M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2008.pdf

(19089 KB) Pobierz
429353264 UNPDF
429353264.001.png
Mirosáaw Dąbrowski
Pozwólmy dzieciom myĞleü!
O umiejĊtnoĞciach matematycznych
polskich trzecioklasistów
Wydanie II zmienione
Warszawa 2008
429353264.002.png
Autor ksiąĪki: Mirosáaw Dąbrowski
Opracowanie graficzne: Stefan Drobner
Recenzent: dr hab. Dorota Klus-StaĔska, prof. UWM
Redaktor jĊzykowy: Sylwia Dorcz
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2008
ISBN 83-7400-238-7
2
 
SPIS TREĝCI
Wprowadzenie
5
Struktura systemu dziesiĊtnego
7
Najpierw sens, potem symbol
10
Zobaczyü strukturĊ na wáasne oczy
12
Cyfra czy liczba?
16
Rozpakowaü woreczek?
17
Obliczenia proste i záoĪone
20
Pozorne uáatwienie metodyczne
29
Czy warto siĊ spieszyü?
31
Stosowanie róĪnych strategii liczenia
34
W róĪnorodnoĞci siáa
40
Zamiast trudnego – áatwe
43
Którą strategiĊ wybraü?
44
Pomóc trochĊ losowi
45
Niespodziewane korzyĞci
48
Rzut oka w przyszáoĞü
49
Stosowanie algorytmów dziaáaĔ pisemnych
51
Czy to musi byü ten algorytm?
59
Z pamiĊci na papier?
63
Przez analogiĊ z dodawaniem?
65
A moĪe dwa algorytmy?
68
Cel czy narzĊdzie?
70
Rozwiązywanie zadaĔ tekstowych
73
Pora na kilka szkodliwych stereotypów
88
Próbuj i wyciągaj wnioski
94
Czasami wystarczy rysunek, wiĊc rysuj!
97
Zrób tabelkĊ
102
Co wynika z tego tekstu?
105
Obliczanie obwodu prostokąta
107
Trudna czy áatwa?
111
Przede wszystkim dobre modele
113
Matematyczne eksperymenty?
114
Dostrzeganie i stosowanie prawidáowoĞci
116
Rozwiązywanie problemów
133
Analfabetyzm czy alfabetyzm matematyczny?
141
3
A to matma wáaĞnie!
128
Co uczeĔ miaá na myĞli?
138
 
4
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin