Scenariusz_zajęć[1].doc

(32 KB) Pobierz
Piotr Krybus

Pedagogika resocjalizacyjna z wychowaniem fizycznym

Gr. IV

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

   Cele:

·          Rozwijać samoświadomość,

·          Ćwiczyć mówienie dobrze o innych,

·          Zastanowić się nad dotychczasowymi osiągnięciami życiowymi,

·          Uzewnętrznić, niektóre swoje umiejętności i talenty,

 

   Samoocena jest ściśle powiązana z poczuciem własnej wartości. A więc zależna od:

-          oceny wyników działania

-          zdolności

-          wyglądu

-          oceny tych, na których nam zależy

Tak rozumianą samooceny można uznać za podstawowy warunek skutecznego działania.

Człowiek o wysokim poczuciu własnej wartości podejmuje dobrze przemyślane decyzje, radzi sobie z powodzeniem w sytuacjach konfliktowych, mając takie cech jesteśmy w stanie skutecznie opierać się naciskom kolegów, środowiska i innych w różnych dziedzinach życia.

 

Wielkość grupy: 25 osób,

Pomoce: koperty, czyste kartki, długopisy,    

Czas: 35 min.

 

UWAGI:

·          prowadzący powinien uszanować prawo uczestników do niebrania udziału w niektórych ćwiczeniach,

·          mówiąc, bądź pisząc o drugiej osobie używamy tylko superlatyw,

 

 

 

 

ĆWICZENIE 1

 

    Prowadzący rozdaje wszystkim uczestnikom koperty i puste kartki. Następnie uczestnicy chodzą po pomieszczeniu i spotykają się z jak największą ilością osób i mówią im ich zalety, które zapisują na kartce, która wkładają drugiej osobie do koperty. Druga osoba musi również napisać zaletę na kartce, którą docenia w drugiej osobie. Dać kartkę. Po określonym czasie wszyscy uczestnicy wracają na miejsca  odczytują swoje zalety, wyłapując te, które się najczęściej powtarzają. Osoby przedstawiają grupie wszystkie cech bądź te, które najczęściej się powtarzały.

              Pytania:

   - Czy zdziwiła Was ilość zalet, jakie posiadacie ?

 

ĆWICZENIE 2

 

    Uczestnicy siadaj w okręgu. Na pytanie prowadzącego „Moje umiejętności i Talenty w których bardzo dobrze się czuję oraz inne umiejętności w których chcielibyście być lepsi ”. Odpowiedzi zapisują na kartce, następnie przechodzimy do czytania odpowiedzi w małych grupach (max = 5 osób), wspólnie z grupą szukamy konstruktywnych rozwiązań, które mogą pomóc nam w odkryciu kolejnej naszej mocnej strony.

              Pytania:

-          Jak czuliście się pomagając drugiej osobie, a jak gdy wam pomagano ?

 

ĆWICZENIE 3

 

    Uczestnicy piszą na kartce papieru jedną z naczelnych wartości naszego życia, coś niezwykle ważnego dla nas, z czego nigdy nie zrezygnujemy. Następnie odczytujemy  nasze wartości na forum całej grupy i próbujemy odpowiedzieć  na następujące pytanie.

              Pytania:

-          W jaki sposób pokazujesz inny ludziom, jakie wartości wyznajesz ?

 

 

 

 

 

ĆWICZENIE 4

 

    Prowadzący rozdaje uczestnikom kartki. Na kartkach uczestnicy zaznaczają dwa punkty, które łączą linią prostą. Punkt z lewej oznacza datę urodzin (zapisać ją). Punkt z prawej strony oznacza przewidywaną datę śmierci. Na tej prostej trzeba zaznaczyć trzeci punkt oznaczający dzisiejszą datę (zapisać ją). Kolejną rzeczą jaką wykonujemy to narysowanie dwóch łuków: jeden łączy datę ur. z datą dzisiejszą, a drugi datę dzisiejszą ze datą śmierci. Łuk po lewej symbolizuje dotychczasowe życie – wypisujemy pod nim wszystkie jakie przychodzą nam na myśl dotychczasowe osiągnięcia, np. w nauce, sporcie, w życiu rodzinnym, i inne. Łuk po prawej symbolizuje lata , które pozostały jeszcze do przeżycia – wpisujemy tam to co chcielibyśmy osiągnąć w przeszłości. Po wykonaniu zadania uczestnicy omawiają swoje linie życia.

              Pytania:

-          Czy trudno było zdecydować się na określoną datę śmierci. Dlaczego ?

-          Czy nie poczuliście się zaskoczeni tym, ja wiele już osiągnęliście w swoim życiu ?

-          Czy dzięki tym wszystkim ćwiczeniom dowiedzieliście się czegoś więcej o osobach z grupy ???

 

 

             

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin