matura (165 stron).rtf

(774 KB) Pobierz

S P I S   T R E Ś C I

 

1. RAMY CZASOWE              1

2. TYPOWE CECHY SZTUKI GRECKIEJ, HELLEŃSKIEJ I RZYMSKIEJ              1

2.1 FILOZOFIE ANTYCZNE              1

2.1.1 Sokrates              1

2.1.2 Platon              1

2.1.3 Arystoteles              1

3. WARTOŚCI STAROŻYTNEJ MITOLOGII              2

3.1 JAK DOSZŁO DO POWSTANIA MITÓW              2

3.2 ANTROPOMORFICZNY CHARAKTER MITÓW              2

3.3 UNIWERSALNOŚĆ MITÓW              2

3.4 CHARAKTERYSTYKA I DZIEJE NIEKTÓRYCH BOHATERÓW MITOLOGICZNYCH. KOSMOGONIA MITOLOGICZNA              2

4. LITERATURA STAROŻYTNEJ GRECJI              3

4.1 EPIKA ANTYCZNA I NAJDOSKONALSZY JEJ TWÓRCA - HOMER              3

4.1.1 Historia wojny trojańskiej i jej przebieg("Iliada")              3

4.1.2 Wędrówki Odysa ("Odyseja")              3

4.1.3 Cechy charakterystyczne eposu homeryckiego              3

4.1.4 Walory formy i stylu "Iliady"              3

4.2 LIRYCY STAROŻYTNEJ HELLADY              3

4.2.1 Tematyka wierszy Tyrteusza (liryka tyrteńska)              3

4.2.2 Subtelność analizy uczuć - Safona              3

4.2.3 Anakreont - autor utworów biesiadnych              4

4.2.4 Dorobek literacki Symonidesa              4

4.3 HISTORIA TEATRU ANTYCZNEGO (ETAPY ROZWOJU, TWÓRCY, DZIEŁA)              4

4.4 "ANTYGONA" SOFOKLESA JAKO NAJDOSKONALSZY PRZYKŁAD TRAGEDII ANTYCZNEJ              4

4.4.1 Dzieje domu Edypa              4

4.4.2 Charakterystyka postaw bohaterów tragedii              4

4.4.3 Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze              5

4.4.4 "Antygona" jako utwór o państwie i władzy              5

4.4.5 Ogólnoludzkie prawdy w stasimonach "Antygony"              5

4.4.6 Formalne wyznaczniki dramatu antycznego              5

5. LITERATURA STAROŻYTNEGO RZYMU              6

5.1 HORACY - LIRYK ANTYCZNY              6

5.1.1 Utwory Horacego - charakterystyka              6

5.1.2 Filozofia horacjanizmu              6

5.2 WERGILIUSZ - EPIK STARORZYMSKI              6

6. BIBLIA - JEDEN Z NAJDAWNIEJSZYCH ZABYTKÓW JĘZYKOWYCH, LITERACKICH, RELIGIJNYCH              7

6.1 TREŚCI, ICH UKŁAD, CECHY TYPOWE STAREGO TESTAMENTU              7

6.1.1 Kosmogonia biblijna              7

6.1.2 Wizja człowieka i świata w "Księdze Koheleta"              7

6.1.3 Księga psalmów - tematyka, walory formy              7

6.1.4 Ważne wskazania moralne w historiach biblijnych              8

6.2 TREŚĆ I ZNACZENIE NOWEGO TESTAMENTU.              8

6.2.1 Uniwersalizm przypowieści biblijnych              8

6.2.2 Charakterystyka ewangelii              9

6.2.3 Charakterystyka i znaczenie ewangelii Św. Jana ("Apokalipsa Św. Jana")              9

7. REALNE I ETYMOLOGICZNE ZNACZENIE WYBRANYCH POJĘĆ MITOLOGICZNYCH I BIBLIJNYCH              9

8. RAMY CZASOWE              11

9. CHARAKTERYSTYKA ŻYCIA POLITYCZNEGO I SPOŁECZNEGO              11

10. KULTURA              11

10.1 DUALISTYCZNA              11

10.2 AKADEMIA KRAKOWSKA              11

10.3 FILOZOFIE              12

10.3.1 św. Augustyn              12

10.3.2 św. Tomasz              12

10.3.3 św. Franciszek              12

11. NAJDAWNIEJSZE ZABYTKI PIŚMIENNICTWA POLSKIEGO              12

12. POEZJA KOŚCIELNA              12

12.1 RODOWÓD I RODZAJE              12

12.2 "BOGURODZICA"              13

12.3 "ROZMYŚLANIA PRZEMYSKIE"              13

12.4 "LAMENT ŚWIĘTOKRZYSKI" ("ŻALE MATKI BOSKIEJ POD KRZYŻEM")              13

12.5 GATUNKI LITERACKIE              13

13. POLSKA POEZJA ŚWIECKA              13

13.1 TEMATYKA              14

14. EPIKA ŚREDNIOWIECZNA              14

14.1 "PIEŚŃ O ROLANDZIE"              14

14.1.1 ARTYZM FORMY              14

14.2 KRONIKI              14

14.2.1 Cechy i zadania              14

14.2.2 Polscy kronikarze i ich dzieła              15

14.3 KRONIKA GALLA ANONIMA              15

14.3.1 Treść              15

14.4 UTWORY O TEMATYCE MIŁOSNEJ              15

14.4.1 "TRISTAN I IZOLDA"              15

14.4.2 "HELOIZA I ABELARD"              15

15. TYPY TEATRU ŚREDNIOWIECZNEGO              15

16. WZORCE PARENETYCZNE              15

16.1.1 ASCETA              15

16.1.2 ŚWIĘTY              16

16.1.3 RYCERZ ŚREDNIOWIECZNY              16

16.1.4 WŁADCA DOSKONAŁY              16

16.1.5 Przyczyny wykreowania takich wzorców osobowych              16

17. CECHY POETYKI              16

17.1 CECHY LITERATURY ŚREDNIOWIECZA              16

17.2 NAWIĄZANIA W LITERATURZE EPOK PÓŹNIEJSZYCH              16

18. NAWIĄZANIA DO NASTĘPNYCH EPOK              17

19. UZUPEŁNIENIE              17

19.1 SZTUKA              17

19.2 LITERATURA OBCA              17

19.3 POJĘCIA              17

20. RAMY CZASOWE              19

21. PODSTAWOWE CECHY KULTURY RENESANSU              19

21.1 NAZWY EPOKI              19

21.2 PODSTAWOWE PRĄDY UMYSŁOWE I RELIGIJNE              19

21.2.1 Humanizm              19

21.2.2 Reformacja              19

21.2.3 Luteranizm              19

21.2.4 Kalwinizm              19

21.2.5 Anglikanizm              20

21.2.6 Arianie              20

21.3 KANON ZASAD POETYCKICH (CECHY ODRODZENIA)              20

21.4 ZNACZENIE DRUKARZY              20

22. INDYWIDUALNOŚCI RENESANSU POLSKIEGO I EUROPEJSKIEGO              20

22.1 DOKONANIA              20

22.1.1 DANTE ALIGHIERI (1265-1321)              20

22.1.2 JAN BOCCACIO (1313 - 1375)              20

22.1.3 FRANCISZEK PETRARKA (1304 - 1375)              20

22.1.4 MICHAŁ MONTAIGNE (1533 - 1592)              20

22.1.5 FRANCISZEK RABELAIS (1494 - 1553)              21

22.1.6 ERAZM Z ROTTERDAMU [Gerhard Gerhards] (1469 - 1536)              21

22.1.7 TOMASZ MORE (1478-1535)              21

22.1.8 WILLIAM SZEKSPIR (1564-1616)              21

22.1.9 MIGUEL CERVANTES (1547-1616)              21

22.2 PREKURSORZY IDEI HUMANIZMU W POLSCE              22

22.2.1 KONRAD CELTIS              22

22.2.2 FILIP BUONACCORSI (KALLIMACH)              22

22.3 WIELCY POLACY I ICH WKŁAD              22

22.3.1 MIKOŁAJ REJ              22

22.3.2 JAN KOCHANOWSKI              22

23. LITERATURA POLITYCZNA XVI STULECIA              22

23.1 OBRAZ ZANIEDBAŃ SPRAW PUBLICZNYCH I WIZJA NAPRAWY              22

23.1.1 "O POPRAWIE RZECZYPOSPOLITEJ"  ANDRZEJ FRYCZ-MODRZEWSKI  (DIAGNOZA)              22

23.1.2 "PIEŚŃ O SPUSTOSZENIU PODOLA"  JAN KOCHANOWSKI              23

23.1.3 "ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH"              23

23.1.4 "NA SOKOLSKIE MOGIŁY"              23

23.1.5 "KAZANIA SEJMOWE"  PIOTR SKARGA              23

23.2 PREZENTACJA FEUDALNYCH STOSUNKÓW NA WSI              24

24. OBYCZAJOWOŚĆ POLSKI XVI WIEKU              24

24.1 WIEŚ I JEJ UROKI              24

24.2 OBLICZE SZLACHTY XVI WIEKU              25

25. CZŁOWIEK RENESANSU I JEGO SPRAWY              26

25.1 WZORCE OSOBOWE OKRESU ODRODZENIA              26

25.2 IDEAŁY ŻYCIOWE KOCHANOWSKIEGO WYRAŻONE W JEGO FRASZKACH I PIEŚNIACH              27

25.3 POETA DOCTUS W TWÓRCZOŚCI K.JANICKIEGO I J.KOCHANOWSKIEGO              27

25.4 IDEAŁ DWORZANINA W UTWORZE Ł. GÓRNICKIEGO              28

25.5 ŚWIAT PRZEŻYĆ OSOBISTYCH JAKO TEMAT LITERACKI              28

26. WALORY ARTYSTYCZNE UTWORÓW RENESANSOWYCH              28

26.1 GATUNKI LITERACKIE              28

26.2 RELIGIJNOŚĆ MIKOŁAJA SĘPA-SZARZYŃSKIEGO              30

27. RAMY CZASOWE              31

28. CHARAKTERYSTYKA CZASÓW BAROKU              31

28.1 SYTUACJA POLITYCZNA I KULTURALNA NA ZACHODZIE EUROPY              31

28.2 ABSOLUTYZM              31

28.3 SYTUACJA POLITYCZNA POLSKI              31

28.4 NURTY KULTURY BAROKOWEJ              31

28.4.1 Geneza              31

28.4.2 Barok dworski              31

28.4.3 Barok sarmacki (dworkowy)              31

28.4.4 Cechy średniowieczne              32

28.5 WZÓR OSOBOWY SZLACHCICA - SARMATY (CECHY)              32

29. CECHY CHARAKTERYSTYCZNE KULTURY BAROKOWEJ              32

29.1 SZTUKA BAROKU - CECHY              32

29.2 LITERATURA OKRESU BAROKU              32

29.2.1 Czas trwania i podział na okresy (W Polsce)              32

29.2.2 Cechy literatury barokowej w Polsce              32

29.2.3 Cechy stylu literatury barokowej              32

29.2.4 Marinizm              32

29.3 TERMINY I OKREŚLENIA ŚRODKÓW ARTYSTYCZNYCH STOSOWANYCH W BAROKU              33

30. JAN ANDRZEJ MORSZTYN JAKO POETA DWORSKI              34

30.1 MIŁOŚĆ JAKO NACZELNY TEMAT UTWORÓW J. A. MORSZTYNA              34

30.2 FORMA UTWORÓW J. A. MORSZTYNA I JEJ ZWIĄZEK Z TREŚCIĄ              34

30.3 DLACZEGO J. A. MORSZTYNA MOŻNA NAZWAĆ POETĄ KONCEPTUALISTĄ              34

31. TWÓRCZOŚĆ DANIELA NABOROWSKIEGO              34

31.1 TYPOWE CECHY EPOKI (NP.: VANITAS) W POEZJI D. NABOROWSKIEGO              34

32. WACŁAW POTOCKI JAKO GŁÓWNY PRZEDSTAWICIEL LITERATURY   DWORKOWEJ              35

32.1 TEMATYKA I KOMIZM DROBNYCH UTWORÓW POTOCKIEGO              35

32.2 GENEZA "WOJNY CHOCIMSKIEJ" WACŁAWA POTOCKIEGO              35

32.3 "WOJNA CHOCIMSKA" JAKO PODRĘCZNIK PATRIOTYZMU DLA WSPÓŁCZESNYCH              35

32.4 TEMATYKA AUTOBIOGRAFICZNA W TWÓRCZOŚCI W. POTOCKIEGO              35

32.5 PATRIOTYZM W. POTOCKIEGO I JEGO OCENA WSPÓŁCZESNYCH              35

33. TWÓRCZOŚĆ PAMIĘTNIKARSKA OKRESU BAROKU              36

33.1 PAMIĘTNIK JAKO GATUNEK LITERACKI              36

33.1.1 Rodzaje i typy pamiętników              36

33.1.2 Funkcja i znaczenie w czasach baroku              36

33.1.3 Twórcy pamiętników w XVII w.              36

33.2 ŻYCIORYS JANA CHRYZOSTOMA PASKA              36

33.3 PAMIĘTNIKI JANA CHRYZOSTOMA PASKA JAKO PRZEJAW SARMATYZMU              36

33.3.1 Warstwa obyczajowa              36

33.3.2 Wzorce osobowe              36

33.3.3 Język i styl utworu              36

34. EPISTOLOGRAFIA BAROKOWA - CECHY              37

34.1 "LISTY JANA III I MARYSIEŃKI"              37

35. GATUNKI LITERACKIE              37

36. CZASY SASKIE W KULTURZE POLSKIEJ              37

36.1.1 Dwa nurty kultury              37

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin