznych).

- wyindywidualizowany język postaci - od potocznego po nadmiernie ozdobny styl oracji (w scenie oświadczyn)

- dzieło na pograniczu prozy narracyjnej, autobiograficznej i historyczno - dokumentacyjnej

- dzięki temu zbliża się do literatury (mimo iż nie pisał „Pamiętników” z takim zamiarem)

 

7. Omów nowy język barokowego konceptyzmu

 

- konceptyzm (marinizm) dotyczy raczej nurtu dworskiego, zapoczątkowany przez Giambattista Marino

- cechy

              nagromadzenie środków stylistycznych

              bogactwo formy, sensualizm (wiedza o człowieku opiera się na doświadczeniu zewnętrznym)

              wulgaryzmy, dialektyzmy, archaizmy, makaronizmy (obcy wyraz wpleciony w tekst w języku rodzimym)

- cel : zaskoczenie, olśnienie odbiorcy, nie zawsze pokazywanie prawdy

- w Polsce głównie Jan Andrzej Morsztyn i Daniel Naborowski

- figury retoryczne i nie tylko

              koncept (pomysł na nowe, zaskakujące ujęcie tematu -> porównanie trupa i zakochanego)

              kontrast (zestawienie przeciwieństw - „miłość-śmierć”)

              apostrofy (bezpośredni zwrot do czytelnika : zaskoczenie), pytania retoryczne, zdanie wykrzyknikowe,

              anafora (rozpoczynanie każdego wersu od tego samego : „Prędzej.. Prędzej...”, „Z czasem...”)

              oksymoron (prosty paradoks, połączenie dwóch sprzecznych wyrazów :  „czarny śnieg”, „żywy trup” )

              hiperbola (wyolbrzymienie : „cierpię ból srodze”, „morze łez”, „marna marność” )

              stałe epitety („usta karminowe”)

              peryfrazy (omówienia : szatan - „srogi ciemności hetman”)

              inwersja (poprzekręcany szyk wyrazów w zdaniu : „których każdy, póki żyw, niech, jeśli chce, zażyje”)

              przerzutnia ( przerzucenie myśli do następnego wersu bez przecinków)

              porównania (równolegle z hiperbolą) - homonim (gra słów)

 

8. Niepokój metafizyczny w poezji Sępa-Szarzyńskiego i metafizyków angielskich.

 

- metafizyczny : dotyczący istnienia, bytu

- poezja metafizyczna Sępa-Szarzyńskiego : Sonet IV, Sonet V ( z tomiku ‘Rytmy, abo wiersze polskie’)

- Sonet IV („O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem”)

              - pytania o miejsce w świecie, o świat, o Boga (sam tytuł jest odpowiedzią) ; świat : arena walki ze złem

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin