PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZENNICY Z ORZECZENIEM O UPOŚLEDZENIU UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM
Opracowała mgr Joanna Horbacz
Legnica 2003
Program sporządzony w oparciu o:
v podstawy programowe kształcenia ogólnego uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach i oddziałach przysposabiających do pracy w zasadniczych szkołach zawodowych z dnia 26 lutego 2002r.
v opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 2 w Legnicy z dnia 18.05.2003r.
v wywiad z matką dziecka oraz obserwacje nauczycieli.
Charakterystyka uczennicy:
Mariola ma trudności z uczeniem się wzrokowo-ruchowym. Słabo radzi sobie też z ujmowaniem relacji przyczynowo-skutkowych, myśleniem logicznym. Bardzo słabo orientuje się w otaczającej ją rzeczywistości społecznej.
Głębokie deficyty rozwojowe stwierdzono w zakresie myślenia abstrakcyjnego, rozumowania, spostrzegawczości wzrokowej oraz zdolności kombinacyjno-manipulacyjnych, w oparciu o analizę i syntezę wzrokową.
Uczennica dysponuje ponadto bardzo ograniczonym zasobem słownictwa czynnego, a jej zdolność przechowywania i przekazywania wiadomości społecznie użytecznych jest znikoma. Stwierdzono bardzo niski poziom kontroli wzrokowo-ruchowej, bardzo małą pojemność pamięci wzrokowej oraz znacznie wydłużony czas wykonania zadania.
Technikę głośnego czytania Mariola opanowała w słabym stopniu. Czyta w niskim tempie, niepłynnie, z błędami, sylabizując lub głoskując z syntezą. Technikę cichego czytania ze zrozumieniem opanowała w stopniu bardzo słabym, tempo pracy z tekstem jest wydłużone, a rozumienie czytanych treści jest bardzo niskie.
W pisaniu dziewczynka popełnia liczne błędy, m.in. zniekształca wyrazy słuchowo, popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne. Strona graficzna pisma utrzymuje się w normie. Uczennica nie zna podstawowych reguł pisowni, ma również braki w wiadomościach z gramatyki. Występują u dziewczynki deficyty rozwojowe w zakresie analizy i syntezy wzrokowej oraz syntezy słuchowej słowa. Rozwój analizy słuchowej słowa i słuchowego różnicowania głosek osiąga poziom przeciętny.
Zajęcia prowadzone z dziewczynką powinny być w maksymalnym stopniu oparte o konkrety i pomoce poglądowe.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
Mowa jest podstawowym sposobem porozumiewania się ludzi. Towarzyszą jej inne komunikaty, np. mimika, gesty, dotyk, dźwięki. Komunikaty pozawerbalne pojawiają się w rozwoju człowieka znacznie wcześniej niż mowa. Mogą one w wydatny sposób wspomóc proces porozumiewania się z osobami o zaburzonej mowie.
Praca nad rozwojem mowy powinna być prowadzona dwutorowo: nad nadawaniem oraz nad odbiorem informacji przez ucznia w dostępny sposób.
CELE SZCZEGÓŁOWE
W sferze poznawczej i emocjonalnej uczennica winna opanować:
- Nadawanie informacji
Mówienie:
· samorzutne wyrażanie potrzeb oraz informowanie o stanach emocjonalnych,
· nazywanie rzeczy,
· nazywanie czynności i stanów w naturalnych sytuacjach,
· nazywanie czynności i stanów przedstawionych na obrazie,
· formułowanie prostych zdań, formułowanie prostych pytań,
· określanie cech przedmiotów,
· krótkie wypowiedzi na podstawie przeżyć, zjawisk, obserwacji,
· omawianie treści obrazu,
· nadawanie tytułu obrazom,
· określanie przyczyn i skutków w opowiadaniu,
· opowiadanie treści historyjek obrazkowych,
· recytowanie wierszy, udział w inscenizacjach
- Odbiór informacji
Słuchanie:
· słuchanie i wykonywanie prostych poleceń,
· słuchanie krótkich wierszy i opowiadań nadawanych przez nauczyciela,
· wyodrębnianie głównego zdarzenia, osoby, miejsca opowiadania.
Czytanie i pisanie jako umiejętność nadawania i odbioru informacji
W zakresie ćwiczeń słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej uczennica:
· podzieli zdania na wyrazy,
· podzieli wyrazy na sylaby,
· poda przykłady wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby,
· przeprowadzi syntezę sylab podanych ze słuchu,
· podzieli wyrazy na głoski i połączy głoski w wyrazy,
· poda wyrazy rozpoczynające się od danej głoski.
Pisanie
W zakresie pisania uczennica opanuje odwzorowywanie, przepisywanie i samodzielne pisanie prostych wyrazów, zdań i tekstów.
Funkcjonowanie w środowisku
Dziewczynka będzie się orientowała w następujących kategoriach:
- Uczeń jako członek rodziny:
· najbliższa rodzina, członkowie, role, zajęcia i obowiązki domowe, wykonywane zawody, obchody świąt rodzinnych,
· dalsza rodzina,
· dom rodzinny, mieszkanie, pomieszczenia, funkcje, adres,
· nagłe, nietypowe sytuacje w mieszkaniu.
- Uczeń jako członek grupy rówieśniczej:
· kolega, przyjaciel, opiekun,
· normy współżycia w grupie, formy grzecznościowe,
· współuczestnictwo w zabawie i pracy zespołowej,
· utrzymywanie ładu i porządku w miejscu pobytu,
· uroczystości, zwyczaje, obrzędy.
- Uczeń jako członek placówki edukacyjnej:
· uczniowie i pracownicy placówki, stosunki między nimi, ich funkcje,
· nazwa, adres placówki.
-Uczeń jako członek społeczności lokalnej:
· sąsiedzi, znajomi, role społeczne, osiedle, okolica,
· region, tradycje, obyczaje.
- Uczeń jako członek społeczeństwa:
· dane personalne, dokumenty tożsamości,
· przynależność narodowa, barwy i symbole narodowe.
METODY PRACY
v obserwacja
v praktyczne działanie
v doświadczenia poszukujące
v zabawa
v drama
v ekspresja słowna, plastyczna, ruchowa
v gry dydaktyczne
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
v karty pracy M. Frostig
v karty pracy przygotowywane przez nauczycieli
v programy komputerowe
EWALUACJA PROGRAMU
Głównym źródłem oceny będzie PROFIL FUNKCJONOWANIA UCZENNICY, w którym nauczyciele odnotują swoje spostrzeżenia dotyczące wiadomości i umiejętności dziecka. Będą one podstawą planowania zadań edukacyjnych, dokumentacją postępów dziewczynki, obrazem jego rozwoju i w końcu podstawą sformułowania oceny.
Uzupełnieniem obrazu rozwoju dziecka będą również wytwory jego działalności artystyczno – technicznej oraz zadania wykonane w KARTACH PRACY.
Na podstawie tych zapisów oraz innych dokumentów ( wyników badań psychologicznych i innych, wywiadów środowiskowych itd.) nauczyciel pisze semestralną i roczną ocenę postępów uczennicy, która w formie opisowej jest przekazywana rodzicom oraz pozostaje w dokumentacji szkoły.
Ocena opisowa jest opinią nauczyciela wartościującą stopień osiągnięć uczennicy w zakresie wymagań programowych, ale uwzględniającą stopień upośledzenia dziecka i związane z tym jego ograniczenia psychofizyczne. Opiera się na podkreśleniu już zdobytych przez dziecko umiejętności i ukazaniu mu tego, co było w nim najlepsze oraz na wyrażeniu oczekiwań na przyszły rok nauki Stanowi również punkt wyjścia do dalszej modyfikacji, ulepszania, interpretowania opracowanego programu nauczania.
„ Dobre ocenianie” to takie które:
· daje dziecku informacje o tym, co już umie, nad czym jeszcze musi popracować, jak daleko jest na drodze do osiągnięcia celu,
· uwzględnia możliwości dziecka; nie wszyscy przecież w jednakowym czasie są w stanie opanować jakąś umiejętność, a niektórzy nigdy nie będą biegli w tym zakresie,
· bierze pod uwagę wkład pracy, jego wysiłek włożony w wykonanie zadania,
· nie etykietuje dzieci,
· zachęca do dalszej pracy, uświadamia, że wysiłek się opłaca,
· nie zawiera krytyki osoby,
· uwzględnia postęp jaki dokonał się w dziecku,
Wyniki ewaluacji uzasadniają potrzebę określonych zmian w programie i wytyczenie kierunków jego modernizacji.
5
tina231