oznaki jesieni - grupa mieszana.doc

(64 KB) Pobierz

Scenariusz sytuacji edukacyjnej w przedszkolu nr 19 w Elblągu

 

 

 

Prowadzące: Agata Kopańska i Natalia Neuman

 

Data: 28.10.2008 r.

 

Grupa: zróżnicowana wiekowo

 

Temat zajęć: „Oznaki jesieni” – zebranie informacji o „darach jesieni”, warzywach, owocach i pogodzie omawianej pory roku

 

Cel ogólny: Sprawdzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech jesieni.

 

Cele operacyjne:

 

·         Śpiewa poznaną na zajęciach rymowankę;

·         Wykorzystuje wcześniej zdobyte wiadomości przy rozwiązywaniu zagadek;

·         Rozpoznaje wcześniej poznane przedmioty poprzez dotyk i nazywa je;

·         Zna podstawowe „dary jesieni”;

·         Zna niektóre jesienne warzywa i owoce;

·         Rozpoznaje jesienną pogodę;

·         Wykona album o jesieni;

·         Wykona szereg ćwiczeń ruchowych pokazanych przez nauczyciela.

 

 

 

Metody (wg Cz. Kupisiewicza):

 

·        Zajęć praktycznych

·        Inscenizacji

 

 

 

Formy pracy:

 

·         Grupowa jednolita;

·         Zespołowa jednolita

 

 

 

Środki i materiały dydaktyczne:

 

·        Liście, kasztany, żołędzie, jarzębina, orzechy, jabłka, ziemniaki, cebula i inne „dary jesieni”

·        Ilustracje do wiersza

·        Ilustracje z cechami jesieni, kartki bloku technicznego A3

·        Klej, kredki, nożyczki

·        Naklejki w kształcie liści

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

Część wstępna:  Zabawa z piosenką (na melodię „Mam chusteczkę haftowaną”):

 

Dzieci łapią się za ręce i tworzą koło, w środku którego stoi troje dzieci z liściem w dłoniach. Wszystkie dzieci zaczynają śpiewać:

 

Mamy liście kolorowe, żółte i czerwone

                            Kogo lubię, bardzo lubię, podam w jego stronę

 

i tańczyć w rytm melodii. Na słowa „podam w jego stronę”, dzieci ze środka koła oddają liść następnej trójce, która zajmuje ich miejsce.

 

Część właściwa:

 

1)     Odgadywanie zagadek :

 

§         Kiedy kolczasta łupinka pęknie
w brązowej skórce jest mu najpiękniej

(kasztan)

 

§         Ma on nóżkę, nie ma buta, ma kapelusz, nie ma głowy.

Czasem gorzki i trujący. Często smaczny jest i zdrowy.

(grzyb)             

 

§         Ma piękne korale, choć nie jest dziewczyną.
Spotkasz ją przy drodze, zwą ja …

(jarzębiną)

 

§         W twardej skorupce smaczny skarb mieszka.
Gdy ją rozłupiesz, znajdziesz…

(orzeszka)

 

§         Wiosną na drzewie rozwija się z pąka,

       jesienią złoty po świecie się błąka.

(liść)

 

§         Ma gruby brzuszek i kolor żółto-zielony.
Będzie z niej w zimie kompot wymarzony.

(gruszka)

 

§         Niedaleko od drzewa pada, każdy je z ochotą zajada.
Okrąglutkie i rumiane, na słoneczku dojrzewane.

(jabłko)

 

§         Wyjęty z ziemi szary i brzydki, pyszne są z niego placki i frytki.

(ziemniak)

 

§         Pomarańczowa, słodka z ziemi wyrwana, pyszna w surówce i gotowana.
Dobrze jej w dłoni i salaterkach, więc chrup ją zawsze zamiast cukierka.

( marchewka)


 

§         Biały korzeń, zielona natka, prawda, że łatwa jest to zagadka?

(pietruszka)

 

§         Wyjęty z ziemi szary i brzydki, pyszne są z niego placki i frytki.

(ziemniak)

 

§         W żółtej łupinie biała kula, gdy ją kroimy do łez nas rozczula.

(cebula)
 

Za każdą prawidłową odpowiedź dziecko dostaje naklejkę w kształcie listka.

 

 

2)     Zabawa w zgadywanie przedmiotów w worku:

 

Każde dziecko wkłada rękę do worka, losuje jeden przedmiot i nie wyciągając, ale dotykając go odgaduje jego nazwę. Następnie wyciąga go i sprawdza, czy dobrze odgadło (proponowane przedmioty: kasztany, żołędzie, liście, jarzębina, jabłka, gruszki, orzechy itp.).

 

 

3) Prezentacja wiersza przy pomocy ilustracji :

 

Jesienny pociąg

 

Stoi pociąg na peronie-

żółte liście ma w wagonie

i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?

 

Rusza pociąg sapiąc głośno.

Już w przedziałach grzyby rosną,
a na półce ,wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.

 

Pędzi pociąg lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.

O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił

i potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.

 

 

Podczas czytania wiersza, w odpowiednim momencie następuje prezentacja ilustracji (pociąg, liście, kasztany, żołędzie itd.) i przyczepienie ich na tablicy.

 

4)     Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:

 

§         Jakie „dary jesieni”(z lasu, z parku) zostały wymienione w wierszu?

§         Jakie jeszcze „dary jesieni” znacie ?

§         Jaka jest pogoda jesienią?

§         Jakie znacie jesienne warzywa?

§         Jakie znacie jesienne owoce?

 

Za każde odgadnięcie cechy jesieni dziecko dostaje jej ilustrację, a następnie przyporządkowuje do odpowiedniej grupy (kartki z napisami : DARY JESIENI, JESIENNA POGODA, JESIENNE OWOCE, JESIENNE WARZYWA)

 

5)     Wykonanie jesiennych albumów:

 

Każda grupa wiekowa wykonuje jedną stronę albumu, którą stanowią karty z wcześniej przyporządkowanymi ilustracjami.

 

§         3-latki – JESIENNA POGODA (kolorują i przyklejają)

§         4-latki – JESIENNE OWOCE (kolorują, przyklejają i rysują)

§         5-latki – JESIENNE WARZYWA (kolorują, wycinają, przyklejają i rysują)

§         6-latki – DARY JESIENI (kolorują, wycinają, przyklejają i rysują)

 

Dzieci, które skończą wcześniej przygotowują stronę tytułową albumu (starsze wycinają i przyklejają napis, a młodsze przyklejają liście).

 

Później następuje prezentacja i wspólne oglądanie albumu.

 

 

6)     Zajęcia ruchowe:

 

„Wyprawa leśna”:

 

Dzieci wchodzą na salę gimnastyczną (do „lasu”) gęsiego, za prowadzącą nauczycielką i naśladują jej ruchy:

§         schylanie się po leżącego na ziemi kasztana

§         wyciągnięcie się jak najwyżej do góry, żeby zerwać jarzębinę z drzewa

§         przykucnięcie przy rosnącym pod krzakiem grzybie

§         przeskakiwanie przez kałuże

§         robienie dużych kroków, żeby ominąć błoto

§         schylanie się po piękny liść leżący na ziemi

§         wyskok wysoko do góry, żeby pogłaskać wiewiórkę na drzewie

 

Każde dziecko siada skrzyżnie na podłodze, trzyma w ręku liść. W rytm muzyki unosi go powoli prawą ręką do góry i na dół, przekłada do lewej ręki, unosi tak samo powoli w górę i w dół (2 razy). Następnie lewą ręką kładzie liść za siebie, a prawą zabiera go i kładzie przed sobą (2 razy).

Dzieci wstają i kładą sobie liść na głowie, starają się tańczyć w rytm muzyki z liściem na głowie uważając, żeby nie spadł.

 

 



 

 


 

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin