A. Konarzewska, K. Hołdak, Stosunki Unii Europejskiej z Chinami.pdf

(157 KB) Pobierz
240918348 UNPDF
stOsUnki Unii EUROPEjskiEj
z Chinami
Katarzyna
Hołdak
Anna
Konarzewska
PaRtnERstWO stRatEgiCznE Unii EUROPEjskiEj
i ChińskiEj REPUbLiki LUdOWEj (ChRL) ROzWija
się Od POłOWy Lat 90., ChOć OfiCjaLniE zOstałO
OgłOszOnE W 2004 R. szCzEgóLnE znaCzEniE dLa
ObU stROn ma Wymiana handLOWa i stOsUnki
gOsPOdaRCzE. WsPóLnOta WyRaża zadOWOLEniE
z iCh ROzWOjU i jEst zaintEREsOWana zaCiEśnianiEm
RELaCji dWUstROnnyCh z Chinami takżE W innyCh
dziEdzinaCh. W najbLiższym CzasiE stOsUnki UnijnO-
-ChińskiE ULEgną daLszEmU POgłębiEniU z UWagi
na WzROst POtęgi gOsPOdaRCzEj i POLityCznEj
ObU stROn W stOsUnkaCh międzynaROdOWyCh
ORaz PRzEkształCEniE się WsPóLnOty W głóWnEgO
PaRtnERa Chin W śWiECiE.
Od końca lat 90. Wspólnota Europejska i Chińska
Republika Ludowa dążą do zacieśnienia stosunków wza-
jemnych i nadania im charakteru partnerstwa strategicz-
nego , opartego na szerokich podstawach kompleksowej
współpracy (od dialogu politycznego po sprawy ochrony
środowiska) w formule długoterminowej, nakierowanego
na realizację wspólnych celów i podtrzymywanego dzięki
partnerskim stosunkom łączącym obie strony.
POLityCznO-PRaWnE POdstaWy
PaRtnERstWa stRatEgiCznEgO UE i Chin
W związku z powyższym, stworzono mechanizm
koordynacji działań dwustronnych, a dodatkowo
278
bEzPiECzEństWO naROdOWE
iii-iV - 2007 /5-6
240918348.001.png
 
prowadzone są regularne kon-
sultacje między wiceministrami
spraw zagranicznych poszcze-
gólnych członków UE a ChRL
w sprawach bezpieczeństwa mię-
dzynarodowego i regionalnego.
W 1995 r. opublikowano strategię
wobec Chin pt. Długoterminowa
polityka w stosunkach europejsko-
chińskich ( A Long-Term Policy for
China-Europe Relations ), która
odnosiła się do stosunków han-
dlowych między stronami oraz
przedstawiała spójną strategię
państw Unii Europejskiej wobec
ChRL (kolejne dokumenty tego
typu wydano w latach 1998, 2001
i 2003). natomiast w 2003 r.,
po raz pierwszy w historii, Chiny
sformułowały dokument na temat
stosunków z Unią Europejską,
w którym podkreślono znaczenie
partnerstwa obu stron, zarów-
no w dziedzinie politycznej, jak
i gospodarczej. Rozwój stosunków
Unii z Chinami był możliwy dzięki
zmianom politycznym w samych
Chinach (prowadzących do decen-
tralizacji i swoistej liberalizacji ży-
cia politycznego i gospodarczego)
oraz przekształceniom w środowi-
sku międzynarodowym.
Wynikiem wspomnianych
zmian, a także rosnącego znacze-
nia Chin w polityce europejskiej,
było podjęcie podczas 9. szczytu
Unia-Chiny (wrzesień 2006 r.)
decyzji o rozpoczęciu negocjacji
w sprawie podpisania nowego
Porozumienia o Partnerstwie
i Współpracy między Chinami
a Unią Europejską ( China-EU
Partnership and Cooperation
Agreement, PCA ), w którym
usankcjonowane ma zostać strate-
giczne partnerstwo między strona-
mi, obejmujące ponad 20 dziedzin
współpracy. dokument ma być
symbolem przemian w stosunkach
unijno-chińskich i świadczyć o ich
wejściu w nowy etap. zastąpi on
obowiązujący od 1985 r. Układ
w sprawie handlu i stosunków go-
spodarczych . 1 negocjacje w spra-
wie PCa z Chinami rozpoczęły się
w połowie stycznia 2007 r.
W październiku 2006 r. Unia
opublikowała dokument pt.
Unia-Chiny: Bliżsi Partnerzy,
Rosnąca Odpowiedzialność ( EU-
-China: Closer Partners, Growing
Responsibilities ). zgodnie z jego
zapisami, Chiny zajmują czwarte
1) na podstawie Układu w sprawie handlu i stosunków gospodarczych powołano wspólny komi-
tet, złożony z przedstawicieli chińskiego ministerstwa handlu i unijnego komisarza ds.
handlu (w niektórych przypadkach komisarza ds. stosunków zewnętrznych), który zbiera
się 2 razy do roku i zajmuje się głównie rozwiązywaniem technicznych problemów w sto-
sunkach unijno-chińskich.
279
miejsce pod względem gospo-
darczym w świecie i trzecie pod
względem eksportu światowego.
są też rosnącą siłą polityczną
w stosunkach międzynarodowych.
z tych właśnie powodów Unia
chce pogłębiać strategiczne part-
nerstwo z ChRL. jednocześnie do
materiału dołączono stanowisko
unijne na temat handlu i inwesty-
cji pt. Konkurencja i Partnerstwo
( Competition and Partnership ),
w którym wyliczono priorytety
unijnej polityki handlowej i in-
westycyjnej w odniesieniu do
Chin, związane m.in. z wypełnia-
niem przez ChRL zobowiązań,
wynikających z ich członkostwa
w światowej Organizacji handlu
(WtO), liberalizacją rynku chiń-
skiego oraz ochroną praw własno-
ści intelektualnej.
działaniach poszczególnych państw
członkowskich. Członkowie ci wdają
się częstokroć w rywalizację między
sobą o poprawę swojej pozycji w sto-
sunkach z Chinami, co podważa
wiarygodność całej Wspólnoty jako
partnera, jak również ogranicza jej
możliwość wpływania na Pekin.
faktem jest, że Chiny także
nie posiadają strategii wobec UE,
ani wizji całości stosunków ze
Wspólnotą. Postindustrialna UE
jest dla Państwa środka ważnym
partnerem gospodarczym i handlo-
wym. Równocześnie bogata, niepo-
siadająca ambicji do wprowadzania
zmian w układzie geopolitycznym
świata, a więc niepostrzegająca sto-
sunków międzynarodowych w kate-
goriach „równowagi sił” Wspólnota,
jest w Pekinie uważana za mało
aktywny, a tym samym mało atrak-
cyjny, podmiot na arenie międzyna-
rodowej. ChRL – wraz ze wzrostem
swojej potęgi i pozycji – poszukuje
dla siebie nowego miejsca i roli
w środowisku międzynarodowym.
nie oznacza to, że automatycznie
rośnie skłonność Chin do podej-
mowania interwencji zbrojnych na
peryferiach państwa (np. tajwan,
Płw. koreański), ale budowa własnej
strefy globalnych wpływów, dorów-
nującej streie wpływów Usa, czy
Rosji, jest niewątpliwie strategicz-
nym celem Pekinu. stąd też unijne
hasło „świata wielobiegunowego
i multilateralnego” jest w ChRL
Choć Unia posiada strategię
działania w stosunku do Chin,
pozostaje ona przede wszystkim
na papierze. W rzeczywistości nie
istnieje jedno spójne i długofalowe
podejście Wspólnoty do Państwa
środka, wypływające ze wspól-
nej dla państw unijnych percepcji
wyzwań i zagrożeń, jakie stwarzają
lub mogą stwarzać Chiny, czy też
selekcji potencjalnych obszarów
kooperacji i rywalizacji obu pod-
miotów. Polityka UE ma w dużej
mierze charakter życzeniowy i opie-
ra się na różnorakich, często ze sobą
sprzecznych i nieskoordynowanych,
280
bEzPiECzEństWO naROdOWE
iii-iV - 2007 /5-6
niezwykle przychylnie odbierane.
należy jednak pamiętać, że oba
podmioty odmiennie je deiniują
(UE kładzie nacisk na wzrost roli
i znaczenia organizacji oraz instytu-
cji w stosunkach międzynarodowych,
zaś Chiny – na budowę świata,
złożonego z kilku mocarstw, w tym
ChRL, posiadających równorzędną
pozycję i znaczenie), co może prowo-
kować nieporozumienia między nimi.
m.in. z otwarciem rynków euro-
pejskich na tekstylia pochodzenia
chińskiego, ochroną praw własności
intelektualnej, dialog w sprawach
bezpieczeństwa energetycznego,
współpracą w dziedzinie nauki
i technologii, udziałem Chin w pro-
gramie Galileo 2 (od 2003 r.) i bu-
dową reaktora itER 3 . dlatego nie
dziwi fakt, że w ogłoszonych w paź-
dzierniku 2006 r. przez komisję
Europejską Politycznych Ramach
Globalnego Handlu Europejskiego
( Global Europe Trade Policy
Framework ) główny nacisk poło-
żono na rozwój stosunków handlo-
wych właśnie z Chinami i włączenie
ich do światowego systemu handlo-
wego. z kolei, dla Chin dostęp dla
rynku europejskiego jest niezbędny,
aby państwo to mogło się rozwijać
w dotychczasowym tempie. 4
stOsUnki gOsPOdaRCzE
UE z Chinami
Unia Europejska i Chiny
rozwijają stosunki społeczne
i gospodarcze (pierwsza umowa
handlowa między Wspólnotami
Europejskimi a ChRL została
podpisana w 1978 r.), związane
2) Galileo to europejski system nawigacji satelitarnej. jego budowa ma zakończyć się do
2010 r. system ten ma być alternatywą wobec amerykańskiego systemu GPS i rosyjskiego
GLONASS oraz w przeciwieństwie do nich ma być kontrolowany przez instytucje cywilne.
Porozumienie o włączeniu Chin do budowy Galileo zostało zawarte w 2003 r. na jego mocy
Pekin zobowiązał się do wniesienia wkładu w wysokości około 230 mln euro (koszt całego
projektu oszacowano na 3,2-3,4 mld euro).
3) itER (international thermonuclear Experimental Reactor) to międzynarodowy projekt
badawczy, którego celem jest zbadanie możliwości produkowania na dużą skalę energii
z fuzji jądrowej. Projekt jest przewidywany na 30 lat (10 lat budowy plus 20 lat pracy
reaktora). ma on kosztować w przybliżeniu 10 mld euro. tym samym jest to drugi (po
międzynarodowej stacji kosmicznej) najdroższy na świecie projekt badawczy. Uczestniczą
w nim inansowo i naukowo: Unia Europejska, japonia, Rosja, Chiny, korea Południowa
i Usa. Unia Europejska pokryje 50 proc. kosztów budowy reaktora, a pozostałe strony
– po 10 proc. każda.
4) k. barysch, C. grant, m. Leonard, Embracing the dragon. The EU’s partnership with
China , Centre for European Reform, Londyn 2005, s. 51-60.
281
na rok 2006 przypadł roz-
kwit wymiany handlowej między
stronami. Unia zajęła pierw-
sze miejsce wśród partnerów
handlowych Chin, a ChRL jest
drugim partnerem Wspólnoty.
W całym 2006 r. wymiana han-
dlowa osiągnęła wartość około
250 mld Usd (choć w marcu
2006 r. Unia nałożyła cła anty-
dumpingowe na obuwie z Chin).
inwestycje państw członkow-
skich Unii w Chinach wyniosły
w poprzednim roku około 50 mld
Usd. Unia cieszy się zaufaniem
Chińczyków ze względu na ofe-
rowaną pomoc i doświadczenie
w liberalizacji i decentralizacji
gospodarki. Wzrost obrotów
handlowych z Chinami prowadzi
jednak do zwiększenia deicytu
na europejskim rachunku bie-
żącym, powodując znaczne ob-
ciążenia budżetowe w Europie
i trudności w restrukturyzacji
gospodarek europejskich. należy
też wspomnieć, że na rynku chiń-
skim nadal istnieją ograniczenia
w działalności irm zagranicznych
(w tym w przemyśle samochodo-
wym, petrochemicznym, tekstyl-
nym, odzieżowym, stalowym),
dostępie do rynku zamówień pu-
blicznych, inwestycjach (obowią-
zek tworzenia spółek joint venture
z partnerami chińskimi), rozwoju
działalności bankowej, ubezpie-
czeniowej i telekomunikacyjnej
(wysokie wymagania kapitałowe).
Unia podejmuje wysiłki na rzecz
zniesienia wspomnianych ogra-
niczeń i restrykcji w działalności
gospodarczej, szczególnie w prze-
myśle samochodowym, wartym
około 19 mld Usd, choć mimo
ich obowiązywania, przedsiębior-
stwa europejskie czerpią ogromne
korzyści z kontaktów z Chinami
– przykładowo co roku 40 proc.
sprzedawanych w Chinach sa-
mochodów produkowanych jest
przez irmy europejskie, a tylko
10 proc. – przez amerykańskie.
Poza tym, problemem w stosun-
kach z Chinami jest łamanie praw
własności intelektualnej. W 2004 r.
Chiny nielegalnie skopiowały
programy komputerowe, książki,
ilmy i muzykę warte łącznie około
2,6 mld Usd. Podrabiane są też
ubrania, buty, etc., co powoduje
trudności w działalności przed-
siębiorstw europejskich (60 proc.
sprzedawanych w Europie produk-
tów podrabianych pochodzi właśnie
z Chin). 5
PRObLEm EmbaRga
na handEL bROnią
W stOsUnkaCh UE-Chiny
W latach 2003-2005 Unia
Europejska wyrażała polityczną
wolę zniesienia obowiązującego
od 16 lat embarga na dostawy
sprzętu wojskowego do ChRL.
282
bEzPiECzEństWO naROdOWE
iii-iV - 2007 /5-6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin