S P I S T R E Ś C I
1. RAMY CZASOWE 1
2. TYPOWE CECHY SZTUKI GRECKIEJ, HELLEŃSKIEJ I RZYMSKIEJ 1
2.1 FILOZOFIE ANTYCZNE 1
2.1.1 Sokrates 1
2.1.2 Platon 1
2.1.3 Arystoteles 1
3. WARTOŚCI STAROŻYTNEJ MITOLOGII 2
3.1 JAK DOSZŁO DO POWSTANIA MITÓW 2
3.2 ANTROPOMORFICZNY CHARAKTER MITÓW 2
3.3 UNIWERSALNOŚĆ MITÓW 2
3.4 CHARAKTERYSTYKA I DZIEJE NIEKTÓRYCH BOHATERÓW MITOLOGICZNYCH. KOSMOGONIA MITOLOGICZNA 2
4. LITERATURA STAROŻYTNEJ GRECJI 3
4.1 EPIKA ANTYCZNA I NAJDOSKONALSZY JEJ TWÓRCA - HOMER 3
4.1.1 Historia wojny trojańskiej i jej przebieg("Iliada") 3
4.1.2 Wędrówki Odysa ("Odyseja") 3
4.1.3 Cechy charakterystyczne eposu homeryckiego 3
4.1.4 Walory formy i stylu "Iliady" 3
4.2 LIRYCY STAROŻYTNEJ HELLADY 3
4.2.1 Tematyka wierszy Tyrteusza (liryka tyrteńska) 3
4.2.2 Subtelność analizy uczuć - Safona 3
4.2.3 Anakreont - autor utworów biesiadnych 4
4.2.4 Dorobek literacki Symonidesa 4
4.3 HISTORIA TEATRU ANTYCZNEGO (ETAPY ROZWOJU, TWÓRCY, DZIEŁA) 4
4.4 "ANTYGONA" SOFOKLESA JAKO NAJDOSKONALSZY PRZYKŁAD TRAGEDII ANTYCZNEJ 4
4.4.1 Dzieje domu Edypa 4
4.4.2 Charakterystyka postaw bohaterów tragedii 4
4.4.3 Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze 5
4.4.4 "Antygona" jako utwór o państwie i władzy 5
4.4.5 Ogólnoludzkie prawdy w stasimonach "Antygony" 5
4.4.6 Formalne wyznaczniki dramatu antycznego 5
5. LITERATURA STAROŻYTNEGO RZYMU 6
5.1 HORACY - LIRYK ANTYCZNY 6
5.1.1 Utwory Horacego - charakterystyka 6
5.1.2 Filozofia horacjanizmu 6
5.2 WERGILIUSZ - EPIK STARORZYMSKI 6
6. BIBLIA - JEDEN Z NAJDAWNIEJSZYCH ZABYTKÓW JĘZYKOWYCH, LITERACKICH, RELIGIJNYCH 7
6.1 TREŚCI, ICH UKŁAD, CECHY TYPOWE STAREGO TESTAMENTU 7
6.1.1 Kosmogonia biblijna 7
6.1.2 Wizja człowieka i świata w "Księdze Koheleta" 7
6.1.3 Księga psalmów - tematyka, walory formy 7
6.1.4 Ważne wskazania moralne w historiach biblijnych 8
6.2 TREŚĆ I ZNACZENIE NOWEGO TESTAMENTU. 8
6.2.1 Uniwersalizm przypowieści biblijnych 8
6.2.2 Charakterystyka ewangelii 9
6.2.3 Charakterystyka i znaczenie ewangelii Św. Jana ("Apokalipsa Św. Jana") 9
7. REALNE I ETYMOLOGICZNE ZNACZENIE WYBRANYCH POJĘĆ MITOLOGICZNYCH I BIBLIJNYCH 9
8. RAMY CZASOWE 11
9. CHARAKTERYSTYKA ŻYCIA POLITYCZNEGO I SPOŁECZNEGO 11
10. KULTURA 11
10.1 DUALISTYCZNA 11
10.2 AKADEMIA KRAKOWSKA 11
10.3 FILOZOFIE 12
10.3.1 św. Augustyn 12
10.3.2 św. Tomasz 12
10.3.3 św. Franciszek 12
11. NAJDAWNIEJSZE ZABYTKI PIŚMIENNICTWA POLSKIEGO 12
12. POEZJA KOŚCIELNA 12
12.1 RODOWÓD I RODZAJE 12
12.2 "BOGURODZICA" 13
12.3 "ROZMYŚLANIA PRZEMYSKIE" 13
12.4 "LAMENT ŚWIĘTOKRZYSKI" ("ŻALE MATKI BOSKIEJ POD KRZYŻEM") 13
12.5 GATUNKI LITERACKIE 13
13. POLSKA POEZJA ŚWIECKA 13
13.1 TEMATYKA 14
14. EPIKA ŚREDNIOWIECZNA 14
14.1 "PIEŚŃ O ROLANDZIE" 14
14.1.1 ARTYZM FORMY 14
14.2 KRONIKI 14
14.2.1 Cechy i zadania 14
14.2.2 Polscy kronikarze i ich dzieła 15
14.3 KRONIKA GALLA ANONIMA 15
14.3.1 Treść 15
14.4 UTWORY O TEMATYCE MIŁOSNEJ 15
14.4.1 "TRISTAN I IZOLDA" 15
14.4.2 "HELOIZA I ABELARD" 15
15. TYPY TEATRU ŚREDNIOWIECZNEGO 15
16. WZORCE PARENETYCZNE 15
16.1.1 ASCETA 15
16.1.2 ŚWIĘTY 16
16.1.3 RYCERZ ŚREDNIOWIECZNY 16
16.1.4 WŁADCA DOSKONAŁY 16
16.1.5 Przyczyny wykreowania takich wzorców osobowych 16
17. CECHY POETYKI 16
17.1 CECHY LITERATURY ŚREDNIOWIECZA 16
17.2 NAWIĄZANIA W LITERATURZE EPOK PÓŹNIEJSZYCH 16
18. NAWIĄZANIA DO NASTĘPNYCH EPOK 17
19. UZUPEŁNIENIE 17
19.1 SZTUKA 17
19.2 LITERATURA OBCA 17
19.3 POJĘCIA 17
20. RAMY CZASOWE 19
21. PODSTAWOWE CECHY KULTURY RENESANSU 19
21.1 NAZWY EPOKI 19
21.2 PODSTAWOWE PRĄDY UMYSŁOWE I RELIGIJNE 19
21.2.1 Humanizm 19
21.2.2 Reformacja 19
21.2.3 Luteranizm 19
21.2.4 Kalwinizm 19
21.2.5 Anglikanizm 20
21.2.6 Arianie 20
21.3 KANON ZASAD POETYCKICH (CECHY ODRODZENIA) 20
21.4 ZNACZENIE DRUKARZY 20
22. INDYWIDUALNOŚCI RENESANSU POLSKIEGO I EUROPEJSKIEGO 20
22.1 DOKONANIA 20
22.1.1 DANTE ALIGHIERI (1265-1321) 20
22.1.2 JAN BOCCACIO (1313 - 1375) 20
22.1.3 FRANCISZEK PETRARKA (1304 - 1375) 20
22.1.4 MICHAŁ MONTAIGNE (1533 - 1592) 20
22.1.5 FRANCISZEK RABELAIS (1494 - 1553) 21
22.1.6 ERAZM Z ROTTERDAMU [Gerhard Gerhards] (1469 - 1536) 21
22.1.7 TOMASZ MORE (1478-1535) 21
22.1.8 WILLIAM SZEKSPIR (1564-1616) 21
22.1.9 MIGUEL CERVANTES (1547-1616) 21
22.2 PREKURSORZY IDEI HUMANIZMU W POLSCE 22
22.2.1 KONRAD CELTIS 22
22.2.2 FILIP BUONACCORSI (KALLIMACH) 22
22.3 WIELCY POLACY I ICH WKŁAD 22
22.3.1 MIKOŁAJ REJ 22
22.3.2 JAN KOCHANOWSKI 22
23. LITERATURA POLITYCZNA XVI STULECIA 22
23.1 OBRAZ ZANIEDBAŃ SPRAW PUBLICZNYCH I WIZJA NAPRAWY 22
23.1.1 "O POPRAWIE RZECZYPOSPOLITEJ" ANDRZEJ FRYCZ-MODRZEWSKI (DIAGNOZA) 22
23.1.2 "PIEŚŃ O SPUSTOSZENIU PODOLA" JAN KOCHANOWSKI 23
23.1.3 "ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH" 23
23.1.4 "NA SOKOLSKIE MOGIŁY" 23
23.1.5 "KAZANIA SEJMOWE" PIOTR SKARGA 23
23.2 PREZENTACJA FEUDALNYCH STOSUNKÓW NA WSI 24
24. OBYCZAJOWOŚĆ POLSKI XVI WIEKU 24
24.1 WIEŚ I JEJ UROKI 24
24.2 OBLICZE SZLACHTY XVI WIEKU 25
25. CZŁOWIEK RENESANSU I JEGO SPRAWY 26
25.1 WZORCE OSOBOWE OKRESU ODRODZENIA 26
25.2 IDEAŁY ŻYCIOWE KOCHANOWSKIEGO WYRAŻONE W JEGO FRASZKACH I PIEŚNIACH 27
25.3 POETA DOCTUS W TWÓRCZOŚCI K.JANICKIEGO I J.KOCHANOWSKIEGO 27
25.4 IDEAŁ DWORZANINA W UTWORZE Ł. GÓRNICKIEGO 28
25.5 ŚWIAT PRZEŻYĆ OSOBISTYCH JAKO TEMAT LITERACKI 28
26. WALORY ARTYSTYCZNE UTWORÓW RENESANSOWYCH 28
26.1 GATUNKI LITERACKIE 28
26.2 RELIGIJNOŚĆ MIKOŁAJA SĘPA-SZARZYŃSKIEGO 30
27. RAMY CZASOWE 31
28. CHARAKTERYSTYKA CZASÓW BAROKU 31
28.1 SYTUACJA POLITYCZNA I KULTURALNA NA ZACHODZIE EUROPY 31
28.2 ABSOLUTYZM 31
28.3 SYTUACJA POLITYCZNA POLSKI 31
28.4 NURTY KULTURY BAROKOWEJ 31
28.4.1 Geneza 31
28.4.2 Barok dworski 31
28.4.3 Barok sarmacki (dworkowy) 31
28.4.4 Cechy średniowieczne 32
28.5 WZÓR OSOBOWY SZLACHCICA - SARMATY (CECHY) 32
29. CECHY CHARAKTERYSTYCZNE KULTURY BAROKOWEJ 32
29.1 SZTUKA BAROKU - CECHY 32
29.2 LITERATURA OKRESU BAROKU 32
29.2.1 Czas trwania i podział na okresy (W Polsce) 32
29.2.2 Cechy literatury barokowej w Polsce 32
29.2.3 Cechy stylu literatury barokowej 32
29.2.4 Marinizm 32
29.3 TERMINY I OKREŚLENIA ŚRODKÓW ARTYSTYCZNYCH STOSOWANYCH W BAROKU 33
30. JAN ANDRZEJ MORSZTYN JAKO POETA DWORSKI 34
30.1 MIŁOŚĆ JAKO NACZELNY TEMAT UTWORÓW J. A. MORSZTYNA 34
30.2 FORMA UTWORÓW J. A. MORSZTYNA I JEJ ZWIĄZEK Z TREŚCIĄ 34
30.3 DLACZEGO J. A. MORSZTYNA MOŻNA NAZWAĆ POETĄ KONCEPTUALISTĄ 34
31. TWÓRCZOŚĆ DANIELA NABOROWSKIEGO 34
31.1 TYPOWE CECHY EPOKI (NP.: VANITAS) W POEZJI D. NABOROWSKIEGO 34
32. WACŁAW POTOCKI JAKO GŁÓWNY PRZEDSTAWICIEL LITERATURY DWORKOWEJ 35
32.1 TEMATYKA I KOMIZM DROBNYCH UTWORÓW POTOCKIEGO 35
32.2 GENEZA "WOJNY CHOCIMSKIEJ" WACŁAWA POTOCKIEGO 35
32.3 "WOJNA CHOCIMSKA" JAKO PODRĘCZNIK PATRIOTYZMU DLA WSPÓŁCZESNYCH 35
32.4 TEMATYKA AUTOBIOGRAFICZNA W TWÓRCZOŚCI W. POTOCKIEGO 35
32.5 PATRIOTYZM W. POTOCKIEGO I JEGO OCENA WSPÓŁCZESNYCH 35
33. TWÓRCZOŚĆ PAMIĘTNIKARSKA OKRESU BAROKU 36
33.1 PAMIĘTNIK JAKO GATUNEK LITERACKI 36
33.1.1 Rodzaje i typy pamiętników 36
33.1.2 Funkcja i znaczenie w czasach baroku 36
33.1.3 Twórcy pamiętników w XVII w. 36
33.2 ŻYCIORYS JANA CHRYZOSTOMA PASKA 36
33.3 PAMIĘTNIKI JANA CHRYZOSTOMA PASKA JAKO PRZEJAW SARMATYZMU 36
33.3.1 Warstwa obyczajowa 36
33.3.2 Wzorce osobowe 36
33.3.3 Język i styl utworu 36
34. EPISTOLOGRAFIA BAROKOWA - CECHY 37
34.1 "LISTY JANA III I MARYSIEŃKI" 37
35. GATUNKI LITERACKIE 37
36. CZASY SASKIE W KULTURZE POLSKIEJ 37
36.1.1 Dwa nurty kultury 37
...
kj58