1. Epos homerycki = poemat heroiczny, pierwszy gatunek i dominujący aż do powstania powieści
· Opowiada o ważnych wydarzeniach dla danego narodu, społeczeństwa
· Zaczyna się od inwokacji zawierającej jego temat skierowanej np. do muz
· Paralelizm dwóch światów: bogów (antropomorfizacja – przedstawieni są jako ludzie) i ludzi (heroizacja i hiperbolizacja)
· Narrator zachowuje dystans epicki, jest wszechwiedzący i obiektywny
· Zasada decorum – styl patetyczny, wysoki 9bo o niezwykłych czynach)
· Szczegółowy, realistyczny opis wydarzeń, drobiazgowe opowiadania
· Tok opowiadania przerywają częste opisy, których funkcją jest: realizm opowieści i retardacja (zatrzymanie akcji, budowanie napięcia i dramaturgia wydarzeń)
· Porównania homeryckie
· Metrum eposu – heksametr (wiersz bohaterski)
· (sacrum – święta wojna o ojczyznę – jeden z głównych tematów eposu) inne eposy:
· babilońsko – sumeryjski: Gilganiesz
· indyjski: Mahabharta, Ramajrama
· perski: Szach-name
2. konflikt tragiczny – konflikt jednostki z siłami wyższymi (losem, prawami historii, interesem społecznym); zwykle polega na starciu dwóch równorzędnych racji pomiędzy którymi nie sposób dokonać wyboru pomyślnego dla osoby postawionej w sytuacji konfliktu tragicznego, bowiem każde jej działania prowadzą do nieuchronnej katastrofy, śmierci lub klęski życiowej. Bohater (świadomie lub nie) sprowadza na siebie zgubę i niezależnie od cech charakteru, szlachetności uczuć i czystości intencji staje się ofiarą i zarazem winowajcą, wszelkie jego działania są daremne, gdyż zdeterminowane są przez siły wyższe
3. tragedia – cechy gatunkowe
¶ konflikt tragiczny
¶ bohaterowie z rodów królewskich
¶ styl patetyczny, wysoki, uroczysty
¶ zasada decorum
¶ zasada trzech jedności (czasu – od wschodu do zachodu słońca, miejsca i akcji – jeden temat (Arystoteles))
¶ bohaterowie statyczni – nie ulegają przemianie psychicznej
¶ mimezis
¶ a także:
¨ gatunek wysoki
¨ związek z mitem
¨ dzieło wzniosłe, patetyczne
¨ brak scen zbiorowych
¨ część wydarzeń zrelacjonowana przez posłów
¨ chór
¨ problem patetyczny
¨ ma wywołać katharsis
- budowa
¶ prolog – ekspozycja
¶ parados – wejściowa pieśń chóru
¶ epejsodia – części dialogowe
¶ stasima – pieśni chóru
¶ eksodos – pieśń końcowa chóru
4. katharsis – wzbudzenie u widzów uczucia „litości i trwogi”, po to, by umożliwić u duchowe wewnętrzne oczyszczenie. Celem było rozładowanie uczuć, uzyskanie wewnętrznego pokoju
5. ironia tragiczna – przeciwieństwo między rzeczywistą sytuacją bohatera a jego świadomością, bohater ten nie wie, że popełnia zbrodnię lub czyn niegodny. Według Arystotelesa „nieszczęsne zbłądzenie”
6. horacjanizm – nurt w poezji wieków późniejszych nawiązujący do twórczości Horacego (połączenie stoicyzmu i epikureizmu: złoty środek + carpe diem)
7. pomnik horacjański = „exegi monumentum” – pomnik trwalszy niż ze spiżu to nieśmiertelna poezja, jest to topos nieśmiertelności poety i poezji. „Non omnis moriar” to topos nieśmiertelności, którą daje człowiekowi sława, Horacy uważe, że poezja to siła, która pokonuje przemijanie i śmierć
8. stoicyzm – narodził się w Grecji, jego twórcą jest Zenon z Kition. Według stoików osiągnięcie szczęścia to osiągnięcie spokoju wewnętrznego, a to zapewnia człowiekowi życie cnotliwe: zgoda z naturą i prawami wszechświata, którego człowiek jest częścią, zachowanie umiaru (zasada „złotego środka”) co znaczy też zachowanie dystansu wobec przeżyć, nieuleganie namiętnościom, kierowanie się rozumem
9. epikureizm – kierunek filozoficzny stworzony przez Epikura z Samos (341-270 p.n.e. zwolennika materializmu, poszukiwał odpowiedzi na pytanie: jak żyć, aby być szczęśliwym ) celem ludzkiego życia jest dążenie do przyjemności i szczęścia przez doznania zmysłowe, które w efekcie przyniosą spokój równoznaczny ze szczęściem i doskonalenie się duchowe. Hasłem epikureizmu stały się słowa Horacego: „carpe diem” (ciesz się życiem, chwytaj dzień)– recepty na życie: postępować uczciwie i rozsądnie, żyć w spokoju, odrzucać przesądy i wiarę w siły nadprzyrodzone, dając pierwszeństwo świadectwu zmysłów, jedynym dobrem jest przyjemność płynąca z doskonałej harmonii ciała i ducha, z życia pełnego prostoty i cnotliwości, którego nie zakłóca strach przed bogami i śmiercią. W ten sposób człowiek umiejętnie korzystający z naturalnych przyjemności może osiągnąć stan spokoju duszy, czyli ataraksję. Później potocznie zaczęto używać epikureizmu w znaczeniu zbliżonym do hedonizmu czy sybarytyzmu, czyli jako dążenia do korzystania z uciech życia, cenienia ponad wszystko wygody i przyjemności
10. motyw „vanitas” – „vanitas vanitatum et omnia vanitas” = „marność nad marnościami i wszystko marność” cytat z księgi Koheleta (= Kaznodziei, = Eiklezjastesa), człowiek podlega prawom przemijania. Przeciwstawiona temu jest trwałość świata. Człowiek jest prochem, pyłem wobec wszechświata. Zycie to spotkanie przeciwieństw, ciągła ich wymiana i następstwo. Na tym polega naturalny porządek świata. Prawo przemijania powoduje, że człowiek nie może być szczęśliwym, gdyż bogactwo, mądrość i rozum nie są wartościami trwałymi.
11. psalm – utwór poetycki o charakterze modlitewno-hymnicznym, wspólną cechą psalmów jest to, że ośrodkiem wypowiedzi jest Jahwe. Podział psalmów:
¶ błagalne
¶ dziękczynne
¶ pochwalne
¶ królewskie
¶ patriotyczno-religijne
¶ mądrościowe
12. historia dramatu i teatru greckiego –
¶ Kult boga Dionizosa
¶ dramat wykształcił się z dytyrambu (pieśni ku czci Dionizosa) Spiewanej przez Satyrów.
¶ Zerwanie z wątkami dionizyjskimi
¶ Wprowadzenie tematów związanych z mitologią
¶ Wprowadzenie pierwszego aktora przez Tespisa – ograniczenie roli chóru
¶ Wprowadzenie drugiego aktora przez Ajschylosa
¶ Wzrost dramatyzmu przez wprowadzenie trzeciego aktora przez Sofoklesa
¶ (aktorami mogli być tylko mężczyźni)
C. wielkie dionizje w Atenach – przekształcenie kultu ludowego w uroczystości państwowe (trwały 6 dni na wiosnę)
D. konkurs – trzech tragików wystawiało tetralogie (3 tragedie + dramat satyrowy)
E. teatr pełnił funkcje:
¶ polityczne
¶ społeczne
¶ religijne
¶ estetyczne
F. wygląd teatru i aktorów:
¶ amfiteatr (pod gołym niebem, wykorzystywano naturalne wzniesienia terenu, jest na planie koła)
¶ theatron – widownia
¶ orchestra 9tanecznia) – miejsce dla chóru (liczył do 15 osób)
¶ proscenium, proskenion – dzisiejsza scena
¶ skene, scene – tło, ściana wspomagająca akustykę, barak, przechowalnia rekwizytów, dodatkowa powierzchnia sceniczna, ukryte mechanizmy
¶ parodos – wejście dla chóru
G. komedia – wesoły pochód
H. powstanie teatru:
¶ misteria dionizyjskie– wielkie dionizje (miejskie) – wiosna– małe dionizje (wiejskie) – jesień
¶ dytyramb -> tragedia
¶ Tespis – 1 aktor
¶ Ajshylos – 2 aktor
¶ Sofokles – 3 aktor
¶ Trzej wielcy tragicy: Ajschylos, Sofokles, Eurypides
¶ Dominacja recytowanej i śpiewanej poezji
I. Struktura dramatu
¶ Prologos – zapowiedź
¶ Parados – wejście chóru
¶ Epejsodia – przedstawienie
¶ Stasima – teksty – komentarze chóru
¶ Exodos – wyjście chóru
J. Komos -> lament
K. Maska (wyraża konkretne emocje) na twarzy aktora, koturny, jaskrawy strój
13. arkadia – kraina, gdzie wszyscy byli szczęśliwi, leżała po niedostępnej, środkowej części Peloponezu; człowiek w niej żyje zgodnie z prawami i rytmem przyrody, zgodnie z prawem naturalnym, nie ma władzy, pieniędzy itp.
Sokrates (ok. 470/469 - 399 r. p.n.e.)
Filozof grecki. Nie pozostawił po sobie żadnych pism, jego poglądy znane są jedynie z dzieł Platona i Ksenofonta. Według Sokratesa najważniejsze są: cnota i mądrość, do których można dojść poprzez wyzbycie się głupoty i zakłamania. Uznawał istnienie absolutnego dobra i absolutnej prawdy. Podkreślał świadomość własnej niewiedzy ("Wiem, że nic nie wiem"). Za swoją misję życiową uznawał prowadzenie ludzi do badania prawdy i dochodzenia do niej.
Środkiem poznania - według Sokratesa - była metoda żywego dialogu, zbijanie fałszywych argumentów rozmówcy albo pomoc w dochodzeniu do dostępnej człowiekowi prawdy. Metoda, którą stosował w celu unaocznienia ludziom ich głupoty, nazywana jest metodą położniczą, gdyż prowadziła ona do narodzin mądrości. Ideałem była dla Sokratesa doskonałość osobista, racjonalizm i intelektualizm etyczny, czyli utożsamianie szczęścia, dobra i cnoty z wiedzą o tym,
co dobre i złe. Ten typ postępowania przysporzył Sokratesowi wielu wrogów, zwłaszcza wśród szanowanych obywateli ateńskich, którzy czuli się znieważeni i skompromitowani. Trzech spośród nich oskarżyło filozofa o bezbożność i psucie młodzieży, którą nauczał, w wyniku czego został postawiony przed sądem i pomimo świetnej obrony skazany na śmierć. Do ostatniej chwili Sokrates nie odstąpił od swoich poglądów, dlatego po dziś dzień uważany jest za wzór filozofa, który gotów jest zginąć w imię swoich idei.
Sokratesowi przypisuje się stwierdzenie: "Wiem, że nic nie wiem".
Najważniejsze utwory Platona, w których występuje Sokrates: "Uczta", "Obrona Sokratesa", "Fedon" i in. Sokrates jest w nich postacią, która ma zawsze rację.
Platon (ok. 427 - 347 r. p.n.e.)
Filozof grecki, uczeń Sokratesa (znanego jedynie z utworów Platona i Ksenofonta, gdyż nie pozostawił własnych pism), twórca filozofii zwanej platonizmem. Autor 26 znanych nam dialogów, jednego monologu i 11 listów, w tym m.in. dzieł: "Uczta", "Państwo", "Obrona Sokratesa", "Fedon" i in. Założyciel Akademii Platońskiej, do której uczęszczał m.in. Arystoteles.
Filozofia Platona została nazwana idealizmem, gdyż zakłada istnienie świata idei i świata rzeczy, przy jednoczesnym stwierdzeniu, że świat rzeczy jest jedynie odwzorowaniem świata idei. W swoim systemie filozoficznym głosił realizm pojęciowy, tj. rzeczywiste istnienie pojęć ogólnych (np. dobro, sprawiedliwość). Według Platona tylko pojęcia ogólne zawierają pewną i powszechną wiedzę o bycie. Podstawą jego systemu była teoria idei jako doskonałych, wiecznych i niezmiennych prototypów rzeczy. Przedmioty materialne są tylko niedoskonałym odzwierciedleniem pierwotnej idei.
Platon uznawał dualizm świata: świat idei (idealny) - niedostępny zmysłom i świat materialny.
Najwyższą funkcję poznawczą miała dusza, obdarzona wrodzoną wiedzą o ideach.
Dzieła Platona to w większości dialogi, w których jednym z rozmówców jest Sokrates. W "Uczcie" rozmowa toczy się na temat miłości, "Fedon" to ostatnia rozmowa Sokratesa z uczniami przed wykonaniem na nim wyroku śmierci, wywód o nieśmiertelności duszy, zaś "Obrona Sokratesa" jest monologiem filozofa na temat procesu i skazania na śmierć. W "Państwie" Platon przedstawia ustrój idealny, w którym krajem rządzą filozofowie. Forma dialogu zyskała dużą popularność, zwłaszcza w Średniowieczu i w Renesansie.
W renesansie filozofia Platona zyskała swoją wersję schrystianizowaną (połączoną z chrześcijaństwem) - neoplatonizm.
Arystoteles (384 - 322 r. p.n.e.)
Słynny filozof grecki, najwszechstronniejszy myśliciel i uczony starożytności, uczeń Platona. Zajmował się wieloma dziedzinami nauki, m.in. etyką, polityką, biologią, psychologią, logiką oraz poetyką i retoryką. Dwa jego dzieła: "Poetyka" i "Retoryka" odegrały znaczącą rolę w rozwoju sztuki pisania i mówienia:
- "Poetyka" - nauka zasad poezji (głównie epiki i dramatu).
- "Retoryka" - zbiór zasad wymowy.
Wywarły one duży wpływ na późniejszych twórców, a zwłaszcza na autorów klasycystycznych.
Arystoteles jest twórcą metafizyki (z grec. "meta fisika" - "po fizyce", ponieważ wykład tej nauki następował po fizyce), czyli nauki filozoficznej o bycie. Stworzył system filozoficzny zwany arystotelizmem, w którym przyjął rozumowy sposób dowodzenia swoich tez. Stworzył koncepcję ontologiczną (dotyczącą bytu), według której każda rzecz jest bytem, stworzonym z biernej materii (tworzywa) i formy, kształtującej materię. Arystoteles sformułował klasyczną definicję prawdy, związaną z materialistyczną tezą o obiektowości świata. Pojmował on świat dialektycznie - postawił tezę o zmienności bytu i wielości form ruchu. Zapoczątkował empiryczne (doświadczalne) metody badań przyrodoznawczych. Stworzył podstawy rozwoju wielu nauk szczegółowych (np. biologii i logiki). Był rzecznikiem demokracji, stworzył naukę o państwie. Zajmował się także zagadnieniami etycznymi. W oparciu o jego naukę oraz filozofię św. Tomasza z Akwinu w Średniowieczu została stworzona specjalna metoda naukowa zwana scholastyką.
1
ŚREDNIOWIECZE
styl romański
«styl panujący w sztuce europejskiej w XI–XIII w., występujący przede wszystkim w sztuce kościelnej, charakteryzujący się w zakresie budownictwa – stosowaniem sklepień i łuków półkolistych, prostotą kompozycji i masywnością bryły (małe okna, grube mury), w zakresie rzeźby (ściśle zespolonej z architekturą) – specyficzną stylizacją i deformacją»
styl gotycki
«styl panujący w sztukach plastycznych w Europie od połowy XII do początku XVI w., charakteryzujący się w architekturze stosowaniem sklepienia krzyżowo-żebrowego, a także form ostrołuku, podkreślający strzelistość budowli, odznaczający się również specyficznymi cechami w rzeźbie, malarstwie i rzemiośle artystycznym»
cechy: lekkość, strzelistość, duże okna z witrażami, wysokie filary, wieloskrzydłowe ołtarze, sklepienia łukowate
epos rycerski, romans rycerski - Utwór epicki, narracyjny o tematyce awanturniczo - erotycznej, wykorzystujący wątki i motywy występujące w chansons de geste. Romans rycerski powstał i rozwinął się w średniowieczu, zaś w późniejszych wiekach uległ przekształceniu w powieść. Fabuła romansu była zazwyczaj jednowątkowa, pełna fantastycznych powikłań i nieprawdopodobnych zdarzeń, zbliżona do baśni (trole, wróżki, czarownice, magiczne napoje itp.). Do romansów rycerskich należą: "Dzieje Tristana i Izoldy", cykl "O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu", "Pieśń o Nibelugach".
uniwersalizm średniowieczny
Inaczej powszechność. W świecie średniowiecznym istniała powszechność:
- jednej religii - chrześcijaństwa
- jednego ustroju społeczno-politycznego - feudalizmu
- jednego języka - łaciny
- jednego poglądu na świat - teocentryzmu
Augustynizm - poglądy św. Augustyna zawarte w utworze "Wyznania" ujmują człowieka jako istotę, która rozważa obecność w świecie i czasie oraz umiejscowienie na granicy bytów między aniołami a zwierzętami. Umiejscowienie to powoduje konflikt między duchowością a cielesnością; pożądaniem dobra i zła. Św. Augustyn analizując psychikę ludzką, odkrył ko-nieczność prowadzenia refleksji nad swoją osobą. Miarą wielkości człowieka są jego wartości wewnętrzne. Tomizm - św. Tomasz z Akwinu, rozważając miejsce człowieka na "drabinie bytów", uznał, że szczebel hierarchii jest celowo przewidziany i naturalny. Głosił konieczność hamo-wania pożądań. Człowiek cnotliwy był wartościową jednostką społeczną. Tomizm odzwier-ciedlał się w feudalnym układzie społeczeństwa; stanów - od najwyższego do najniższego - harmonijnie zespolonych i zapewniających ład na świecie. Niedopełnianie własnych obowiąz-ków, a więc naruszenie porządku społecznego, uznawano za grzech. Franciszkanizm - idea wiary radosnej, prostej, płynącej z miłości do świata, poddanej ewangelicznym nakazom miłosierdzia, ubóstwa i braterstwa. Panteizm, czyli utożsamianie Boga z przyrodą przewija się w zbiorze legend "Kwiatki św. Franciszka z Asyżu".
dramat liturgiczny
Nowy gatunek dramatu powstały w średniowieczu, ściśle związany z liturgią Kościoła katolickiego. Dramaty liturgiczne wystawiane były w kościołach w trakcie obrzędu. Były to sceny dialogowe związane z historią religijną, których tematyka pochodziła z Biblii lub z apokryfów. W obrębie dramatu liturgicznego wykształciły się misteria.
taniec śmierci, danse macabre
Inaczej "danse macabre". Alegoryczny taniec przedstawiany w plastyce i literaturze średniowiecznej (XIV i XV w.) - korowód ludzi wszystkich stanów z kościotrupem na czele, wyrażający równość wszystkich ludzi w obliczu śmierci.
memento mori
Hasło spopularyzowane w średniowieczu, oznaczające dosłownie: "Pamiętaj o śmierci". Celem takiego nakazu było przypomnienie o nietrwałości i przemijalności życia doczesnego oraz o konieczności bycia przygotowanym na śmierć, która może przyjść znienacka. Dość powszechnym zjawiskiem było powstawanie "sztuk umierania" - zbiorów przepisów na godną śmierć. Hasło "memento mori" pozostaje w ścisłym związku z typem religijności
średniowiecznej, nastawionej na umartwienia i ascezę w następstwie licznych niebezpieczeństw zagrażających człowiekowi zwłaszcza u schyłku epoki, kiedy to Europa była nękana przez liczne wojny, zarazy i klęski nieurodzaju. Życie w takich warunkach było sprawą niepewną, więc jedynym wyjściem pozostawało przygotowanie się na śmierć i pogodzenie się z nią. Takie właśnie były założenia doloryzmu - nurtu religijnego, którego przejawem było zbiorowe umartwie...
kj58