model.Arkusz.II.pdf

(135 KB) Pobierz
Microsoft Word - Model_Arkusz_II.doc
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie – Arkusz egzaminacyjny II – grudzień 2004 r.
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA ARKUSZA II
Za rozwiązanie zadań z arkusza II można uzyskać maksymalnie 60 punktów.
Zadanie
Model odpowiedzi
Schemat punktowania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
numer
zadania
części
zadania
A.
Stara Europa akceptuje ten fakt, dla Włochów oznacza to
cywilizacyjny sukces, dla Niemców jest to zjawisko nega-
tywne do którego trzeba dostosować życie społeczne i eko-
nomiczne. Nowa Europa - potrzeba walki z ujemnym
przyrostem np. Litwa konieczne głębokie zmiany spo-
łeczne.
0-3
2 p. za
wskazanie
stanowiska,
l p. za 2
przykłady
B.
doraźna polityka
0-2
4 p. za 6,
2 p. za 4
prawidłowe
odpowiedzi
nacisk lobby na inne kierunki polityki
brak silnego lobby prorodzinnego
ograniczenia do świadczeń socjalnych dla rodzin ubo-
gich, polityka prorodzinna w charakterze zapomogi
26.
niespójna polityka
0-8
przekonanie, że rozwój gospodarczy wszystko zmienia
na lepsze
brak cierpliwości dla rozwiązania problemu
1. lubuskie, małopolskie, podlaskie, pomorskie
0-1
C.
2.
- spadek liczby urodzeń
- spadek liczby małżeństw
- brak konkretnej polityki prorodzinnej państwa
- błędna polityka migracyjna
0-2
2 p. za 3,
1 p. za 2
poprawnie
wymienione
przyczyny
1. powszechność przestępczości w elitach rządzących i go-
spodarce, zjawisko powszechne, „normalne"
0-1
27.
2. powiązanie świata polityki i ekonomii, lobbing, afery
gospodarcze, korupcja, np.: afera Rywina, afera Orlenu,
sprawa Starachowicka
0-2
0-3
28.
1. wiek przedprodukcyjny – do 2010 ostry spadek, następnie
łagodniejszy spadek do 2025, wiek poprodukcyjny – gwał-
towny wzrost
0-2
0-15
A. 2. procent ludności w wieku produkcyjnym będzie spadać w
podobnym tempie jak procent ludności w wieku przedpro-
dukcyjnym, ponieważ liczby te są od siebie ściśle uzależnio-
ne
0-2
1.
nowy wzorzec rodziny
wydłużanie przeciętnego czasu życia Polaka, starzenie się
społeczeństwa
0-2
B.
migracje zewnętrzne(np. do krajów Unii)
spadek liczby urodzeń, wzrost liczby zgonów
obszary depopulacyjne - województwa z małymi perspek-
tywami rozwoju, w których spada liczba ludności
2. przewaga zgonów nad urodzeniami
0-1
Strona 1 z 3
128891159.033.png 128891159.034.png 128891159.035.png 128891159.036.png 128891159.001.png 128891159.002.png 128891159.003.png 128891159.004.png 128891159.005.png 128891159.006.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie – Arkusz egzaminacyjny II – grudzień 2004 r.
koszty utrzymania dziecka,
0-4
4 p. za 4
argumenty
3 p. za 3,
2 p. za 2,
1 p. za 1
argument
moda,
choroby,
zubożenie społeczeństwa,
C.
niechęć do podejmowania zobowiązań,
strach,
kariera,
zmiana statusu kobiety
1.
– polityka (grupa sprawująca władzę)
– służba zdrowia
0-2
2.
według ogółu Polaków – świat polityki i ludzie sprawujący
władzę,
według posłów – służba zdrowia, samorząd terytorialny;
wynika to z faktu obrony własnej pozycji politycznej i braku
otwartości na krytykę, niechęci do przyznania się do winy i
błędów.
0-2
D.
29.
Temat 1.
„Demokracja to najgorsza forma rządu, z wyjątkiem wszystkich innych
form”. Odnieś tę myśl Winstona Churchila do wybranych przykładów funk-
cjonowania reżimów politycznych na świecie w XX wieku.
0-34
1. Treść pracy
a) zdający wyjaśnia pojęcie reżimu politycznego
0-1
- zdający wymienia następujące rodzaje reżimów:
b) demokracjaparlamentarna
0-1
c) autorytaryzm
0-1
d) totalitaryzm
0-1
- zdający omawia wpływ reżimów na funkcjonowanie wymienio-
nych czynników:
e) historycznych
0-4
f) społecznych
0-4
g) politycznych
h) ekonomicznych
0-4
0-4
i) zdający prezentuje „słabe” strony demokracji
0-3
j) zdający prezentuje „mocne” strony demokracji
0-3
k) zdający uzasadnia swoje stanowisko wraz z oceną
0-4
2. Kompozycja pracy, struktura, spójność i logika wypowiedzi
0-2
3. Styl i język
0-1
4. Estetyka i czytelność pracy
0-1
Strona 2 z 3
128891159.007.png 128891159.008.png 128891159.009.png 128891159.010.png 128891159.011.png 128891159.012.png 128891159.013.png 128891159.014.png 128891159.015.png 128891159.016.png 128891159.017.png 128891159.018.png 128891159.019.png 128891159.020.png 128891159.021.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie – Arkusz egzaminacyjny II – grudzień 2004 r.
29.
Temat nr 2.
Słabości polskiego społeczeństwa w dobie transformacji ustrojowej lat 90-
tych. Rozważ problem na czterech wybranych przykładach, odwołując się
do materiałów źródłowych, zawartych w arkuszu II.
0-34
1. Treść pracy
a) zdający wyjaśnia zjawisko transformacji ustrojowej lat 90-tych
0-2
- zdający wymienia czynniki:
b) ekonomiczne
0-2
c) społeczne
0-2
d) polityczne
0-2
- zdający omawia wpływ czynników:
e) ekonomicznych
0-4
f) społecznych
0-4
g) politycznych
0-4
h) zdający uzasadnia swoje stanowisko wraz z oceną
0-4
i) zdający odwołuje się do materiałów źródłowych – podaje bie-
żące przykłady
0-6
2. Kompozycja pracy, struktura, spójność i logika wypowiedzi
0-2
3. Styl i język
0-1
4. Estetyka i czytelność pracy
0-1
Strona 3 z 3
128891159.022.png 128891159.023.png 128891159.024.png 128891159.025.png 128891159.026.png 128891159.027.png 128891159.028.png 128891159.029.png 128891159.030.png 128891159.031.png 128891159.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin