Zadania maturalne układ krwionośny maj 2009.doc

(239 KB) Pobierz

Zadanie 6. (2 pkt) 

Cholesterol wiąże się we krwi z białkami, tworząc kompleksy lipoproteinowe o dużej gęstości

(HDL) lub małej gęstości (LDL). Kompleksy te różnią się funkcjami pełnionymi

w organizmie. Nadmiar znajdującego się we krwi cholesterolu  transportowany jest przez

LDL, przy czym cholesterol często przenika do ścian tętnic lub osadza się na ich wewnętrznej

ścianie. 

Lipoproteiny HDL mogą chronić tętnice przed rozwojem miażdżycy, transportują bowiem

cholesterol z ich  ścian do wątroby, gdzie ulega on przemianie na kwasy  żółciowe.

Stwierdzono,  że wysokiemu poziomowi LDL  sprzyja dieta bogata w tłuszcze zwierzęce

(oprócz ryb), natomiast spożywanie tłuszczów roślinnych powoduje wzrost poziomu HDL.

 

Korzystając z powyższego tekstu wyjaśnij, uwzględniając obecność HDL lub LDL,

w jaki sposób spożywanie każdego z wymienionych rodzajów tłuszczów (roślinne,

zwierzęce) może wpływać na rozwój miażdżycy w organizmie człowieka.

Zadanie 12. (2 pkt) 

Na schemacie przedstawiono w uproszczony sposób budowę serca człowieka. 

a) Podaj nazwę struktury w sercu człowieka oznaczonej na schemacie literą A. 

.......................................................................................................................................................

b) Przedstaw sposób, w jaki struktura A umożliwia sprawny transport krwi przez serce.

.......................................................................................................................................................

Zadanie 13. (1 pkt) 

Wystąpienie w błonie komórkowej erytrocytów wyłącznie antygenu A warunkuje grupę krwi A,

wyłącznie antygenu B – grupę krwi B. Jednoczesna obecność obu antygenów warunkuje grupę krwi

AB, a brak jakichkolwiek antygenów – grupę krwi 0. W osoczu krwi znajdują się przeciwciała

(aglutyniny) skierowane przeciw antygenom nieobecnym na erytrocytach własnego ustroju. Obecnie

nie stosuje się już bezpośredniego przetaczania (transfuzji) pełnej krwi (krwinek wraz z osoczem).

Gdyby jednak doszło do bezpośredniego przetoczenia pełnej krwi, to przy niezgodności grup

zlepieniu uległyby wyłącznie erytrocyty dawcy.

Na schemacie przedstawiono efekt nieprawidłowego przetoczenia pełnej krwi.

Na podstawie powyższych informacji podaj grupę krwi dawcy oraz biorcy.

Dawca: ....................................................  Biorca: ......................................................

Zadanie 16. (1 pkt) 

Wyróżnia się 4 podstawowe grupy krwi: A, B, AB i 0. W błonach erytrocytów

warunkujących wystąpienie danej grupy krwi są odpowiednio antygeny A lub B, albo A i B

lub nie ma  żadnych antygenów. Stwierdzono,  że w surowicy krwi nigdy nie występują

przeciwciała skierowane przeciwko własnym antygenom. Przy niewłaściwym przetoczeniu

krwi antygeny dawcy wywołują reakcję przeciwciał polegającą na zlepianiu się obcych

krwinek (aglutynacja).

Do dwóch probówek: pierwszej z surowicą krwi A i drugiej z surowicą krwi B dodano

niewielką ilość krwi o nieznanej grupie. W obu probówkach nic się nie zmieniło (brak

aglutynacji).

Podaj grupę krwi, którą dodano do obu probówek. ...............................................................

Zadanie 17. (1 pkt) 

Na rysunku przedstawiono schemat budowy serca człowieka.

W tabeli przedstawiono trzy kolejne fazy pracy serca w czasie jednego cyklu.

Na podstawie schematu budowy serca oraz informacji w tabeli przyporządkuj po

jednym z poniższych opisów kierunku przepływu krwi (A, B, C, D) do wyróżnionej fazy

pracy serca (I, II, III).

A. Nowa porcja krwi napływa do serca.

B. Krew z przedsionków napływa do komór.

C. Krew z komór przepływa do przedsionków.

D. Krew z komór wypływa z serca.

 

Faza I ............      Faza II ............      Faza III ............

 

Poniższe dane wykorzystaj do zadania nr 19 i 20.

Postanowiono porównać kondycję fizyczną dwóch chłopców. W tym celu mieli oni

wykonywać takie samo intensywne  ćwiczenie fizyczne przez 6 minut. Przed i podczas

wykonywania tego  ćwiczenia prowadzono ciągły pomiar ich tętna, notując co 2 minuty

wyniki. Pomiar kontynuowano po wykonaniu ćwiczenia przez kolejne 6 minut, już w czasie

odpoczynku. Wyniki wszystkich pomiarów przedstawiono w poniższej tabeli:

Zadanie 19. (2 pkt)

Dla każdego z badanych chłopców (I i II) narysuj wykres liniowy ilustrujący jego tętno

przed, w czasie i po wykonanym ćwiczeniu (zastosuj jeden układ współrzędnych).

Zadanie 20. (1 pkt) 

Na podstawie powyższych danych podaj, który z chłopców (I czy II) ma

prawdopodobnie lepszą kondycję fizyczną. Uzasadnij odpowiedź.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin