Zajęcia gimnastyczne dla dzieci sześcioletnich.doc

(132 KB) Pobierz
Zajęcia gimnastyczne dla dzieci sześcioletnich DLA DZIECI 6 - LETNICH

Zajęcia gimnastyczne dla dzieci sześcioletnich

Zestaw I

Część wstępna:
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Balonik”; ciasne koło z podaniem rąk. Powiększanie koła w rytm mówionego przez wychowawcę wiersza. Na słowa „no i trach” – przysiad. Powtórzyć x 3.
2. Ćwiczenia wieloznaczne „Pranie”; mały rozkrok, pranie na tarce – skłony w dół z przysiadami i sięganiem rękami do podłogi; „płukanie bielizny” – zamachy rękami w prawo i w lewo, „wyciąganie z wody” – wysokie wspięcie na palcach z wyrzuceniem ramion w górę (ćwiczenia korekcyjne z zakresu płaskie stopy), „wieszanie” – podskoki obunóż z wyrzutem ramion w górę, (ćwicz. korekcyjne j.w.). Powtórzyć x 3.
Część właściwa:
1. Ćwiczenia rzutu „Kto potrafi?”; utworzenie koła, w środku usytuowanie obręczy lub narysowanie koła. Dzieci stojące po obwodzie koła rzucają do obręczy woreczkami rzutem dolnym, po czym 4 dzieci wyznaczonych odrzuca woreczki z obręczy i dzieci powtarzają ćwiczenie x 3.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych;
- w siadzie skrzyżnym z woreczkiem na głowie zrzucają woreczek głową w przód, w tył, w lewo, w prawo.
- leżenie przodem, czoło na woreczku. Dz. unoszą woreczek jak najwyżej oburącz powtarzając całość 3 – 4 razy (broda przyciągnięta do szyi, wzrok skierowany na podłogę).
- leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy skierowane częścią podeszwową do sufitu, a na nich woreczek. Prostowanie i zginanie nóg tak, aby woreczek nie spadł.
3. Ćwiczenia równoważne; marsz w koło z woreczkiem na stopie, w połowie koła zmiana nogi.
4. Zabawa bieżna „Koniki”; dzieci kładą woreczki na podłodze. Bieg swobodny koników między woreczkami ze zmianą tempa i rytmu na hasło: kłusem, stępa, cicho po piasku. Na dźwięk „prrr” dzieci zatrzymują się, wracają do stajni, grzebią nogą (podnoszą palcami nóg woreczki – ćwiczenia korekcyjne płaskich stóp).
5. Ćwiczenia mięśni tułowia – „ukłon kapeluszem”; dzieci z woreczkami maszerują pod ścianą. Siad skrzyżny przy ścianie – woreczki na głowie – to kapelusz. Dzieci wykonują ukłon – zdejmują woreczek prawą ręką i sięgają nim daleko w prawo, skłaniając w tym kierunku głowę i tułów, po czym kładą woreczek  ponownie na głowie i powtarzają ćwiczenie w lewo.
Część końcowa:
1. Rozsypka – siad skulny, głowa zbliżona do kolan – wydech, siad prosty, ramiona wzniesione w górę – wydech. Powtórzyć x 3.
 

Zestaw II

Część wstępna:

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaszki w gnieździe”. Dzieci siedzą w jednym, dużym kole. Na sygnał dźwiękowy wybiegają, krążą w różnych kierunkach, naśladują lot ptaków. Na inny sygnał zatrzymują się i naśladują zbieranie ziarenek (stukają palcem w przysiadzie). Na zapowiedź „Ptaki do gniazd” wracają i wykonują przysiad. Powtórzyć x 3.

2. Ćwiczenie wieloznaczne – każde dziecko otrzymuje szarfę i organizuje sobie dużo miejsca wokół siebie. Układają szarfę w kółeczko, wchodzą w nie i przyjmują pozycję wyprostowaną. Na sygnał dźwiękowy przewlekają szarfę pośpiesznie od dołu, ku górze i ponownie układają szarfę.

Powtórzyć x 3.
Część właściwa:

1. Ćwiczenia mięśni grzbietu – stanie w rozkroku z lekkim pochyleniem w przód. Dzieci trzymają szarfę oburącz za końce, przekładają ją za plecy, mając jedną rękę nad ramieniem, a drugą pod ramieniem przesuwają szarfę w górę i w dół. Powtórzyć x 3.

2. Czworakowanie „Kulawy lisek” – dzieci składają szarfę i wkładają ją pod kolano. Przemieszczają się na rękach i podskakują na jednej nodze. Na sygnał podnoszą szarfę do góry – zmiana nogi. Ćwiczenia z zakresu korekcyjnych – plecy wklęsłe. Powtórzyć x 3.

3. Ćwiczenia rzutu – dzieci ustawiają się w dwóch szeregach. Przed każdym szeregiem, w odległości 5 kroków znajduje się kosz. Na sygnał biorą woreczki i wrzucają do koszy. Wygrywa drużyna z większą ilością celnych rzutów do kosza. Powtórzyć x 3.

4. Zabawa bieżna „Pociągi”. Dzieci dostają 4 kolory szarf. Ustawiają 4 szeregi – pociągi. Pociągi ruszają w podróż. Na jeden sygnał dźwiękowe szeregi czerwony i żółty się zatrzymują, a dwa pozostałe jadą dalej. Po kilku minutach  na dwa sygnały zatrzymują się pociągi zielony i niebieski.

Powtórzyć x 3.
Część końcowa:

1. Marsz po obwodzie koła. Podnoszą ręce do góry, wykonując wdech, po czym opuszczają, wykonując wydech. Powtórzyć x 3.

2. Dzieci maszerują po obwodzie koła przy śpiewie piosenki.

 

Zestaw III

Część wstępna:

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa- zbiórka w gromadce przed nauczycielką. Na znany sygnał dzieci rozbiegają się po sali, na kolejny sygnał dzieci przybiegają do nauczyciela: dziewczynki grupują się po prawej stronie prowadzącego, natomiast chłopcy po lewej stronie.

2. Zabawa bieżna „Zaprzęgi” – dzieci dobierają się parami wg. zapowiedzianych kolorów szarf i przez podanie ich końców partnerowi tworzą zaprzęg. Zaprzęgi poruszają się w dowolnych kierunkach omijając się zręcznie i unikając zderzeń.

Część właściwa:

1. Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę – dzieci biegają pomiędzy rozłożonymi chustami. Na sygnał  zatrzymują się i przy określonym kolorze chusty przyjmują odpowiednią, wcześniej ustaloną pozycję. Powtórzyć 3x.

2. Ćwiczenia głowy i szyi – siad skrzyżny, ręce na kolanach dzieci naśladują ruchy głowy żółwia wydostającego się i wchodzącego do skorupy. Powtórzyć 3x.

3. Ćwiczenie tułowia – siad klęczny, chusta na kolanach, chwyt chusty – skręt tułowia w prawą stronę i przełożenie chusty oburącz za siebie, powrót do pozycji wyjściowej, skręt tułowia w lewo, chwyt chusty i położenie jej na kolanach. Powtórzyć 3x.

4. Ćwiczenia oddechowe – w staniu dzieci trzymają oburącz chustę, dmuchają w nią tak, aby ułożyła się poziomo.

5. Ćwiczenia równoważne – ustawienie się dzieci w szeregu przed ławeczką gimnastyczną; przejście bokiem krokiem dostawnym, przejście przodem krokiem dostawnym, przejście we wspięciu na palcach.

 

 

Część końcowa:

Marsz dzieci dookoła sali: plecy wyprostowane, stopy obciągnięte, kolana podnoszone pod kątem 90stopni do tułowia. Dzieci śpiewają piosenkę „Jarzębina i żołędzie”.

 

Zestaw IV

Część wstępna:

1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe – „Ptaki do gniazd”. Na sali leżą porozkładane obręcze( mnie niż stan liczebny dzieci ćwiczących). Dzieci na sygnał rozbiegają się po sali i na kolejny sygnał wskakują po dwoje do 1 obręczy. Dla kogo braknie obręczy, ten odpada z zabawy i dopinguje pozostałych kolegów.

2. Ćwiczenia wieloznaczne – „Krasnale i wielkoludy” – dzieci naśladują chód krasnali (ręce na kolanach) oraz wielkoludów (ręce w górze).

Część właściwa:

1. Ćwiczenia rzutu i chwytu – „Rzuć i chwyć” – dzieci stoją w rozsypce, woreczek trzymają w dłoniach. Na dany sygnał podrzucają go do góry i próbują go złapać. Powtórzyć 4x.

2. Ćwiczenia mięśni grzbietu – przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem. Leżenie przodem, broda oparta na dłoniach, w dłoniach chusta. Niewielki wznos tułowia z powolnym prostowaniem ramion i wyciąganiem się w górę. Powtórzyć 3x.

3. Ćwiczenia mięśni brzucha – leżenie tyłem, ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu – próba uchwycenia palcami stóp leżącej na podłodze chusty, uniesienie w górę i opuszczenie jej na brzuch. Wykonanie 2 – 3 oddechów przeponą, podanie chusty rękoma do stóp. Ćwiczenie to wykonywać przemiennie: prawą, lewą stopą oraz obunóż. Powtórzyć 2 x.

4. Ćwiczenia oddechowe – w pozycji na czworakach dzieci dmuchają na rozłożoną na podłodze chustę.

5. Ćwiczenia uspokajające – „Opadające liście”. W pozycji stojącej dzieci chwytają stopą leżącą na podłodze chustę, podrzucają ją do góry i obserwują jej ruch podczas opadania, po czym odtwarzają ten ruch własnym ciałem. Powtórzyć 2x.

6. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu – siad ugięty podparty; zwijanie chusty palcami stóp tak, aby przez cały czas pięty przylegały do podłoża.

 

Część końcowa:

1. Ćwiczenia porządkowo – dyscyplinujące marsz z korekcją postawy ciała przed lustrem.

 

Zestaw V

Część wstępna:

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Kot jest, kota nie ma” – na zapowiedź „Kot jest” dzieci myszki obejmują kolana, głowa nisko opuszczona. Na zapowiedź „Kota nie ma” myszki biegają swobodnie w różnych kierunkach, omijając się zręcznie. Powtórzyć 3x.

2. Ćwiczenia wieloznaczne  i porządkowe: dzieci chodzą po „sadzie” i zbierają jabłka – skłony w dół i wyprosty. Podczas wykonywania ćwiczenia dzieci śpiewają piosenkę „Już owoców pełen kosz”

Część właściwa:

1. Ćwiczenia tułowia – skłony boczne „Drzewami kołysze wiatr”. Dzieci stoją w rozkroku, ręce luźno wzdłuż ciała. Wolne rytmiczne skłony w lewo, w prawo. Po kilku skłonach – wyprost (wiatr przestał wiać i nie kołysze drzewami). Powtórzyć 3x

2. Ćwiczenia z elementami czworakowania „Drabina”- dzieci wspinają się po drabinie po jabłka, które rosną wysoko. Prawidłowy marsz na czworakach w przód, następnie wyprost  i sięganie po jabłka rosnące wysoko prawą i lewą ręką. Powtórzyć 3x.

3. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Puste kosze, pełne kosze” dzieci wykonują przysiad podparty, na zapowiedź nauczyciela „puste kosze” prostują się , rozkładają ręce w bok; na zapowiedź „pełne kosze” wykonują powtórnie przysiad podparty.

Powtórzyć 3x.

4. Zabawa bieżna – „Samochody” – dzieci (samochody) jeżdżą po sali w dowolnym  tempie. Nauczycielka pokazuje kolorowe krążki – światła drogowe. Dzieci reagują – czerwony krążek – stoją, zielony – jadą.

Część końcowa:

1. Ćwiczenia uspokajające. Marsz zwykły i we wspięciu, marsz na zewnętrznych i wewnętrznych krawędziach stóp. Podczas marszu śpiewanie piosenki „Już owoców pełen kosz”

 

ZESTAW VI

Część wstępna:

1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe: „ Nie płoszyć wiewiórki”. Dzieci podzielone na dwie grupy; jedna grupa stoi w rozsypce w postawie zasadniczej – to drzewa w lesie, druga grupa chodzi i biega po lesie szukając wiewiórek. Na zawołanie nauczycielki „nie płoszyć wiewiórek” dzieci chowają się za najbliższe drzewa (kolegę, koleżankę stojącą najbliżej). Zmieniamy rolę dzieci i zabawa toczy się dalej.

Część właściwa:

1. Ćwiczenia tułowia – skłony boczne. Dzieci staja w rozkroku, ręce opuszczone mają wzdłuż ciała. Dzieci wykonują luźne skłony tułowia w lewo i w prawo – drzewami kołysze wiatr. Powtórzyć 3 x.

2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Lecą liście z drzew” – stojąc dzieci podnoszą ręce do góry i potrząsają nimi – małe ruchy palców i dłoni. Dzieci opuszczają ramiona w dół i powoli przechodzą do przysiadu podpartego. Powtórzyć 3 x. „Kołyszą się drzewa” – dzieci ustawiają się parami, tyłem do siebie, trzymając się za ręce wzniesione w bok, wykonują skłony tułowia w prawą i w lewą stronę. Powtórzyć 3 x.

3. Ćwiczenia równoważne „ Skaczące króliczki” dzieci łączą się w pary wykonują przysiad do siebie, podskakują w przysiadzie odpychając się dłońmi, starając się nawzajem wytrącić kolegę z równowagi.

Dzieci ustawiają się parami: prawym lub lewym bokiem do siebie w lekkim rozkroku,   podają sobie rękę  i opierają o siebie stopy. W tej pozycji pociągając się za ręce próbują starają się wytrącić z równowagi.

4. Ćwiczenia rozwijające motoryczność: zabawa zespołowa. Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach przed wyznaczoną linią. Przed każdym rzędem leży duża piłka. Na sygnał pierwszy z każdego rzędu rozpoczyna czworakowanie popychając piłkę głową tak długo, aż przejdzie ona linię mety. Następnie chwyta piłkę biegnie do swojego rzędu, kładzie ją przed pierwszym zawodnikiem czekającym w przysiadzie podpartym i staje na końcu. Wyścig kończy się, kiedy wszyscy wykonają czworakowanie, a zwycięża rząd, który pierwszy wykona zadanie.

Część końcowa:

1. Ćwiczenia uspokajające: marsz po obwodzie koła przy akompaniamencie piosenki „Zbieramy grzyby”.

Zestaw VII

Część wstępna:

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa.

- tworzenie koła –marsz, bieg, podskoki w rytmie wystukiwanym na tamburynie.

  Powtórzyć 3x.

- „Olbrzym i karzełki” – marsz z woreczkiem na głowie (olbrzymi – marsz w pozycji 

  wyprostowanej, karzełki – marsz w pozycji kucznej – powtórzyć 3 x)

Część właściwa:

1. Ćwiczenia z elementami równowagi; dwie linie ułożone w odległości 3m od siebie, między nimi ułożone klocki w linii prostej w odległości 1 – 1,5m od siebie. Dzieci przebiegają między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Powtórzyć 3x.

2. Ćwiczenia z elementem czworakowania; leżenie przodem na kocyku. Na sygnał przesuwanie się w przód i w tył za pomocą odpychania się kończynami. Powtórzyć 3x.

3. Ćwiczenia z elementami rzutu i chwytu; każde dziecko ma piłkę, odbija ją o podłogę i łapie stojąc w miejscu. To samo ćwiczenie  - w ruchu. Każda wersję powtórzyć 4x.

- dzieci stoją ustawione w dwóch rzędach naprzeciw siebie. Podają sobie piłkę rzutem prostym i starają się ją złapać. Powtórzyć 3x.

Część właściwa:

1. Ćwiczenia z elementami podskoku; dzieci stoją w szeregu, jedno za drugim i wykonują podskoki na jednej nodze po obu stronach narysowanej linii, po czym zmiana nogi. Następna wersja ćwiczenia przeskoki przez linię obunóż. Każdą wersję powtórzyć 2x.

2. Ćwiczenia oddechowe; leżenie tyłem. Woreczek na klatce piersiowej – wdech nosem, wydech ustami (woreczek podnosi się i opada).

3. Ćwiczenia kształtujące cechy motoryczne;

Szybkość:

-          „Piramida” – tworzenie 3 rzędów, bieg po linii i pozostawienie woreczka w określonym punkcie. Każda następna osoba odkłada swój woreczek także w tym punkcie – budując w ten sposób piramidę. Powtórzyć 2x.

Moc:

-          podskoki obunóż z woreczkiem między kolanami: w miejscu, w przód, w tył, w lewo, w prawo. Powtórzyć 2x.

Siła:

-          mocne ściskanie woreczka rękoma i nogami. Powtórzyć 2x.

Zręczność:

-          w parach, w różnych pozycjach jednoczesne podawanie woreczków (górą, dołem). Za skrętem

w lewo i w prawo.

Część końcowa:

1. Ćwiczenia uspokajające;

- „Świeczka” – ćwiczenia oddechowe – dzieci dmuchają na wystawiony palec – raz  

prawej, raz lewej ręki.

 

Zestaw VIII

Część wstępna:

1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe;

- „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym na instrumencie – w przerwie zatrzymanie w takiej pozycji, w jakiej zastała dziecko przerwa. Powtórzyć 3x.

- „Skoki kangura” –przyjęcie poprawnej postawy wyjściowej (postawa wyprostowana, łopatki ściągnięte), gazeta złożona na pół i trzymana między kolanami. Powtórzyć 2x.

- „Zające” – stojąc w rozkroku (nogi wyprostowane) – przesuwanie złożonej gazety między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskoki bokiem przez gazetę w lewo, w prawo. Powtórzyć 2x.

Część właściwa:

1. Ćwiczenia bieżne, tor przeszkód;

- Zabawa bieżna – „Wyścigi szeregów” – ustawienie w dwuszeregu, tyłem do siebie, pośrodku sali. Na sygnał dzieci biegną do wyznaczonej linii, zostawiają chusty i wracają na swoje miejsce. Który szereg wykona to ćwiczenie pierwszy, ten zwycięża. Powtórzyć 3x

- „Rzuty do celu stałego” – ustawienie dzieci w 4 rzędach. Przed każdym rzędem w odległości 3m znajduje się krążek, a na nim plastikowy kręgiel. Który zespół uzyska więcej celnych rzutów, (trafi w kręgiel) wygrywa. Powtórzyć 2x.

- Tor przeszkód:

ZADANIA NA TORZE PRZESZKÓD;

- Pokonanie przeszkody w dowolny sposób: przeskok, przejście, przepełzanie (wzdłuż ustawiona ławeczka),

- Bieg na czworakach wzdłuż rozłożonej w linii skakanki,

- Skoki obunóż przez piłkę lekarską,

- Przewlekanie się przez szarfę do góry,

- Przejście przez dostawianie nogi za nogą po ławeczce,

- Powrót biegiem na koniec rzędu. (Zwrócenie uwagi na poprawność wykonywanych ćwiczeń). Powtórzyć 3x.

Część końcowa:

1. Ćwiczenia uspokajające;

- „Niedźwiedź zasypia” – siad skulny, głowa zbliżona do kolan – wydech. Siad prosty, ramiona wzniesione w górę – wdech.

- Utworzenie koła – marsz po kole – śpiew znanej dzieciom piosenki, związanej treścią z tematyką tygodnia.

 

Zestaw IX

Część wstępna:

1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe;

a) rytmiczny marsz jednorzędem, formowanie koła. Marsz po kole, zmiany prędkości   marsz; marsz na palcach, piętach, na lewej i prawej krawędzi stopy na zmianę.  Powtórzyć 3x.

2. Ćwiczenia z kółkiem „ringo”;

- rzuty jedną ręką i chwyty oburącz w miejscu i w biegu,

- w marszu przekładanie kółka z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, - nad głową, nad kolanem;

- bieg między leżącymi kółkami oraz przeskoki bieżne.

Część właściwa:

1. Ćwiczenia zręcznościowo – koordynacyjne doskonalące rzut i chwyt przyboru, np. woreczka.

a)   w pozycji siedzącej i stojącej – podrzut woreczka oburącz, klaśnięcie w dłonie – chwyt dowolny. Powtórzyć 3x.

b)  Podrzut i chwyt woreczka jednorącz w pozycji siedzącej i stojącej. Powtórzyć 3x.

2. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i pośladków;

a) w leżeniu przodem nożyce pionowe ramion, a następnie nożyce pionowe nóg. Powtórzyć 3x.

b) W leżeniu przodem naprzemianstronny wznos prawego ramienia i lewej nogi, a następnie lewego ramienia i prawej nogi. Powtórzyć 3x.

3. Ćwiczenia zwinnościowe, równoważne, wzmacniające mięśnie obręczy barkowej i   grzbietu;
a) wejście na czworakach po drabince skośnie w górę – dowolny zjazd ze zjeżdżalni. Powtórzyć 3x.
4. Ćwiczenia mięśni brzucha;
a) leżenie tyłem; ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu – próba uchwycenia palcami stóp, leżącej na podłodze chusty – uniesienie w górę i opuszczenie jej na brzuch. Wykonanie 2 – 3 oddechów przeponą, podanie chusty rękoma do stóp. Powtórzyć 3x.
Część końcowa:
1. Ćwiczenia uspok...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin