Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D.doc

(168 KB) Pobierz

Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D

Zastosowanie oraz procedura montażu pasków/ zestawów w silnikach Isuzu 1.7D oznaczonych kodami A17DT, A17DTR, Y17DT, Y17DTH, Y17DTL, Z17DT, Z17DTH, Z17DTR, w dalszym ciągu sprawia wiele kłopotów. W związku z tym pragniemy ponownie omówić to zagadnienie.

Niezależnie od tego, że montowano dwa różne napinacze w tym samy silniku, zachowanie właściwej procedury montażowej i ustawiania napięcia w tej aplikacji ma decydujące znaczenie.

Różne napinacze:

Do numeru silnika 328703 (ostatnie 6 cyfr) stosowano starą wersję napinacza (Fot.1). Powyżej nr 328704 napinacz ten zastąpiono nową konstrukcją (Fot. 2). Producent nie dopuszcza dalszego stasowania starej wersji napinacza w silnikach 1.7 D. Dlatego też, zestawy paskowe Gates zawierają wyłącznie nową.


Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot1.JPG

Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot2.JPG










Główne różnice wynikające z kompletacji i zastosowań:

Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot3_tabelka.JPG

W związku z tym, że płyta oporowa napinacza starego typu była usadowiona pod jedną z łap wspornika silnika (Fot. 3), zestaw K015563XS może być stosowany wyłącznie w silnikach powyżej numeru 328704.


Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot3.JPG
 


Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot4.JPG








Zestaw K025563XS jest dostarczany z podkładką dla wyrównania długości krótszej łapy we wcześniej montowanych wspornikach silnika (Fot. 4) i kołkiem gwintowanym, niezbędnym do zaczepienia sprężyny napinacza nowego typu (Fot. 5). Zestaw K02 może być stosowany: w silnikach do numeru 328703 z wykorzystaniem podkładki i kołka oraz w silnikach powyżej numeru 328704 (bez podkładki i kołka).

Zestaw K035563XS jest dostarczany z nowym wzorem OE wspornika silnika, z 3 łapami o tej samej długości i może być stosowany w silnikach do numeru 328703.

Montaż/ Napięcie:

Ten silnik jest bardzo wrażliwy na niewłaściwe napięcie. Z tego względu, procedura montażowa wraz z ustawianiem napięcia musi być dokładnie przestrzegana. Uchybienia w większości przypadków powodują uszkodzenie rolki pośredniej.

Ważne – przed rozpoczęciem montażu:

- silnik musi być zimny,
- ustawić silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP),
- unieruchomić koło pasowe wałka rozrządu (śruba M6 w położeniu odpowiadającym godzinie 8-ej na tarczy zegara) i koło pasowe pompy wtryskowej (śruba M8 w położeniu odpowiadającym godzinie 5-ej)
- silnik musi być podparty, a wspornik silnika zdjęty.

A) Silniki z zamontowanym napinaczem starszego typu (Fot. 1):

1) wymontować stary napinacz, sprężynę, rolkę pośrednią i pasek
2) zamontować nową rolkę pośrednią ze śrubą
3) włożyć i dokręcić (18,6 Nm) gwintowany kołek z prawej strony koła pasowego pompy wtryskowej (Fot. 5)


Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot5.JPG








4) zamontować nowy napinacz sprężynowy (sprężyna na kołku, ręcznie dokręcić śrubę); upewnić się, czy napinacz jest właściwie usadowiony na bloku silnika. Jeżeli nie, sprężyna może dostać się pomiędzy napinacz i blok silnika powodując nieosiową pracę napinacza (Fot. 6)
5) obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (kluczem imbusowym) tak, aby otwór sześciokątny (na klucz imbusowy) znalazł się w położeniu odpowiadającemu w przybliżeniu godzinie 5-ej na tarczy zegara
6) dokręcić śrubę
7) założyć nowy pasek (pasek musi być napięty z lewej strony silnika - strony bez napinacza)
8) poluzować śrubę napinacza umożliwiając mu nadanie napięcia, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego*
9) wymontować śruby unieruchamiające wałek rozrządu i pompę wtryskową
10) obrócić silnik (zgodnie z zaleceniami producenta) poprzez obroty wałem, sprawdzić GMP, poluzować napinacz, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego**
11) K025563XS: przykleić element dystansowy (Fot. 4) na dolnej łapie wspornika silnika (użyć odpowiedniego kleju), aby uniknąć poluzowania elementu dystansowego przy późniejszym odkręcaniu śruby wspornika.
K035563XS: zainstalować nowy wspornik
12) zamontować inne wymontowane elementy


Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot6.JPG







B) Silniki z zamontowanym napinaczem sprężynowym (Fot. 2)
UWAGA: dla tej wersji nie jest wymagane użycie gwintowanego kołka ani podkładki

1) wymontować stary napinacz, rolkę pośrednią i pasek
2) zamontować nową rolkę pośrednią ze śrubą
3) zamontować nowy napinacz (sprężyna na kołku, ręcznie dokręcić śrubę); upewnić się, czy napinacz jest właściwie usadowiony na bloku silnika. Jeżeli nie, sprężyna może dostać się pomiędzy napinacz i blok silnika powodując nieosiową pracę napinacza (Fot.6)
4) obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (kluczem imbusowym) tak, aby otwór sześciokątny (na klucz imbusowy) znalazł się w położeniu odpowiadającemu w przybliżeniu godzinie 5-ej na tarczy zegara
5) dokręcić śrubę
6) założyć nowy pasek. Pasek musi być napięty z lewej strony silnika (stronie bez napinacza)
7) Poluzować śrubę napinacza umożliwiając mu nadanie napięcia, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego*
8) wymontować śruby unieruchamiające wałek rozrządu i pompę wtryskową
9) obrócić silnik (zgodnie z zaleceniami producenta) poprzez obroty wałem, sprawdzić GMP, poluzować napinacz, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego**
10) zamontować inne wymontowane elementy

Ważne – podczas montażu

* Jeżeli napinacz przemieszcza się nawet nieznacznie przy dokręcaniu śruby, zmiana jego pozycji zostanie przełożona jako gwałtowna zmiana napięcia paska.

** Po wykonaniu 10 punktu procedury montażowej A) lub 9 procedury B), zaleca się sprawdzenie napięcia w miejscu oznaczonym literką T w kółku (patrz poniższy rysunek układu napędowego - Fot. 7) przy użyciu testera napięcia paska STT-1 firmy Gates.
Aby tego dokonać, należy wprowadzić do urządzenia kod 3618 (upewnić się, czy w testerze znajduje chip 006) i dokonać pomiaru. Jeżeli napięcie jest za wysokie, napinacz powinien być kompletnie poluzowany a procedura napinania powtórzona do momentu uzyskania odczytu w postaci zielonej diody. Jeżeli napięcie jest zbyt niskie, niezbędnym jest właściwe ustawienie napinacza za pomocą klucza imbusowego tak, aby uzyskać potwierdzenie w postaci zielonej diody.

W żadnych innych okolicznościach nie można ingerować w ustawienia napinacza.

Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot7.JPG

Niedotrzymanie tej procedury może skutkować utrzymaniem zbyt wysokiego napięcia paska, które doprowadzi do przeciążenia rolki prowadzącej umiejscowionej pomiędzy pompą oleju a pompą wtryskową. W większości przypadków rolka ta ulega rozpadowi (Fot. 8) powodując poważne uszkodzenie silnika.


Opis: http://motofocus.pl/UserFiles/Image/upload/gates_isuzu/gates_technika_fot8.JPG










Dobór właściwych części umożliwia „Katalog Układów Napędowych” firmy Gates, dostępny na stronie www.gatesautocat.com.
 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin